Tiszatáj, 2001 (55. évfolyam, 1-12. szám

2001 / 1. szám - Sándor Iván: A történelem (regény)beszédes némasága

2001. január 21 inkább a regényírás mindennapjaiban elém kerülő poétikai kérdések mérlegeléséhez. A korszak jellegadó vonása az üresség, és az érdekel, hogy mit jelent ez a regény­írásunkban, mit jelent a történet szempontjából. A történet úgynevezett „visszaállítá­sáról” ma divat vitákat folytatni. Elhagyás? Visszavétel? Nem ez a kérdés, hanem az, hogy a regény számontarthatatlanul gazdag epikai elemeinek kontextusában milyen új helyi értéket nyerhet a történet. Megkerülhetetlennek gondolom azt, amivel a posztmodern gazdagította a regény­írást a történet elhagyásával, átírásával, széttördelésével, eltüntetésével. A százötven éves alakulástrend végjátékaként azt gondolta mindezzel tovább, ami valamikor még a tizenkilencedik század közepén a színes nagytörténet felfüggesztésével kezdődött el. Ehhez hozzáteszem, hogy az, amit a posztmodern teljesítményeiből megkerülhetet­lennek tartok, ott érvényesült (a világirodalomban az elmúlt negyven, nálunk az el­múlt húsz évben), ahol episztemológiai, illetőleg filozófiai magja is volt a posztmodern regényíró nyelvi-formai találmányainak. S ez semmiképpen sem jelent kizárólagosan csak tudatos elemet, hiszen az ismeretelméleti minőség a regényíró ráérzéseiben, nyelvművészetében, formakultúrájában „zsigerileg” is érvényesülhet­. Amikor a történet új, még a korábbitól eltérő formáiról-lehetőségeiről gondolko­zunk, az epikai elemek kontextusába helyezett egyik elemként érdemes a szerepét mér­legelni. Akként, ami az epikai elemek arányai, egymáshoz való kapcsolódásuk jellege, vagyis a poétikai mozzanatok egyszerre laza és rugalmas szabadsághierarchiájában érvé­nyesül, a létezésről alkotott felfogásnak a regényírói nézőpontban, a „végighordozott” tekintetben, a nyelvben való formatalálásában. Talán nem megyek túl messzire, ha azt mondom, hogy a regény - a bevezetőben említett - bölcsessége az a tulajdonsága, hogy­­mivel az ismeretlenben jár) többet, legalábbis mást tud nemcsak a korszakban érvénye­sülő tudásnál, hanem a regényírónál is, és ez abban is kifejezésre jut, hogy a poétikai ele­mek hierarchiájában melyik a regénykompozíció terhét leginkább viselő szerkezeti elem. Lehet akármelyik, amelyet a klasszikus modernitásból a posztmodern látásmód és a posztmodernből a (mondjuk így) uitániság látásmódja erre alkalmasnak talál, a regény írójának ítélete szerint. Mondanom nem kell, hogy milyen távol van ez attól a lineari­­tástól, amely mögött még a felidézhetőség teljességébe, a haladáselméletekbe, a nevelő­­dési szekvenciákba vetett bizalom állt. Az episztemológiai megközelítés (számomra) azt is mondja, hogy a korszak „üres­sége” mint léthelyzet nem jelenti a jelentéstől való megszabadítottságát. Az üresség a tör­ténelemben, a gondolkodástörténetben, az irodalomban a korábbiaktól eltérő más mi­nőség. Maga is folyamat. Története van. Az ismeretlen tartalmának keresése a regény számára mindig formát konstituál. Az új minőség koordinátái mentén a (témánk eseté­ben történelmi) események elbeszélhetőségére kérdez rá; a mindennapokban jelenlévő emlékezés-felejtés-őrzés-őrzésképtelenség együttes játékba hozásának lehetőségeire; az újrafelhasználás-helyreállítás (recycling) epikai módozataiban a történelem elvesztésé­nek, a tudat ürességének mint új létminőségnek regényalakzataira. Függetlenül attól, hogy a különböző írói világokban (és az írónál többet tudó regényvilágokban) ez az új minőség jelen és történelem kapcsolatainak milyen fokozatában érlelődik. Az is tisztázandó, hogy a történet korántsem a klasszikus modernitás kizárólagos epikai alakzata. Megélte (és túlélte) a Cervantestől a modernitásig vezető legkülönbö­zőbb regénykorszakokat. A tizenkilencedik század közepétől, amikor a látványos elem, a nagy mozgások visszaszorultak, átmenetileg eltűntek a történelemből, válto­zott a szerepe a formaelemek kontextusában. Balzac és Flaubert körül visszahúzódott

Next