Timpul, februarie 1993 (Anul 4, nr. 21-40)

1993-02-02 / nr. 21

POPOR ROMÂN, NU GREȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE ANUL IV REȘIȚA NR. 21 (788) MARȚI 2 FEBRUARIE 1993 COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT ISSN 1221-1184 4 pagini 15 lei • Primul ministru român, dl Nicolae Văcăroiu, a semnat ieri, la Bruxelles, Acordul de asociere a României la comunitățile economice europene. O Delegația Parlamentului, României, care participă cu statut de invitat special la cea de-a 44-a sesiune ordinară a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei de la Strasbourg, va susține aderarea ca membru cu drepturi depline a țării noastre la acest for european. Ieri, dl Miguel Martinez, președintele Adunării Parlamentare, s-a întîlnit cu membrii Parlamentului român. • Cele două camere ale Parlamentului României, Senatul și Camera Deputaților, și-au reluat ieri lucrările în plen, moment ce a marcat începutul unei noi sesiuni ordinare, care va dura pînă la sfîrșitul lunii iunie. După o întrerupere de 24 de ore, ieri la amiază, la Porțile de Fier II a fost reluată ecluzarea navelor pe Dunăre.9 Ieri a sosit în Republica Moldova o delegație de experți militari din Marea Britanie, pentru a inspecta unitățile militare ale Armatei Naționale a Republicii Moldova și a verifica îndeplinirea prevederilor Tratatului cu privire la armele convenționale în Europa, la care Moldova este parte. Ministrul german de externe, Klaus Kinkel, a apreciat că, după eșuarea negocierilor de pace de la Geneva, statele occidentale ar putea opta în favoarea ridicării embargoului asupra livrărilor de arme către guvernul Bosniei-Herțegovina. La Praga încep astăzi lucrările primei reuniuni din acest an a Comitetului înalților Funcționari ai Conferinței pentru Securitate și Cooperare în Europa, în cadrul căreia va fi audiat un raport privind situația din Transnistria. • Primul-ministru rus Viktor Cernomîrdin a declarat la Davos că în Federația Rusă va fi adoptată o legislație care va proteja investițiile străine, în același cadru, el a solicitat un compromis rezonabil în ceea ce privește reeșalonarea datoriei externe a fostei Uniuni Sovietice. Lordul Owen a apreciat că părțle implicate în conflictul din Bosnia vor accepta invitația de a merge la New York în cursul acestei săptămîni și acolo vor cădea de acord cu harta propusă de mediatorii internaționalii. VREMEA. AZI Vremea se menține rece, geroasă noaptea și dimineața. Cerul va fi degajat. Vîntul va sufla slab. Temperaturile minime se vor situa între -15 și - 10 grade, iar cele maxime între - 4 și +1 grad, izolat mai ridicate în zonele de deal. In zonele joase se va semnala ceață cu depunere de chiciură dimineața. Continuă războiul spațiilor comerciale Unitățile comerciale specializate de pîine, carne și lapte, trecute la Ministerul Agriculturii și Alimentației în baza HG 765/1990, sunt supuse actualmente unei contraofensive declanșate de comerț, care încearcă recuperarea lor. Războiul se duce, de fapt, intre societățile comerciale din comerț (fostele ICSM), care și-au înregistrat la constituire în patrimoniul lor și aceste unități, și societățile comerciale producătoare, din cadrul Ministerului Agriculturii și Alimentației (cu profil de panificație, carne și lapte), care au preluat aceste unități, încă din vara anului 1990, prin transfer fără plată. Societățile comerciale din comerț pretind că sunt ale lor, pentru inspirația de a le fi înregistrat în patrimoniul lor; în plus, ele mai au încă un atu în faptul că HG 765/1990, al cărei conținut le-a fost transmis la timpul potrivit prin telex, a apărut în Monitorul Oficial abia în noiembrie 1992. O chichiță de care se pot lega, evident, cei care doresc să facă abstracție de conținutul art. 7 al HG 765/1990. Faptul că unii procedează la fel și după apariția în MO a acestei hotărîri guvernamentale nu se propune CIS-urilor transși ferul acestor spații la producătorii agricoli, este în măsură să dezvăluie adevăratul mobil al bătăliei declanșate de comerț. Cert este că, profitînd de harababura noastră de toate zilele și de hotărîri guvernamentale și legi care se bat cap în cap, comercianții se aruncă acum la atac la baionetă. Ii pun la zid pe producătorii agricoli cerîndu-le chirii amețitoare, impozite pe clădiri și taxe pe terenuri. In caz contrar, ii amenință cu evacuarea. Pe de altă parte, societățile producătoare de pîine, carne, lapte susțin că ele sunt, de fapt și de drept, proprietare ale acestor unități, preluate prin protocol de la comerț și, în consecință, acesta este invitat să-și pună poftan cui și să respecte HG 765/1990. Unele instanțe judecătorești au dat câștig de cauză unei părți. Altele, celeilalte părți. In plus, pe calea justiției lucrurile se pot tergiversa la nesfîrșit, în această speță este cazul să intervină operativ Guvernul Văcăroiu, spre a așeza coerența necesară și pe acest plan. Totul este ca, de competențe, în acest conflict să nu se piardă din vedere interesul nemijlocit al consumatorilor. I. IOSIF ± BANATUL ORTODOX Intîmpinarea Domnului și povara bătrînețelor La patruzeci de zile de la Naștere, potrivit legii lui Moise, Iisus Hristos a fost dus la Templu, fiind întîmpinat de doi bătrîni, Simon și care au avut privilegiul de Ana, a nu-și încheia viața pînă nu l-au văzut pe Mesia. Despre dreptul Simion, Evanghelia ne spune că „era drept și temător de Dumnezeu, așteptînd mîngăierea lui Izrael, și Duhul lui Dumnezeu era asupra lui“ (Luca, 2,25), iar proorocița Ana „era văduvă, în vîrstă de optzeci și patru de ani, și nu se depărta de templu, slujind noaptea și ziua în post rugăciune“ (v.37). Nu aș fi stășiruit asupra acestor doi bătrîni dacă în icoana Sărbătorii ei n-ar fi pentru noi un exemplu. Bătrânețea este o perioadă sensibilă pentru viața oamenilor, fiind pîndită de două stări pe cit de deprimante pe atît de primejdioase, respectiv lipsa de viitor și lipsa de speranță. Pentru unii este un prilej de murmur, nemulțumire, deprimare și delăsare, pe cînd alții înțeleg să privească totul cu gîndul la Dumnezeu, încercind să fie de folos, nelăsînd să-i anime apatia și indiferența. Pentru că ea trebuie să fie îmbinată cu cumpătarea, credincioșia și înțelepciunea. Sărbătoarea de azi ne oferă exemplul lor. La bătrînețe oamenii trebuie să apuce calea Bisericii, însă nu în toate cazurile se întîmplă așa. îmi amintesc de pățania ce mi-a relatat-o un bătrân venerabil care în copilărie era stăpînit de un zel neobișnuit în a răspîndi cuvântul lui Dumnezeu, cumpărînd pe bănuții lui broșuri moralizatoare difuzîndu-le apoi gratis. Era o după amiază de Duminică plăcută, într-un sat pe o parte a unei Proi. dr. Vasile PETRICA (Continuare in pag. a 4-a) (MISS CARAȘ-SEVERIN 19» Fete și premii strălucitoare lui Și faza județeană a concursu„Miss Caraș-Severin“, desfășurată vineri, la Reșița, a avut suspans și peripeții. A început cu întîrziere de o oră și jumătate, din cauza preambulului de la Anina. Acolo unde, din cele 12 concurente, juriul a optat, în ordine, pentru Corina Pop (Miss Anina, 19 ani, păr blond, ochi căprui, cîntă la saxofon), Ileana Buftea (18 ani) și Simona Țigărlaș (15 ani). Au fost mulți spectatori și, surprinzător, mulți sponsori: „Autoforyis“, Sindicatul minier, „Flora“, „Impuls“, „Delia“, „Velii“. La întoarcere, pe un drum ca sticla, oaspeții și reporterul nostru Daniel Botgros au trecut prin mari emoții, în sfîrșit, la Reșița. Trecem peste momentele artistice prezentate de invitați (Loredana Groza, Paula Mitrache, Gina Tănase, Jean Paler, „Stil“, „Contrast“, Ramona Vîrjoghie) — muzică ușoară, dans modern, proză umoristică și muzică electronică. Ne oprim asupra desfășurării concursului propriu-zis, așa cum s-a văzut alt unghi, și anume, el dintr-un din culise. La start s-au prezentat 29 de tinere fete, între 14 și 22 de ani, brune sau șatene, acoperind întreg județul, mai puțin orașele Băile Herculane și Bocșa. Toate au trebuit să treacă, de la un capăt la altul, prin focul unor astfel de împrejurări. Au fost ajutate sulescu, de domnul Octavian Arcel uns cu toate alifiile lumii, în materie de miss-uri. In culise . Ce urmează ? Cine vine ?, la care nu răspundea nimeni, repetiții solo, mici răutăți, pupături (mai rar), aoleu unde mi-a impus fardul ?, șoapte cu glas pierit, un fel de liniște dinaintea furtunii, în funcție de temperament și pregătire. Pe acest fond, fiecare a ieșit la rampă. S-a prezentat, a purtat dialoguri apoi a arătat ce știe : dans, recitări, pantomimă, fragmente muzicale, chiar și un ... sax stingher. A urmat parada costumelor de baie (în uralele sălii) și a costumelor de seară. Aplauze și fluierături, spectatori prinși în acest joc, frumos pînă la urmă, flori superbe, și momentul primei selecții. Zece fete sînt alese de juriu, fără nici un eveniment notabil (spre disperarea ziaristului!), reevaluate apoi cu ochi critic și, în cele din urmă, după stabilirea unei obligatorii ierarhii a frumuseții, prezentate publicului. Să le notăm numele pentru eternitate : Locul 1 și cununa de „Miss Caraș- Severin 1993“ — Georgeta Rusu — Reșița ; Locul 2 : Loredana Maru — Reșița ; Locul 3 : Aurelia Timiș — Reșița ; Premii speciale : Liliana Tănase și Camelia Chivu — ambele din Reșița; Mențiuni: Corina Pop — Anina, Alina Creiniceanu — Oravița, Ramona Bușe — Reșița , Anabela Avram — Caransebeș și Paula Trușcă — Caransebeș. Premiile oferite de sponsori au stîrnit stupefacție. Locul 1 — 500 mii lei (din partea firmei „Agrocomtur Liber“ S.R.L.); premiul 2— 250 mii Iei (firma „Imperial T.S.“ S.R.L.) premiul 3 — 30 mii lei (firma „Rodexim“ S R.L.) ; Premii speciale, două excursii în Turcia (firmele „Roger“ S.R.L. și „Universal Company“ S.R.L.). Au mai sponsorizat, inclusiv cheltuieli de organizare, firmele: „Ovidiu“ S.R.L., „Agrocomerț I.C. Buna", Cofetăria „Unicat“, „C.D. Impex“, bar .,Popicărie Nera" și Asociația familială „Amiga“ cu aranjamente florale, printre care am remarcat orhidee: Mircea CAVĂDIN Locul 1 și Miss Caraș-Severin 1993 — Georgeta Rusu Locul 2 — Loredana Mato Nu vă atingeți de scaunele noastre! Ar fi greșit să înțelegeți că, timp de cinci ore, cit a durat ședința de ieri a Delegației Permanente, ar fi făcut cineva afirmația din titlu. Nu. Este pur și simplu concluzia cu care am plecat, după ce s-a discutat iarăși despre aplicarea Hotărîrii guvernului privind trecerea și administrația sub autoritatea locală a serviciilor din cadrul RA „Prescom" și RA „Loctrans“ Caraș- Severin. Cum s-a hotărît luna trecută, directorii celor două regii autonome au prezentat riscurile descentralizării. Cu alte cuvinte, veți vedea voi ce se va întîmplă dacă nu vom mai fi noi directori. Ce se poate întîmplă? Multe, s-a spus. Concluzia clată : hotărîrea guvernului Stolojan a fost pripită și nu este momentul să fe aplicată. Primarii însă nu s-au lăsat impresionat. Nici măcar de nivelul creditelor, pe care trebuie să le preia. Cu excepția primarilor de la Oțelu Roșu și Anina, care au spus nu — pentru că sperau în sprijin financiar și apoi de ce să se complice ?! — și a primaruui de la Bocșa, care nu a avut opinie, toți ceilalți au fost pentru descentralizare rapidă pînă la 1 martie a.c. Consilierii județeni au avut opinii diverse. Cea mai interesantă a fost a dlui Fl. Spinu, care a propus ca, „toate subvențiile să fie date la Oțelu Roșu și Anina“. Scurt și edificator ! Pînă la constituirea urmă, s-a hotărît unei comisii mediere, care să participe de la împărțirea patrimoniului. Mai mult, s-a conturat posibilitatea constituirii unei societăți comerciale, pentru cei 156 salariați în pericol. Dorina SGAVERDIA