Tiszatáj, 2015 (69. évfolyam, 1-12. szám

2015 / 4. szám - MÉDIUMOK MAGÁNÉLETE: A HARDVER MIKROESEMÉNYEIRŐL - Hertz, Garnet - Parikka, Jussi: Zombi médiumok (A médiumarcheológia áthuzalozása művészeti eljárássá) (Fordította: Smid Róbert - Urbán Bálint)

fiszatáj 55 »4 Tervezett elavulás hozzáférést a kortárs audiovizuális technológiai szcénához. Ennek fényében a médiumarche­ológiát a „Do-It-Yourself’-hez [„csináld magad" - DIY] hasonló művészeti eljárásmóddá ter­jesztjük ki, melyhez hozzátartoznak többek között az új áramkörök kialakítása, a hardver hekkelése, és egyéb olyan praxisok, amelyek szoros kapcsolatban állnak az információs tech­nológia politikai gazdaságtanával. A médiumkonstellációk a memória valamennyi formáját képesek színre vinni; nemcsak az emberi emlékezetet, de a tárgyakét, az eszközökét, a vegy­szerekét és az áramkörökét is. A tervezett elavulás gondolatával Bernard London rukkolt elő 1932-ben, eredetileg a nagy gazdasági világválságra adott megoldásaként. London felfogásában azok a fogyasztók, akik annak vásárlásától számítva kifejezetten sokáig használtak vagy újrahasznosítottak egy ké­szüléket, hozzájárultak a válság elhúzódásához. London javaslata körvonalazta azt, hogy minden terméket el kellene látni egy lejárati dátummal, és a kormánynak adót kellene kivet­nie azon termékekre, amelyeket meghatározott élettartamukon túl használnak.„Véleményem szerint, arra aki, a gyártási szakaszban meghatározott lejárati időn túl továbbra is birtokol és használ régi ruhákat, autókat és épületeket, adót kellene kivetni, mivel olyan dolgokkal veszi körül magát, melyek jogilag már »halottá« lettek nyilvánítva."­ Noha London javaslata sosem lépett életbe kormányrendeletként, a kalkulált feleslegessé válás gyakorlatát magukévá tet­ték mind a tervezők, mind pedig a forgalmazók. A fogyasztásra szánt árucikkek élettartamá­nak mesterséges redukálásával - mint az új divat, amely idejétmúltnak tünteti fel a régebbi ruhákat - az elavulás folyamata felgyorsul, és így növekszik a vásárlási kényszer. A Brooks Stevenshez hasonló ipari tervezők tették népszerűvé és terjesztették el széles körben a ter­vezett elavulás dinamikáját 1954-ben, belenevelve a társadalomba „a vágyat arra, hogy min­dig kicsit újabbat, még egy kicsit jobbat és valamennyivel előbb birtokoljon, mint az szüksé­ges".­ Az olyan tapasztalt forgalmazók, mint Victor Lebow tovább árnyalták a képet egy évvel később: „Ezeket az árucikkeket és szolgáltatásokat rendkívül gyorsan kell felajánlani a fo­gyasztónak. Nemcsak »gőzerejű«, hanem »drága« fogyasztást is szeretnénk. Arra van szüksé­günk, hogy a dolgokat töretlen ritmusban fogyasszák, égessék és használják éjjel, illetve cse­réljék ki és selejtezzék le."­ Ami a kortárs fogyasztói kultúra termékeit illeti, a tervezett el­avulás dinamikája számos formát ölt magára. Ez nem csupán egy ideológiaként, vagy egy dis­kurzusként állja meg a helyét, sokkal inkább a tervezés mikropolitikai szintjén valósul meg: ehhez tartoznak az MP3 lejátszók beépített akkumulátorai, a csak rövid ideig gyártott kábe­lek és töltők, a korlátozott jótállás és az olyan leragasztott műanyag borítások, amelyek da­rabokra hullnak, ha megpróbáljuk felnyitni őket.­ Más szóval, a technikai tárgyakat „fekete ” Bemard LONDON, How Consumer Society is Made to Break ["Ending the Depression through Planned Obsolescence" (1932) újraközlése]: http://micahmwhite.com/adbusters-articles/ending-the-de­­pression-through-planned-obsolescence - a ford., 2015. 02.23. 6 Brooks Stevens 1954-es minneapolisi előadása nyomán: http://www.mam.org/collection/archives/ brooks/bio.php - a ford., 2015. 02. 23. 7 Victor Lebow, Price Competition in 1955, The New York University Journal of Retailing, 1955/1 (31). 8 Például az iPod vagy az egyéb zenelejátszók annyira kompakt módon vannak megépítve, hogy a fel­használó semmiképp sem fogja tudni megjavítani külön az egyes részeket. Például a lítiumos akku-

Next