Tineretul Liber, martie 1993 (Anul 5, nr. 877-903)

1993-03-01 / nr. 877

cs Horia Rusu, Partidul Liberal ..Domnul Cerveni poate să-și dea demisia — Die Horia Rusu, dl Nicolae Cerveni pretinde că recent înființatul Partid Liberal nu are acoperire legală. Dacă e așa, lucrurile se complică in liberalismul românesc. — Nu e nimic complicat: înainte de congresul de fuziune a avut loc un alt congres al PNLCD, ocazie cu care s-a decis unificarea cu noi. Sincer vorbind, nu cred că dl Cerveni va putea bloca această decizie importantă. Totul a fost făcut statutar și la vedere. Dl Cerveni, dacă dorește, poată să rămînă în partidul nostru, dacă nu, să-și dea demisia. PNLCD, din punct de vedere juridic, s-a desființat. — Credeți că o viitoare și teoretic posibilă fuziune a PNLCD cu PNL poate aduce partidul dlui Câmpeanu, prin cei 2—3 deputați CD, nu Parlament ? — Poate să intre prin ușa din dos. E posibil. Eu aș merge chiar mai departe și în cazul acestei reveniri — pe ușa din dos, cum spuneam — există posibilitatea ruperii FDSN și alipirii unor grupuri ca de pildă, „Un viitor pentru România“ dl Câmpeanu. Să nu uităm însă că in Parlament discutăm acum regulamentul de funcționare și care va interzice asemenea migrații politice și, mai mult, intrarea în Parlament a celor nevalidați de votul electoratului. — Regulamentul va acționa retroactiv ? — Este greu de prevăzut. Pentru a reveni la această ipoteză, ne vom lămuri oarecum după congresul PNL de la Brașov. — îmi permit totuși să constat că unificarea mișcării liberale este departe de a fi devenit o realitate. — Este doar un prim pas. Apoi, lucrurile se simplifică dacă privim doctrina politică a fiecărui grup liberal în parte. PNL, de pildă, vorbea în campania electorală de intervenția necesară a statului. Dictonul „mulți chemați puțini aleși“ e valabil și în mișcarea liberală. S. PREDA P.N.Ț.C.D. CINSTEȘTE MEMORIA LUI IULIU MANIU Sîmbrătă, după o slujbă religioasă oficiată la „Domnița Bălașa“, la biserica sediul PNȚCD din București, a avut loc dezvelirea bustului lui Iuliu Manu. Opera aparține sculptorului Tudor Panait și meșterului Ion Bobora, în prezența unei asistențe numeroase, a unor lideri politici, s-a evocat figura și personalitatea celui care a fost Iuliu Maniu. Discursul domnului Corneliu Coposu a reletat faptul că „Bustul dezvelit încearcă să fie o palidă reparație a unei cumplite nedreptăți istorice care încă nu s-a spulberat. Iuliu Maniu este întruchiparea simbolică a luptei pentru libertate, democrație și dreptate socială. Avem datoria să prefacem în eternitate gloria zielor apuse, pentru a crstaliza jaloane de nemurire pentru generațiile care vin“. MIHAIL DUMITRU SANDU Elevii Alina Marian și Apostol Cutărică premiați (și) de ziarul nostru Ultima probă din februarie a concursului radio „Licee în virf“ (matematică-fizică) a revenit lui Apostol Cuturneu, de la ,Sf. Sava“, premiat și de ziarul nostru. El și Alina Marian, de la același liceu, s-au dovedit cei mai buni concurenți în această lună și au primit din partea Teatrului „Odeon“ invitații la premiera cu piesa „Richard III“. Liceul cîștigător, din nou, „Sf. Sava“, pentru a cincea oară, premiat de „Sörős“ cu 40 000 de lei, în clasamentul liceelor, au urmat „Informatică“, „IX. Caragiale“, „Iulia Hasdeu “ ; ultimul liceu din clasament părăsește concursul, revenind în locul său „Spiru Haret“. (A.F.) Reforma invățămintului românesc apreciată de Banca Națională Referindu-se la programul de reformă cuprins in „Cartea Albă“la sistemului educativ din România, ministrul invățămintului, prof. univ. dr. Liviu Maior, a declarat presei : „Acest program de reformă a trezit ecouri nu numai în țară, ci și peste hotare. Banca Mondială, care ne va sprijini în programul de reformă, îl consideră unul dintre cele mai bune din estul Europei“. Domnul ministru a prezntat un prim pas al reformei în învățămîntul superior prin apariția, de la toamnă, a formelor scurte și lungi de pregătire in domeniul politehnic. Anunțată de ziarul nostru încă de acum cîteva săptâmînî ca intenție a ministerului, această realizare va fi detaliată în ediția din zilele următoare a rubricii „Admiterea ’93“. FLORIN ANTONESCU Mărțișoare dorite de... actrițe * 1 * Tată, a venit în fii de martie și obiceiul străvechi e să acordăm din suflet ce avem mai de suflet pentru mame.e, surorile, soțiile ,satrid hitele noastre. Mai rar însă ne îngăduim „libertatea“ de a întreba ce-și doresc apropiatele noastre. Acest lucru am încercat să-l facem acum, aici, in acest spațiu publicistic,fugind trei actrițe să ne spună ce anume și-ar dori drept mărțișoare de muncă, de viață. Intr-o ordine pe care ne-o dictează alfabetul am întrebat și iată ce am aflat: îmi doresc ca în fiecare zi să putem spune ceea ce Lucian Pintilie remarca pe scena Teatrului Bulandra, la sărbătorirea lui Victor Rebengiuc : „Uite, domne, că se mai întâmplă și pe la noi lucruri de bine“. A consemnat IOAN LAZAR MICHAELA CARACAS CECILIA BÎRBORA „Nu-m doresc altceva decit un copil“. COCA BLOOS îmi doresc o boyota pilotată de triplul campion Ayrton Senna care am mondial aflat că a rămas fără nici un angajament în Formula 1. Iar eu, desigur, să-i fiu copilot. Fermierii americani au idei bune Cuvintele au fost rostite de dl. David Garst, președintele Societății Americane de Consultanță în Agricultură și al Corporației Româno-Americane Agro-Industriale, la recenta întîlnire cu presa găzduită de Ministerul Agriculturii. Dl. Garst, fermier ce obține într-un singur an 12.000 de porci doar cu patru angajați, este a treia oară in România pentru a elabora studii de fezabilitate necesare relansării agriculturii noastre. „Utilizând produsele americane și capitalul oferit de noi vă puteți moderniza agricultura, afirmă domnia sa. Avem o producție imensă de cereale și este esențial pentru noi să vindem o mare parte din ea“. Este vorba de acordarea unui credit pe 19 ani, garantat de Ministerul Agriculturii, în valoare de 600 milioane de dolari. Creditul este condiționat, însă, de cumpărarea din SUA a semințelor și îngrășămintelor chimice. Discuțiile purtate cu primul-ministru Nicolae Văcăroiu și cu președintele Ion Iliescu s-au axat pe extinderea comerțului intre Statele Unite și România. în acest sens, a fost semnată o înțelegere cu Ministerul Agriculturii pentru dezvoltarea în viitor a unor relații de cooperare in domeniu, deși domnul Garst în timpul conferinței de presă s-a referit concret numai la importuri din SUA și nu la asocieri mixte românoamericane. _____ ADA STEFAN pe piață A fost reluată producția de vodcă „KGB“, băutură apreciată în rîndul cunoscătorilor. Produsul este fabricat la întreprinderea agroindustrială Focșani și se livrează în mai multe orașe ale țării. (EOMIRES). din nou a proprietății de stat ne respecta legea Ne așteptam ca în cadrul ședinței Consiliului de Administrație al Fondului Proprietății de Stat conduse de noul președinte, dl. senator Emil Dima să se stabilească lista primelor societăți comerciale ce vor fi propuse pentru privatizare.Nu a fost însă deloc așa. La terminarea ședinței am fost informați că au fost discutate aspecte legate de finalizarea planului de privatizare pe anul 1993, în Vederea transmiterii lui către Parlament. Au fost discutate de assmenea și propunerile privind întocmirea listei primelor societăți care se vor privatiza, dar nici o hotărire definitivă nu a fost luată. Sintem cu atît mai mirați cu cit .Normele metodologice privind procedura standard de privatizare a societăților comerciale rinr' prin vînzarea de acțiuni“ publicată în 23 ianuarie 1993 precizează cler obi',?,ț'~ Fondului Proprietarii's ns-o Aa a publica Prima listă , un termen de 39 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice“. Cu alte cuvinte această prevedere a legii nu este respectată 1 FLORIN MIHALACHE Blocul Național Sindical, nemulțumit de poziția patronatului 1 * 1 Blocul Național Sindical comunică, în urma negocierilor cu patronatul din 25 februarie 1993, următoarele : Patronatul refuză plata diferenței dintre concediul medical și salariul de încadrare a tinerelor mame . A anulat trei din cele șase zile de concediu de odihnă suplimentar al invalizilor și handicapaților . Definește astfel programul de lucru incit patronii vor putea obliga Salariații la 12—14 ore de muncă fără a le plăti ore suplimentare . Consideră că propunerile sindicatelor sunt lipsite de temei. De asemenea, pune un text Patronul procare trădează nostalgiile comuniste ale unora dintre patroni,, și anume „părțile convin ca împreună să ia măsuri pentru întărirea disciplinei în întreprinderi“, și refuză să discute despre plata a 59 la sută din costul biletelor de odihnă și tratament sindicale. Ministrul Muncii și Protecției Sociale propune ca mediere și soluționarea Contractului Colectiv de muncă național să fie sub dispozița directă a Primului Ministru. (L. B.) Mulți își amintesc, desigur, cu plăcere, de spectacolul cu și de^are modă realizat anul trecut, primul de acest gen de la noi, intitulat „MAGIA MODEI“. Atunci, spectacolul a avut „norocul“ de a fi și televizat. Anul acesta cei de la TV au fost de neînduplecat, așa incit ediția a Il-a va fi de mai mică amploare, dar, probabil, că valoarea va fi invers proporțională. Această ediție este prilejuită și de o aniversare — „Moda vine, moda trece“ — emisiunea de la Antena Magia modei , ediția 1991 Bucureștilor, realizată de Doina Berchină, aniversează a 100-a ediție. Este o emisiune de educație și informație în materie de modă și de civilizația înfățișării. Deci, in ziua de 5 martie, întte orele 15.00—17.00 va avea loc, la Barul Melody, o reuniune a comentatorilor și creatorilor de modă, a unor personalități din domeniul culturii, patroni și mai ales patroane de firme care au ca obiect de activitate FRUMOSUL (vestimentație, cosmetice, artă). Vom reveni cu detalii. RODICA DIRZU Un vîlcean pe mările lumii La sediul Clubului „Pana Civica“, adăpostit de „Casa memorială Anton Pann din municipiul Rm. Vilcea, a avut loc, sâmbătă, o întîlnire între membrii clubului, diverși oameni politici și de cultură din județ și binecunoscutul călător vîlcean pe mările și oceanele lumii, medicul Gheorghe Ancuța. Cu acest prilej, invitatul a prezentat asistenței imagini din călătoria de 75 de zile /15 iulie—16 septembrie 1992 , pe care a făcut-o pînă la Genova cu velierul de construcție proprie botezat „Cozia“. Velierul „Cozia“ a fost proiectat și construit de medicul Gh. Ancuța în colaborare cu un grup de ingineri de la fosta întreprindere de Utilaj Chimic și Forjă I IUCF — actual „Vilmar“ în perioada 1985—1988, dar, înainte de decembrie 1989 nu a obținut aprobările pentru ..ieșire“ in străînătae. (ROMPRES) * TINERETUL UB € R IUN 1 MARTIE ’993 ÎN PREMIERĂ, O BANCĂ A CULTELOR O premieră pe plan mondial, Banca Interconfesională Română va funcționa prin participarea tuturor cultelor din România. Lansarea prospectului de emisiune a băncii a avut loc în Aula Institutului Teologic din București. O echipă de experți bancari americani va oferi asistență pentru organizarea și conducerea acestei bănci. (Florin Mihalache). Studentele meditează asupra condiției ior Liga Democrată a Studențelor din România organizese la Predeal în perioada 1—7 martie 1993 o conferință cu tema „Poziția tinerei femei în societate“ dorindu-se o identificare a mijloacelor și posibilităților reale legate de soluționarea principalelor probleme de ordin profesional, socio-medical, cultural, civic și politic cu care se confruntă în această perioadă, tinerele femei. Temele puse in discuție sânt următoarele : „Femeia și cariera academică“, „Femeia și șomajul“, „Femeia și asistența medicală“, „Femeia tu politică“. (Liana Buiigan). în lipsa unui sediu, Teatrul Masca joacă pe unde poate, mingiind sufletele copiilor „Unde sînt clovnii ? Unde merg, unde mănîncă, unde dorm clovnii ? Ce fac cînd intr-adevăr nimeni nu mai rnde, mănuic ?“. „Clovnii“ teatrului „Masca“ au rîs însă și au plîns împreună cu cei peste 500 de copii de la școala generală nr. 87 din București, cărora firma ,SEIMEN LTD., le-a oferit un spectacol gratuit miercuri seara, la, Sala Atelier a Teatrului Național. De cer au zis: „clovnii“ la Sala sițiștlor cînd, la,sfîrșitul jo Rului trecut, după două săptâmimni- de- jucat -în Piața Victoriei, ... sub cerul liber,.„presa . anunța atribuirea sediului din șis.„Șisesica Amzei, printr-o hotărîre Guvernamentală, teatru pi,il.iȘ,ș.șc.‘i ? Băi,, după această ,hotărîre,., s-a schimbat Guvernul ! iar Universitatea Populară (care ocupă și în prezent sediul dîn str. Biserica sknrțgeirsa ,ynit să a. îq. ippsidergre un asemenea act guvernamental. Askobefc-tet 5 ian.a.c., teatrul „Masca“ se vede nevoit să deschidă acțiune judecătorească la”Judecătoria sectorului 1, _cer,înd.j sugețțarex.Jivvyge»tă 8.sedi-ului ,>atlribuit. lega].. în ședința din 8 februarie» completul de judecată respinge, acțiunea de. .evacuare, în .termen.de urgență și hjtâăcăștei judecata, în proces ,d e fond. Țeșlipîî „Masca“ face^recurs. Ia T.îd.Ș.. .pentru procedură de urgență și obține ^ermei^de Ifț martie, Vom .ye,dea ce va mai fi.i ’• . Qrncuhî, aberantă situație și ,stau șii ma gîndes d .cűhi naiba nu i-a trecut prin cap nici unui salariat de la PECO, să nu ia în calcul Hotărirea , Guvernului de măjorare a prețului benzinei și astfel să fi rămas să cumpărăm combustibilul la vechiul preț ?, Că pînă se umbla prin tribunale, pînă se clocea și descrocea situația, făceam oarecare economie și-l declaram și pe individul nesupus, erou național ? Să vedem care va fi poziția noii conduceri a Ministerului Culturii față de situațiile cu care se confruntă teatrele înființate după 1989. Din datele pe care le deținem, nici situația teatrului „MUNDI“ nu-i prea roză și prea clară. Dă colțul ierbii și actorii vor putea să-și plîngă arte in stradă! Dar așa cum îi aud pe dl. Mircea Albulescu vorbind în acest moment în televizor (miercuri după miezul nopții), gata să apere cu orice preț actul de cultură, sperîitr-o limpezire privind situația sediilor acestor teatre. Pînă una-alta, nu-mi iese din minte privirea plină de uimire a unui băiețel de 5—6 ani, venit cu sora mai mare, la spectacolul „Clovnii“ ș, exclamația din momentul in care capul lui Cosmin Sofron a rămas fără peruca verde și țepoasă : „Aaa, e oameni ! Ce fac clovnii cînd intr-adevăr nimeni nu mai ride, oameni buni ? SIMONA IONESCU IB; lpg exemplu! j%| Firma SERCA S.A. este o societate pe acțiuni cu un capital subscris de 250 de milioane lei și peste 800 de acționari. Principala sa activitate o constituia investițiile financiare, atît din fondurile proprii, cît și din cele atrase, pe bază de asociere, de la cei interesat), in urna bilanțurilor prezentate, a datelor statistice publicate, cit ? a investigațiilor proprii, firma realizează analize tehnico-economice cu privire la activitatea societăților comerciale care urmează să se privatizeze. Avînd aceste informații, SERCA SA va realiza plasamente un nume propriu, ca investitor direct. De asemenea, pentru cei interesați, firma asigură, pe baze contractuale, gestionarea certificatelor de proprietate încredințate și preschimbarea lor în acțiuni, sau obținerea de dividende pentru deponenți. Sediile societății noastre sunt următoarele: București (str. Horațiu nr. 8-10), Baia Mare (str. N. Titulescu nr. 6), Brașov (Piata Unire nr. 16), Cluj (str. David Francisc nr. 7), Craiova (str. Republicii nr. 11), Suceava (Hotel "Bucovina'). ,i^vÂ4><-NW<iX44-K4<<-r*x->șx-N^x*:-XiX-:C'X,X'X-:-x-;vX,î,x-x-:-x-X' Astăzi, de Ziua Mărțișorului, este cea de-a 61-a zi a anului. Mai sunt 304 zile pînă la sfîrșitul lui 1993. Soarele răsare la 6,51 și apune la 18,01. Maxim zilei „Ca națiunea să domnească prin sine însăși, ca ea să fie puternică și respectată, ca limba ei să excite admirația popoarelor prin tezaure de geniu, aceasta se cheamă mărire națională“ B. P. HAȘDEU Calendar intern și extern ” în anul 1423, Dan al II-lea, domn al Țării Românești, infringe pe turcii care invadează țara pentru a-i reînscăuna pe Radu Frasnagraur, fostul domn , în anul 1846, în timpul șederii „la cea mai aspră popreală“ la Soveja, Alecu Russo scrie „Asuveger“ — jurnalul în franțuzește al surghiunului ® în 1866 se dă publicității Declarația Conferinței de la Paris a celor șapte mari puteri europene, convocată pentru a discuta problemele Principatelor Unite, a căror unire nu fusese recunoscută decât pe Umani domniei lui Al. I. Cuza Se înființează, în 1927, la București, pe lângă Minsterul Sănătății și Ocrotirilor Sociale Institutul de igienă și sănătate publică ® în anul 1802 s-a născut scritorul francez Victor Hugo ® în anul 183L împăratul Austriei, Franz Joseph I, promulgă .,Patenta imaterială din februarie“ (Constituția), care reînnoia asigurarea autonomiei țărilor din imperiu și stabilea competența parlamentului central ® în anul 1952, Winston Churchill anunță că Anglia posedă arma atomică. Calendar creștin I martie — Cuvioasa Matenița Evdochia a fost o foarte frumoasă pagină din Cetatealeopollis (Libanul Feniciei) care a dus o viață desfrânată, strîngînd astfel averi. Evdochia și-a schimbat viața datorită Simțului Ghermano care a învățat-o dreapta credință în Hristos. După ce și-a impărțit averile săracilor s-a retras într-o mănăstire trăind în post și rugăciuni. A suferit multe chinuri pentru convertirea ei la credința creștină în timpul împăratului Aurelian (270—275), în cele din urmă tăindu-i-se capul. Mărțișor politic Astăzi, 1 martie, este, bupă cum bine se ște, Ziua Mărțișorului. Așadar, să oferim prietenilor politici, iubitelor, frumosul și tradiționalul mărțișor, semn că primăvara începe într-un decor alb. Puteți oferi un trifoi în patru foi, un spic de grîu, un cocoș, o cheiță, o alăută, o nicovală, o cumpănă de fîntînă, și, dacă vă dă mina, un năbădăios căluț alb, însemnele unor partide pe care le iubiți, le uniți, sau le simpatizați. Suflete in piatră Un monument închinat celor 269 de victime ale accidentului aviatic din 1983 va fi dezvelit, în septembrie viitor, pe insulila Sahalin. Monumentul va imagina o traiectorie îngustîndu-se și dispărînd în mare. Coloane de piatră purtind numele celor aflați în vor fi amplasate pe țărm, avion ci veșnică iertăciune înălțată către acele suflete nevinovate ce nu și-au găsit încă odihnă. La 1 septembrie 1983, un avion sud-coreean, ce făcea cursa Seul-New York, a fost doborît de avioane de vînătoare sovietice deasupra insulei Sahalin. Autoritățile sovietice (atunci) și ruse (acum) pretind că avionul era în misiune de spionaj și violase spațiul aerian sovietic. Cutia neagră ..zicea că nu era vorba de spionaj, totul se desfășura conform graficului de zbor. Nici după zece ani cele două adevăruri nu coincid și , mai mult, nu se știe cu certitudine dacă unele din acele săpate în piatră sunt pp nume pămint sau in cer. (Eleonora Iristea) De unde ne vin dolarii falși? O mare parte din dolarii aruncați pe piața românească provin, în parte, din lotal de 700 000 de dolari falși în bancnote de 50 și 100, recent confiscați la Nisa. Banii prost contrafăcuți, ceea ce erau ușurat misiunea poliției de a-i a aresta pe falsificatori. Aceștia sunt Jakie Lopint, (54 de ani), eliberat acum un an din închisoare după ispășirea pedepse de 18 luni pentru unei o infracțiune similară și un funcționar bancar, Daniel Pessine (53 de ani). Primul și-a perfecționat cunoștnțele în închisoare, în cadrul atelierului de imprirmare al închisorii. Moldova, o lacrimă „Glorie națiunii, moarte dușmanilor“ (a se citi a moldovienilor) a fost noul salut al membrilor Adunării generale a naționaliștilor urcainieni ce marca începutul și sfîrșitul fiecărei luări de cuvint din cadrul conferinței raionale desfășurate la Lvov. Membrii acestor formații au participat, alături de separatiștii nistreni, la luptele din Transnistria, ei fiind, de asemenea, și autorii acțiunilor provocatoare întreprinse împotriva primului congres al românilor, organizat la Cernăuți în vara anului trecut. Detașamentele respective dispun de un efectiv de 250— 300 de membri activi și cam în prima zi a primăverii anului 1788, deci cu 205 ani în urmă, se naște Gheorghe Asachi, cărturar umanist și scriitor, de seamă. Asachi a studiat la Lvov, Viena și Roma, după care a devenit profesor la Iași. El a fost întemeietorul invățămîntului in limba română în Moldova, unul dintre ctitorii Academiei Mihailene și al primei gazete românești „Albina românească “.,la care colaborează marii scriitori ai vremii. De asemenea, el este organizatorul primelor reprezentații tearale din Moldova in limba română (1816) și al Conservatorului filarmonic dramatic (1836). Din oppera sa literară amintim nuvelele istorice „Ruxandra Doamna“, „Petru Rareș“, și dramele cu subiect istoric „Elena Dragoș“, tot atâta în rezervă. Moldovenii sînu cei ce le simt prezența pretutindeni. „Petru Rareș“, poemul cu elemente fantastice „Turnul lui But“, poezii erotice, balade și fabule, influențate in bună măsură de clasicism și preromantism. Sub influența lui Petarca, el scrie primele sonete românești și a făcut prelucrări din dramaturgia universală (Mirtil și Hloe). Pe nedrept, Asachi este acuzat de către unii istorici ai literaturii că, deși în prima fază a activități și-a adus o contribuție însemnată la dezvoltarea culturii și literaturii române, mai tîrziu, depășit de evenimentele politice, pe care se spune, nu le-a înțeles s-a situat pe poziții conservatoare și antiunioniste. Locul lui Asachi în cultura și literatură română nu poate fi pus la îndoială de nimeni, fie ei istorici sau critici literari. Rubrică realizată de ALEXANDRU IANCU „Dintre sute de catarge Gheorghe Asachi //