Theologiai Szemle, 1960 (3. új évfolyam, 1-12. szám)

1960 / 1-2. szám

A TH­EOLOGIAI SZEMLE A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIUMI PROTESTANTIZMUS HAVI FOLYÓIRATA 1960. JANUÁR-FEBRUÁR A Theológiai Szemle szerkesztő bizottsága: d­r. Bartha Tibor, dr. Bodonhelyi József, dr. Czeglédy István, dr. Esze Tamás, dr. Kádár Imre (felelős szerkesztő), dr. Nagy Gyula, dr. Ottlyk Ernő, dr. Párkozdy László (főszerkesztő), dr. Pálfy Miklós (társszerkesztő), dr. Tóth Endre, dr. Varga Zsigmond J. Felelős kiadó: Muraközy Gyula. Szerkesztőség és Kiadóhivatal, Budapest, XIV. Abonyi u. 21. Református Egyetemes Konvent Sajtóosztálya. Előfizetési díj egész évre — 12 számra — 140,— forint Egyes szám ára 12,— forint. — Kettős szám ára 24,— forint. 603.186/2 - Zrínyi Nyomda, Budapest a szerkesztő megjegyzései Hazai református, evangélikus, baptista és metho­­dista egyházaink állandó jellegű, szervezett mun­­kaközössége, a Magyarországi Egyházak Ökume­­nikus Tanácsa január 29-én, e számunk lezárása után tartotta évi közgyűlését. Legközelebbi szá­­munkban hozunk majd beszámolót a magyar pro­­testantizmusnak erről a jelentős eseményéről, amelyen egyházaink képviselői számba vették az elmúlt év ökumenikus szolgálatait, hálát adtak a jó eredményekért, megbírálták a fogyatkozásokat és kitűzték az idei feladatokat. Elmondhatjuk, hogy mindezt igaz testvéri érzületben, minden fe­­lekezeti egyoldalúság vagy elfogultság nélkül cse­­lekedtek, úgy ahogyan a gyülekezetek az egyete­­mes imahét könyörgéseiben a közgyűlést megelőző napokban országszerte, együttesen és külön-külön kérték és fogadták. A Theologiai Szemle is a Magyarországi Egyhá­­zak Ökumenikus Tanácsának a szolgálata. A Ta­­nács elé terjesztett jelentésünkben is kifejezésre juttattuk azt a meggyőződésünket, hogy lapunk, mint az Ökumenikus Tanács tudományos folyó­­irata, elsősorban az ökumenikus teológia kérdései­­nek felvetésével, ismertetésével és megválaszolásá­­val tartozik foglalkozni. Eközben állandóan tarto­­zik szem előtt tartani az ökumenikus fogalom ere­­deti, bibliai értelmét, mert ezt a szót csak a ke­resztyénség második évszázadában kezdték az egy­­házzal kapcsolatban is használni. Olvasóink figyel­­mét már felhívtuk arra a fontos tényre, hogy az Újszövetség szövegében az oikumené mindig a vi­­lágra vonatkozik; mindig az egész emberiséget, a lakott földek néhol az egész nagy római birodal­­mat jelenti. Azon az egyetlen helyen is, ahol „a jövendő világ” értelmében fordul elő az aikumené, a kifejezés csak úgy vonatkoztatható a jövendő egyházra, hogy az mindenestől a jövendő világban van, vele egységben él és az ő feje, meg a világ ura ugyanaz a Krisztus. A helyesen értelmezett ökumenika tehát az Új­­szövetség szövegéhez és szelleméhez tér vissza, amikor feladatának a világ és az egyház egysé­­gének és különbözőségének, kölcsönhatásainak, szakadásainak leírását, betegségeinek gyógyítását vallja. Az egyház ontológiai egysége és gyötrelmes szakadásai sem érthetők meg önmagukban, hanem csak az egy vérből teremtett és egy véren megvál­­tott emberi nemzetség egységének és feszültségei­­nek egészében, mint annak részei és tényezői. Aki az egyház egységének helyreállításában, tehát az igazi ökumenikus fáradozásban komoly felelős­­séggel kíván részt venni, annak egyúttal az embe­­riség ősi egységének megvalósításáért, a béke

Next