Tiszatáj, 2003 (57. évfolyam, 1-12. szám

2003 / 7. szám - KRITIKA - Kocur László: A nagy leszámolás

*11 2003. július Hayden White írja A történelmi szöveg mint irodalmi alkotás c., meghatározó jelentő­ségű tanulmányában, hogy „A történelmi helyzetekről és folyamatokról adott magya­rázatainkat tehát inkább az határozza meg, hogy mit hagyunk ki ábrázolásainkból semmint hogy mit veszünk be. A történész ugyanis tapintatát, de megértését is azzal mutatja meg, hogy mennyire képes egyes tényeket brutálisan kihagyni azért, hogy má­sokat megérthető történetek alkotóelemeiként bevegyen.”­ Természetesen sok minden egyéb történt a XX. században, de Koncsol László ezeket a társadalmi eseményeket preferálta magán­cselekményesítésekor (emplotment - White terminusa). A koncsoli történelemképzés a gályarabperekig nyúlik vissza. (Miskolczi Bodnár Mihály: Zarándo­koljunk el Berencs várába). Fontos megálló 1848-49 is. Tudjuk, hogy Koncsol Széche­nyiről, Petőfiről, Vörösmartyról egyaránt fontos tanulmányt írt, 2000. március 15-én Pozsonyban elmondott ünnepi beszédében pedig Kossuth és Széchenyi koncepcióját állította szembe. Most egy népdal kapcsán a forradalom gazdaságra való kihatását gon­dolja végig, az ötletet a Csallóköz Kiskönyvtár egyik kötetéből merítve. A következő lényeges állomás Trianon, mely atyját, Koncsol János deregnyői református lelkipász­tort Magyarországon kívülre vetette. Koncsol „visszatestvériesülés” iránti vágya mély humanizmusáról tesz tanúbizonyságot, azonban jelen helyzetben e sorok írója erre meglehetősen kevés esélyt lát. (Ne kihívást, engesztel(ed)ést) Ezt a világháború és a jog­­fosztottság éveinek kataklizmái követik, mindezekről Koncsolnak már személyes tapasztalata van, így ezeket interjúiban mondja el. Bár világháborús élményeit - s ez filo­lógiai szempontból is érdeklődésre tarthat számot, mivel csaknem változatlan formá­ban - leírta már a Nemzedékem útjain c. kötetének Szülőföld c. esszéjében is. Az inter­júkban rendre előkerülő iskola-élményt, a határon való átszökéseket Sárospatak rene­szánsz szelleméért, a dunaszerdahelyi polgári gyorstalpalót és a komáromi gimnázi­umban szerzett tapasztalatait pedig a Nemzedékem útjainból kiparancsolt, később a Törmelékben­­ és érthetetlen módon a Válogatott kritikai dolgozatokban is­­ megjelent Iskoláim c. esszéjében. Mindezekből - és egyéb, a család/társadalomtörténeti összegzés, a nemzedéki perspektíva jeleit mutató, összegző jellegű írások meglétéből - arra kö­vetkeztethetünk, hogy ennek a sokszor és sokat emlegetett családtörténetnek a gondo­lata már korábban is foglalkoztatta szerzőnket. Aki - mint írtuk - a jogfosztottság évei alatt diák volt, így a politikai történéseknek nem lehetett aktív részese. Azért a jog­­fosztottság egy sajnos máig rendezetlen, feloldatlanul maradt problémája, gróf Ester­házy János sorsára is felhívja a figyelmet, de nem az indulatok szintjén, gondos filoló­giai háttérmunkával, egy jugoszláviai szlovák költő, Palo Bohus emlékezését közre­adva. (A gróf és útitársai) A grófra, s az általa - egyedüliként - meg nem szavazott zsi­dótörvényre utalás történik az E. B. Lukácról szóló - személyes szálakkal átszőtt, s a transzcendenciába tágított - megemlékezésben. A törvényt egyébként a szintén parla­menti képviselő E. B. Lukác megszavazta... (Ne féljenek, kolléga úr...) A reformmoz­galmak fellángolásáról, letöréséről, s a nacionalista szlovák kommunisták, Husák és Okál­ - valamint magyar keretlegényeik - által levezényelt konszolidációról, majd a 80-as évek „utolsó bekeményítéseiről” Koncsolnak húsba vágó személyes tapasztalata van, ez idők magántörténelme az interjúkban mondatik el. A csehszlovákiai és a ro­mániai rendszerváltásról pedig az akkor frissen induló Nap c. hetilapban fejti ki véle- 2 Hayden White: A történelmi szöveg mint irodalmi műalkotás. In: Kis Attila-Atilla - Kovács Sándor s. k. - Odorics Ferenc (szerk.): Testes könyv I. Ictus és Jate Irodalomelmélet Cso­port, Szeged, 1996. 344.

Next