Theologiai Szemle, 2008 (51. új évfolyam, 1-4. szám)

2008 / 1. szám - SZÓLJ URAM - Fazakas Sándor: Igazság és kiengesztelődés

ténész is ember, meghatározott világnézeti, erkölcsi be­­állítottsággal, tudományos ambíciókkal, ezért nem min­­dig tudja kivonni magát a kívülről jövő, ideológiai, po­­litikai vagy kulturális érdekek mentén történő manipulá­­ciós kísérletek alól. A történész felelőssége viszont az, hogy a feldolgozott események, az elmondott történe­­tek, és az áthagyományozás folyamata hiteles maradjon. Ők felelnek azért, ahogyan a kortársak a múltat megis­­merik és megítélhetik. Munkájuk abban segíthet, hogy a múlt feltárt összefüggéseibe való betekintés által a ma élő nemzedék lehetőleg profitáljon: több belátást, józan­­ságot, felelősségtudatot nyerjen az előtte járók hibájából tanulva. Az egyén és a közösség felelőssége tehát a „múlthoz való viszonyulás kultúrája” tekintetében vitathatatlan: a történelmi igazság nem sajátítható ki egyéni vagy közös­­ségi érdekek mentén. A történeti valóság differenciált lá­­tása és feltárása közelebb vihet az események tárgyszerű rekonstruálásához - ez elengedhetetlen a múltfeltárás fo­­lyamatában, de nem elégséges. A teológia ebben az összefüggésben is fel kívánja hív­­ni a figyelmet arra, hogy a keresztyén valóságértelmezés szerint: az igazság nem az ember tulajdona. Az igazság tőlünk idegen igazság (Isten nekünk tulajdonítja a Kr. igazságát), rajtunk kívül álló igazság (iustitia aliena). A dokumentált tényekre való objektív hivatkozás lehet a történelmi ismeret szempontjából hasznos — de ez a kizá­­rólagos hivatkozás leegyszerűsítésekhez vezet. Az igaz­­ságnak — így a történelmi igazságnak is — van egy szemé­­lyes dimenziója. A személyes­ elbeszélő aspektus lehetővé teszi, hogy az áldozat az eseményeket saját szemszögé­­ből, szubjektív módon adja elő. Ez a valóságértelmezés és tapasztalat gyakran hallgatásra van ítélve - az utókor a legkevésbé arra kíváncsi, hogy miként élte át pl. a jog­­fosztottság korát az egyén, az áldozat, vagy éppen a tet­­tes. Az igazság szociális dimenziója akkor tárul fel, ha az érintettek, származásra vagy pozícióra való tekintet nél­­kül lehetőséget kapnak személyes tapasztalatainak el­­mondására - ezen a ponton relativizálódhatnak leginkább azok a válaszvonalak, amelyek a múlt sérelmeihez vezet­­tek. A dél-afrikai ״ Igazság és Megbékélés Bizottságnak” sikerült ez: lemondva a megtorlás és a politikai bosszú gyakorlatáról, úgy keresték a megbékélés lehetőségét, hogy sor kerülhetett az áldozatok meghallgatására, fel­­emelésére, a tettesek cselekedeteikkel és áldozataikkal való szembesítésére, és nem becsülték alá az egyházak és vallásos közösségek szerepét a társadalmi megbékélés fo­­lyamatában. Igaz, hogy az elszenvedett fájdalom és a szenvedés nagysága behatárolja az igazság megismerését. Viszont az érintettség személyes dimenzióinak feltárása közelebb vihet a beismeréshez, a megbánáshoz vagy a másik olda­­lon a bosszúról való lemondáshoz, és ez­által a megbéké­­léshez (A jogi felelőségre vonás, az igazságszolgáltatás és a bűnüldözés erre képtelen). Viszont egy szekuláris állam nem érzi magát kompetensnek állampolgárai lelki sebei­­ért, panaszáért, bűnismeretéét és a megbánásért. A szekuláris társadalom önértelmezésétől távol áll a bűn ״ morális” és ״ metafizikai” dimenzióinak ismerete: az Is­­ten előtt való megállásnak nincs politikai relevanciája, a bűn és a megbocsátás nem intézményesíthető. Marad te­­hát a kérdés politikai síkon való kezelése. Ez pedig újabb egyoldalúsághoz, tendenciózus interpretációkhoz, újabb legitimációs forrás­kereséshez vezet. Pedig nem lenne ér­telmetlen figyelmet szentelni a történelmi bűnök és a múltfeldolgozás spirituális, lelki-szellemi aspektusainak. 3. Nincs jövőképes társadalom kiengesztelődés nélkül A megbékélés fogalma a napjaink politikai retorikájá­­ban már-már történelmet ír, de ökumenikus nagygyűlések is szívesen tűzik e fogalmat zászlójukra. Az egyháznak viszont különbséget kell tenni a megbékélés politika-eti­­kai és teológiai értelmezései között. Politikai vagy általá­­nos etikai értelemben a megbékélés konfliktusmegoldást, politikai érdekellentétek közötti kiegyenlítést, az „árkok betemetését” jelenti - de amelynek feltétele az igazságté­­tel! Az igazságtételnek (amely több az igazságszolgálta­­tásnál) tartalmaznia kell az erkölcsi megkövetést, a poli­­tikai bocsánatkérést, a szociális kárpótlást és a jogsérel­­mek orvoslását.15 Történelmi-társadalmi változások ide­­jén természetes szükségletként jelentkezik az az erkölcsi és politikai igény, hogy a korábbi uralmi rendszer bűnei­­vel, igazságtalanságaival, jogtalanságaival a társadalom leszámoljon. A diktatúra struktúráinak lebontása és a diszkriminatív rendszer felszámolása, a múlt rendszer bű­­neiért felelős személyek büntetőjogi felelősségre vonása vagy átvilágítása, valamint az áldozatok (vagy hozzátar­­tozóik) rehabilitációja ennek a folyamatnak nélkülözhe­­tetlen elemei. A kedélyek általában akkor nyugszanak meg, amikor megtörténik az illetékesek elszámolása, ki­­derül az igazság, a tettesek pedig elnyerik méltó bünteté­­süket. Ezzel párhuzamosan szükség van a régi rendszer működési mechanizmusainak feltárására, intézményeinek lebontására és a jogállami intézmények helyreállítására. Ehhez viszont elengedhetetlenül szükség van a múlt iga­­zi ismeretére, az események hiteles feldolgozására. A té­­nyek ismerete nélkül nem kerülhető el az újabb vagy ha­­sonló bűnök megismétlődése. Viszont ezen a ponton ha­­táraiba ütközik a jogelmélet, joggyakorlás és a politikai akarat: a tények ismerete ugyanis nélkülözhetetlen, de ön­­magában kevés, mert a tények csak alkalmas eszközök le­­hetnek a sérelmek orvoslására - alkalmatlan kezekben akár (újból) ״ mérgezhetnek és ölhetnek.”16 Ahhoz, hogy a társadalom fel tudja dolgozni a múlt bűneit, „kiengesz­­telődni akaró lélek”-re van szükség. Ezen a ponton nyújt­­hat páratlan segítséget a keresztyén egyház. A kiengesztelődés, illetve a megbékélés teológiai érte­­lemben az Isten-ember kapcsolatából indul ki és ebből következően az ember-ember viszonyának rendezését je­­lenti. Akkor, amikor az írott és elektronikus média a tör­­ténelem ítélőszékének szerepében tetszeleg és a köz ítéle­­te összetéveszti magát az Isten fórumával, az egyház és a teológia elérkezetnek látja az időt, hogy újból átgondolja bűn, bűnismeret, bűnbánat, bűnbocsánat, irgalom és megigazítás teológiai fogalmak tartalmát, összefüggéseit és felmutassa a világ számára a megváltás szociális-köz­­életi relevanciáját. Az egyház csak az Úri Ima 5. kérésé­­nek összefüggésében, a "megigazulás" bibliai-reformá­­tori tanításának fényében szemlélheti a kérdést. A teoló­­gia e kérdésben két dolgot tarthat szem előtt: • az áldozatok felemelését, méltóságuknak helyreállí­­tását; • bűnösök megtérését, társadalmi reintegrációját. Ez nem jelenti azt, hogy a múlt vétkeinek büntetőjogi és politikai feltárására és a felelősség megállapítására ne ke­­rüljön sor. De igen, mivel olcsó az a kegyelem és hiteltelen az a megbékélés, amely szembehelyezkedik az általános jogrenddel, a társadalom erkölcsi érzékével. A megbocsá­ 14

Next