Tiszatáj, 1963 (17. évfolyam, 1-12. szám

1963 / 2. szám

■М г Összeállították a Magyar Írók Szövetsége Dél-magyarországi Csoportjának és a Kiskönyvtár-Sorozatnak 1963. évi­­ munkatervét Az írócsoport munkater­vének középpontjában — ebben az évben is — első­sorban a szegedi és kör­nyékbeli szerzők szépirodal­mi munkásságának, a Mag­vető és az írócsoport által gondozott köteteknek vitája, elemző bírálata áll. Ennek megfelelően meg­vitatják Tóth Béla »Atya, fiú, szentlélek« c. kötetét, s vitaestet rendeznek a fia­tal költők pécsi országos találkozójáról. Vendégül lát­ják a 80 éves szegedi festő­művészt, Vlasics Károlyt, s vitát rendeznek legutóbbi, gyűjteményes kiállításáról. Februárban Simonyi Imre gyulai költő »Önéletrajz he­lyett« c. kötetéről, Polner Zoltán »Szigorú vallomás« c. versgyűjteményéről rendez vitát a kritikai szakosztály, majd találkozót szerveznek József Attila Szegeden élő barátaival és kortársaival. Márciusban a Tiszatáj egyéves terméséről tartanak vitát, s találkozót szervez­nek a Fiatal Művészek Klubja tagjaival és a Tisza­táj illusztrátor munkatársai­val. Májusban kiutazás kereté­ben a békéscsabai, kecske­méti és makói irodalmi kö­rök alkotóival szándékoznak találkozni csoportunk veze­tői, júniusban tapasztalat­­cserét bonyolítanak le a mis­kolci »Napjaink« szerkesztő­ségével s a miskolci írócso­port képviselőivel, október­ben pedig az »Alföld« c. fo­lyóirat szerkesztőségével és a debreceni írókkal. Decem­berben közös irodalmi estet szándékoznak rendezni az »Új Írás« szerkesztőségével. Tevékeny részt vállalnak íróink az idei könyvheti rendezvényekből, az író— olvasó találkozókból, az üze­mek és iskolák patronálásá­­ból is. A Kiskönyvtár-sorozat kö­teteit 1963—­64-ben többek között a következőkből vá­logatják össze: Csoór Ist­ván, Fenákel Judit, Siklós János, Kárász József, Papp Zoltán, Sz. Simon István, Somfai László, Szekerczés József prózai művei — Hat­vani Dániel, Andrássy La­jos, Gál Sándor, Németh Fe­renc, Kovács Miklós, Lődi Ferenc versei — Kiss La­jos (Hódmezővásárhely) szo­ciográfiai műve. Egy kiváló kisregény a dél-magyarországi olvasók vitáinak kereszttüzében Alig ismert író alkotását, ,A. Szolzsenyicin első nagyobb prózai művét közlik a megye napilapjai — frissiben, alig néhány héttel a szovjet Novij Mir-bel megjelent publikálás után. Az »Ivan Gyenyiszovics egy napja« máris nagy feltűnést keltett, s izgalmas vitákra indított olvasókat és irodalmárokat egyaránt. »Szolzsenyicin kisregénye — hangoztatja a Pravda cikke —, amely a népi jellemek ábrázolásánál olykor Tolsztoj alkotásainak művészi erejére emlékeztet, azért is kitűnő írás, mert a szerző teljesen beleolvadt a főhős alakjába, és a műben történő minden eseményt a főhős szemével látunk... Az olvasót nem nyomasztja a tragi­kus mű olvasása azért sem, mert amiről szól, az az igazság, s a párt és a nép —­ országunk életének egész menete az utóbbi években — megerősítette, hogy el lehet mondani ezt az igazságot.« A személyi kultusz törvénytelenségeinek leleplezése az »Ivan Gyenyiszovics« művészi fokán — olyan élvo­nalbeli szovjet írók elismerését is kiváltotta, mint Tvar­­dovszkij és Szimonov, s az írói progresszivitás és bátorság, valamint a művészi megformálás tekinteté­ben bizonyára további művek ösztönzője lesz. Justh Zsigmond-emlékünnepségek Békés megyében Justh Zsigmond születé­sének 100. évfordulója al­kalmából az író szűkebb pátriájában, az orosházi já­rásban a TIT Békés megyei szervezete, a megyei műve­lődési osztály és az orosházi járási és városi tanács szer­vezésében nagyszabású em­lékünnepségeket rendeznek. Az ünnepi sorozat megnyi­tóját Gádoros községben tartják 1963. február 16-án, szombaton. (A gádorosi köz­ségi tanács díszsírhelyet adományozott, itt helyezték ismét örök nyugalomra az írót és szüleit. Az új sírhe­lyen felállítják Justh Zsig­mond márvány síremlékét is, amely eddig el volt ás­va.) Az ünnepi megnyitót Diószegi András tartja, majd neves előadóművészek Justh­­művekből mutatnak be rész­leteket, s a községi öntevé­keny színjátszó csoport Mo­­liére A botcsinálta doktor című művét adja elő. Ez a darab Justh parasztszínpa­dának műsorán is szerepelt. Az új kultúrház felveszi Justh Zsigmond nevét, s az előcsarnokában felállítják az író mellszobrát, melyet a helyi iskola tanára, Nyári József mintázott meg. Február 17-én Gyopáros­­fürdőn, Justh egyik legked­vesebb tartózkodási helyén, a városi tanács nevében Sza­bó Andor népművelődési felügyelő leleplezi a Justh emléktáblát. A gyopárosi ünnepi rendezvényen Elek László óvónőképzői tanár, a TIT megyei irodalmi szak­osztályának elnöke tart elő­adást. Ugyancsak február 17-én Orosházán a járási könyv­tár is felveszi Justh Zsig­mond nevét. Este a műve­lődési házban Kovács Ist­ván népművelési felügyelő ismerteti Justh munkássá­gát. A megyei tanács műve­lődési osztálya az évforduló alkalmából megjelenteti Elek László Justh-tanulmá-­­nyát. A TIT előadói a me­gye több községében meg­emlékeznek Justh Zsigmond­­ról. K. A. Pályázat Derkovits-ösztöndíjra A Művelődésügyi Minisztérium és a Képzőművészek Szövetsége pályázatot hirdet a Derkovits-ösztöndíj elnye­résére. A pályázatot a művészek munkássága, művészi, emberi magatartásuk és az ösztöndíj időtartamára meg­jelölt művészi céljaik alapján bírálják el. Az ösztöndíj összege háromévi időtartamra havi 3000 forint. Korhatár a 35. életév. A pályázók kérelmüket a Művelődésügyi Minisztérium képzőművészeti osztályára (Budapest V. kerület, Szalay utca 10—14., IV. emelet 35.) február 16-ig nyújtják be. A kérelemhez csatolni kell: 1. a pályázó eddigi művészi munkájának részletes ismer­tetését; 2. a további munka tervét, s céljait az ösztöndíj idejére; 3. két példányban önéletrajzot; 4. főiskolai végzett­ség esetén az erről szóló oklevél hiteles másolatát; 5. a mű­vészi munkát bemutató műveket február 15—16-án kell be­­küldeniük a Műcsarnokba (Budapest XIV. kerület, Dózsa György út 37.). Metpos oldal Karácsony Benő könyve A kapitalizmus szellemes bírálata, a világ fejlődésé­be vetett hit bizonytalansá­ga, kiforrott stílus, az em­berekkel szembeni bizal­matlanság — így tudnánk röviden jellemezni a nyilas­­terror áldozataként elpusz­tult erdélyi író, Karácsony Benő, először 1926-ban megjelent regényét. A regény főhőse — Fel­méri Kázmér, maga az író — szimpatikus egyéniség. A kapitalista társadalomban él, munkás, de nem képes kivezető utat találni e tár­sadalom korszakából. Kese­rű gúnnyal szemlél a »vá­rosi kultúra hitványságait«, nem véletlenül mondja ki, »dög fészek ez a város«, hiszen a modern gyáripar, a munkásosztály kizsákmá­nyolása, a kapitalizmus lé­nyege itt a legszembetű­nőbb. Karácsony Benő nem tud kijutni a kapitalizmus dzsungeljéből — bár szel­lemes iróniával leplezi le a polgári erkölcsöket, az »operettszerzői agyvelő min­denfajta szomorú izzadmá­­nyát«, a színházi sznobok tapsait, az előkelők és kis­polgárok kutyatenyésztési és -nevelési akcióit, a gyar­mati rendszer képviselőit, a mindennapi létért való küz­delem elembertelenedését, az igazságról való lemondás szükségességét, s azért nem, mert nem bízik az ember­ben, nem hisz az ember társadalomformáló erejé­ben. Nem látja, hogy az embert a kapitalizmus tet­te »állat«-tá, s éppen az ellene vívott harcban kell újra emberré válnia. Kiforrott stílus, tökéletes jellemzés, a cselekmény pompás tömörítése váltako­zó hosszúságú pszichológi­­záló részletek lepik még meg az olvasót. (Irodalmi Kiadó Bukarest, 1962.) Farkas István 11 tíkогnа 6: Magához ölelt­­ és fölemelt Akkorra már jócskán jellegekbe vitt egy hamis illúzió. Azt hittem, hogy az érvényesülés végtelen magasba vivő lép­csőfokain olyan karriert futok be, ami­lyent addig kevés magamszerűnek sike­rült. Eminens diák voltam az ország legjobb és a fővárosban működő kereskedelmi iskolájában. A siker fejembe szállt, elvakított, he­lyesebben: nem engedte kinyílni szemem. Azt hittem, így van rendjén: aki tanul, szorgalmas, törekvő, az érvényesül. Nem vettem észre, hogy közben nagy árat, az ifjúságomat fizettem részletekben ezért. Mert hiszen az éjszakai pihenésre is szin­te csak négy-öt óra jutott, a villimoson is tanultam, sőt még az evezős tréningek szüneteiben, a Duna-parton is. Leány, ud­varlás, önfeledt séta kéz a kézben, csók? —, még húszéves koromban is csak a re­gényekből és fiatalabb diáktársaim elkoty­­tyantásaiból ismert dolgok voltak szá­momra. Dolgoznom kellett, példamutatóan tanulnom még azokat a tantárgyakat is, amelyeket utáltam, különben nem lehet­tem volna tandíjmentes. S akkor, még az érettségi vizsga utáni bódulat időszakában, 1940 nyarán, egy ötödikes gimnazista leányka elszavalt egy verset nekem. »Tejfoggal köbe mért haraptál? — Mért siettél, ha elmaradtál?­« — szavalta Editke, s vékony könyvecskét mutatott, amely a verset tartalmazta, írója: József Attila. Megfogott a vers tartalma, hangulata — s szégyelltem magam a csitri előtt, mert a költőről soha nem hallottam. Az isko­lában nem tanították, a »kincstári« iro­dalmi élet fórumain, ahol a »divatos« köl­tőket, írókat minden lehető módon el akarták velünk, a fogékony tizennyolc­húszévesekkel is fogadtatni, nem emleget­ték. Jelentős mértékben el is érték cél­jukat barátaimnál, s nálam is. Nemsokára lezuhantam a fellegekből. Hiába érettségiztem kitűnően, csak kisfi­zetésű tisztviselője lehettem az egyik banknak, s így jártam a Közgazdasági Egyetem esti előadásaira. Editke hangján gyakran sírt fel emlé­kezetemben a halott költő figyelmezte­tése: »Miért nem éjszaka álmodtál?«... Egy vasúti bakter fiával kerültem össze az egyetemen, együtt is laktunk ócskább­nál ócskább albérleti szobákban , s sza­bad időnkben órákig elemeztük József Attila egyre több izgalmat okozó verseit. Az azokat tartalmazó könyvecskéket ba­rátom hordta valamelyik munkásszervezet könyvtárából. Mind a ketten rádöbbentünk, hogy ró­lunk, családunkról ír, nekünk szól a költő. Szinte költeményről költeményre tükröt adott a kezünkbe magunkról, életünkről. Apám hétéves munkanélküliségéről, csa­ládom nyomoráról, munkás fivéreim szen­vedéseiről, s rajogva szeretett édesanyám­ról, akit mi is »mamá«-nak szólítottunk.. Érdekes még jellemző is: az első elemző előadást József Attiláról s költészetéről a Szovjetunióban, hadifogságban hallottam. Antifasiszta iskolába jártam, s 1947-ben egy fiatal — a moszkvai egyetemen ma­gyar nyelvet és irodalmat tanult — szov­jet hadnagy ismertette a költő életpályá­ját, munkásságát, könyv nélkül tudva leg­alább két tucat versét. — A magyar Ma­jakovszkij — mondotta. Négy évvel később, amikor már ide­haza egyik idős Kossuth-díjas prózaírónk biztatott az írásra, beszélgetésünk során megvallotta: József Attilát nagyobb líri­kusnak tartja, mint Majakovszkijt. Nem az én dolgom, hogy eldöntsem: melyikük nagyobb költő. De József Attila számomra mindenkinél több. Mert magá­hoz ölelt, amikor a kamaszfővel táplált illúziók jellegéből földre zuhantam. //tim­a: JÁRATLAN ÚT SZEKERCZÉS JÓZSEF ELSŐ REGÉNYE LEHET-E olyan rohanó, változó világ­ban, mint amilyen a re­génybeli, emberré formálód­ni, a gonosz kezek által szőtt sötétségből, a humánum, a szeretet, a szebb, nemesebb életért való küzdés világos­ságába jutni? Megteremthe­tő-e a feltörekvésért­­ folyó küzdelemben a hős, az egyén boldogsága? Mik azok a történelmi, társadalmi ru­gók, körülmények, amelyek meghatározzák, gátolják vagy ápolják a mélyből jö­vő útját. És melyek azok az erkölcsi, emberi, közösségi követelmények, melyeknek betartásával van csak fel­­emelkedés. — Ezek a kér­dések teszik próbára a re­gény íróját, Szekerczés Jó­zsef fiatal békéscsabai ta­nárt, és hősét, László Pétert. A színhely egy viharsarki, Békés megyei község, Gyi­­kos a kor eseményeinek egyik lecsapódási pontja. Az 1938 és 1948 közti évtized a magyar nép sorsdöntő idő­szaka. A háborúba sodró­dás, a világháború szenve­dései, átkai, a felszabadu­lás, az új népi rend megte­remtése osztályok, egyének tragédiáját vagy hősi, drá­mai megújhodását hozza, a megsemmisülés útján levő osztályok végső igyekezete a fennmaradásért fel-feldo­bott erőszakos vagy fondor­latos lelkű figurákat, de akik éppen a nép önmagára találása folytán hirtelen nagy zuhanással tűntek el, mint Csonka Ferenc vagy az iskola igazgatója, ugyan­akkor a felszabadult nép ha­talmát végrehajtó vezetők közül is sokan megszédültek a lehetőségektől, önzőkké váltak, elszakadtak osztá­lyuktól, s az ő sorsuk is bu­káshoz vezetett. De az új népi vezetők közül a legtöb­ben mégis helytálltak, egy­séget tudtak kovácsolni a nép akaratából és az új for­radalmi rend érdekeiből. Ilyen hős Bálint János is, a párttitkár. A végzetes gyerekkor em­lőitől elszakadt László Pé­ter, a főhős előtt korlátlan lehetőségek tárulnak fel. Miyen úton menjen hát elő­re, ki adja a példát? Ez a járatlan, göröngyös út nem torkollik zsákutcába, s ez annak köszönhető, hogy­­ egészséges ösztönét, fajtájá­hoz ragaszkodását és kibon­takozó öntudatát olyan em­ber irányítja, aki maga is megjárta a pokoli szenvedé­seket, olyan ember, mint Bálint János. Hosszú utat kell megtennie, míg a gyermekkor terhes múltjá­val lebéklyózott kiskanász­­ból a falu ifjúságának veze­tője, a tudás megszerzésé­nek szenvedélyes harcosa lesz. Rettenetes testi és lelki szenvedések vesszőfutását kell átélnie, míg az anyai rosszsejtelmű, baljós álmok által örökös szenvedésre, megalázottságra predeszti­nált gyermekből tanítókép­zős ifjú lesz, hogy tudo­mánnyal meggazdagodva térjen vissza népéhez. László Péter pályája azo­nosul népe sorsával. A fel­­szabadulás, az új, szebb élet megszervezése áldozatokat követel. S ezekből neki is részt kell vállalni. A hábo­rú értelmetlen, vak erőinek szörnyű csapásait épp úgy tudomásul kell vennie, mint a dolgozók uralmáért foly­tatott harc kemény ostorcsa­pásait. De éppen a nép fel­mérhetetlen életerejéből, energiájából való részesedé­se menti meg a megtántoro­­dásoktól, s el tudja viselni fél szemének, három ujjá­­nak elvesztését, és szép sze­relmesének, Csonka Erzsé­betnek tragikus elpusztulá­sát. Az író hősének történe­tét elválaszthatatlanul hoz­zákapcsolja a Gyikos népé­nek, lakóinak eseményeihez. Mert László Péter felemel­kedése egyben a kötelékei­től megszabadult nép sza­bad megújulása is. Talán ezért domborítja ki sokol­dalúan főhősének jellemvo­násait. Természetesen felve­tődik az a kérdés, szükség volt-e oly részletesen ele­meznie Péter gyermekkorát, nem lett volna célszerűbb az öntudatlan gyermekkor­nak csak a legfontosabb gó­cait bemutatni? A kérdésre egy másik kérdés válaszol: megértenénk-e Péter lázas lendületét, akaratát, gyors léptű tetteit, ha nem ismer­nénk ennyire azt a múltat, mely elkorcsosította az esz­­mélés szépségeit, bemocskol­ta egy gyermek nyiladozó értelmét? Mindez végül is belső, lelki ösztönzőjévé vá­lik, s végeredményben így lesz teljes László Péter egyénisége. PÉTER MELLETT legárnyaltabban talán Cson­ka Erzsébet alakja jelenik meg. Különösen finom Er­zsébet fejlődésének rajza. A könyvekből fakadó ember­baráti szentimentális, rajon­gó érzés lassan-lassan józan, őszinte rokonszenvé válto­zik, mely végül is a betelje­sült szerelemben tetőz. A szerelem azonban nem tud­ja legyőzni a kegyetlen szü­lőkhöz fűződő szálakat, az az elszántság, mely az üt­legelő apjával szemben dia­dalt, arat, lényegében csak eddig tart, többre nem ké­pes. Erzsébet a felsejlő le­hetőségek ellenére nem lát kiutat, s öngyilkossággal vet véget szenvedésének. Mind Erzsébet, mind Bálint János, mind a többi alak személyé­ben, akik a főhős fejlődésé­ben ilyen vagy olyan sze­repet játszanak, azonban legfeljebb alkatuk uralkodó vonásával jelennek meg a regényben, nem kapjuk meg azt a mélyebb ábrázolást, mely a főhős karakterét, magas fokú egyéniségét még határozottabban kiemeli Szekerczés remek mesélő. Előadásmódja egyéni voná­sokat sejtet. Sok önéletrajzi mozzanatot találunk a mű­ben, otthon van a témában, s a mese csak úgy patakzik a kifogyhatatlan élmény­zsákból. Jó szerkesztő. A re­gény bevezetőjének szerte­ágazó epizódjaiból alapot teremt a kibontakozásnak. Fojtott ábrázolási mód jellemzi. A színtelennek, túlzottan puritánnak tűnő sorok nem írójuk vénájának gyatra csordogálásáról valla­nak, hanem arról a mérték­­tartásról, amely írónkat ve­zérelte FIATAL ÍRÓ első könyvéről lévén szó, óhatatlan, hogy ne talál­junk olyan hibákat, ame­lyek csökkentik a regény ér­tékét. Az író szépet, mara­dandót akar írni, és él­­­pen az, amit szépnek vél, sokszor modorossá válik. Nem egy helyen az egészen gyenge részek keverednek kiemelkedő, felejthetetlen sorokkal. Amikor dicsérjük azt, hogy milyen pompásan alkalmazza az élőbeszéd sa­játosságait, s ez szinte egyé­ni ti stílusát, nem hallgat­hatjuk el annak hátrányait sem. Gátolja az egyes nagy­jelenetek szépírói kibonta­kozását, s egyes részek el­­nagyolásához vezet. Ez pá­rosul modoros kitételekkel, pl. a cigányasszony, az ifjú Csonkáné kálváriájának har­sány, élénk mondatai nem pótolják a helyzetek mé­lyebb, meggondoltabb ábrá­zolását. Stílusa — a fentiek­ből adódóan — tempós, sok­szori lélekzetvétellel. Ezek a sajátosságok különösen az első részben lazítják, hát­ráltatják a kibontakozást, könnyen szürkeségbe, una­lomba csaphatnak át. A másik veszély, melyre Tóth Dezső kortárs-beli cikkében is felfigyelt a mai prózánkról szólva, a túlzott mozgalmasság. Ezt sajnos Szekerczés sem kerülte el, ami nála is a lélekrajz, az alakábrázolás, a belső mé­lyebb indulatok, a tájleírás hiányára vezet. Néhány eset­ben szokványos kifejezést vagy pontatlan képeket hasz­nál. Ezek egyenetlenséget szülnek, és rontják a bővérű érzékletes népi nyelv egysé­gét. (Magvető Könyvkiadó, 1962.) KRUPA ANDRÁS

Next