Theologiai Szemle, 1940 (16. évfolyam, 1-4. szám)

1940 / Pótfüzet - Kathona Géza: Samarjai János gyakorlati theologiája - I. Tájékozás

Kathona Géza : Samarjai János gyakorlati theológiája. 329 részvétet kelt.52 Elhunyta a galgóczi gyülekezet helvét irányhoz húzó részére a vég­enyészetet jelenti, mert utódjául a Thurzók ubiquitarius tót lelkészt visznek be Gal­­góczra Szoczovinus Elek személyében s e fordulat a gyülekezetét teljes egészében a lutheránizmushoz köti.63 Édesapja unionista lelkészi ideálja és a galgóczi kétrétű gyülekezet kitörölhe­tetlen benyomást gyakorolhatott az ifjú Samarjaira, ki alsófokú tanulmányait minden valószínűség szerint szülőhelyén végezte. A később előtörő s rajta mindjobban el­hatalmasodó uniós vágy csírája a szülői házban és szülővárosa egyházában plántá­­lódhatott el lelkében. Taksonyi Péter rektorsága alatt már a nagyszombati iskolában talájuk az ifjú Samarjait, így 1605-ben kerülhetett ide s itt tanult Patkó Tamás rektorsága alatt egészen 1608 ig.54 Nagyszombati tanulása és tartózkodása döntő befolyást gyakorol az ifjúra. Itt már egy olyan egyházat lát, amelyben a helvét hitű többség tapintatos vezetése mellett közös szervezetben vannak kisebb számban lutheránusok is. Tehát épen meg­­megfordítottját tapasztalja annak, amit Galgóczon látott. A szülői házban szerzett benyomások újabbakkal bővülnek. De álljunk meg egy pillanatra a nagyszombati református egyháznál. Nagyszom­bat városa a török hódoltság növekedésével a XVI. század közepétől kezdve egyre fokozódó egyházi és közgazdasági szerephez jut. A városban telepszik le a helyé­ből a török által kimozdított esztergomi érsekség minden intézményével s a katho­­licizmus szellemi és kormányzati gócpontja lesz. De közgazdasági tekintetben is hir­telen fellendülésnek indul a város, az Ausztria és Morvaország felé irányuló köz­vetítő kereskedelem egyik centrumává válik s a XVI. század második felében nagy számban telepesznek le benne Nagyalföldről való szinmagyar helvét hitű tőzsérek, kereskedők,ha akik az ottani meglévő lutheránus egyházi közösségben rohamosan többségbe kerülnek és a fennálló különleges viszonyokhoz alkalmazkodva magukhoz ragadják a mérsékelt szellemű vezetést. A századforduló táján az esztergomi érse­kek még el tudják nyomnni az itteni református többségű magyar evangéliumi egy­házat, mely ezidőtájt lelkész, tanító és iskola nélkül kénytelen élni.56 Bocskai szó­­szabadságharca azonban egyszerre felszabadítja a nagyszombati egyházat és kitűnik, hogy az az elnyomás ideje alatt hatalmasan megerősödött.57 Az egyház jómódú és befolyásos kisnemes-, tőzsár-, kereskedő patrónusai közül különösen kiemelkednek Asztalos András, Mező-Szegedi Gáspár, Écsy Gáspár,58 kik 1605 ben Hollósi Már­tont hozzák első lelkészükül, Taksonyi Pétert pedig első iskolamesterül az Asztalos András házában megnyitott iskolához.59 Az iskola rövid idő alatt olyan színvonalra emelkedik, hogy tanulói innen egyenesen külföldi akadémiákra mehetnek. Asztalos az iskola főpatrónusa: a tanítómester és a tanulók az ő asztaláról tartatnak el, a tehetséges növendékek az ő költségén mennek külföldi akadémiákra.60 De élénk fi­gyelemmel kíséri Asztalos András a magyarországi protestantizmus szellemi életét is s minden áldozatot meghoz annak megfelelő színvonalon tartására. Szenczi Mol­nár Albert külföldön végzett tudományos és irodalmi munkáját messzemenően tá­mogatja. Emellett egyházának a megindult ellenreformációs kísérletekkel szemben elszánt és rettenthetetlen védője,61 A nagyszombati egyház kétrétű gyülekezet,62 Az említett vezető patrónusok BS Asztalos András e meleg szavakkal parentálja el: . I . dominus Matheus S(amaraeus) piae memoriae elhagya bennünket, jó vitézséget vitézkedvén, futását elvégezvén, az letett koronát megadta a Jesus Kristus neki, az, kinek, egész életében nagy hivséges és igaz szolgája vala." 1608. márc. 6-án Nagyszombatból Szenczi Molnárhoz írott levél. L. Dézsi L. : i. m. 253. 1. 63 Ipolyi A.: i. m. 222. 1. « U. o. 359—360., 362., 371. 1. és Thury E.: i. m. 379. 1. 65 Ipolyi A. : i. m. 355. 1. m U. o. 359—360. 1. 67 U. o. 361. 1, 38 U. o. 354-355,, 375. 1. 68 U. o. 368—369. 1. és Dézsi L.: i. m. 253. 1. 60 Ipolyi A. : i. m, 368—369., 360. 1. « U. o. 354—359., 365-380. 1. « U. o. 223., 224., 362-365. 1. 9

Next