Theologiai Szemle, 1962 (5. új évfolyam, 1-12. szám)

1962 / 1-2. szám

TH­E­OLO­GI­AI SZEMLE A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIUMI PROTESTANTIZMUS HAVI FOLYÓIRATA 1962. 1—2 (január—február) A Theológiai Szemle szerkesztő bizottsága: Dr. Bartha Tibor, dr. Bodonhelyi József, dr. Czeglédy István, dr. Esze Tamás, dr. Kádár Imre (felelős szerkesztő), dr. Nagy Gyula, dr. Ottlyk Ernő, dr. Pákozdy László (főszerkesztő), dr. Pálfy Miklós (társszerkesztő), dr. Tóth Endre, dr. Varga Zsigmond J. Szerkesztőség és Kiadóhivatal: Budapest, XIV. Abonyi u. 21. Református Egyetemes Konvent Sajtóosztálya Előfizetési díj egész évre — 12 számra — 140.— forint Egyes szám ára 12.— forint. — Kettős szám ára 24.— forint. 620669/2 — Zrínyi Nyomda, Bp. Tartalom folytatása: Anglikán teológia a 17. és 18. században (Kovách Attila) Moravcsik Gyula: Miről vallanak a papiruszok (Czanik Péter) Krónikások — Krónikák I., II. (Czanik Péter) Egressy Béni születési helye (Dr. Szabó Lajos) Lőrincze Lajos: Édes anyanyelvünk (Czanik Péter) Egy új bibliai lexikon (Dr. Pákozdy László) Új szerkesztő megjegyzései Csalhatatlan tévedések Bizonyára minden olvasónk örömére Bereczky Al­bert avatott tollából közöl új évfolyamunknak ez az első száma XXIII. János pápa új szociális encikliká­­járól tárgyilagos ismertetést és elvi elemzést. A „Ma­ter et Magistra” megjelentetése a II. vatikáni zsinat előkészítésének idején valóban jól kiszámított lépés­nek látszott: eleinte nemcsak a római egyházban, ha­nem egyes nyugati protestáns és ortodox körökben is felső fokú lelkendezéssel üdvözölték. Bíráló hangok csak mostanában jutottak szóhoz. A magyar protes­tánsokat — és nemcsak a magyarokat, hiszen a tanul­mány egyidejűleg a Communio Viatorumban is meg­jelenik — Bereczky Albert írása most nemcsak az en­­ciklika hiteles tartalmába vezeti be, hanem megraj­zolja keletkezésének és előzményeinek, a Rerum No­varum (1891) és a Quadragesimo Anno (1931) c. ugyan­csak szociális tárgyú enciklikáknak és XII. Pius rádió­beszédének (1941) történelmi-társadalmi hátterét is. A tanulmány bemutatja az előre haladó, meg a visz­­szahúzó társadalmi erőket, amelyeknek küzdelmében a Vatikán hetven évvel ezelőtt is, azóta is, ma is azzal az igénnyel foglal állást a beati possidentes oldalán, hogy ő a társadalmi osztályok harcában is az isteni igazság és természeti jog hivatott, pártatlan, csalhatat­lan kinyilatkoztatója. Pedig — mint Bereczky Albert elemző munkája kétségtelenné teszi — a pápák ún. szociális enciklikái mindig is megjelenésük korának társadalmi harcait tükrözték és eszmei segítséget kí­vántak adni azoknak, akik a mélységekből felemel­kedő osztályokkal és leigázott gyarmati népekkel szem­ben a maguk — tudjuk, hogy milyen eszközökkel szer­zett — „szent” magántulajdonát védelmezik. Ezt teszi XXIII. János enciklikája is, bár hangne­mében elődeinél sokkal finomabb, rokonszenvesebb módon és mindenesetre olyan engedményekkel, ame­lyek jótékony hallgatással fedezik el ezeknek az elő­döknek immár kétségtelenül tévesnek bizonyult „csal­hatatlan” megállapításait, ugyanakkor számol azzal a ténnyel, hogy a kommunizmus „az Európát járó kísér­tetből” néhány évtized alatt világrendszerré vált. Be­reczky Albert teljes tárgyilagossággal mutat rá az új enciklika minden pozitív elemére, de nem huny sze­met hiányosságai és hibái előtt sem, amelyek részben Róma alapvetően helytelen teológiai alapállásából, részben a szociális harcban elfoglalt, érdekelt hely­zetéből és ezt igazolni próbáló ideológiájából követ­keznek. Ismeretes, hogy Bereczky Albert igazi ökumenikus érzülettel mindenkor vállalta a közösséget a hivő ka­tolikusokkal; mindig is arra tanította a protestáns hí­vőket, hogy határozottan tegyenek különbséget a kato­likus vallású hívő emberek, meg a római hierarchia agresszív politikája között. Ez az ökumenikus felelős­ségtudat hatja át mostani tanulmányát, amely eligazít

Next