Tiszatáj, 2009 (63. évfolyam, 1-12. szám

2009 / 3. szám - KRITIKA - Alföldy Jenő: "Mert az maga tűz" (Kerényi Ferenc: Petőfi Sándor élete és költészete)

2009. március támadások érték - és így tovább. E körülmények nélkül nehezen alkotnánk fogalmat Weöres törekvéseiről és számos verséről, akkor is, ha programszerű közönnyel kezelte a vele történteket. Azért ő sem vitte túlzásba sztoikus életfelfogását: az igazságra kényes volt, s nem hagyta, hogy meggyőződésével ellentétesen használják fel gondolatait. Weörest azért emlegetem, mert líránk történetében Petőfivel szemben nem Arany Já­nos, hanem ő, Weöres Sándor áll az ellentétes póluson. Petőfi és Arany levelezésében csak a két költő ama közös megállapításának van nyoma, hogy alkatánál fogva Petőfi a lírai, Arany pedig az epikai költő alaptípusához tartozik. De aztán - tekintettel Arany igen érté­kes későbbi, különösen öregkori lírájára -, az esztéták, hogy az igazság el ne torzuljon, in­kább az alanyi (szubjektív) költő­­ tárgyias (objektív) költő megkülönböztetés szerint ál­lították párba kettőjüket (az objektivitásról Arany maga is tett említést leveleiben; nem Babits nézeteit vetítem vissza az objektív­­íróról). Weöres Sándor azonban lírikusként a Petőfi-líra lényegébe vágó egyéniség fogalmát is kivetette esztétikájából, illetve átérté­kelte: a kozmikus, tetszés szerint bárkire és bármire kiterjeszthető, idő- és térbeli hatá­roktól független, egyetemes én-t állított az életrajzi szempontból behatárolható én he­lyébe. A hazában­ emberiségben gondolkodó, s az emberi nagyság ideálját követő és meg­alkotó Petőfi természetesen csak jellegében, s nem az értékelés szempontjából állítható szembe Weöres Sándorral. Mindkettőjük nyelvteremtő géniusz, a magyarság lelkületét (is) kifejező és a nagyvilág műveltégéhez fölemelő nagymester. Azt sem hanyagolnám el, hogy műveik visszaszálltak a nép ajkára, jobban, mint bárki másé. Folkloristák tanúsítják, hogy dalaikat népdalként éneklik az irodalmi központtól távoli magyar falukban, isten háta mögötti tanyákon. Ez persze csak a tartós népszerűség fokmérője, s Petőfinek jobba­dán csak az életképeire, bordalaira és szerelmi dalaira, Weöresnek pedig kizárólag a gye­rekdalaira igaz­­, mégsem lebecsülendő, akkor sem, ha az óvoda és az iskola, sőt a rádió és a televízió is „besegített”: nem véletlen, hogy mi folklorizálódik, mi válik közkinccsé. Nézhetjük őket elvontabb esztétikai alapon is, és észrevehetjük, mennyi rokonság van a város és a vidék között ingázó életforma táplálta verseikben,­ úgyszintén a „tündérálom” ihlette, vagy a parodisztikus és szatirikus műveit (például A helység kalapácsát vagy az Okatootáját) író Petőfi és Weöres között (gondoljunk csak Weöres Grandkorn lovagjára­, Majomországára). Spontán hasonlóságaiktól most eltekintve, alapvető ellentétük minde­nekelőtt az én felfogásában s lírai kezelésmódjában rejlik. A harmincéves Arany csupán életkori okokkal s otthonülő természetével magyarázta levelében Petőfinek, hogy ifjú és csupa­ tűz költőtársával szemben őneki nem való az alanyi költészet elemi kiáradása, ő csupán a tőle független hősök teremtésére s a lassan hömpölygő elbeszélő költészetre al­kalmas. Weöres azonban így szólt önmagához és költőtársaihoz: „Az okosak ajánlják: le­gyen egyéniséged; / Jó; de ha többre vágyól, legyél egyén­ fölötti, / vesd le nagy­ költősé­­ged, otromba sárcipődet”. Ars poeticájában mintha egyenesen Petőfivel vitatkozna, aki úgy zúdul be Aranyhoz egyik levelében, mint aki csizmástul veti magát hanyatt a baráti ház dikóján. Ez több mint életkori vagy alkati sajátság - következetesen vallott és követett elv. Nem véletlen, hogy Weöres Arany Jánoshoz írt „hódoló” verset (Hódolat Arany Já- 1 Előfordult, hogy Weöres műveiben is követte Petőfit: fiatalkori verse, a Hazatérés pl. az Egy estém otthon - minden bizonnyal tudatos - „áthallása”. Közös elemzésüket ld. „Egy szenvedély margójára” c. tanulmánykötetemben (2004).

Next