Tiszatáj, 2001 (55. évfolyam, 1-12. szám

2001 / 1. szám - Sándor Iván: A történelem (regény)beszédes némasága

Tili tiszatáj 5. Arról, amiről Croce úgy vélekedett, hogy az élő szellem önismerete, háromnegyed századdal később Hayden White úgy nyilatkozott, hogy ha nem találjuk a belső értel­met, szakítanunk kell az álommal, hogy elbeszélhető. A történelemről alkotott fogalmak az első világháborút megelőző évek borzongá­sában változtak. Nietzsche még azt hangoztatta, hogy a történelem megrontja az ösz­tönöket. Joyce már kijelentette, hogy a történelem rémálom, amelyből fel kellene éb­redni. Amiként a Mardi-Grast alkotó Cézanne életműve Picasso felé mutat, a regény is arra törekszik, hogy szerkezeteire bontsa a „látványt”. Meg kell ezt tennie, hogy az élet formaváltozásainak mélyére hatolhasson. Újdonság, hogy a történelmi múltról „otthagyása” nélkül a jelenből beszél. Együtt látja a históriát és a mindennapokat. Az emlékek előhívásával emocionális úton építi be az egykorit az éppen történőbe. A múlt nem a saját előtörténetének tükrözése (habár Lukács György is még így gon­dolta). A történelem nem a haladás útvonala, nem lineáris sorozat, hanem metafizikai dimenzió. Az idő átértelmezendő, a múlt és a jelen egymásba fonódva formálja az em­beri Én útjának-veszendőségének regényterét. A világ modernista tapasztalata és a korábbi realista irodalomból örökölt regény­tapasztalatok ellentétét ezek a felismerések radikálisan kiélezik. De nem a történelmi szüzséjű regények hajtják végre a fordulatot. Miközben Prousttal és Joyce-szal, majd Virginia Woolffal és Kafkával a regény új formák arzenálját teremti meg, a történelem mibenlétével kapcsolatos, a történelmi szüzsében is érvényesülő újabb epikai néző­pontok, beszédmódok és regényváltozatok is megszületnek. Ernst H. Gombrich, akinek rendkívüli érzéke volt a történelemszemléletében a mű­vészi elem érvényre juttatásához és a művészeti teljesítményekben a történelem min­dent átható értelemvesztésének felismeréséhez, mondta fél évszázaddal később, hogy a történelemnek a tudomány számára is felhasználható szemlélete leginkább a regény­ben valósult meg. Változatok: Virginia Woolf Orlandója végigéli az angol történelmet, változtatja nemét, meg­érkezik a jelenbe. Múlt és jelen elválaszthatatlan tudatáramlásokon, különböző illé­kony, tartós, fantasztikus, álomszerű benyomásokon át együtt rögzítődik. Virginia Woolf azon meggyőződése, hogy „minden anyag lehet sajátos prózai nyersanyag, min­den érzés és gondolat”, miközben korábban soha nem látott módon kitágítja a regény formai arzenálját, bevonja a tudat- és érzelemvillódzásba a történelem motívumait. Az ember belső világa magába szippantja a históriát, amely ily módon organikusan van ott „múlt voltában” is a mindennapokban. A regényforma az egyidejűségek és tudatáram­lások mentén rendeződik át. Broch Vergiliusa a mítosz „elnyeléséig” megy vissza. A történelem eltűnik, annyira meghatározó, hogy a regényhős teljességgel azonosul az üzeneteivel. Mintegy maga testesíti meg a múlt szimbolikáját, jelene néhány órájának „lenni vagy nem lenni” di­namikájába olvasztva. A tét: a történelem felülmúlása, a felülmúlás lehetősége, a mű, így a mű megsemmisítésének vagy megőrzésének dilemmája a történelmi időbe szorí­tott ember erkölcsi-szellemi-önismereti dilemmája. Az univerzális epikai világteremtés korábban ismeretlen nyelvi-formai regényfelfedezésekhez vezet. Bulgakov A Mester és Margaritájának mitikus-históriai-jelenidejű-álomszerű rétegei­ben a „mi hát ez?”-re (történelem? élet? múlt? jövő?) vetett pillantás együtt látja a masz-

Next