Theologiai Szemle, 2016 (59. új évfolyam, 2-3. szám)

2016 / 2. szám - SZÓLJ, URAM! - Khaled A. László: Pünkösd utáni útravaló: a szeretet hármas szabálya

Pünkösd utáni útra való: a szeretet hármas szabálya Textus: Jn 21,1-19­ 1. Pünkösd utáni emberek Pünkösd utáni emberek vagyunk. Olyanok, akik "kétezer év óta olvassuk, és értelmezzük a pünkösdi Lélek érkezését és munkáját. Az egyház megszületett, és az Apostolok cselekedeteiről írott könyv nagyszerű történetei arról számolnak be, ahogy Isten Lelke emberi életeket változtat meg, a Jézus által ígért Lélek megtérít, meggyógyít, és közösséget alkot, a gyülekezetét, az egyházat. Kétezer év óta örök a kérdésünk és vágyunk: az Úr Lelke köztünk is munkálkodik? Jelen van a mi időnkben is? A föld végső határain ma is átélhetjük azokat a kegyelmi időket, amiket az első keresztények Jeruzsálemben, majd Samáriában? A 20. század első felében egyik metodista teológiai tanárunk, későbbi püspökünk Németországban így tanította a lelkészi szolgálat­ra készülő növendékeket: „Úgy olvassátok a saját egyházatok történe­tét, mint az Apostolok cselekedeteit.” Egyháztörténészként és lelkész­ként meghalnak ezek a mondatok. Ahogy a mai fiatalokkal beszélge­tek, sajnos egyre általánosabb véleményként hallom: „Nem szeretem a történelmet.” Kórkép ez korunkról. A mai ember elfordul a múltjá­tól. Nem ismeri. Nem akarja. Esetleg nem érti. Nincs hozzá türelme, nyitottsága. Egy felgyorsult és felgyorsított világban a kor embere nem tud megállni, lassítani, elgondolkodni, elmélyülni és hinni. A felgyorsult ember száguld, nincsenek történetei, nincsen múltja, nin­csen Istene. Ahogy elfordul az ember Istentől, úgy elveszíti a történe­teit is. Te ismered azokat? Vannak történeteid? Amikben Isten csele­kedetett? Pünkösd utáni emberek vagyunk, de Jézus ma is köztünk van, cselekszik, elhív, megváltoztat, csodákat tesz, mint egykor. 2­ 2. Jézusi meghívás Pünkösd utáni emberek vagyunk, akik a Lélek által ma is megújító találkozások részesei lehetünk. Egy történet van előttünk, ami a pün­kösd előtti napokban történt, de jól kifejezi azokat az érzéseket, gon­dolatokat és kérdéseket, amelyekkel a mai emberek és a mai tanítvá­nyok szembesülüek. Mi történik itt? A tanítványok nagy lelki élményeken mentek keresztül: az utolsó vacsora, a Golgota, aztán a feltámadás, Jézus megjelenik. És aztán? Aztán mégis azt látjuk, hogy ezek az emberek valahogy elfáradnak, nem találják magukat, a küldetésüket. A tizenkettőből heten visszamennek halászni, vissza egy régi életbe, amit ismertek. Elbizonytalanodás, üresség, útkeresés. Pedig mennyi mindent megtapasztaltak már! De Isten nem engedi el a kezüket. Jézus eljön értük, újra megszólítja őket. Eljön a megfáradtak, a megterhel­tek, az útkeresők után. Akik elvesztették önmagukat, elvesztették a múltjukat, a célt, a küldetést. Akik elvesztették a látást. Eljön, hogy helyreállítsa őket. Csodálatos ez a türelem számomra, ahogy Jézus újra ott van Péter mellett, tanítja a tanítványt. És három év után újra megajándékozza a csodával: vesd ki a hálót! S a háló megtelik, egy olyan éjszaka után, amikor nem fogtak semmit. Jézus megismétli a csodát, megkeresi az ő tanítványát, az elveszett bárányt, aki kell neki, aki fontos számára! És mit tesz ez a Jézus? Azt, amit mindig is tett, vendégül látta, terített asztalhoz ültette őket. Tűzzel várta őket, kenyérrel és hallal. Fontos részlet: még ki sem vonták a hálót, de már kész volt számukra az étel. Jézus megelőzte őket. Az Isten kegyelme „gyorsabb” nálunk. Ez a megelőző kegyelem mutatkozik itt is meg. Jézus ma is tűzzel vár minket, és asztalt terít nekünk. Nem mi visszük erre az asztalra az odavalókat, nem kell bevásárolni. Ez nem az a meghívás, amikor kapsz egy invitálást, de te fizetsz érte. Péter nem visz semmit, csak önmagát, a lelkesedését, a szívét. Nem kell fizetned, ezt már valaki kifizette helyetted, érted. Jézus mindig is invitált minket, hívott a mennyei asztalhoz, hogy az Úr vendégei legyünk. Egy nagy vacsorához, amire meghívót kapsz, s csak rajtad áll, hogy elfogadod, vagy elutasítod. És ő el fog menni az utak mellé, a távoli helyekre is, hogy mindeneket hívjon. Ezt a meghí­vást kell közvetítenie Jézus kései, pünkösd utáni tanítványainak is. Idén a magyarországi metodisták arra a Fanny Nast Gamble-re emlé­keznek, aki ezt a jézusi meghívást globális méretekben tudta tovább­adni és támogatni. 1916-ban az ő adományából lett kiépítve a VI. kerületi metodista missziós központ Budapesten, de ugyancsak nagylelkű támogatója volt az indai, koreai vagy japán misszióknak is. Túllátott önmagán. Jézus meghív, és ha kell, megismétli az elhívást, a csodát. Elmegy Péterért, mert fontos neki Péter. És elküldi nekik a Szentlelket, mert fontosak neki a tanítványai. Fontos vagy neki te is, én is. És eljön érted és értem. Újra meg újra. Amikor megfáradunk, amikor eltévedünk. És elküldi a Lelkét ma is. 3. A szeretet hármas szabálya Eljön a Tiberiás-tenger partjára Péterért. Nem lesz vele most már három évet. Nem tud most sok időt vele tölteni. Egy kis ideje van, talán egy napja. Egyetlen beszélgetés. Amiben a legfontosabbat szeret­né neki elmondani. Azt gondolom, amikor kevés időnk van, akkor az utolsó szavakat, gondolatokat nagyon megválogatjuk, a legfontosabb­ra koncentrálunk. Mi Jézus utolsó szava a Máté evangéliumában? „Menjetek el és tegyetek tanítvánnyá minden népet!” Amikor Krisztus egy mai követője, egy lelkész, vagy egy gyülekezet nem tudja mi a feladata, akkor nyissa ki a Máté evangéliumának 28. fejezetét, és nézze meg Jézus utolsó nagy parancsolatát: „Tegyetek tanítvánnyá!” Jézus tanítványává. Ez nem rólam szól, hanem a másik emberről. És hogy záródik a jánosi evangélium? A kérdésekkel. Pontosabban egyetlen kérdésről, a kulcskérdésről: „Péter, szeretsz engem?” Jézus ezt kérdezi tőlünk ma is: „Szeretsz engem?” Ez vezeti gondolkodásod? Munkád? Céljaid? Ahogy a családodban élsz? Ahogy a gyülekezeted­ben szolgálsz? Szeretsz engem? Jézus meg akarja erősíteni, meg akarja gyógyítani a szeretetközösséget. Visszajön Péterért, hogy hely­reállítsa azt, ami eltörött. Hogy gyógyítsa azt, ami a legfontosabb számára. Szeretsz engem? - kérdezi az Úr. Ha szeretsz, benned van az Isten. De ha szeretsz, akkor nem magad körül forogsz. Ebben a befejező beszélgetésben három irányt ad Jézus a szeretetünknek. A szeretet három szabálya ez. 1. Legeltesd a juhokat. Vagyis adjál nekik. Finom, zöld, dús legelőt. Ne magadnak adj, hanem a másik szükségletét lásd a magad igényei helyett. Adj olyat, amivel táplálsz és építesz. A pásztori szem a másik felé tekint. 2. Őrizd a juhokat. Az őrzés a kapcsolataink komolyan vételéről szól. Megőrizni és megtartani. Családban, gyülekezetben, mun­kahelyen, szomszédságban. Milyen könnyű felszínes kapcsola­tokat építeni. Milyen könnyű kapcsolatokat elengedni. De megőrizni mennyivel nagyobb kihívás, Jézus ezt kéri tőlünk! 3. Kövess engem. Ne a magunk érzése, gondolata után menjünk. Péter elindult a saját feje után. És egy üres hajóban kötött ki a tenger közepén. De ha azután megy, akkor nincs egyház és nincs gyülekezet. Neki az Isten országát kell építeni, túl kell látni a földi síkon Jézust követve! A szeretet három irányát bízza Jézus a pünkösd előtti tanítványok­ra, hogy ezek nyomán kezdődjön az egyház és a misszió nagy történe­te. Legeltess, vagyis adj. Őrizz, vagyis vigyázz a kapcsolataidra. És kövess, vagyis maradj Jézus lábnyomában! Ámen! Khaled A. László

Next