Theologiai Szemle, 1935-1936 (11. évfolyam, 1-6. szám - 12. évfolyam, 1-6. szám)

1936 / 1-6. szám - Az Ige. Jerémiás siralmai - TANULMÁNYOK - Dr. Nagy Géza: Kálvin hatása erdélyre (XVI. és XVII. sz.)

304 Nagy Géza : Kálvin hatása Erdélyre. körül helyezkednek el, tehát úgy a katolikus egyházzal, (Augusztinus, CS Bernát),mint a lutheri reformáció balszárnyával (Bucer, Melanchthon) közvetlen kapcsolatban ál­­lanak. A mi theologiai felfogásunknak ilyen formán két kiindulási pontja lehetsé­­ges, vagy a Szent­ Háromságról szóló tan vagy a váltság. De mindkettő egyformán református. Az erdélyi ref. egyház kialakulásánál feltűnő vonás az, hogy eltekintve egyes vezető szerepet játszó theologusaitól (Dávid Ferenc, Molnár Gergely stb.) úgyszólva idegen segítségnek köszönheti létrejövetelét és megszilárdulását. Méliusz hatalmas szel­­lem­e és agitációja tömöríti az új irány híveit s az övé az érdem a lutheránus támadá­­sok visszaverésében is. Az 1564-iki szervezés (Nagyenyed) egy unitárius orvos, Blandrata diplomáciájának eredménye, az antitrinitárius viták alkalmával a védelem oroszlán­­részét a tiszántúli lelkészek, Méliusz, Czeglédi, Károlyi Gáspár és Péter, Thuri Pál stb. végzik. Az unitárius fennhatóságtól pedig r. kath. fejedelmek, Báthori István és Kris­­tóf szabadítják meg. Nem csodálkozhatunk tehát azon, ha ez az idegen segítségre támaszkodó egyház nehezen tud először saját lábára állni. Alázatosan tűri, hogy előbb a Szentháromság ellenes Dávid kormányozza, majd 1571-től 1577-ig ág. hitvallású püspöke legyen Alesius személyében, így tehát az erdélyi ref. egyház végleges meg­­alakulása csak 1577 jun. 2-án történt, amikor a nagyenyedi zsinaton Tordai S. Andrást választják meg a ״ magyar egyház“ püspökének. S mégis már ekkor úgy lép a küzdőtérre, mint egy erőteljes missziós egyház, ahol a püspöknek a fejedelem és országrendek beleegyezésével ״ authoritása legyen minden helyeket vizitálni“ s nem­­csak a ref. egyházi személyeket, de ״ a másféle valláson való papokat is hortando, monendo, docendo, akit lehetséges, az ő sententiájára vonni, de ne erőszakkal.“15­16 Erdély tehát széles útat nyit a Kálvin szellemének s hatóságilag is támogatja annak győzelmét. Ez a tény csak részben tudható be a Kálvin közvetlen hatásának. Mindenek­­előtt meg kell említenünk azt a köztudomású körülményt, hogy a genfi reformátor­­nak magyar tanítványai aligha voltak. Azok az átutazó s később az 50-es években esetleg itt megforduló magyar diákok (Belényesi, Szegedi Gergely, Thury Pál, Ká­­rolyi Gáspár) akik meghódolnak nagy szelleme előtt, nem erdélyiek. A későbbi egy­­házi vezetők közül csak állítólag Ilosvai Benedek gyulafehérvári rektor, majd lelkész és esperes, egész bizonyosan pedig Paksi Mihály gyulafehérvári és marosvásárhelyi pap, majd sárospataki tanár (1572). Laskói Csókás Péter marosvásárhelyi rector, fo­­garasi, majd gyulafehérvári pap (1584)18 és végül Enyedi György a híres unitárius theologus (1584) jártak Genfben. De már csak a Béza idejében,17 Annál nagyobb azonban a Melanchthon tanítványainak száma. Heltai és Dávid mellett Göcsi Máté marosvásárhelyi, Tordai S. András dévai lelkészek, Molnár Gergely kolozsvári rektor s a papok és világiak egész serege mind Wittenbergből jönnek és odaállanak a kál­­vini irány szolgálatába. Nem szabad végül elfelednünk azt, hogy itt is, mint Fran­­ciaországban a humanizmus milyen nagy szolgálatot tesz egyfelé a reformáció meg­­tűrésében és elfogadásában, másfelől pedig ennek öntudatos, reflexív (nem szabad­­elvű!) magyarázatában. Bod Péter feljegyzése szerint az urak és nemesek gyermekei ellepik Olasz, Francia, Angol, és Németország és Svájc főiskoláit, úgyhogy annyi ta­­nult, tudós, nemes úrirend egyszer, mint ekkor (t. i. Giczy János kormányzása alatt, ebben a kicsiny hazában nem találtatott.“19 Maga Báthory István is a humanizmusnak hódol, hiszen buzgó r. katholikus létére prot prédikátorokat hallgat s Augustinus mellett Zanchi Jeromos: De tribus Elohim c. művét olvasgatja.20 Ebben a szellemben kormányozzák az országot a kancelláriusok, a luth. Csáky Mihály, a r. kath. For­­gács Ferenc, a ref. Kovachóczy Farkas és a még mindig vitás hitvallású Gyulai Pál. 15 P. Wernle J. Calvin. Tübingen, 1909. 28. 1. 16 Erdélyi Orsz. gyűl. Emlékek. IV. 122-23. 1. 17 Szinnyei József: Magyar írók élete és munkái. X.K. 124-125. 1. S. Szabó József Kálvin és a magyar reformátorok Prot. Szemle 1909. 158. 1. 18 Speculum Exilii c. műve (Coronae 1584. Kolozsvári ref. Kollégium) első táblája belső lapján e rongált feljegyzés olvasható talán Caspar Flechterus tanítványától: Anno 1588 Petrus Lascovius re­gali morbius Alb[ae] Pastoris... et officio 19 Szmirnai Szt. Polykarpus. 42. 1. 20 Dr. Veress Endre: A történetíró Báthori István király. Erd. Muzeum, 1933, 3951397 1, 144

Next