Tiszatáj, 2004 (58. évfolyam, 1-12. szám

2004 / 11. szám - REGÉNY ÉS TÖRTÉNELEM - Kisantal Tamás: Az irodalmi alkotás mint történelmi szöveg

TI* tiszatäj ennyiben megközelítésem talán kevésbé kontextualista, hiszen nem elsősorban az adott közegnek a szövegre való hatását elemzem, inkább a szövegben ábrázolt történeti szituá­ciót reprezentáló eljárásokat, a textus történet- és történelemképét - bár remélhetőleg a későbbiekben, az elemzés során világossá válik, hogy a kontextusnak, az előbbieknél közvetettebben ugyan, de nagy szerepe van a vizsgálódásban. Tanulmányom címe ebből a szempontból talán árulkodó lehet: utal előfeltevéseimre, valamint kijelöli az általam ki­indulópontként használt diszkurzív keretet. A cím egy Hayden White-parafrázis, a szerző talán legtöbbet idézett szövegének d­rasztikus kifordítása.­ Mint közismert, White érve­lése szerint egy történeti szöveg annyiban irodalmi alkotás, amennyiben igaz (valóságrefe­rens, források, evidenciák által alátámasztott) kijelentései egy bizonyos formát kapnak, adott módon cselekményesítődnek. E forma a történelmi szövegeket szükségképpen fik­­cionálissá teszi, hiszen nem a „valóság”, a múltban megtörtént események valódi narratív formája reprezentálódik, hanem a történész egy általa kiválasztott cselekménystruktúrát visz rá a vizsgált eseményegyüttesre (vagy mondjuk inkább úgy: a dolgokra, hiszen maga az esemény sem valami eleve adott entitás, hanem tulajdonképpen már azt is a megfigyelő konstruálja). A valóság narratív formája White szerint leginkább azért sem jeleníthető meg újra, mivel ilyesmi gyakorlatilag nem is létezik: a szerző ugyanis azt állítja, hogy a múlt (és a jelen) alapvetően kaotikus, összefüggés nélküli, az események közötti kapcsolatot, a jelentést mindig az interpretátor vetíti bele az általa szemlélt anyagba.­ Tehát White és követői a történeti szövegeket oly módon olvassák, hogy nem elsősor­ban a kimondottra (tényekre, adatokra) koncentrálnak, hanem a kimondás mikéntjére, arra, hogy a textusban milyen retorikai mechanizmusok, narratív cselekménystruktúrák működnek. Az ilyen elemzési metódust talán Hans Kellner „megcsavart” (crooked) olva­sás-terminusa írja le a legszemléletesebben. Kellner szerint egy efféle vizsgálat legfőbb jellemzője, hogy nem hajlandó a történetet „rendben”, „egyenesen” (straight) szemlélni, hanem éppen azt a stratégiát bontja ki, mely egy egyenes, a kijelentésekre koncentráló ol­vasat során ellepleződik - vagyis a szöveg retorikájának működését, a leírt „valóság” és a leírás módja közti feszültséget."* E formalista megközelítésmód azonban, ha egy lépéssel tovább megyünk, újra történetivé tehető: mint White 1987-es könyvének címe utal rá, a forma nem önmagában való dolog, hanem mindig tartalommal bír.­ Azaz a történeti szö­vegek formája, cselekménystruktúrája, mint már szó volt róla, nem egy múltbeli, autenti­kus struktúra felfedezése révén jön létre, ámde nem is afféle ad hoc szerzői szabadság vagy lelemény eredménye, hanem a forma bizonyos értelemben „referenciális”: szerzője ideológiájának s az adott korszak kontextusának, történetiségfelfogásának tükrözője, így 2 3 4 5 2 Vö.: WHITE, Hayden: A történelmi szöveg mint irodalmi alkotás. Ford.: Heil Tamás. In: WHITE: A történelem terhe. Osiris-Gond, Budapest, 1997 (a továbbiakban: WHITE 1997.), 68-102. 3 E tanulmánynak nem feladata White nézeteinek kritikája vagy a másik oldal (melyet leginkább kontinuitás-elméletekként aposztrofálnak) érvelésének elemzése. Csupán utalnék a két „alap­műre”: CARR, David: Time, Narrative, and History, Indiana University Press, Bloomington, 1986; illetve: RI­COEUR, Paul: Temps et récit. I-III, Seuil, Paris, 1983-84. 4 Vö.: KELLNER, Hans: A Valóság legmélyebb tisztelete. Ford.: Szommer Gábor. In: KISANTAL Tamás (szerk.): Tudomány és művészet között. A modern történelemelmélet problémái. L’Har­­mattan, Budapest, 2003. 211-232.­­ a továbbiakban: TMK 2003. 5 WHITE, Hayden: The Content of the Form: Narrative Discourse and Historical Representation. John Hopkins University Press, Baltimore, 1987.

Next