Theologiai Szemle, 2008 (51. új évfolyam, 1-4. szám)

2008 / 1. szám - SZÓLJ URAM - Kalota József: Ikon és szó - az ikonosztázion teológiája

Az emberi lélek fölemelkedésének folyamatát az orto­­dox szerzetesi hagyományban a legrégibb időktől kezd­­ve a lépcső vagy a létra metaforájával érzékeltették. Az általánosan ismert alapséma: a tisztulás (katharszisz - via purgativa), a megvilágosodás (theoria­­ via illumina­­tiva) és a megistenü­lés (theószisz­­ via unitiva) első pil­­lantásra Keleten és Nyugaton hasonló. A misztikus ta­­pasztalat mélységi fokozatokra való felosztásának ez a szilárd hagyománya az ikonosztáz szellemiségében is megjelenik. Az isteni kinyilatkoztatásra válaszul lentről felfelé ha­­lad az ember felemelkedésének útja: az ember az evan­­géliumi örömhír befogadásán (az evangélisták a Királyi Kapun), s az emberi és isteni akarat egységén keresztül (az Örömhírvétel ikonja itt e két akarat egységének képe is), valamint az imádság, végül pedig az eucharisztia szentségében való részesülés által valósítja meg felemel­­kedését az Egyház egységéhez, ahhoz, amit a Deézisz­­sor ábrázol. Szent Simeon, az Új Teológus szerint az imádság első fokán az ember még pusztán a szájával imádkozik, szer­­zett ismeretek alapján, és gondolataiban foglalkozik Is­­tennel. Ekkor az ima, hasonlóan a köznapi élethez, tárgy­­központú. Ezen a fokon történik a lélek képekkel való „meggyújtása”: az imádkozó legtöbbször maga elé kép­­zeli a menny szépségét, az angyalok karait, az eget és az igazakat. Az ima a kezdőknél még képzelet, sóvárgás és vigasztalás, de az ezen a fokon támadó veszélyekkel szemben szintén a képek nyújtanak segítséget. Az iko­­nok szemlélésekor azok kánonhűsége, azaz pontos dog­­matikai tartalma ad védelmet az értelem elvesztése és a vágyott, ám hamis élmények kísértése ellen. A lélek szá­­mára ez az időszak előkészületet, de nélkülözhetetlen ké­­szülődést, felkészülést jelent a további harcra. Ez az Alap-képsornak megfelelő szint, a lélek „proszkomídiá­­ja”, az ikonok előtti közvetlen, fizikai tiszteletadás ideje, a világnak kitettek, az átváltozásra sóvárgók állapota, ahonnan a lélek útjára indul. A Deézisz képsora jelenti az üdvösség szintjét, a Pa­­radicsom ígéretét, az átváltozott emberi állapotot. Ez a közösségi misztika szintje, az Istenemberrel való találko­­zás masztérionja. A Deézisz ikonográfiája az Úrhoz es­­dő Egyházat mutatja a Krisztushoz való közelség hierar­­chikus rendjében. Az ortodox felfogás szerint ugyanis a liturgia végzésekor az Egyház egésze, az elhunytak, szentek, és angyalok is jelen vannak. „A Deézisz valójá­­ban maga az Egyház, imádság közben; ez a ״ szeretet őrü­­lete”, amely közbenjár mindazokért, akik ítélet alatt áll­­nak.” (Evdokimov P., The Art of the Icon, Oakwood, N.Y., 1993,155) A Deézisz-sor az ikonosztáz szíve ab­­ban az értelemben is, hogy itt találkozik egymással a Megváltó és a hozzá törekvő emberiség. ״ Isten megtes­­tesülésének végső célja is az volt..., hogy a Megteste­­sültnek „teste” legyen, amely az Egyház­­ a megváltott és a Fejben újjá­született, új emberiség.” (Florovszkij G., Ethosz Pravoszlávnoj Cerkvi, Párizs, 1963.144.) Az iko­­nosztáz Deézis-sora egy történelmi folyamat beteljesedé­­se, az Egyház eszkatologikus képe. Az Egyház egész éle­­tét, legmagasabb és szüntelen küldetését, a szentek és az angyalok világért folytatott közbenjárásában foglalja össze. Valamennyi ábrázolt egy testben egyesül. Ez Krisztus és az Ő Egyházának egysége. ״ totus Christus, Caput et Corpus”; az egység, amely az Eucharisztia szentségében valósul meg és jön létre. A misztika bensőségesebb fokozatát, immár az egyé­­ni utat jelöli ki a következő képsor. Az atyák nem győzik hangsúlyozni, hogy ez már nem adatik meg mindenki­­nek, különös állhatatosság és elhivatottság szükséges hozzá. Talán ezt nevezi az Új Teológus az ima második fokának, az „éjszakai harcos” állapotának, aki nyugalmat nem ígérő heves küzdelemben igyekszik kivonni magát az érzéki dolgok és a hiábavaló, önös gondolatok uralma alól úgy, hogy közben szinte még vak. Mégis, ez annyi­­val több minden eddiginél, mint amikor a csillagtalan éj­­szakai égen föltűnik a Hold: megjelenik valami halvány és rejtett fény, valami jel. Ennek tanúi az Isten anyját közrefogó próféták, akik úgy hordják szívükben az iste­­ni üzenetet, amiként a Szűz hordja méhében a magzatot. A legfelső szintet az Istenségről valamiféleképp köz­­vetlen tudomással, tapasztalattal bíró pátriárkák képei jelzik. Ez a ״ theória” foka. Ők azok, akik Isten látását hordják köntösükként. A keleti keresztény misztikában ez a legfölfoghatatlanabb titoknak, a ״ theószisznak” felel meg, vagy ahogy Lépcsős Szent János ״ Klimax Paradis­­zon” c. művében mondja: „Azok, akik valóban megta­­nultak imádkozni, szemtől-szembe beszélnek az Úrral, mint ahogy a császárral a császári kihallgatáson.” E rövid ismertetésből is kiderül, hogy az ikonosztáz komplex rendszere bizonyára az ortodox keresztény mű­­vészet egyik legbámulatosabb produktuma. Az ikonok az ikonosztázon nyílnak meg teljesen, olyan összetett rendszert hozva létre, amely képes magába foglalni szimbolikus módon az ortodox teológia egészét. Az iko­­nosztázion magának az Egyháznak a képe, az eszményi közösséget mutatja: minden egyes tagja egymással nem helyettesíthető személyiség, a struktúra egésze mégis személyfölötti egységet alkot. Nem olvad össze egyetlen ikonná, és nem esik szét különálló egységekre: az ikonok összetartozása a keresztény egység elvében valósul meg. Az Egyház véget nem érő pünkösd, s az ember a Szent­­lélek erejéből annak a testnek válik részesévé (szüsszó­­ma), amelynek Krisztus a feje, Aki testileg is (az adomá­­nyokban), és a képen is jelen van. A liturgia megvalósít­­ja és létrehozza Krisztus testét - az ikonosztáz megmu­­tatja azt: a hívők szeme elé tárja képi ábrázolását annak, amelynek a hívők, mint tagok maguk is részesei. Meg­­mutatja az Egyház testét, amely az ikonosztáz tetején lát­­ható Szentháromság képére teremtetett. Ez az a sok sze­­mélyt tömörítő egység, amely az isteni hármas egység képét viseli. Kaleta József Telefon-lelkigondozás - Budapest DM 3®a־ DDM Lelki válság esetén, emberi, családi, lelkiismereti, hitbeli kérdések megbeszélésére mindennap 17-21 óráig 17

Next