Tineretul Liber, aprilie 1992 (Anul 4, nr. 628-647)

1992-04-04 / nr. 630

.in -s'r *■t" UN PREȘEDINTE ȘI AU SAU... TUR ! Reîntors de la competiția ciclistă internațională ..turul Președintelui", desfășurată în Turcia, prof. Ion Stoica, antrenor al lotului reprezentativ, a făcut următoarea declarație unui redactor „Rompres“, in legătură cu acest concurs și comportarea rutierilor români : „A fost o întrecere puternică, reunind 16 echipe din 15 târî, dominată, azil la individual cit și pe echipe, de rutierii din selecționata Germaniei (in componență cu 4 campioni mondiali la de urmărire) care se proba pregătește pentru Jocurile Olimpice de la Barcelona. De altfel, primele două locuri au fost germani, ocupate de cicliștii învingător Stefan Steinweg, urmat fiind de Andreas Walzer și Serghei Timofeev (Kazahstan). Primul dintre cicliștii români, după părerea mea, cu comportare remarcabilă — spus antrenorul Stoica — a a fost Stelian Anton situat in final pe locul 6, la egalitate de timp cu al patrulea clasat. HOCHEI PE IARBA... IN SALA La sfirșitul săptăminii trecute, sala Constructorul din București, a găzduit ediția a doua a campionatului național de hochei pe iarbă pentru seniori. Titlul de campioană a fost cișligat de formația Amil București, care a totalizat 8 puncte in clasamentul final, urmată de Constructorul București — 7 puncte. Nova C.F.R. Bistrița — 6 puncte. Liceul „Iulia Hașdeu“ — 5 puncte. ..Antilopa“ București — 3 puncte. Gladiatorii ploiești — 1 punct. Echipa campioană pregătită de antrenorul Constantin Popescu a obținut următoarele rezultate : 2—2 cu formația Constructorul ; 3—3 cu Nova Bistrița ; 3—1 cu Liceul Iulia Hașdeu ; 6—5 cu Antilopa și 11—1 cu „Gladiatorii“ Ploiești. 1 DIEGO IN „PAS“ CU FOTBALUL ITALIAN ! Peste 3 luni va expiră suspendarea fotbalistului argentinian Diego Maradona, al cărui contract cu A.C. Napoli este valabil pină in 1993. Intr-un interviu acordat cotidianului „Gazzetta dello Sport“, Maradona a declarat că nu dorește să mai joace niciodată în Italia, chiar dacă mai este încă legat prin contract de Napoli. Managerul său, Marco Frachi, a spus : „Dregi se poate întoarce in Italia în vacanță, dar el nu va juca intr-o țară care prilejuit atîtea necazuri i. In ceea ce privește contractul cu Napoli, acesta poate fi negociat". NO AH PIERDE PRIN... ABANDON! După un meci demonstrativ de binefacere, pe l-a susținut la Geneva, care împreună cu Guy Forget și Henri Leconte, în compania jucătorilor Marc Rosset și Jakob Hlasek din echipa Elveției, Yannick Noah a declarat că nu va reveni asupra deciziei de a abandona postul de căpitan al echipei de tenis a Franței, chiar dacă Guy Forget promisese că-l va face să se răzgândească. „De acum înainte am chef să fac altceva din viața mea. Pe primul loc se va afla familia". SIMBÄTÄ 4 APRILIE 1992 Departamentul Sport — Divertisment Tel. 17 64 63. Fată în fata, domnilor! De ce tot „Echipă Unită" A fost o săptămână fotbalistică încărcată de evenimente. Mai inui — ,,semifinalele“ cupelor europene, din care am putut urmări secvențe și un meci întreg : Steaua Roșie Belgrad — Sampdoria Genova 1— 3 ! Un meci întreg in care punctul de reper pentru noi a fost viitorul selecționabil, Belodediei. Numai că prestația lui a fost destul de ștearsă. Poate că Belo n-a mai strălucit, pe gazon evoluînd atitea „stele". Oh , să fi fost la mijloc gândul că va juca pentru România ?.... A fost apoi, finala — prima manșă — Cupei balcanice (Oțelul Galați — Sariyer Istanbul, 0—(1), in care am văzut un astfel de joc, din Balcani, unde „ideea tactică” este mereu aceeași : ...care pe care Federația noastră a convocat, intr-o primă repriză, președinții cluburilor divizionare ,,A”. discute — ni s-a comunicat că — modalitățile (statutul) trecerii la profesionism, in subsidiar conducerea Federației, dind curs unei sugestii a ziarului „Sportul românesc“, le-a cerut preopinenților să se pronunțe și in așa-zisul „război al casetei“. Am aflat că invitații la dezbaterea despre profesionism au respins acuzațiile adresate Federației taxiindu-se — reluăm și noi — intr-un document comun ca „fără acoperire și de rea intenție'". S-a acordat și un vot de încredere actualei conduceri a FRF. Joi., dl. Mircea Pascu, principalul „acuzator“ din casetă, a convocat o conferință de presă, nn replică la... replica reprezentaților Federației, d-mi Mircea Angelescu și Mircea Sandu, care au avut intervenții imediat după difuzarea casetei la TV, aducind noi lămuriri și dezvăluiri, noi acuzații, în ce privește și probabil în ce-i privește pe cititorii iubitorii fotbalului -atît ar trebi bui știut : citul se va termina acest război absurd ? Care război numai bine mi face fotbalului ! Domnilor, n-ar fi mai bine să vă așezați față in față, la ti „masă rotundă“, să vă lămuriți și să ne lămuriți și pe noi, cu documente și probe, cine are dreptate și care este adevărul ? Ca in Parlament , „guvernanții“ și „opoziția“ intr-un dialog deschis, public. Transparență în fapte, nu numai in vorbe ! Așteptăm o soluție înțeleaptă, pentru că, oricum scandalul trebuie curmat. Adunarea generală din 13 aprilie are și această menire, de a face ordine, de a pune capăt lanțului acuzărilor și al discordiei. Spre binele fotbalului și liniștea FOTBAL celor care vor să facă performanță. Dar să revenim la lucruri mai pașnice. La campionat. Din păcate nici aici nu sunt destule semne de speranță ! Ce forțe se confruntă, in etapa a care se desfășoară astăzi, 22-a, cu o excepție, meciul Gloria Bistrița — Sportul Studențesc care are loc miine, urmind să fie televizat (orele 15,30). Deci, in Capitală, din nou două partide, dar care pot fi văzute amîndouă, ele desfășurindu-se la ore diferite : Rapid — Dacia, Unirea Brăila (ora etapei, 16) și Steaua — Electroputere Craiova ora 19,30, (pe stadionul din Ghencea, evident). Adversarele teamurilor reștene au avut prestații bucubune in acest început de sezon și e de presupus că gazdele nu vor avea o misiune ușoară. Univ. Craiova încearcă o relansare, intilnind pe teren propriu, mai fragila echipă din Bacău, care in toamnă, pe Bistrița, au reușit să mențină scorul alb, de la primul pină la ultimul fluier ! Un meci test are loc i ! Timișoara „Poli“ — Dinamo. Gazdele s-au mobilizat o revanșă pentru acel 1—4 pentru din tur ! Farul speră să mai adauge două puncte la zestre și să mai salte in clasament, intîlnirea cu Corvinul, de pe litoral nu ridică probleme, hunedorenii pierzind și in toamnă, la limită, acasă ! Meciuri in care prima șansă, totuși, o au gazdele , sunt cele de la Sibiu, Inter — F.C. Ploiești și Brașov, sub Tîmpa venind penultima clasată, A.S.A. Electromureș. După isprăvile din campionat și „Cupă“, dar nu cea balcanică, Oțelul Galați pare să lase impresia pauzelor deschise în confruntarea de la Pitești, cu F.C. Argeș, aceasta fie și numai prin pozițiile din clasament. Oaspeții, locul 7 (22 p.), gazdele — locul 16 (14 p). In tur, in orașul de pe Dunăre, a fost 1—1 ■! Un nou drag, firește, i-ar avantaja pe oaspeți ! Această rundă prezintă interes și pentru că se va urmări evoluția selectionabililor. VASILE CABULEA „Romanian Tenis Open“ revine în atenție La Hotelul București din Capitală a avut loc o conferință de presă, in care domnul Sever Mureșan, fostul component al echipei României pentru Cupa Davis, a prezentat proiectele sale de organizare a celei de-a doua ediții a turneului internațional de tenis „Romanian Tenis Open“. Prima ediție, care a avut loc in luna septembrie a trecut, a primit acordul anului favorabil al Asociației Tenismanilor Profesioniști (A.T.P.), ceea ce a făcut ca turneul să-și ciștige definitiv loculx în calendarul A.T.P. Ediția din acest an se va desfășura in perioada 19—28 septembrie la Arena Progresul din București, urmând ca premiile acordate participanților să se ridice la 100 000 de dolari. Acestei sume i se vor adăuga 25 000 de dolari cheltuieli de organizare și 10 000 de dolari taxe de înscriere. Pe tablocul de concurs vor figura 32 de jucători la simplu și tot 32 în calificări, și 16 perechi la dublu și tot atâtea in calificări. Organizatorii intenționează să invite,conform reglementărilor internaționale, 2 jucători clasați intre locurile 11—20 in ierarhia mondială, discuțiile privind aceste invitații urmind a fi inițiate in aprilie, cu prilejul turneului de la Monte Carlo, și mai, la Roma și Roland Garros. In luna mai va fi creat Comitetul de organizare, care va include și reprezentanți ai presei. In perspectivă, se intenționează ridicarea nivelului premiilor la 400 000—500 000 de dolari, ceea ce ar putea face din „Romanian Tenis Open“ cel mai puternic turneu de tenis din Europa de Est. Cronica neagra șoselei Așadar, a mai trecut o săptămână. Perioadă în care am fost confruntați din nou cu capriciile acestei primăveri, dar și cu efectele nedorite ale unor cauze care au stat la baza producerii celor 121 de evenimente rutiere grave. Regretabil este faptul că în acestea și-au pierdut viața 34 de persoane iar alte 90 au suferit vătămări corporale grave care vor necesita lungi zile de spitalizare. Și pentru că am amintit de cauze, credem că este locul să le nominalizăm, nu înainte de a vă sugera să priviți această ierarhie, făcută, de altfel, după frecvența întîlnirii lor, într-o strânsă interdependență cu condițiile atmosferice și de drum, întâlnite în săptămină 23—29 martie. Deci, prima dintre acestea a fost viteza excesivă, neadaptată la starea vremii, conducerea imprudentă, în care am inclus și neatenția, neacordarea priorității vehiculelor și pietonilor, precum și depășirile efectuate fără o elementară și necesară asigurare. Evident, nu putem omite pietonii care, din aceeași indisciplină (traversări prin locuri nepermise, în fugă sau la culoarea roșie a semaforului electric), au fost implicați cu vinovăție în 31 de accidente. Lor li se adaugă și imprudența manifestată de minori, dac-o putem numi așa, vizavi de exemplul pe care îl dau majorii. Vîrsta, între 4 și 12 ani... • Cit despre mediul in care au avut loc toate acestea, se reține faptul că din nou cel rural deține întâietatea, unde se pare că „vigilența“ este mai scăzută. • Județele pe raza cărora s-au produs cele mai multe accidente de circulație au fost Constanța, Prahova, Argeș, Cluj, Hunedoara și, nu în ultimul rând, municipiul București. • Prin cele 31 de accidente soldate cu 13 morți și 24 de răniți grav, vineri, 27 martie, a fost ziua cu cele mai multe accidente. • Iar cea de luni, 23 martie, ziua cu cele mai puține (7), în care au decedat 3 persoane iar alte au fost rănite. • Și tot vineri, 6 pe raza comunei Florești din județul Mehedinți, a avut loc cel mai grav accident de circulație al săptămânii. Cauza — neasigurarea în efectuarea unei depășiri. Autor.—.1 lovită Sabin de 27 ani, șofer profesionist la S.C. Transport Auto S.A. Strehaia care, conducând autobasculanta cu numărul 31-MH-4658, a considerat că nu mai este necesar să se asigure atunci cînd a vrut să depășească un alt autovehicul. Poate nimic nu s-ar fi întâmplat dacă aceasta se efectua după elementarele reguli care implică în primul rînd asigurarea. Asigurare care i-ar fi permis să observe că din sens opus venea în acel moment, o altă autobasculantă. Impactul a fost cumplit, în urma acestuia soția lui I.L., de 24 de ani, fiica acestora de 4 ani, precum și Bărbulea Petre, șoferul de a doua autobasculante, celei au decedat. Autorul accidentului a fost rănit grav. Cpt. MARIAN NICULESCU din Inspectoratul General al Poliției — Direcția circulație — ORIZONTAL : 1) Ansamblu de replici derutante la mediu — Selecționere 2) Mediază contacte 3) Pune în umbră (pl. fem.) — Se prind în șuvițe 4) Supusă unei critici necruțătoare — Primele etaje 1 5) Pași de marș 1 — Intre vis și trezie (pl.) 6) Nu focalizează atenția (fem, pl.) — Om de sprijin 7) Coadă de pește 1 8) Face copii 9) Se pierd în fluviu — Ghemotoace mișcătoare pe tăpșanul înverzit 10) Pierderea moturității. VERTICAL : 1) Adrese impuse 2) Intervenție adecvată —■ Intrare în ring 3) Hotar imagistic — Obligat la gesturi 4) Interpretează rol de mamă 5) Femei cu relați, — Reluat în serie 6) Chestiune de număr — Parc central ! 7) Salt înainte! — Spală rufele cu săpun — Note elogioase (sing.) 8) Prinsă la spate — Stimul mișcător (fem. pl.) 9) însușire neconștientizată (pl.) — Pură atmosferă 10) Persoane cu credința rătăcită — Plină cu fiori și fluturași. STELIAN CEAMPURU Alexandria 7 234 56 78910 Informațiile din ziarul nostru provin și de la Rompres, A.M. Press, AVR Press. Precizăm că responsabilitatea pentru corectitudinea știrilor furnizate de agențiile de presă menționate revine în exclusivitate acestora. Barcelona’92 După cum se știe, în luna martie la Lausanne, comitetele olimpice a 12 republici din fosta URSS (Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Kazahstan, Kirkizia, Moldova, Rusia, Tadjikistan, Turkmenistan, Ucraina și Uzbekistan) au fost recunoscute de CIO. E drept cu caracter provizoriu. Cu toate acestea la Jocurile Olimpice de vară de la Barcelona, sportivii din țările respective vor participa sub titulatura de ..Echipa Unită", denumire ce înlocuiește CSI-ul de la Albertville. Singurul compromis este acela că, in cazul in care, la sporturile individuale, unul din medaliații cu aur va fi dintr-una din cele 12 țări, se va intona imnul și se va ridica drapelul statului respectiv. Pentru sporturile pe echipe, in aceeași situație, se vor folosi steagul și drapelul olimpic. Normal, se pune întrebarea : „De ce, dacă tot au fost recunoscute, noile comitete olimpice nu participă la delegații proprii, Barcelona cu independente ?" Răspunsul l-am aflat grație domnului Efim Josanu, președintele Comitetului olimpic al Republicii Moldova. ra Totul a depins de conjunctasportivă și comercială a Jocurilor. Americanii care au cumpărat drepturile de televizare a întrecerilor olimpice, in contractul încheiat cu COJO, au rezervat un punct care prevede, ca amendament anticipat, reducerea numărului de ore a transmisiilor TV, dacă Jocurile pierd importanța lor competitivă de altădată. In viziunea lor, lipsind confruntarea dintre „capitalism“ și „socialism“, echipa fostei URSS divizată în mici reprezentative nu va mai fi forța care să catalizeze și să incite, vor scădea interesul, importanța, deci și reclama. Ce înseamnă reclama în occident, se știe. Barcelona a inceput pregătirile, cu șase ani înainte. COJO nu vrea să devieze de la devizul stabilit, din cauza cheltuielilor foarte mari. Contractul încheiat pentru drepturile de transmisii TV este de importanță vitală pentru organizatori. Clauza amintita mai sus trebuie respectată, altfel s-ar crea un imens gol financiar. Cuvintele domnul Juan președintelui CIO, Antonio Samaranch, sînt elocvente. Adresîndu-se președinților comitetelor olimpice recent afiliate, el a spus : „Ați răbdat aproape 70 de ani, vă înțeleg nerăbdarea, dar mai așteptați puțin. Nu este un moft al meu și nici al celorlaltor membri ai Comitetului Olimpic. CIO este, insă, un mecanism foarte complex, iar mașinăria unei Olimpiade dacă a fost pusă in mișcare, nu mai poate fi oprită. Deocamdată acestea sunt posibilitățile. De la 1 ianuarie 1993, veți avea drepturi, depline“. FLORIN FIRICA COBA, ?+▼ |^Asi PGJtMiacLibL .'«întu-â QUARK - 3 linii externe/8 linii Interne/secretariat ^ PCTOPUS - 4 linii externe/8 linii interne, utilizând orice tip de telefon 41oo - 8 126 linii Interne, Ideal și pentru hoteluri . 52oo - pina la 2ooo de linii Interne, transmisie' voce/date pe aceeași linie 4 aool- peste 2ooo linii interne, utilizabile și în mediul rural IPtJSDIKQ: ’PROMOTION GROUP INTERNATIONAL’s.R.ț. REPREZENTANTA GENERALA IN ROMANIA A CONCERNULUI H wim .TEL. 59.26.13, FAX 12.63.33, TELEX 11.658 PG1NT R — Domnule Ion Mărgineanu, de mulți ani vă ocupați cu organizarea Festivalului de poezie „Lucian Blaga“ care, iată în ciuda tuturor vicisitudinilor se află acum la cea de-a XII-a ediție și, mai mult, se bucură de o participare internațională. Ce amănunte ne puteți oferi despre ediția din acest an ? — Festivalul va avea loc intre 6 și 9 mai la Sebeș. Lancrăm și Alba Iulia. Ne străduim să înregistrăm și anul acesta o creștere calitativă în receptarea operei marelui nostru poet și filozof, precum și o sporire apetitului publicului pentru luamea cu totul aparte a creației blagiene. La sesiunea noastră de comunicări vor participa exegeți valoroși din țară și de peste hotare (Timișoara, Arad, Cluj, Sibiu, Brașov, București, Chișinău, ca și din Iugoslavia, Bucovina, Belgia, Germania). Școala nr. 2 din Sebeș (fostul Liceu german la care a învățat Lucian Blaga) va adăposti expoziție de manuscrise și footocopii. Se va organiza și o expoziție de carte cuprinzind toate lucrările tipărite ale scriitorului. Artiști plastici profesioniști din Sibiu și Alba Iulia vor contribui și ei la sărbătoarea noastră cu o expoziție. Vor fi prezenți la Alba Iulia studenți și cadre didactice de la Facultatea de muzică din Timișoara, care vor susține un concert de lieduri pe versuri de Lucian Blaga. Vom face apoi un pelerinaj pe urmele lui Blaga pe Valea Frumoasei, in satele Săscior, Capilna, Șugag, Oașa, pretutindeni unde freamătă lutul cuvintelor lumină. — Vorbiți-ne, vă rog, și despre concursul de poezie. — El este deschis tuturor poeților ce nu sunt membri ai Uniunii Scriitorilor. Nu invităm să ne trimită la două exemplare dactilografiate textele cu care doresc să intre în competiție, pină la data de 21 aprilie a.c. pe adresa : Casa de cultură Sebeș. Str. Mihai Viteazu nr. 42, cod. 2575. Se vor atașa citeva date personale : Numele, prenumele, vîrsta, instituția unde lucrează, adresa. Alte detalii pot fi obținute la telefon Festivalul internațional Lucian Blaga Ediția a XlI-a 968 13119 (Alba Iulia) și 967/ 32939 (Sebeș). — Am inteles că va avea loc și un concurs de interpretare... — Da, am Încercat să atragem actorii profesioniști poezie. După Revoluție se spre remarcă o îndepărtare a actorilor de sfera poeziei (poate fi datorită amintirilor neplăcute privind recitările din vremea dictaturii) și vrem ca, prin acest concurs de interpretare a liricii lui Blaga, să repunem în drepturi actorul rostitor de poezie bună. Vor avea loc individuale sau în grup recitaluri susținute de actori din teatrele transilvănene dar și de la Teatrul Național din București. Revenind la concursul de creație, știu că juriul va fi alcătuit din personalități marcante ale vieții noastre literare. Nu credeți, totuși, că ar trebui să participe și redactori de la edituri, care tratează cu destulă indiferență debutul cîștigătorilor unor competiții de asemenea anvergură ? •— Ne-am gindit și noi la asta și chhiar am invitat doi pentru că realmente in editori acest concurs se decantează valori ce pot face obiectul unor negocieri editoriale. — Ce se mai aude cu casa lui Blaga din Lancrăm ? — Din păcate nu am vești bune. N-am reușit Încă să stringem suma necesară, cumpărării ei și mulțumim „Tineretului liber că ne oferă posibilitatea unui apel adresat tuturor celor ce-l prețuiesc pe Lucian Blaga, de a ne ajuta, atît cit pot, prin contul 45105052 deschis la Banca Comercială Alba Iulia. O problemă spinoasă și rușinoasă în același timp avem Și la Sebeș, unde, o casă care intră sub incidența patrimoniului național (aici a locuit în vremea studiilor Blaga și frații săi, ca și alte figuri proeminente în cultura noastră) este adjudecată de o familie de vreo 20 de țigani pe care nu reușește nici măcar, primarul să-i convingă să se mute in alt loc, ei avînd „argumente“ materiale care îi fac intangibili. Sperăm că se va găsi totuși, pină la urmă, o cale pentru deschiderea celor două case memoriale. GABRIELA HUREZEAN 4444 Ul MIMIT. • apku.ib VARSATOR (20 sap. — 18 febr.). Senzația de oboseală nu v-a părăsit. In schimb, imaginația este in plină activitate : aveți cîteva idei bune pentru programul zilei sau chiar pentru planuri de viitor. PEȘTI (19 febr. — 20 mart.). Aveți o zi bună ; cei din jur se bucură de prezența dvs., iar dvs. ds a lor. Nu se anunță incidente neplăcute. BERBEC (21 mart. — 20 apr.). Relațiile personale sunt, în general, buna azi. Veți avea insă momente de iritare, de scurtă durată, din fericire. TAUR (21 apr. — 21 mai). Deși ziua . Începeți cu o stare de spirit puțin promițătoare, treptat gîndurile vi sa limpezesc și veți reuși să vă organizați timpul în folosul dvs. GEMENI (22 mai — 21 iun.). Sînteți bine dispus(ă) și optimist^) — probabil datorită unor rezultate pozitive din ultima vreme. RAC (22 iun. — 22 iul.). Aveți o stare generală bună și șansa unei conjuncturi echilibrate pe toate planurile. Atît psihicul, cit și condiția fizică înregistrează cote pozitive. LEU (23 iul. — 22 aug.). Unele neînțelegeri sunt posibile, mai ales în prima parte a zilei ; sînteți prea încordat(ă), prea agitat(ă). Încercați să vă relaxați. FECIOARA (23 aug. — 21 sept.). Din punct de vedere psihic, ați cunoscut și momente mai bune. Intelectual însă, este o perioadă creatoare. Veți găsi soluții unor probleme care vă frămîntă. BALANȚA (22 sept. — 22 oct.). O confruntare cu efecte pe plan emoțional se anunță pentru azi. Se pare că cel(a) pretențios(ă) sînteți dvs. SCORPION (23 oct. — 21 nov.). Unele problema se pot ivi azi in familie sau o altă relație personală apropiată. Din fericire, aveți capacitatea de a aborda lucrurile cu calm și obiectivitate. SĂGETĂTOR (22 nov. — 20 Energia mentală și cea fizică înregistrează cote înalte dec.). azi. Ca aspect negativ, se remarcă o tendință spre impulsivitate. Consumați-vă energia în activități practice ! CAPRICORN (21 dec. — 19 ian.). Vă simțiți obosit(ă) și nu doriți să fiți antrenat(ă) în nici un fel de activitate. Aveți tot dreptul să profitați de ziua de odihnă ! LUNI. 6 APRILIE VĂRSĂTOR (20 ian. — 18 febr.). Relațiile personale trec prin momente critice; din fericire, aveți tactul necesar pentru a nu face ca acestea să degenereze in conflicte. Pe plan profesional, este o perioadă de progrese și rezultate concrete. PEȘTI (19 febr. — 20 mart.). O stare de neliniște și instabilitate emoțională vă face să fiți mai neatent(ă), mai superficial(ă). Nu este momentul activităților sociale și nici pentru investiții! BERBEC (21 mart. — 20 apr.). Felul dvs. deschis, prietenos de a fi vă ajută să vă faceți noi prieteni, noi relații. Relațiile sentimentale sunt și ele foarte armonioase. TAUR (21 apr. — 21 mai). Sînteți plin(ă) de energie și forță de muncă. Este o perioadă excelentă pentru a vă ocupa de activități practice. GEMENI (22 mai — 21 iun.). Vă bucurați de o bună condiție fizică și psihică. Este o perioadă propice pentru a vă afirma personalitatea și a vă strădui să vă realizați planurile. RAC (22 iun. — 22 iul.). Aveți momente de dezorientare. Le veți depăși repede, în așa fel incit veți încheia ziua cu rezultate pozitive. LEU (23 iul. — 22 aug.). Traversați o perioadă de dificultăți pe plan emoțional. Unele neplăceri sau dispute sunt posibile, în special la locul de muncă. FECIOARA (23 aug. — 21 sept.). Puteți intîlni (sau stîrni) multă ostilitate azi, mai ales din partea bărbaților. Păstrați-vă calmul, nu reacționați agresiv. BALANȚA (22 sept. — 22 oct.). Conjunctura astrală vă pune psihicul la încercare. Se pare că totul vă este potrivnic. Încercați insă să nu priviți lucrurile în negru ! SCORPION (23 oct. — 21 nov.). Necazuri in domeniul afacerilor sau în familie sânt posibile azi. Emoții intense pot exploda în direcții nedorite. SĂGETĂTOR (22 nov. — 20 dec.). Unele neînțelegeri la locul de muncă sunt posibile azi. Momentele grele vor trece însă repede și veți avea un randament bun. CAPRICORN (21 dec. — 19 ian.). O ceartă sau o discuție în contradictoriu se anunță pentru azi. O relație personală devine încordată. MARȚI, 7 APRILIE VARSATOR (20 ian.—18 febr.). Sînteți vioi(e) și energic(ă). Este o perioadă propice activităților practice, muncii fizice. PEȘTI (19 febr. — 20 mart.). Sînteți optimist(ă) și încrezător(e) în viitor. Se pare că pe bună dreptate , o ocazie neașteptată de pe urma căreia veți putea profita este de prevăzut. BERBEC (21 mart. — 21 apr.). Este o zi ideală pentru a stabili contacte sociale, a negocia, a lua decizii ; acestea vor fi în avantajul dvs. TAUR (22 apr. — 21 mai). Sînteți activ(ă) și aveți o imaginație creatoare. Este momentul să vă spuneți părerea, să negociați, să scrieți. GEMENI (22 mai — 21 iun.). Veți avea de depășit momente de confuzie și de tensiune. Fiți mai precaut(ă) și mai susceptibil (ă) față de ce vi se spune «au vi se promite ! RAC (22 iun. 22 iul.). Azi veți fi pus(ă) în situații delicate, veți avea de depășit obstacole sau încercări dificile. Păstrați-vă calmul și judecați lucrurile la rece ! LEU (23 iul. — 22 aug.). Aveți o fi bună ; sînteți sănătos(ă) și netulburat(ă) de gînduri negre. Ceilalți vor fi receptivi la ideile dvs. Veți avea o perioadă fructuoasă pe plan profesional. FECIOARA (23 aug. — 21 sept.). VĂ aflați în aceeași conjunctură defavorabilă stării dvs. de spirit. Relațiile personale vor fi și ele afectate. Nu este momentul angajamentelor, al inițiativelorl BALANȚA (22 sept. — 22 oct.). Sînteți nervos(ă) și irascibil(ă) ; certuri neașteptate vor vea loc, probabil cu colegii Nu fiți agresiv(ă) și pripit(ă)! SCORPION (23 oct. — 21 nov.). Sînteți energic(ă) și ferm(ă) pe poziție. Este momentul să manifestați inițiativă și să vă asumați riscuri. SĂGETĂTOR (22 nov. — 20 dec.). Traversați o conjunctură generoasă, în care atît starea fizică cit și cea mentală ating cote pozitive. Totul merge bine, dar tocmai de aceea «înteți tentat (ă), să cheltuiți mai mult decit vă puteți permite 1 CAPRICORN (21 dec. — 19 ian.). Nu sunt aspecte semnificative. La aniversară, FUNDAȚIA CULTURALĂ ROMÂNĂ L-aș parafraza pe André Malraux, spunînd că atunci cînd o graniță se deschide pentru cultură, ea se Închide pentru tancuri. La 2 ani de la înființarea Fundației Culturale Române, această axiomă începe a fi, dacă nu o imediată realitate, măcar un semn auguric. Structurată pe modelul institutelor de cultură cu vechi tradiții din Europa — cum ar fi British Council, Institutul Suedez, Francez, „Goethe“ —, Fundația Culturală Română este (deși multă lume a pus la îndoială acest fapt) o instituție autonomă, neguvernamentală afiliată la Fundația Europeană. Fundația — așa cum se întîmplă cu multe instituții similare din Europa — este subvenționată de stat. Anul acesta, bugetul („la limită“, cum îmi declara doamna Carmen Firan) este de 125 milioane lei, în care, în afară de salariile angajaților (60), este cuprinsă susținerea materială a centrelor de cultură din străinătate (Paris, Roma, Viena, New York). In plus, anul acesta se va organiza de către Fundație primul congres al românilor de pretutindeni (ceea ce presupune o sumă de bani foarte mare, numărul participanților ridicîndu-se la peste 300). Pe lingă aceste informații, am aflat că Fundația alocă un important fond comunităților românești din lume, în care trăiesc peste 7 milioane de români. Fondul este folosit pentru achiziționarea de cărți, filme, expoziții, organizarea de colocvii, conferințe, deschiderea de librării, oferirea de burse de studii în România pentru studenți, specializări în istoria, cultura și civilizația românească etc. Fundația Culturală Română își propune, în aceste moduri, să redea și să impună circuitului internațional valorile fundamentale ale culturii române și să asimileze în spiritualitatea românească civilizațiile universale. Departamentele de presă, editură, relații culturale, schimburi culturale reunesc scriitori, ziariști, artiști plastici, regizori, redactori și referenți de specialitate, intre care : Mihai Giugariu, George Bălăiță, B. Elvin, Zigu Ornea, Firan, Roger Câmpeanu, Carmen Roxana Theodorescu, Domnița Ștefănescu, Corneliu Nicolae, Petre Răileanu, Nicolae Iliescu, Hie Traian, Cristina Ștefănescu, Vladimir Simon, Sabina Pop, Vasile Niță. Președintele Fundației Culturale Române este scriitorul Augustin Buzura. Fundația Culturală Română dispune de o editură ce integrează mai multe colecții care să permită crearea unei biblioteci fundamentale a românilor de pretutindeni, are, sub patronajul ei o orchestră de cameră și editează ziarul Curierul Românesc (conținînd și o revistă a presei lunare), revista de cultură universală Arc. Se află in curs de apariție revista de literatură Accent și ediția română a revistei franceza „Lettre internationale“. La Cluj a fost deschisă anul trecut o filială a Fundației, „Centrul de studii transilvane“, sub a cărui egidă apare și revista „Revue de Transylvanie". Anul acesta, o filială similară va fi inaugurată la Chișinău. Am mai reținut că printre activitățile Editurii Fundației se numără și susținerea cu fond de carte românească aflat în vînzare la librăria Internațională FNAC din Paris și editarea, în colaborare cu Universitatea Columbia din SUA a marilor scriitori ai literaturii române in limba engleză, a unor compendii de istorie, civilizație, istorie literară. Difuzarea în străinătate se va face cu ajutorul universității americane. O ultimă informație — pe 4 mai se va deschide, cu sprijinul primăriei din Tel Aviv, o filială a Fundației in Israel. La aniversară, îi dorim Fundației Culturale Române cu mai multe manifestări culturale pe care să le putem consemna în paginile acestui ziar. DAN MIRCEA CIPARIU Redactor șef : AUREL PERVA Redactori șefi adjuncți : HORIA BARNA, DORU LIONACHESCU și GABRIEL RUSU Secretar general de redacție: CORNELIU OSTAHIE EDITOR : SOCIETATEA COMERCIALĂ „TINERETUL LIBER“ S.A. Director general : GABRIEL NASTASE Director comercial : EMERIC SZEKELY Director de producție : ION STRUGARIU ECHIPA DE SERVICIU : IULIAN COSTANDACHE (supracontrol), IOAN LAZAR (responsabil de număr), LUMINIȚA ROȘCA (redactor rubrică externă), SOCRATE UNGUREANU (secretar de redacție), DAN CARBARAU (tehnoredactor), ELENA ZAPLAIC (șef corectură). Cititorii din străinătate se pot abona prin „RODIPET" S.A. — P.O. BOX 33-57, Telex 11995, 11034, Fax 90 - 174040 — București — Piața Presei Libere nr. 1 Sectorul 1. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA : București, Piața Presei Libere nr. 1. Tel. 1760 10. 1* 60 20 Cont nr. 4072403118 BCRSMB (SA. A IMPRIMERIILOR ImpriMeria «CORE8I» București