Theologiai Szemle, 1965 (8. új évfolyam, 1-12. szám)

1965 / 1-2. szám - TANULMÁNYOK - Huszadik, jubiláris esztendőnk feladatiról

könnyítette a magyar nép állama, a dolgozó töme­gek tiszta, becsületes pénze volt, amelyet nyugodt, lélekkel lehetett és lehet elfogadni és megköszönni, mert nem volt semmi megkötöző vagy megalázó feltétele. Éppen mert kölcsönösen igen fontosnak tartottuk az egyház és a világ demarkációs vona­lának éles meghúzását, tudtuk általában elkerül­ni a határsértések kísértéseit vagy aránylag elég gyorsan kiigazítani az elkövetett hibákat. A kölcsönhatás másik oldaláról — arról, amit mi adhattunk népünknek — illik sokkal szerényeb­ben szólanunk; örvendezzünk annak, hogy lénye­gében pozitíven értékelik ezt az arra hivatottak. Bizonyos, hogy ebben a vonatkozásban — mind a könyörgésben (1 Tim 2:1), mind a hasznos csele­kedetekben — sok a tartozásunk és sok a folya­matos tennivalónk. Az idei esztendő különösképpen olyan feladato­kat ró egész népünkre, amelyeknek jó megoldásá­hoz a nemzeti összefogás jelentős fokozására van szükség. Az idei népgazdasági terv jellemző vo­nása az, hogy a mennyiségi emelkedés ütemét mérsékelve, a minőségi követelmények fokozására teszi a hangsúlyt. Átfogó intézkedéseket irányoz elő, hogy hazai és külföldi fogyasztásra egyaránt azt és csak azt termeljük, amire szükség van, és­pedig nemzetközi színvonalon, kifogástalan minő­ségben, az eddiginél gazdaságosabban, tehát nem a ráfordított anyag és munkaerő fokozásával, ha­nem gondos takarékossággal, jobb szervezéssel, a tőlünk telhető legjobb technikával, a munkaidő lelkiismeretesebb felhasználásával, egy szóval be­csületesebben, termelékenyebben. Világos, hogy a gazdasági célkitűzések mindezekben szorosan ösz­­szefonódnak magas etikai követelményekkel. Húsz éve, az újjáépítés nagy művében nem annyira az „anyagi ösztönzők”, prémiumok stb. indították egész népünket hősies alkotó munkára, mint in­kább a hazaszeretet, közösségi öntudat, olyan hit a jövőben, amely heroikus tevékenységre kötelez. Ma pedig egy szebb, igazabb, emberibb társa­dalom, a szocializmus teljes felépítéséről van szó. Arról van szó, hogy ezért a rendért fegyelmezet­tebben, öntudatosabban, pontosabban dolgozzunk a közösben úgy, mint a magunkéban; féltsük és óvjuk a társadalom tulajdonát úgy, mint a ma­gunkét, könnyelmű és szándékos kártételektől egy­aránt. A hívők gyülekezeteire, a keresztyén lelki­­pásztorra és egyháztagra ezek a feladatok a pél­damutató tanítás fokozott feladatait róják. Komo­lyabban kell vennünk a bennünk és körülöttünk kísértő bűnök elleni küzdelmet, elszánt harcot nemcsak a társadalmi vagyon durva herdálása, hanem a bürokratizmus, a felelőtlen munkaerő és munkaidő fecsérlés, a lógás, a közlekedési kártéte­lek ellen éppúgy, mint általában a huliganizmus, az alkoholizmus, felelőtlen összeházasodás és el­válás, könnyelmű magzatelhajtás és a többi egyéni és tömeg­bűnök ellen, melyek hitbeli meggyőződé­sünk szerint sem szűnnek meg automatikusan a társadalmi rendszer gyökeres megjobbulásáva­l, ha­nem megkövetelik a naponként megújuló konkrét, szívós küzdelmet az egyéni, családi és társadalmi méretekben „újratermelődő” bűn ellen. Nemzetközi vonatkozásban is nagy feladatok várnak reánk. Hálásan mondhatjuk el, hogy a né­pek békés együttélésének eszméje — hazánk kül­politikájának központi célja — világszerte tért nyer, de megcsalnánk magunkat, ha nem figyel­nénk fel a sokfelé ma is parázsló s helyenként és időközönként mesterségesen felszított tűzfészkek­re, gyarmati háborúkra, változatlanul fokozódó fegyverkezésre, a háborús érdekeltségek egyre lep­lezetlenebb bűncselekményeire, a leszerelési tár­gyalások elhúzására, növekvő atomhata­lmi igé­nyekre, valamint arra a kiáltó tényre, hogy min­den másodpercben ma is éhenhal egy ember az ún. fejletlen országokban, miközben évente 120 milliárd dollárt emészt fel a fegyverkezés. A há­borús veszély tehát továbbra is éber figyelemre és szüntelenül megújuló békemunkára kötelez min­den, az emberi életet tisztelő hazafit és kétszere­sen kötelezi a keresztyéneket. Egyháztörténelmi esemény, hogy a prágai keresztyén béke-világ­­mozgalomban látható módon testet öltött a hivő emberek, közösségek, egyházak, felekezetek, béke­vágya, szolgálatkészsége. E mozgalom egyre inkább világmozgalommá szélesedik és mélyül a nyugati egyházakban is; a mozgalomhoz való viszony ho­vatovább próbaköve lesz annak, hogy valaki őszin­tén vagy csak képmutatásból veszi-e ajkára a béke szép szavát. Nagy öröm, hogy a mi hazai gyüleke­zeteink szeretik és megbecsülik, anyagilag is je­lentősen támogatják ezt a jó munkát; rajtunk áll, hogy azokat is megnyerjük hozzá,, akik tudatlan­ságból vagy közönyösségből még bizonytalankod­nak a részvételben. Áll ez a római katolikus atyafiakra is, akikkel éppen a békéért való küzdelemben találhatjuk meg elsősorban a testvéri ökumenikus kapcsola­tot. Örülünk, hogy közülük egyesekkel a béke-vi­­lágmozgalom megindulása óta együttműködhetünk és megfigyelő delegációjuk a múlt nyáron már a II. Keresztyén Béke-Világgyűlésen is alkotó mó­don részt vehetett. Ugyanakkor sajnáljuk, hogy maga Róma még nem szánta rá magát a keresz­tyén békemunka egyértelmű támogatására; nem szüntette meg azokat az elvi és gyakorlati hátra­­tételeket sem, amelyekkel éppen a legkövetkeze­tesebb békeharcosokat sújtja. A II. Vatikáni Zsi­nat harmadik ülésszakának riasztó eseményei egy­felől, az itthoni reverzális­ szedés, újraésketés, a vegyes házasságkötések alkalmainak fokozódó ag­resszív kihasználása a lélekhalászatra — bennün­ket továbbra is éber óvatosságra köteleznek a „római katolikus ökumenizmus” értékelésében. Népi-nemzeti egységünk elképzelhetetlen a külön­böző egyházak, köztük a római katolikus egyház­hoz fűződő kapcsolataink megjavítása nélkül; en­nek útja azonban egymás kölcsönös tiszteletén és a jó emberi ügyekben való őszinte együttműködé­sen át vezet. Végzetesen tévednek azok a — külföldi vagy itt­honi — atyafiak, akik ezt az együttműködést a rossz emlékű „keresztény front” szellemében szeret­nék elképzelni. Való igaz, hogy­ a hit embereiként és egyházaiként komoly vitában kell állanunk mindazokkal, akik Istenben, a Jézus Krisztus aty­jában nem hisznek, mind a családjainkban, mind a társadalomban. E vita módszere azonban az őszin­te, szeretettel folytatott párbeszéd lehet csupán. Nagyon világossá kell tennünk, hogy evangéliumi hitünk semmilyen engedményt nem tehet az ateiz­musnak, alapvető módon szembenáll vele, ugyan­akkor fenntartás nélkül, örömmel működik együtt ,a kommunistákkal mind a béke megoltalmazásá­­ban, mind a szocialista társadalom felépítésében. Ez egész népünk, hívők és nemhívők közös érdeke és ügye. Éppen ezért teljes elszántsággal elutasít­juk az antikommunizmus kísértéseit, akár nyíl­tan hitetlen, akár álcázott, vallásos formájában jelentkezik. Ez utóbbival nemcsak a római, hanem egyes evangéliumi egyházak részéről is megújra

Next