Timpul, august 1998 (Anul 9, nr. 179-204)

1998-08-01 / nr. 179

OPOR ROMÂN, O GREȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE cotidian social-politiq^gultur Mindepenpent WimmM.ISSN 1221-1184 Vă mai amintiți, domnule ministru? în luna aprilie a acestui an, la Băile Herculane a poposit și Ion Caramitru, ministrul de acum al culturii. Puternic impresionat de ceea ce vedea (probabil) pentru prima dată cu ochii proprii, ministrul Caramitru i-a promis primarului Albu că imediat ce va putea face rost de fonduri va aloca sumele necesare restaurării centrului istoric al așezării. Concret, este vorba de șapte obiective-monumente istorice, din care pentru cinci s-au efectuat deja, de către experți, evaluări orientative ale lucrărilor sau de-a dreptul proiecte de consolidare, cum este Vila Elisabeta, cu o valoare a proiectului de 396.997.000 lei. Evaluările lucrărilor necesare celorlalte patru obiective se ridică la 3 miliarde pentru Cassirio, 3,5 miliarde pentru Pavtilionul Traian, 2,7 miliarde pentru Băile Neptun și 1,9 pentru Pavilionul Decebal. Repunerea în circuitul turistic, dar mai ales în cel economic,a monumentelor despre care vorbim ar putea însemna un reviriment de zile mari al stațiunii. Vila Elisabeta, în care funcționează acum Casa de Cultură „Nicolae Stoica de Hațeg“ și o bibliotecă, are, cum se vede, nevoie de cea mai mică sumă. Băile Herculane ar recîștiga o clădire în stil rococo în care s-ar mai putea face cîte ceva pentru viața culturală, cam sărăcuță, a localității. Marele cîștig pentru stațiune ar putea fi, totuși, refacerea Casinoului și redarea destinației inițiale clădirii. Construită în perioada 1862- 1864, clădirea a suferit un violent incendiu în 1956, cînd au căzut cele cinci statui de pe frontispiciu. în Sala de Argint de la etaj, destinată inițial jocului de ruletă, se mai păstrează picturile cu scene și personaje mitologice. La parter e o sală de spectacole cu 500 de locuri. Gîndiți-vă ce ar însemna redeschiderea cazinoului, cu ruletă, jocuri de noroc, automate etc. O adevărată mină de aur! De curînd, presa centrală ne încunoștiința că Ministerul Culturii ar putea beneficia de un împrumut, garantat de stat, de la Banca Mondială, pentru realizarea Gabriel ȘTEFĂNESCU Continuare în pagina a 6-a Tușea și junghiul Piteșteni indisciplinați Reșițenii s-au obișnuit ca țiganul cu scînteia cu interzicerea accesului lor la apă caldă în toiul verii, nu de vara asta, ci de pe vremea tătarilor, așa că nu mai scot nici un sunet, se consolează să se spele-n ceașcă, patru la grămadă. Acest abuz al administrației locale, prin care se încalcă drepturile fundamentale ale omului, atît în timp de pace, cit și pe timp de război sau calamitate, vă ziceam, nu scoate lumea pe baricade, reșițenii mulțumindu se doar să strîngă din dinții încleiați de pasta super cristal. Numai că, moda cu închisul apei calde se încearcă și la Pitești pe aceleași motive: vopsirea flanșelor și a manșelor pentru la iarnă. Dar să vedeți ce se întîmplă acolo. Sub deviza Marșul Cratițelor Murdare, piteștenii, constituiți în Asociația Luptătorilor pentru Apă Caldă, sînt hotărîți să protesteze pe viață și pe moarte, printr-un marș ce n-a văzut Reșița. Poate fi acesta un mod demn de urmat și de noi, aici la poale de Semenie? Păi, să vedem, înuîi trebuie un referendum cum ne învăța la tere un deputat de bine. Ca să faci însă referendum, ai nevoie de o lege. Ca să faci rost de o lege îți trebuie o inițiativă legislativă. Mircea QAVADIA Continuare în pagina a 3-a Bell, impozitele și griul Înainte de a pleca în concediu, profesorul Ioan Păun Otiman, vicepreședintele PNL, a ținut să organizeze la Reșița o conferință de presă, în care să abordeze două teme de larg interes la această oră: contractul cu Bell Helicopters și noile reglementări privind impozitele. PNL apără și susține poziția ministrului de finanțe, Daniel Dăianu, de a refuza să semneze garanțiile guvernamentale privind finanțarea contractului cu firma americană. Conducerea PNL a solicitat explicații cu privire la caracteristicile tehnico-tactice, avantajele și dezavantajele dotării armatei cu elicopterul Dracula, o variantă modificată și, se zice, îmbunătățită a veteranului Bell Cobra. După cum se vede, generalul Zaharia, cel care a furnizat explicațiile, nu i-a convins pe liderii liberali. Profesorul Ottman susține că prioritățile României sunt cu totul altele: crearea unei infrastructuri demne de acest nume Dana GABRIELESCU Continuare în pagina a 3-a Agresor la 15 ani Mama unui băiețel de nouă ani s-a dus, pe la sfîrșitul lunii mai, la Poliție să reclame că fiul său a fost agresat sexual. Băiatul, T.F.C., a fost consultat de medicul legist, care i-a eliberat un certificat în care scrie: minorul prezintă o fisură anală care poate proveni dintr-un contact sexual anal. După cum ne-a informat purtătorul de cuvînt al IJP, T.F.C. a fost acostat de un alt minor, S.S.F.,de 15 ani, care s-a dus cu forța la turnul de apă din Dealul Crucii, unde s-a întîmplat agresiunea. Familia victimei spune că, după aceea, băiatul a avut modificări de comportament, a început să se ferească de părinți, refuză să mănânce și să învețe. . S.S.F. a negat fapta, de aceea a fost testat cu poligraful, adică cu „detectorul de minciuni“. Poligraful a detectat evidente modificări ale stării sale emoționale, caracteristice unor răspunsuri false, în cazul în care instanța îl declară „vinovat, S.S.F. riscă o pedeapsă de pînă la 15 ani de închisoare, conform art. 200, al. 2, 3, și 4 Cod Penal. Cînd va ieși din pușcărie va fi diiar omul de 30 de ani. Gabriel ȘTEFĂNESCU ■ în PSYTCD a venit vremea socotelilor (pag. 3) ia Pentru noi, femeile (pag. 4) și Fotbal: Clujul în derivă! (pag. 6) ANUL IX (NR. 179 Í2323) REȘIȚA SÎMBĂTĂ 1 AUGUST 1998 8 pagini -1000 lei Legea privind zonele defavorizate, înapoi la Guvern. Executivul a hotărît să retragă de la Parlament proiectul legii privind zonele defavorizate, a anunțat ieri, la Palatul Victoria, purtătorul de cuvînt al Guvernului, dl Rasvan Popescu. Actul normativ urmează să fie promovat, pe 1 septembrie, sub formă de ordonanță de urgență. Motivul retragerii proiectului îl constituie și faptul că sindicatele miniere pot formula, pînă la 1 septembrie, noi observații pe marginea acestui proiect. (Rompres) Un monument de... scluptură Am primit o invitație. Pe antet, Consiliul Județean Caraș-Severin, Primăria Reșița și Filiala Reșița a Uniunii Artiștilor Plastici din România, care Vă invită. Duminică, 2 august, ora 11 în parcul Sălii Lira din Gavandari, la vernisajul simpozionului național de sculptură Reșița 1998. Vă mulțumim. Și noi, și cititorii noștri, bănuim, mai inteligenți ca Ilie Mustăcilă, Mircea Popa, Nicolae Ungar și Stelian Preduchin. Cei care vernisează simpozionul în parcul sălii. Succes deplin corului din Marga (Adina Mladin) După un ceas și-un pic... ... Au ajuns pompierii militari în colonia Oltului. Putem presupune că motivele pentru care au întîrziat sînt obiective. Dar dacă „pompierii civili de la CSR n-ar fi ajuns în 15 minute s-ar fi ales praful de gospodăria noastră“ - a subliniat cu lacrimi în ochi nevinovatul păgubaș. Dauna materială pe care a suferit-o nefericitul Răzvan Calețeanu se cifrează la aproximativ 20-25 milioane lei. Nu dorim nimănui asemenea pagube, dar poate este cazul să ne reamintim, măcar din cînd în cînd, că....Paza bună trece primejdia rea“. (Mircea Bălan) ■ Vremea va fi frumoasă, caniculară la orele amiezii. Cerul va SV VA fi variabil la munte și senin în restul zonelor. ________________| Vîntul va sufla, în ge MINIME 16-21 ° C neral, slab. MAKIMÉ 31-36 °C| Reșița / Romania "ALEXANDER TI ET Z" Sectia germana: / Deutsche Abteilung: BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ "PAUL IORGOVIH"