Theologiai Szemle, 1983 (26. új évfolyam, 1-6. szám)

1983 / 4. szám - KÖNYVSZEMLE

veltetik, és aki abban népe egzisztenciális megoldását látja, az maga is Szűz Mária lelkes tisztelője lesz. Ennek megfelelően természetesnek érezzük, hogy ami­kor a magyar nép a középkori keresztyénséget elfo­gadta, a Mária-kultuszt is elfogadta. Majsai fejezetről fejezetre végigkíséri a magyar történelem eseményeit, ok-okozati összefüggést látva a jobban, vagy kevésbé virágzó Mária-kultusszal.A Szent Lászlóról (1077—95) ezt írja: „Sohasem vesztett csatát, mert előbb mindig mennyei védasszonyának ajánlotta magát” (35. 1.). Egy „korabeli” himnusz, melynek 1526-ból való kézirata maradt ránk, bizony­sága szerint László volt az, aki „ ... megparancsolata, hogy Magyarországot Regnum Marianumnak, Mária országának nevezzék” (36. 1.). IV. Béláról (1235—70) ezt olvassuk: „Rendkívül súlyos helyzeteiben országát és önmagát fenntartás nélkül bízta Istenre és a Bol­dogasszonyra. Így sikerült hazánkat a borzalmas ta­tárjárás után nemcsak helyreállítania, hanem az újra betörő tatárokat 1262-ben le is verte.” (39. 1.) (A 161. oldalon ezt olvashatjuk: „Az 1849 után ránkszakadt szomorú elnyomástól régi nagyasszonyunk segítségével lábolt ki hazánk.” Ezeket az ok-oko­zati összefüggé­seket olvasva felvetődik bennünk a kérdés, hogy tör­ténelmünk hullámvölgyeiben pl. 1241—42-ben, vagy 1849. október 6-án történt eseményekről miért nem emlékezik meg az író, aki egyben történész is? Majsai Mór történelmi, numizmatikai, képzőművé­szeti, irodalmi emlékek, illetve politikai, társadalmi intézkedések felsorolásával szemlélteti az egyes ko­rokban uralkodó Mária-kultuszt. A XVI. században a reformáció elterjedésének okát Majsai a törökdúlás, illetve az ország három részre szakadásában látja. „A reformációnak igen kedvezett a főurak és nemesek körében keletkezett zűrzavar” (69. 1.). S annak lefolyását többek között így jellemzi: „A szegényebb népet és az alkalmazottakat földes­uraik parancsa vagy erőszakos befolyása is vitte bele a hitehagyásba. A földesurak mindkét táborban elég keményen érvényesítették ugyanis ezt az elvet: Akié a birtok, azé a vallás” (69. 1.). A történelmi kutatások eredményei azt igazolják, hogy ez nem ilyen egyszerű, mert a cuius regio, eius religio elv elsősorban a né­met fejedelemségekben szolgálta a reformációt és Ma­gyarországra ez nem volt jellemző. Amit a történe­lem ellenreformációnak, vagy rekatolizációnak nevez, s melynek nem egy eseményét kegyetlenkedés, vér­ontás jellemzett, arról Majsai így­­ír: „A Magyarok Nagyasszonya nemcsak a török iga alól szabadította fel édes hazánkat, hanem katolikus hitünket is meg­oltalmazta és újjászületését elősegítette” (74. 1.). Majsai Mór írása szinte teljességgel eleget tesz a címben megjelölt témának. Az említetteken túl ismer­teti a magyarországi Mária-búcsújáró helyeket, az azokhoz fűződő csodákat, szokásokat. A könyv ilyen fejezeteket is tartalmaz: A „Patrona Hungáriáé” ma­gyar bélyegeinken, XIX—XX. század protestáns köl­tői Szűz Máriáról, Máriás vallásos társulatok. Vállal­kozásában igazságtalanság lenne abszolút objektivitást keresni, hiszen római katolikus író ír római katolikus olvasó számára. Mégis legyen szabad megjegyezni a következőket: Meggyőződésünk szerint minden hazáját szerető keresztyén hivő hálásan gondol a Szenthárom­ság Isten gondviselő irgalmára, mely által hazánk a történelem véres viharait túlélve megmaradt, s ahogy azt Majsai maga is mondja: „ ... öntudatosan él és fejlődik, sőt, érdemes helyet foglal el a nemzetek nagy közösségében” (8. 1.). Ugyanakkor a nem római katolikus olvasó úgy érzi olvasva a könyvet, hogy Majsai szerint mindehhez nem volt elég mennyei Atyánk hatalma és szeretete, és így horribile dictu önmagán belül, vagy önmaga mellett egy Magyaror­szágot védő intézményt hozott létre, mely Szűz Mária vezetésével munkálkodott, ill. munkálkodik. Továbbá minden hívő vallja, hogy az Úr Isten nem mindig úgy cselekszik, ahogyan mi elképzeljük, s hogy tör­ténelmünk hullámvölgyei sem tudtán kívül keletkez­nek, hanem általa, de azzal az ígérettel, hogy a hívő­nek minden javára van. Eszerint úgy érezzük, hogy a hullámvölgyek nem említésével, és minden siker és győzelem Máriának tulaj­donításával az író előfeltéte­lezte az olvasó figyelmetlenségét, vagy naivságát. Az isteni gondviselésnek a nevelő, tisztító, fegyelmező hatása is áldás az embernek. S még ha egy római katolikus író, saját hite szerint, az isteni gondviselést, mely országunkat óvta, Mária gondviselésével azono­sítja, akkor is elvárnánk, hogy e gondviselés az em­beri értelem számára nehezebben elfogadható ese­ményeknek is adja meg a „mario—logikus” magyará­zatát.* A könyv másik nagy része Székely László költemé­nyét tartalmazza, mely az evangéliumot énekli meg Máriával a középpontban, íme a te Anyád címmel. A papköltő és költői szabadságával, tudni vél olyan eseményeket, melyről egyik evangélium sem ad szá­mot, de költeményeinek ezek a részei sem mondanak ellent a Szentírás bizonyságtételének. Olvasva a mű­vet népies betlehemi, vagy passió játékok hangulatát érezzük. Egy-egy fejezetét pásztori idill jellemzi, de ezek a részek sem irreálisan idealisztikusak. A mű nem Krisztus születésével kezdődik, és nem is feje­ződik be mennybemenetelével. Az evangéliumi leírá­sokat megelőző, illetve túlhaladó fejezetekben Mária úgy a központ, hogy ezzel semmiféleképpen sem sérti Krisztus örök fontosságát. A tanítványok között a mennybemenetel után Mária lett „... az egy lelki központ” (309. 1.), de így ír róla: „Egy nagy érzés vitte minden szón át: Készíteni a boldog „pléromát”, Hogy Jézus már a szívekben éljen Egyre növő, fejlő teljességben” „Bántotta jó, alázatos lelkét, Hogy előbbre tették, ünnepelték.” (310. 1). Nyilván ez a pár verssor nem fogja megváltoztatni a katolikus egyházban uralkodó Mária-tiszteletet, mégis jó érzés hallani ezeket a­­szavakat, összefoglal­ásul csak annyit, hogy a II. Vatikáni Zsinat utáni római katolikus olvasóközönség számára egy olyan kiadvány lenne a legfontosabb, természete­sen római katolikus író tollából, mely világosan tisz­tázza Mária üdvtörténeti helyét. E kívánalomnak a maga módján Székely László munkája inkább eleget tesz.—a­ll Az ember reménye Vasadi Péter, Ecclesia, 406 l. A könyv szerzője az Új Ember című katolikus heti­lap és a Vigilia című katolikus havilap munkatársa­ként dolgozik. A Szépirodalmi Könyvkiadó gondozásá­ban 1974—82 között a következő verseskötetei jelentek meg: Jelentés Babilonból, Ének a szomjúságról, Ta­­mariszk, Hó és madarak. A Szent István Társulat 255

Next