Tiszatáj, 2014 (68. évfolyam, 1-12. szám

2014 / 8. szám - Mórocz Gábor: Zsákmány és melódia

2014. augusztus­ ­ ?? Ágnes monográfiájából is ismert eszmetörténeti tény, hogy a Nyugaton oly befolyásos poziti­vista jellegű beállítódás 1849-et követően viszonylag gyorsan teret hódított Magyarországon is.­ Az idealizmus kompromittálódott, a természettudományos világkép ellenben hatékony­nak, működőképesnek bizonyult a megelőző időszakban: ez a tapasztalat - amiből logikusan következik, hogy a kétfajta eszmei orientáció közül melyiknek kell bizalmat szavazni a közel­jövőben - egyszerre volt európai és magyar ekkortájt, így alakulhatott ki az az ellentmondásos helyzet, hogy a humán értelmiségiek jelentős ré­sze is az öntudatában megerősödő, önnön határain egyre inkább túlterjeszkedő, s lassanként egységes világmagyarázatot vagy annak illúzióját nyújtó­­ metafizika-ellenes metafizikaként, illetve új, Isten nélküli vallásként funkcionáló­­ szcientizmus hívévé vált. Holott a pozitivista ihletettségű, „természettudományos" ideológia a társadalom, a kultúra jelenségeinek natura­­lizálásával a voltaképpeni emberi létmód autonómiáját vonta kétségbe. Majd jött Darwin konkrét diszciplínához - a biológiához, illetve a paleontológiához - köt­hető úttörő tanításának interdiszciplináris továbbgondolása (vagy meghamisítása), a társa­dalmi, szellemi objektivációk mozgásterét behatároló természeti törvény korábban komple­xebb jelentéstartalmú fogalmát a létért folytatott küzdelem tetszetős formulájára egyszerűsí­tő szociáldarwinizmus, amely - filozófiai súlytalansága, kidolgozatlansága ellenére - az 1867- es kiegyezést követő évtizedekben, a nyugatiasodás, a magyar kapitalizmus „hőskorában” olyan írókat is élénken foglalkoztatott, mint például Arany László,9 Asbóth János,10 Justh Zsigmond 11 vagy éppen Gozsdu Elek. A fent idézett Gozsdu-novella hőse, Pakaszky Pál a Magyarországon 1884-ben már befolyá­sos eszmeáramlatnak tekinthető szociáldarwinizmus középponti tételét „adja elő" vallomás­­szerűen, retorikai igényességgel, magával ragadó stílusban (a különböző modalitású - első­sorban kérdő és felkiáltó - mondatok váltakoztatása, s a ma is elevennek ható, választékos nyelv a szövegrészlet legfőbb formai erősségei). Pukaszky monológja jól példázza, hogy a korszak identitásproblémákkal küszködő emberét - egzisztenciális, illetve emocionális érte­lemben - milyen mélyen érintette a darwini tanok alkalmazása a társadalom világára. Ami bennünket voltaképpeni problémánk, a szociáldarwinizmus és az esztétizmus viszo­nya kapcsán, az Anna-levelek ismeretében, a kései Gozsdu gondolkodására való állandó te­kintettel a leginkább érdekes, nem egyéb, mint a szövegrészlet egy nehezen értelmezhető el­lentmondása­ tekinti, hanem olyan kulturális alakzatnak, amelyhez neki - mint a változó kor zűrzavarában tájéko­zódni kívánó intellektuális lénynek - személyes köze van, amelyet nem vagy nem feltétlenül a hűvös ráció, sokkal inkább az egzisztenciális érintettségen alapuló szenvedély közvetíthet a számára.­­ R. VÁRKONYI Ágnes: A pozitivista történetszemlélet a magyar történetírásban, II, Akadémiai, Buda­pest, 1973, 228. 9 ARANY László szociáldarwinista felfogásáról lásd NÉMETH G. Béla elemzését: Létharc és nemzetiség, Itk, 1970, 599-602. 10 ASBÓTH János :Álmok álmodója, Szépirodalmi, Budapest, 1990, 29., 36-37., illetve 73-75. 11 JUSTH Zsigmond, Hazai napló , J. Zs. Naplója és levelei, szerk. KOZOCSA Sándor, Szépirodalmi, Buda­pest, 1977, 393., 413.

Next