Theologiai Szemle, 1962 (5. új évfolyam, 1-12. szám)

1962 / 1-2. szám - TANULMÁNYOK - Dr. Bereczky Albert: "Mater et Magistra"

A „Mater et Magistra’1* Folyóiratokban megjelenő cikkekhez — még ha magukat „tanulmányinak nevezik is — nem szo­kás előszót vagy bevezetést írni. Most ezt a szokat­lan dolgot vagyok kénytelen cselekedni, különböző okoknál fogva. Ezek az okok részben objektívek, részben szubjektívek. Az objektív okok között első helyen áll az a rendkívüli méretű sajtóvisszhang, amit az enciklika kiváltott. Amikor ennek az en­­ciklikának teljes szövegét még nem ismertem, csak nagyrészt nyugati sajtóközl­genyekből láttam, hogy milyen erős hatása és vissz­hangja van — ha ugyan a sajtólátszat nem csal, mint ahogy nemegyszer szokott — kissé meghökke­ntett ez a majdnem egy­öntetű hódolat az új enciklika nagysága és dicső­sége előtt. Ahogy aztán nő­tt kezem alatt az új meg új sajtóanyag, láttam, hogy az enciklika megítélése eléggé változatos. Ami elei­nte — főleg a zsurnalisz­tikai jellegű cikkekben, de komoly újságokban is (The Christian Century) -- egyöntetű dicsőítésnek látszott, helyt adott itt-ott a kritikának, néhol az igen erős kritikának is és­pedig nemcsak a Vatikán politikai katolicizmusa ell­en jogos ellenérzéssel vi­seltető úgynevezett keleti oldalról, hanem amerikai újságokban is. Az volt a szándékom, hogy először összegyűjtöm az encikliká­ról a megjelenés évében közzétett cikkeket és tanulmányokat, és ezek figye­lembevételével írom meg elvi megjegyzéseimet. Be kellett látnom, hogy medd­ő vállalkozás lenne a tóba dobott kő gyűrűzését minden egyes fázisában nyo­mon követni. Elég, ha megemlítem, hogy az öku­menischer Pressedienst (­1 961. július 28.) ilyen cím alatt: Egy „keresztyén Magna Charta” vagy „fel­világosodott konzervativizmus”? — közli a követ­kező három dolgot: Az é­szak- és dél-amerikai gö­­rög­ orthodox érsek, Zákor­os — aki tudtunkkal éve­ken át Genfben dolgozott az ökumenikus Tanács irodájában — az enciklicát „az emberi jogok ke­resztyén Magna Chartájának” nevezte; aztán Rein­­hold Niebuhr, tekintélye, amerikai protestáns teo­lógus elismerő szavaira utal „a római szociális ta­nítás nagy haladásáról”, és ugyancsak értesít ben­nünket arról, hogy a New York Times az enciklika teljes szövegét közölte. B­­ár ez a három is hízelgő beharangozása lenne a nápai enciklikának, de az Ökumenischer Pressedienst híradása ezt még meg­toldja azzal, hogy az ol­asz kommunista sajtóorgá­num, az Unita is elismeri a pápáról, hogy „számolt azokkal az új és lényege­s tényezőkkel, amelyeket a nemzetközi munkásmozg­alom győzelmes előretörése teremtett meg, s amelyi­k ma uralkodnak a vilá­gon”. Az ökumenische: • Pressedienst mellé kell tenni még jellemzésül a svájci Evangelischer Pressedienst-et is (1961. okt. 25.), amely úgy ismer­teti a magyar teológiai professzornak, dr. Pákozdy László Mártonnak a jelent cikkét, amelyben kérdést tett föl Róma Teleológiai Szemlében meg­­a professzor 12 kemény felé, hogy —< idézem —: „die Schärfe der geste hen Fragen zeigt, dass im östlichen Machtbereich die Kontrovers-Theologie in ungeschwächter Form weiterlebt”. Ugyanakkor az ellenkező hangot is lehet már többfelé megfigyelni. A La Vie Protestante (1961. nov. 17.) közli „azt a heves támadást a Mater et Magistra ellen, amely a National Review amerikai folyóirat vezércikkében nemrég megjelent”, s amit jellemez a National Review ilyen megjegyzése: „Mater et Magistra: long gribouillage!” Ez a vezér­cikk megjegyzi, hogy az enciklikát tanulmányozni és vitatni fogják még évekig, pedig nem más, mint egy „vakmerő vállalkozás a banalitások világában”. Félreértés ne legyen: a National Review nem azért elégedetlen, mintha az enciklika tényleg szociális haladás felé vezetne, hanem azért, mert nem segít az amerikai liberalizmusnak, sőt még többnek, a nyugati „tökéletességnek”. „Nyugat abban a meg­győződésben él — írja —, hogy birtokában van egy Istentől adott jognak és ezt a jogot úgy tekinti, mint Istentől kapott feladatot, hogy őrizze meg és ter­jessze a saját igazságát.” Íme tehát, van még a pá­pánál is csalhatatlanabb igazság. Meg kell adni, hogy tekintélyes amerikai katolikus lapok erőtelje­sen tiltakoztak ez ellen a hang ellen, mondván, hogy az Egyház nem a Nyugat és a Nyugat nem az Egy­ház. Ilyenfajta polémia mindig több lesz, amint az idő múlik és amíg az idő lassan szálló homokja ezt az enciklikát is be nem temeti, úgy mint az elő­deit. Az előbbiekben csak utalásszerűen említhettem azt a nehézséget, amit a sokféle megítélés és érté­kelés az új pápai enciklikára nézve jelent annak a számára, aki megpróbál — tudva, hogy mindig csak a szándék lehet a mienk és nem a „tökéletesség” — objektív ismertetést és elvi értékelést adni. És itt válik világossá, miért idéztem éppen a svájci Presse­­dienstet, amely egy alaposan átgondolt és vitatha­tatlanul a reformáció gyökeréből nőtt teológiai kérdéssorozatra azt mondja, hogy az a keleti uralmi területnek a kontroverz teológiája. Ha még éppen Svájcban is, a reformáció nekünk igen becses kál­vini ágának a bölcsőjében is ilyen a megítélés és ilyen az alig titkolt vonzódás Róma felé, hogyan szólalhat meg e sorok írója, aki egy olyan törté­nelmi református egyház örökségét hordozza egész lelki alkatában,,amely nem tud megfeledkezni a nyájas hang mögött az erőszakos kézről és minden komoly keresztyén béketörekvése ellenére is nem óhajt többé a naivságnak olyan áldozatává lenni, amelyik már nem lát a szavak mögé és éppen úgy meg hagyja magát vesztegettetni egy pár színes szócsokorral, mint szegény afrikaiak annak idején a rabszolgakereskedők üveggyöngyeivel. Tehát be kell vallanom ezt a szubjektív terhet, amit legtisz­tább szándékom minél kevésbé érvényesíteni akkor, amikor egy mégis világszerte sok helyen komolyan értékelt egyházi megnyilatkozásról van szó. Hogy a sajtóban tükröződő, rendkívül széleskörű reakció mennyire valóságos — tehát mennyiben fejezi ki keresztyén emberek tömegeinek véleményét —, ar­ról most ne essék szó, csak annyi, hogy a sajtó-lát­szat különösen akkor csal, ha bizonyos köröknek az érdekében látszik állni. Igyekszem elfogulatlan lenni és nem szándékozom sem nyugati, sem keleti politikai frontokat védelmezni vagy támadni, ha­nem ott maradni, ahol a helyünk van: az egyház !

Next