Tiszatáj, 2012 (66. évfolyam, 1-12. szám

2012 / 4. szám - Marton László Távolodó: Hány bratanki! (Bevezetés a lengyel világzenébe)

las 99 2012. április MARTON LÁSZLÓ TÁVOLODÓ Hány bratanki! Bevezetés a lengyel világzenébe Ha kedvünk szottyan nekivágni a lengyel világzenének, akkor két kályhától indulhatunk. Az egyik tüze a XIX. század nemzeti függetlenségi mozgalmainak romantikájában ég, amikor is az etnográfus Oskar Kolberg a talpára szegezte az országot, hogy számba vegye a népdalokat és táncokat (melyek közül a mazurkákat még az úri közönséghez is eljuttatta Chopin). De másfél évszázadnyi útra most nem lévén időnk, átugorjuk a XX. század nagyobbik felét, és in­kább a hatvanas évek nemzetközi népzenei revival mozgalmától startolunk. Mely ugye Len­gyelországot sem hagyta érintetlenül. Egyrészt (és alighanem a magyarországi hatására), Varsóban is beindult a táncház (Dom Tanca), másfelől meg egy csomó új, kortárs vagy városi népzenét játszó együttes alakult. A tradicionális népzenének ugyanis csak az ország egyes tájegységein élt a hagyománya, főleg a Tátra, Podhale körül. (Ahol, érdekes módon, komo­lyabb rokonságot tanúsított az ukrajnai vagy erdélyi, mint a Tátrán túli lengyel népzenékkel.) A podhaleiek vonószenekarok, egy szóló- és két másodhegedűvel, illetve azzal a három húros csellóval, ami a basszust tolja bazy néven. Tüzes és vad és pörgő tempójú menyegzős tánczene az övéké, jobbára férfi énekessel, és irdatlan mennyiségű vodkával. A leghíresebb podhalei vállalkozást a Trebunie család jegyzi, a családfő Wladyslaw Trebunie-Tutki és gyermekei, Krzysztof és Anna. Eddig közel harminc lemezt készítettek, és ők robbantottak el­sőként a nemzetközi színtéren, a jamaicai Twinkle Brothersszel közös Higher Heights című albumukkal (1992). Azon a hegyi vonósmuzsika és a reggae olyan könnyedén értett szót, mintha együtt cseperedtek volna fel, és nincs ez másképp azóta sem. (így közösen előbb a '94-es Come Back Twinkle To Trebunse Family albummal repetáztak, 2008-ban pedig Songs Of Glory címmel készítettek aranylemezt.) A reggae-nek persze egyébként is komoly múltja van Lengyelországban. Kelet-Európában sehol másutt nem eresztett hasonlóan vaskos gyökeret­­ olyan társaságok jóvoltából, mint a Brygada Kryzys, a R. A. P. (Reggae Against Politics) vagy a Budka. A hetvenes-nyolcvanas évek reggae-bandái elsősorban a punkkultúrához kötődtek, de később - clubbal és elektroni­kával dúsítva - a világzenét is elárasztotta egy reggae-hullám. Polska Rootz címmel 2009-ben meg is jelentetett ebből egy kimondottan erős kompilációt a berlini Eastbrook Music, felsora­koztatva az Orkiestra Swintogo Mikolaját, a Zakopowert, a Vavamuffint, a Warsaw Village Bandet, a Strac­y Na Lad­yt, a Trebunie-Tutkit, a Habakukot és másokat. Egy remixszel még Kayah, az egyes számú díva is képviseltette magát, de őt inkább a Goran Bregovic-tyal közös Kayah­­ Bregovic albumáért (1999) kell szeretnünk. (Ugyancsak 2009-ben hozta tető alá Day By Day című korongját a Rastasize a jamaicai Kingstonban, olyan reggae-guruk közreműkö­désével, mint Sly Dunbar és Robbie Shakespeare. Sajnos, ez nem került a köztudatba, pedig hibátlan.)

Next