Tiszatáj, 2005 (59. évfolyam, 1-12. szám

2005 / 3. szám - REGÉNY ÉS TÖRTÉNELEM - Hites Sándor: Politika, poétika, tudományosság: a történelmi regény mibenlétéről

*>11 2005• március érvényesnek tekinti, olyan identifikációs minták hordozójának, amelyek révén a történe­lem megértése a befogadó életvezetésére nézve is bírhat jelentőséggel.18 A történetírói és a regényírói elbeszélés közül Paul Ricoeur az időbeliség tapasztalatá­nak antropológiai állandóját tekintve a szépirodalom teljesítményét méltányolta inkább, vagyis a Zeitroman-nak tulajdonított nagyobb kifejezőerőt, viszont a történelmi regény műfaját meg sem említette.19 Míg Ricoeur mindkét elbeszélésmódot az olvasás elméleté­nek érvényességi körébe rendelte, addig említhető kísérlet, amelyik éppen arra törekedett, hogy olyan formai kritériumot, vagyis olyan narratopoétikai jegyet találjon, amelyik ki­zárólag a fikciós (és nem a faktuális) történeti elbeszélésre lehet jellemző. Dorrit Cohn a tudatfolyamatok ábrázolásában, a belső magánbeszéd feltüntetésében megtalálni vélte azt a narratív eljárást, amely a történet képzeletbeliségét (mint narrátori közbeavatkozást) szignálja.20 Ennek az érvnek a történeti korlátai abban állhatnak, hogy a kitalált­ fiktív be­széd nem mindig számított érvénytelen eljárásnak a történetírásban, ahogy a történetíró (elbeszélői) empátiája szintén odatartozott a történeti megértésnek nemcsak a historista módszertanához, de Collingwood is hasonlóképpen foglalt állást. Amit a történetírás antik klasszikusai kimondattak hőseikkel, azt más korokban a történeti ágens tudatának moti­vációs tartalmaként (pl. a történeti alakok személyiségképében) rajzolták meg. Ez a moz­zanat kapcsolható a fikciós elbeszélés megítéléséhez is, hiszen a 19. század közepi regény­­poétikákban (pl. Henszlmann Imre regénybírálatainak esetében) lényeges (dramaturgiai gyökerű) kérdésnek számított, hogy a művész mivel jellemez, szereplői tetteivel vagy pedig szavaival. Az a feltételezés, hogy a múlt nagy alakjain keresztül hozzáférhető a történelem jelentése, része volt a történetírás 19. századi narratív gyakorlatának. A nemnarratív törté­netírás (marxizmus, Annales, társadalomtörténet) nem az individualitás alapján vizsgáló­dott, viszont a mikrohistória és a mentalitástörténet utóbb visszahozott valamennyit (éppen a nem emlékezetes személyekhez kötődően) a tudat rekonstrukciójának jelentőségéből. A történetírás mindenkori protokolljaira nézve (legalábbis a narratív történetírás ese­tében, bár egy formális érvnek is meglehet a maga ökonomikus szépsége) megkülönbözte­­tődtek a művésziség formajegyei, illetve a kitaláció körébe sorolható jelenségek. Az előb­bibe a nyelvi formateremtés olyan módjai tartoztak, mint a szerkesztésmód vagy a stílus, az utóbbiba pedig a képzelőerőre hagyatkozó leírások, a kitalált beszédek, a fiktív karak­terek vagy események. Míg az előbbiek jobbára mindig részei maradtak az engedélyezett történetírói eljárásoknak, az utóbbiak időnként elvesztették elfogadottságukat.21 Kibédi Varga Áron fontos meglátása, hogy a narratológia nem tett hozzá sokat a törté­neti elbeszélés kérdésének megértéséhez.22 Az elbeszéléselméleti kérdésfeltevés igen ha­mar kimeríthetőnek bizonyult. Narratológiai szempontból többek között nem lehet értel- 18 Rosen, Jöm, A történelem retorikája, in Narratívák 3. A kultúra narratívái, szerk. Thomka Beáta, Kijárat, Bp. 1999,39-50. 19 Ricouer, Time and Narrative, vol. 2.158. 20 Cohn, Dorrit, The Distinction of Fiction, The Johns Hopkins University Press, 1999.16. 21 A „formal fictions” és a „fictional invention” viszonyáról: Partner, Nancy F., Historicity in an Age of Reality-Fictions, in A New Philosophy of History, ed. By Frank Ankersmit & Hans Kell­ner, Reaktion Books, London 1995. 24. 22 Kibédi VARGA Áron, Történelem, történet, regény, Tiszatáj 2004/4. 96. A szintén Hollandiában élő Ankersmitnél is olvashatunk hasonlót, vö. Ankersmit, History and Tropology, 5.

Next