Tolnai Napló, 1952. január-június (9. évfolyam, 1-150. szám)

1952-01-19 / 15. szám

fi ** . L­O Az agitátorok harca a termelékenység emeléséért Uaemanje pártszervezete ngy gon­­dot­­ fordít a politikai agitációra, mely a tömegekig­el való kapcsolat­ meg­­ezál­árdításának, a munkások kommu­nista nevelésének és a­ termelési fel­­adatok teljesítésére való mozgósítás­nak fontos eszköze. Az agitációs munkában nemcsak a párttagok, ha­nem a pártonkívüli aktívák, s a szla­­hánovisták is rés­zt vesznek. Az agitá­torok legfontosabb feladata a munka­termelékenység emeléséért, a minőség állandó javításáért vívott harc ,4% agitátor szava csak ak­kor meggyőző. na 6 maga kifogástalanul­ végzi ter­melőmunkáját, jó példával jár elől és kezdeményező szellemével kitűnik. Csesznokov elvtárs­, a gépműhely esztergályosa nagy népszerűségnek örvend az üzemben. Hónapról-hónap­ra 3—400 százalékra teljesíti tervét és csaknem kizárólag minőségi ter­méket állít elő. Esztergapadja három éve működik főjavítás nélkül. Csesz­­nokov elvtárs jó agitátor. Ismereteit átadja műhelye dolgozóinak, állandó­an tájékoztatja őket a legújabb bél­és külpolitikai eseményekről, agitá­­ciós munkáját mindig magas fokú esz­meiség céltudatosság jellemzi. C­­sesznokov elvtárs elsőnek alkal­­­mazta üzemünkben a kemény fémlap­­kával ellátott késeket, s a­ pártveze­­tőség megbízásából ismertette tapasz­talatait az esztergályosok előtt. A kommunista Szebeznyev esztergályos átvette agitátorának módszereit, majd versenyszerződést kötött vele. Nemso­kára 406 százalékra teljesítette tervét. Nagy teljesítményt értek el Cseszno­kov elvtárs többi követői is. A csiszoló részleg hosszú ideig fé­kezte a termelés ütemét. A korraim­nista Bujlov agitátor áttanulmányoz­ta az ezzel a kérdéssel kapcsolatos szakirodalmat, megismerkedett más üzemek tapasztalataival, kidolgozta és eredményesen alkalmazta­ a részlegen a gyors,fémvágás módszerét. A munka termelékenysége ettől kezdve az egész részlegen rohamosan emelkedett,­ma­ga Bujlov évtárs 230 száza­ékra fel­lesítette óvi tervét.­ A pár íresető segg állandóan ellenőrzi a­z agitációs mankót. A vezetőség tagjai mindig idejében mutatnak rá a fogyatékosságokra és arra­ törekszenek, hogy az agitátorok az­­ általános politikai és állami fel­adatok ismertetésével világítsák meg a gyakorlati és termelési kérdéseket. A dolgozók körében, végzett rend­szeres, céltudatos agitációs munka a­ munka­verseny megszervezésével egye­sí­tve emeli a mun­kások politika­i ön­tudatát, munkaaktivitását és biztosít­ja­ a termelési eredményeket, üzemünk mind globálisan, mind pe­dig cikklista­­ szerint jelentősen túl­teljesítette az 1951-es évi tervét. Az önköltség terén 3,1 százalékkal tel­­­j­esítettük túl tervünket, s je­lttő­sen megjavult a minőség is. Ma már 70 százalékban kiváló minőségű ter­méket állítunk elő. Agitátoraink nagy munkát végez­tek az észszerüsítő mozgalom terén is. Aktívan harcolnak a nyersanyag, a segédanyagok és a villamos energia megtakarításáért. A pártvezetőség nagy gondot fordít az agitátorok ok A műhelyekben és a munkas­­zálá­sokon is mozgókönyvtárakat létesí­tettünk. Az agitátorok vezető szerepe­t ját­szanak a munkásoknak az évi tervek határidő előtti teljesítéséért folytatott munkav­er­senyében. Beszélgetnek a dolgozókkal a szovjet nép világbe ku­tatására, politikai színvonaluk emel­é­sére. Rendszeresen tartunk üzemi- és műhely-szemináriumokat az agbátorok számára. ért vívott harcák­ a komm­unizmu­­s agy építkezéseiről. Elviszik a bolse­vik igazság szavát a tömegek közé arra nevelik a dolgozókat, hogy ön­tudatosan dolgozzanak és büszkék le­gyenek a Kommunizmust építő magy hazánkra. As üzemi könyvtár nagy segítséget nyit ki az agitátoroknak. Csak az ellenség elleni kemény harcban születhet meg az önkéntes, öntudntes fegyelem! — állapították meg a paksi járási „Tanítók Napján“ a nevelők A paksi járás nevelői január 13 án tartották meg Pakson, a járás szék­helyén, a ,,Tanítók Napját“, a szép számban megjelent nevelők előtt a paksi I. számú általános iskola út­törőcsapatának kultúrbrigádja sze­repelt énekszámokkal, népi tánccal. Ezután Illés Lajos igazgató tartotta mag előadását: Az iskolai fegyelem és rend jelenlegi helyzete címmel. Ki­fejtette az előadó, hogy az iskolai fe­­gyelem és rend tavalyi évvégi meg­szilárdulásával szemben az idei év­ben hullámzó volt, ami a tanulmányi eredményben is éreztette hatását. Fo­­kozottabb mértékben kell felvenni a kapcsolatot a szülőkkel mert Révai elvtárs is megmondotta már t­avaly az igazgatók országos értekezletén, hogy „a nevelés nem csupán » nevelők kérdése, hanem­ az egész magyar nép egyelemé* ü­gye! Ugyanakkor a nevelőknek rendsze­resen kell felkészüln­­iök a tanítási órákra, mert a jó lelépheti felké­szült órán figyel és ezzel fegyelmezet­len. is viselkedik a tanuló. A szovjet nevelési és oktatási eredmények rend­szere- tanulmányozása nagy segítsé­get ad a nevelőknek a fegyelem meg­szilárdításában és a tanulmányi ered­­mények emelésében. A szocialista pe­ Az előa­dásh­oz főbb Hiányolták a fiatalabb nevelők aktív kapcsolódását a vitába. Igaz, hogy a fiatalok kevesebb tapasztalattal ren­delkeznek. ,de sok részük már a szo­cialista Pedagógiai Főiskolát végez­ték el és nagyban hozzájárultak volna a­ vita elvi és gyakorlati kérdéseinek tisztázásához. Rojkó József dunaföld­­vári igazgató iskolája úttörőmozgal­mának lanyhulásáról. Székely Sándor, a paksi II. számú iskola igazgatója, a szülőkkel való szoros kapcsolat­pel­dagógia alapt­étele a nevelhetőség, szemben a múlt rendszer, a burzsoá pedagógia álláspontjával, amely a munkás- és parasztszármazású tanu­lókat igyekezett elütni a­ továbbtanu­lás lehetőségétől. Társadalmi munka, ja közben mind több nevelő foglal­ ál­lást félreérthetetlenül pártunk politi­kája mellett, küzd az ötéves terv vég­rehajtásáér­t a saját munkaterületén. nevelő szólt hozzá vételéről. Kosztolányi Imre, paksi I. számú iskola igazgatója a nevelőkö­zösség eredményes munkájáról és a Tanítók Napja szervezési hiányossá­gairól beszél. Palotás László megyei tanulmányi felügyelő a kis létszámú iskoláknál szerzett jó tapasztalatairól számolt be, különösen a szovjet Mjel­­nyikov-módszer gyakorlati alkalma­zásáról és az elért eredményekről. Iván Mária járási oktatási csoport­­vezető a pán segítő erejét és a párt melletti bátor kiállást hangsúlyozta. A paksi járási Tan­ulók Napja eredményes volt, mert sokan mondották el tapasztala­taikat, így járásunkban a jó kezde­ményezések és módszerek átvételével biztosíthatjuk a fegyelem m­egszilárdí­­tás­át, ezzel a tanulmányi színvonal emelését. A járási oktatási csoportnak és a szakszervezet helyi csoportjának a jö­vőben nagyobb gonddal kell­ eljárni a szervezés munkájában. Annyi meg­becsülést igazán megérdemelnének 20 —25 kilométerről kocsin utazó neve­lők, hogy legalább meleg terem vár­­­­ja őket, ahol tanácskozásaikat foly­tatják. Nevelőink optimista felfog­á­­­­sa azonban a hiányosságok ellenére is­­ kicsendült felszólalásaikból. Pártunk népünk, hivatásuk iránti ragaszkodás és szeretet az az iránytű­, amely mun­kájuk eredményesebbé tételében hat. hatos támasz ötéves népgazda­sági ter­vünk végrehajtásához szükséges ki­váló szakmunkások­ nevelésében. Szász­­ József általános iskola igazgató, Bikács, SZÖVETKEZTÜNK ÉS NEM BÁNTUK MEG. . . A tengelici felőli terme­lőszövetk­e­zet ,,birodalmá­ban" járok. Dolgos embe­rek keze nyom­át látni min­denütt. Már maga az az út is mutatja, amely összeköti a termelőszövetkezet köz­pontját az országúttal. Az egyenetlen utat elsimítot­ták,­­ feltöltették és mellé vízlevezető árkot ástak. Amint beljebb érek, festői panoráma tárul szemem elé. Ligetek,­­hatalmas fák, bokrok között a legkiemel­ke­dőbb helyen fekszik a tsz központ­ja, ahol ’nem :S olyan régen­­ faág .Csapó .,méltóságos úr"-féle nép nyúzok dőzsöltek. A korni lőttéin elsiető tagok és jót -áldozó, pirosarcú életvi­dám gyermekek szem­éből m­a már a régi gyűlölet he­lyiért szeretet sugárzik oda. Onnan ma már­­ [UNK]nem a le­nézés, megvetés szelleme su­g­árzik, hiszen mindnyájan odaitar’oznak­. Saját maguk irányítják, a pók­ segítségé­vel, egyre szebbé, boldogob­bé váló életüket. Elkanyarodva a főútról a fogság házai felé igyekszem Tóth János elvtársékhoz nyitok be. Éppen ebédel­nek, s szives szóval, bár ál­ságosan kínálnak engem is. Elbeszélgetünk, s közben feljön a szó a múltról is. — Bizony — mondja 1­oth elvtárs — 6 családdal itt cselédeskedni nehéz völt. Fájt a szívem, ha a gye­rekekre néztem, mert ha kosztunk volt valahogy, ak­kor ruházatra nem telt. — Most meg amint körülné­zek, két kisebb gyermeket is látok viruló piros-pozs­gás arccal, kíváncsian fi­gyelve a beszélgetésre, jó cipőkben, szép ruhákba­n, tűzve. — Ki sem tudom mondani — szólal meg Tóth néni mosogatás köz­ben — milyen megnyugvás ez nekem. ■ De ez a megnyugvás ,s azóta az igazi — fűzi to­vább a szót Tóth elvtárs — mióta megalakítottuk a cso­portot. Ez­ pedig mindjárt Rákosi elvtárs kecskeméti beszéde után történt. A fel­szabadulás után nagyot for­dult a sokunk, de láttam ez, is, m­eg a többiek is, hogy a mi kis nadrágszíj föld­jeinken nem tudjuk meg­alapozni igazán a jobbik lünket. Szövetkeztünk rá s nem bántuk meg,­­se min­denkinek csak ezt ajánl­hatjuk. E szavak után mintha vi­lágosabb lenne a kis szoba, még a gyerekek is abba­hagyják a játékot, mert most a bizonyítékok felso­rolása következik arra­­hogy mennyivel több most a jövedelem a családba­n­ mint bármikor az életben. Tóth elvtárs szavai szerint , mint egyéni gazda, soha sem keresett volna ennyi­­. A cselédi életről meg jobb nem is beszélni. — D azért ciszoklom­ mondani amikor agitálok, felvilágo­sítom a többieket, valami­lyen fontos kérdésről, mert népnevelő is vagyok. — A pénzről nem is be­szélve, csak terményben 20 mázsa búza. 120 kiló cu­kor jutott — folytatja Tóth elvtárs — meg árpa­­kukorica, burgonya- tehát minden, ami egy házhoz kell. — Tóth néni is köz­beveti — lesz már egész évre zsírunk is, mert­ közel 3 mázsás hízót vágtunk. — S mindjárt kínálni is akar­nak mindenféle jóval­ — Nem hanyagoltuk el mondja Tóth elvtárs —• a háztáji gazdálkodást sem. Most is van anyakocánk, hét süldője, jövőre, hízónak, tyúkok, kacsák, tehát álla­tokkal népes az udvar. — Tavaly vettünk két kerékpárt­, most újra egyet, de rádiónk is vern, amelyet nagyon szeretünk hallgatni. — Tóth néni ismét közbe­szól, szinte, egymásnak ad­ják át a szót, örömükben, hogy van kinek dicsekedni az ő nagy boldogságukról — a tehénnek valóról ne felejtkezzél meg, mert már az is növekszik szépen. Még sokáig folyhatna a szó, de az idő sürget mind­­annyiunkat, Tóth e­lvtázs is siet munkába a tehenek­hez, ahol becsülettel meg­állja helyét. Én is kiballa­gok az állomáshoz, mert megy a vonatom. Szívélye­sen elbúcsúzunk és elindu­lok kifelé. Újra elmegyek a tsz központja előtt, mely­nek ajtaja felőtt Rákosi elvtárs arcképe függ, mint­fia figyelné, bátorítaná a tagokat, még nagyobb ered­ményekre. Most látom, hogy az urak gőgös kastélyából valóban dolgozó népünk diadalmas fellegvára lett, ahonnan ki­indulva egyre hatalmasabb eredmények születnek szo­cializmusunkért, a békéért, dolgozó népünk további fel­­emelkedéséért- a Tanácsaink segítsék a kultúrcsopor­tok Kultúrforrada­lmunk újabb győzelmi szakasza felé közeledünk és a január 20-tól február végéig tartó körzeti járási bemutatók során mérlegre tes­­­szük a kulti­rmun­ka területén végzett eredményeinket. A A verseny be fogja bizonyítani, hogy tanácsaink m­en­­­nyire tették magukévá kultúrforra­­da­lmunk kiszéles késének na­gy ügyét, hogyan segítették annak előremene­ti­ ót és milyen változáson mer­" át. Az irányításuk alatt álló csoportok s­záma mennyi­ ár­emelkedést muta­tott Ami idég szép, mert hiszen a tavalyi 310 üzemi és iskolai csoport helyett az idén már 290 csak falusi csoport nyújtotta be nevezését. Ez­ a szám bátorítólag hat ránk és feladatul tűzi elénk, hogy ne álljunk meg en­nél a számnál, nézzünk körül közsé­gü­nkben és az olyan községben, mint Pusztahencse — ahonnan még nem érkezett be nevezés,­­ kövessünk el mindent, hogy ez megtörténjen. Eddig elért fejlődésünk megköve­teli azt is, hogy ennél a versenynél igényesek legyünk, komolyan szem elől­ t­artsák a­z egyes községek cso­portjainak minőségi fejlődését ami nem maradhat e­­l számszerű emelke­déstől. Kísérjék szemmel tehát taná­csaink az egyes csoportok problémáit, kövessenek el mindent, hogy az­ b­izto­­sítva legyem Szakmailag segítsék a csoportot úgy, hogy a helyi pedagó­gussal ellenőrizh­etik, akinek felada­ta a meglévő hibák kijavítása. Nem tehet a községben olyan pedagógus, aki ezekben a napokban ne fog­la­kozzon fl csoportok munkájával Szá­moljon be a helyi népművelési ügy­vezető az eddigi munkájáról és taná­csaink mindent kövessenek el, hogy a munka a versenyre­­ való lázas ké­szülődés helyes mederben és a dolgo­zók figyelmét magára terelve folyjon. Döntő súlya van annak, ha a dol­gozók magukénak érzik a­­ csoport munkáját és végig vele vannak a verseny idejéig. Ez annyit, jelent, hogy a dolgozók segítik azt­ helyes kritikáikkal, bátorítják őket és nem utolsó sorban kultúrforrad­almunk ere­­jét növeljük a tömegekre való tá­masz­ko­dással . Látni kell tanácsainknak U/J, hexi­ a versenyre készülődő csoportok leül­ ítha­tó elitünk mágiát képezik és ennek m­egerősödésére saját munká­­­juk előrenlendítését jelenti. Ezért kell ezekben a napokban ehhez a munká­hoz segítséget adni. A csoportok mint ■ma: ez bebizonyosodott, számos ese­ben­ segítették tanácsaink munkáját é­s tervünk győzelemre vitelében mm kis része volt. Emlékezzünk csak a •kult­úrbrigádokra a csaszkiskéka' éneklő csoportokra, a jó gazdák*’ nép?­- erősítő, a hanyagokat leleplező kultúm­unkás­okra, szükségünk van rájuk az előttünk, álló feladatok meg­­a­dásában? kién, akkor segítsük ők­et és teremtsünk meg érvünk­ tel­jesíté­sének­ elHcHétel eit. A járási bemutatókat a körzeti versenyek előzik meg. Külön kitünte­tés a község számáról, ahol ezeket a versenyeket megrendezzük. fíppin ezért ezek a községek az eredmény­­ jelentőségéhez mérten kell, hogy fel­készülj­enni­. A meglévő rendből, tisz­­taságból, fegyelm­ezettségbő­l, e jó szervezésből kell, hogy tanuljanak az ideérkező csoportok. Az alább felso­rolt helyeken a­­ inácsok irányításá­val alakuljon rendező bizottság, mely munkáján keresz­tl biztosítja a fel­tételeket. A l­örz­­ti versenyek heh­ej. Bonyhád. Aparhant, Ci­kó, Zomba, Medina. Tolna­, öcséivé, Nagydorog. Kötesd, S­akály, Duna­földvár, Gyünk. Nagyszokoly. Duna­­szentgyörgy Högyész,­­’agyl,­óhyi, Szelsz­árd Azokban a községekben, ah­ol a csoport községen kívül szerepel, a tanácsok szállítási eszközökről gon­doskodjanak. Igen nagy szégyen len­ne az, ha egy község csoportja­, gaz­da nélkül, ázva-fázva érkezne a­­ ver­seny színhelyére. A magára hagyott csoport, amely saját erejéből fo­ rad készülni, egy versenyre, legkevesbb, ami megérdemel az, hogy hivatalos gazdája, a tanács, ha utolsó percben is, felkarolja az­ t és az eddigi hibáit némileg kijavítva a tegezem­ibbet, a szállítási eszközt biztosítsa számára. Reméljük, hogy tanácsaink megszív­lelik a fentieket és a községekben meginduló kultúrmunka legmesszebb­menő támogatásával sildemné valósít­ja meg pártunk által e területen. ú: :*■ tatott útm­utatásait. .l'.vjj'­ Felhívás minden DISZ-fiatalhoz! inni: hehehurva A III. VIT-en részt vett ifjú béke­harcosok a világ ifjúságának arról a szilárd elhatározásáról tettek tanúbi­zonyságot, hogy egységesen harcol­nak az angol-amerikai imperialisták háborús politikája ellen, a tartós bé­kéért, a népek nemzeti függetlenségé­ért. A Szovjetunió A moszkvai egyetem új épületén dolgozó Jevgenyij Martinov, kom­­szomo­lista villanyheg­esz­tő sztahano­­vis­ta kijelentette: „Sohasem fogjuk megengedni, hogy az amerikai-angol háborús uszítók félbeszakítsák a mi békés munkánkat! Magam előtt látom drága Moszkvánkat és a­ Kreml csilla­gait. Azokkal­ együtt ragyog a m­i­nt beépítésünk csillaga is. Erősen his­­­szük, nem lesz háború.“ Magyar Népköztársaság A Ganz Vagongyár öntödéjének­­ magikészítő műhelyében dolgozik Tol­­diné, sztahanovista ifjúmunkásnő. Toldimé­­p, üzem büszkesége, 1951 évi tervét, 1951 november 18-án befejezte és azóta 1952-es évi tervén dolgozik. Ezenkívü­l három ifjúmunkásf­őne­k ad­­ja át munkamódszerét, hogy azok is minél előbb jó szakemberekké válja­nak és termelésük állandó emelésé­vel sikeresen járuljanak hozzá a szo­cializmus építéséhez. Román n Népköztársaság Az Urlati petróleum­telep villany­­szerelő osztályán dolgozó fiatalok úgy harcolnak a békéért, hogy régi anya­gok felhasznál­ásá­val állítják helyre a villanymotorokat. Bolgár Népközt­ársas­ág A Dimitrov Népi Ifjúsági Szövetség, a Bolgár Kommunista Párt édes gyer­meke ötéves tervük befejezéséhez harcos odaadást vállalt a munka front­ján. Széles méreteket öltött a többgé­­pes mozgalom, ami különösen a szö­­vedékben terjedt el. A sztálinvárosi Május 1 gyárban az ifjúság 80 száza­léka több gépen dolgozik egyszerre. jugoszláv5 » A belgrádi iskolák tanárainak nem­rég lezaj­lott konferenciáján a tanárok többsége szembehelyezkedett Tito politikájával amely arra törekszik,­­hogy a fiatalokat amerikai ,.kultúra. vili“ mérgezze meg. A fiatalok mindent megtesznek hogy meggátolják a Tito-rendszer orr­ lilik­ájának végrehajtását. A belgrádi egyetem mezőgazdasági karán a nyá­­­ri vizsgákon 4617 vizsga közül 1451- et nem tettek le. Olaszország Aureloi Borina fiatal olasz béke­­harcos több, mint 3000 békealáírást­ gyűjtött. Amikor az aláírásgyűjtés fa­’ paszta!áfáiról beszélt, kijelentette ,.Az" olasz fiatalok bebizonyítják békeaka­­­­ratukat, azzal is, hogy aláírásgyű­jtés'', s­e’ harcolnak a háborús uszítók ellen. Mindannyian harcolni fogunk, 'hogy“ hazánk ne vegyen részt egy harma­­­­dik világháborúban. Spanyolország A barcelonai Egyesült Szocialista­­Ifjúság illegális szervezete, amely irá­­nyítja az ifjúság békeharcát a franco­isták ellen, felhívást intézett a fiata­l újoncokhoz, amelyet azok nagy lel­kesedéssel fogadtak , és terjesztették­ a kaszárnyában. A felhívás többet között ezeket mondja: ..Az imperiali­­­ták egyezményt kötöttek Francovst' az emberkereskedők ..sheriff­jével .' így akarnak bennünket egy Szovjet­unió elleni háborúba bevonni hogy­­aztán ők milliókat zsebeljenek­ bő­vérünkön. h’ra ii i*.»»or**yág A francia fiatalok továbbra is nép­gyűléseket szerveznek. Ezeken a gyű­­léseken beszámolnak a baiátiv VTT . ról és aláírásokat gyűjtenek az e hatalmi békeegyezmény m­egkötéséér Bonche­s Du Rhone-ban 80 beszám­oló értekezleten 3.000 aláírást gyűjtőt a fiatalok. . Tanácsokban dolgozó i-.a-a-oki. Soha,, ne feledjétek e, hogy a munkásősz.-­ lány fiai vagytok és ezért érdekes,tó­., or. követ.' s hogy harcoljatok ae £ . nyomás ala­tt élő fiatalokért Harc:.., junk a munkánkon keressztöl ée motes­sunk példát min­denk­ivel: a tana esc belül és ezzel sorakozunk le, r: a DÍVSZ «öszlaja éttá. A­

Next