Tolnai Napló, 1952. január-június (9. évfolyam, 1-150. szám)
1952-01-19 / 15. szám
fi ** . LO Az agitátorok harca a termelékenység emeléséért Uaemanje pártszervezete ngy gondot fordít a politikai agitációra, mely a tömegekigel való kapcsolat megezálárdításának, a munkások kommunista nevelésének és a termelési feladatok teljesítésére való mozgósításnak fontos eszköze. Az agitációs munkában nemcsak a párttagok, hanem a pártonkívüli aktívák, s a szlahánovisták is részt vesznek. Az agitátorok legfontosabb feladata a munkatermelékenység emeléséért, a minőség állandó javításáért vívott harc ,4% agitátor szava csak akkor meggyőző. na 6 maga kifogástalanul végzi termelőmunkáját, jó példával jár elől és kezdeményező szellemével kitűnik. Csesznokov elvtárs, a gépműhely esztergályosa nagy népszerűségnek örvend az üzemben. Hónapról-hónapra 3—400 százalékra teljesíti tervét és csaknem kizárólag minőségi terméket állít elő. Esztergapadja három éve működik főjavítás nélkül. Csesznokov elvtárs jó agitátor. Ismereteit átadja műhelye dolgozóinak, állandóan tájékoztatja őket a legújabb bélés külpolitikai eseményekről, agitációs munkáját mindig magas fokú eszmeiség céltudatosság jellemzi. Csesznokov elvtárs elsőnek alkalmazta üzemünkben a kemény fémlapkával ellátott késeket, s a pártvezetőség megbízásából ismertette tapasztalatait az esztergályosok előtt. A kommunista Szebeznyev esztergályos átvette agitátorának módszereit, majd versenyszerződést kötött vele. Nemsokára 406 százalékra teljesítette tervét. Nagy teljesítményt értek el Csesznokov elvtárs többi követői is. A csiszoló részleg hosszú ideig fékezte a termelés ütemét. A korraimnista Bujlov agitátor áttanulmányozta az ezzel a kérdéssel kapcsolatos szakirodalmat, megismerkedett más üzemek tapasztalataival, kidolgozta és eredményesen alkalmazta a részlegen a gyors,fémvágás módszerét. A munka termelékenysége ettől kezdve az egész részlegen rohamosan emelkedett,maga Bujlov évtárs 230 százaékra fellesítette óvi tervét. A pár íresető segg állandóan ellenőrzi az agitációs mankót. A vezetőség tagjai mindig idejében mutatnak rá a fogyatékosságokra és arra törekszenek, hogy az agitátorok az általános politikai és állami feladatok ismertetésével világítsák meg a gyakorlati és termelési kérdéseket. A dolgozók körében, végzett rendszeres, céltudatos agitációs munka a munkaverseny megszervezésével egyesítve emeli a munkások politikai öntudatát, munkaaktivitását és biztosítja a termelési eredményeket, üzemünk mind globálisan, mind pedig cikklista szerint jelentősen túlteljesítette az 1951-es évi tervét. Az önköltség terén 3,1 százalékkal teljesítettük túl tervünket, s jelttősen megjavult a minőség is. Ma már 70 százalékban kiváló minőségű terméket állítunk elő. Agitátoraink nagy munkát végeztek az észszerüsítő mozgalom terén is. Aktívan harcolnak a nyersanyag, a segédanyagok és a villamos energia megtakarításáért. A pártvezetőség nagy gondot fordít az agitátorok ok A műhelyekben és a munkaszálásokon is mozgókönyvtárakat létesítettünk. Az agitátorok vezető szerepet játszanak a munkásoknak az évi tervek határidő előtti teljesítéséért folytatott munkaversenyében. Beszélgetnek a dolgozókkal a szovjet nép világbe kutatására, politikai színvonaluk emelésére. Rendszeresen tartunk üzemi- és műhely-szemináriumokat az agbátorok számára. ért vívott harcák a kommunizmus agy építkezéseiről. Elviszik a bolsevik igazság szavát a tömegek közé arra nevelik a dolgozókat, hogy öntudatosan dolgozzanak és büszkék legyenek a Kommunizmust építő magy hazánkra. As üzemi könyvtár nagy segítséget nyit ki az agitátoroknak. Csak az ellenség elleni kemény harcban születhet meg az önkéntes, öntudntes fegyelem! — állapították meg a paksi járási „Tanítók Napján“ a nevelők A paksi járás nevelői január 13 án tartották meg Pakson, a járás székhelyén, a ,,Tanítók Napját“, a szép számban megjelent nevelők előtt a paksi I. számú általános iskola úttörőcsapatának kultúrbrigádja szerepelt énekszámokkal, népi tánccal. Ezután Illés Lajos igazgató tartotta mag előadását: Az iskolai fegyelem és rend jelenlegi helyzete címmel. Kifejtette az előadó, hogy az iskolai fegyelem és rend tavalyi évvégi megszilárdulásával szemben az idei évben hullámzó volt, ami a tanulmányi eredményben is éreztette hatását. Fokozottabb mértékben kell felvenni a kapcsolatot a szülőkkel mert Révai elvtárs is megmondotta már tavaly az igazgatók országos értekezletén, hogy „a nevelés nem csupán » nevelők kérdése, hanem az egész magyar nép egyelemé* ügye! Ugyanakkor a nevelőknek rendszeresen kell felkészülniök a tanítási órákra, mert a jó lelépheti felkészült órán figyel és ezzel fegyelmezetlen. is viselkedik a tanuló. A szovjet nevelési és oktatási eredmények rendszere- tanulmányozása nagy segítséget ad a nevelőknek a fegyelem megszilárdításában és a tanulmányi eredmények emelésében. A szocialista pe Az előadáshoz főbb Hiányolták a fiatalabb nevelők aktív kapcsolódását a vitába. Igaz, hogy a fiatalok kevesebb tapasztalattal rendelkeznek. ,de sok részük már a szocialista Pedagógiai Főiskolát végezték el és nagyban hozzájárultak volna a vita elvi és gyakorlati kérdéseinek tisztázásához. Rojkó József dunaföldvári igazgató iskolája úttörőmozgalmának lanyhulásáról. Székely Sándor, a paksi II. számú iskola igazgatója, a szülőkkel való szoros kapcsolatpeldagógia alaptétele a nevelhetőség, szemben a múlt rendszer, a burzsoá pedagógia álláspontjával, amely a munkás- és parasztszármazású tanulókat igyekezett elütni a továbbtanulás lehetőségétől. Társadalmi munka, ja közben mind több nevelő foglal állást félreérthetetlenül pártunk politikája mellett, küzd az ötéves terv végrehajtásáért a saját munkaterületén. nevelő szólt hozzá vételéről. Kosztolányi Imre, paksi I. számú iskola igazgatója a nevelőközösség eredményes munkájáról és a Tanítók Napja szervezési hiányosságairól beszél. Palotás László megyei tanulmányi felügyelő a kis létszámú iskoláknál szerzett jó tapasztalatairól számolt be, különösen a szovjet Mjelnyikov-módszer gyakorlati alkalmazásáról és az elért eredményekről. Iván Mária járási oktatási csoportvezető a pán segítő erejét és a párt melletti bátor kiállást hangsúlyozta. A paksi járási Tanulók Napja eredményes volt, mert sokan mondották el tapasztalataikat, így járásunkban a jó kezdeményezések és módszerek átvételével biztosíthatjuk a fegyelem megszilárdítását, ezzel a tanulmányi színvonal emelését. A járási oktatási csoportnak és a szakszervezet helyi csoportjának a jövőben nagyobb gonddal kell eljárni a szervezés munkájában. Annyi megbecsülést igazán megérdemelnének 20 —25 kilométerről kocsin utazó nevelők, hogy legalább meleg terem várja őket, ahol tanácskozásaikat folytatják. Nevelőink optimista felfogása azonban a hiányosságok ellenére is kicsendült felszólalásaikból. Pártunk népünk, hivatásuk iránti ragaszkodás és szeretet az az iránytű, amely munkájuk eredményesebbé tételében hat. hatos támasz ötéves népgazdasági tervünk végrehajtásához szükséges kiváló szakmunkások nevelésében. Szász József általános iskola igazgató, Bikács, SZÖVETKEZTÜNK ÉS NEM BÁNTUK MEG. . . A tengelici felőli termelőszövetkezet ,,birodalmában" járok. Dolgos emberek keze nyomát látni mindenütt. Már maga az az út is mutatja, amely összeköti a termelőszövetkezet központját az országúttal. Az egyenetlen utat elsimították, feltöltették és mellé vízlevezető árkot ástak. Amint beljebb érek, festői panoráma tárul szemem elé. Ligetek,hatalmas fák, bokrok között a legkiemelkedőbb helyen fekszik a tsz központja, ahol ’nem :S olyan régen faág .Csapó .,méltóságos úr"-féle nép nyúzok dőzsöltek. A korni lőttéin elsiető tagok és jót -áldozó, pirosarcú életvidám gyermekek szeméből ma már a régi gyűlölet helyiért szeretet sugárzik oda. Onnan ma már [UNK]nem a lenézés, megvetés szelleme sugárzik, hiszen mindnyájan odaitar’oznak. Saját maguk irányítják, a pók segítségével, egyre szebbé, boldogobbé váló életüket. Elkanyarodva a főútról a fogság házai felé igyekszem Tóth János elvtársékhoz nyitok be. Éppen ebédelnek, s szives szóval, bár álságosan kínálnak engem is. Elbeszélgetünk, s közben feljön a szó a múltról is. — Bizony — mondja 1oth elvtárs — 6 családdal itt cselédeskedni nehéz völt. Fájt a szívem, ha a gyerekekre néztem, mert ha kosztunk volt valahogy, akkor ruházatra nem telt. — Most meg amint körülnézek, két kisebb gyermeket is látok viruló piros-pozsgás arccal, kíváncsian figyelve a beszélgetésre, jó cipőkben, szép ruhákban, tűzve. — Ki sem tudom mondani — szólal meg Tóth néni mosogatás közben — milyen megnyugvás ez nekem. ■ De ez a megnyugvás ,s azóta az igazi — fűzi tovább a szót Tóth elvtárs — mióta megalakítottuk a csoportot. Ez pedig mindjárt Rákosi elvtárs kecskeméti beszéde után történt. A felszabadulás után nagyot fordult a sokunk, de láttam ez, is, meg a többiek is, hogy a mi kis nadrágszíj földjeinken nem tudjuk megalapozni igazán a jobbik lünket. Szövetkeztünk rá s nem bántuk meg,se mindenkinek csak ezt ajánlhatjuk. E szavak után mintha világosabb lenne a kis szoba, még a gyerekek is abbahagyják a játékot, mert most a bizonyítékok felsorolása következik arrahogy mennyivel több most a jövedelem a családban mint bármikor az életben. Tóth elvtárs szavai szerint , mint egyéni gazda, soha sem keresett volna ennyi. A cselédi életről meg jobb nem is beszélni. — D azért ciszoklom mondani amikor agitálok, felvilágosítom a többieket, valamilyen fontos kérdésről, mert népnevelő is vagyok. — A pénzről nem is beszélve, csak terményben 20 mázsa búza. 120 kiló cukor jutott — folytatja Tóth elvtárs — meg árpakukorica, burgonya- tehát minden, ami egy házhoz kell. — Tóth néni is közbeveti — lesz már egész évre zsírunk is, mert közel 3 mázsás hízót vágtunk. — S mindjárt kínálni is akarnak mindenféle jóval — Nem hanyagoltuk el mondja Tóth elvtárs —• a háztáji gazdálkodást sem. Most is van anyakocánk, hét süldője, jövőre, hízónak, tyúkok, kacsák, tehát állatokkal népes az udvar. — Tavaly vettünk két kerékpárt, most újra egyet, de rádiónk is vern, amelyet nagyon szeretünk hallgatni. — Tóth néni ismét közbeszól, szinte, egymásnak adják át a szót, örömükben, hogy van kinek dicsekedni az ő nagy boldogságukról — a tehénnek valóról ne felejtkezzél meg, mert már az is növekszik szépen. Még sokáig folyhatna a szó, de az idő sürget mindannyiunkat, Tóth elvtázs is siet munkába a tehenekhez, ahol becsülettel megállja helyét. Én is kiballagok az állomáshoz, mert megy a vonatom. Szívélyesen elbúcsúzunk és elindulok kifelé. Újra elmegyek a tsz központja előtt, melynek ajtaja felőtt Rákosi elvtárs arcképe függ, mintfia figyelné, bátorítaná a tagokat, még nagyobb eredményekre. Most látom, hogy az urak gőgös kastélyából valóban dolgozó népünk diadalmas fellegvára lett, ahonnan kiindulva egyre hatalmasabb eredmények születnek szocializmusunkért, a békéért, dolgozó népünk további felemelkedéséért- a Tanácsaink segítsék a kultúrcsoportok Kultúrforradalmunk újabb győzelmi szakasza felé közeledünk és a január 20-tól február végéig tartó körzeti járási bemutatók során mérlegre tesszük a kultirmunka területén végzett eredményeinket. A A verseny be fogja bizonyítani, hogy tanácsaink mennyire tették magukévá kultúrforradalmunk kiszéles késének nagy ügyét, hogyan segítették annak előremeneti ót és milyen változáson mer" át. Az irányításuk alatt álló csoportok száma mennyi áremelkedést mutatott Ami idég szép, mert hiszen a tavalyi 310 üzemi és iskolai csoport helyett az idén már 290 csak falusi csoport nyújtotta be nevezését. Ez a szám bátorítólag hat ránk és feladatul tűzi elénk, hogy ne álljunk meg ennél a számnál, nézzünk körül községünkben és az olyan községben, mint Pusztahencse — ahonnan még nem érkezett be nevezés, kövessünk el mindent, hogy ez megtörténjen. Eddig elért fejlődésünk megköveteli azt is, hogy ennél a versenynél igényesek legyünk, komolyan szem elől tartsák az egyes községek csoportjainak minőségi fejlődését ami nem maradhat el számszerű emelkedéstől. Kísérjék szemmel tehát tanácsaink az egyes csoportok problémáit, kövessenek el mindent, hogy az biztosítva legyem Szakmailag segítsék a csoportot úgy, hogy a helyi pedagógussal ellenőrizhetik, akinek feladata a meglévő hibák kijavítása. Nem tehet a községben olyan pedagógus, aki ezekben a napokban ne foglakozzon fl csoportok munkájával Számoljon be a helyi népművelési ügyvezető az eddigi munkájáról és tanácsaink mindent kövessenek el, hogy a munka a versenyre való lázas készülődés helyes mederben és a dolgozók figyelmét magára terelve folyjon. Döntő súlya van annak, ha a dolgozók magukénak érzik a csoport munkáját és végig vele vannak a verseny idejéig. Ez annyit, jelent, hogy a dolgozók segítik azt helyes kritikáikkal, bátorítják őket és nem utolsó sorban kultúrforradalmunk erejét növeljük a tömegekre való támaszkodással . Látni kell tanácsainknak U/J, hexi a versenyre készülődő csoportok leül ítható elitünk mágiát képezik és ennek megerősödésére saját munkájuk előrenlendítését jelenti. Ezért kell ezekben a napokban ehhez a munkához segítséget adni. A csoportok mint ■ma: ez bebizonyosodott, számos eseben segítették tanácsaink munkáját és tervünk győzelemre vitelében mm kis része volt. Emlékezzünk csak a •kultúrbrigádokra a csaszkiskéka' éneklő csoportokra, a jó gazdák*’ nép?- erősítő, a hanyagokat leleplező kultúmunkásokra, szükségünk van rájuk az előttünk, álló feladatok megadásában? kién, akkor segítsük őket és teremtsünk meg érvünk teljesítésének elHcHétel eit. A járási bemutatókat a körzeti versenyek előzik meg. Külön kitüntetés a község számáról, ahol ezeket a versenyeket megrendezzük. fíppin ezért ezek a községek az eredmény jelentőségéhez mérten kell, hogy felkészüljenni. A meglévő rendből, tisztaságból, fegyelmezettségből, e jó szervezésből kell, hogy tanuljanak az ideérkező csoportok. Az alább felsorolt helyeken a inácsok irányításával alakuljon rendező bizottság, mely munkáján keresztl biztosítja a feltételeket. A lörzti versenyek hehej. Bonyhád. Aparhant, Cikó, Zomba, Medina. Tolna, öcséivé, Nagydorog. Kötesd, Sakály, Dunaföldvár, Gyünk. Nagyszokoly. Dunaszentgyörgy Högyész,’agyl,óhyi, Szelszárd Azokban a községekben, ahol a csoport községen kívül szerepel, a tanácsok szállítási eszközökről gondoskodjanak. Igen nagy szégyen lenne az, ha egy község csoportja, gazda nélkül, ázva-fázva érkezne a verseny színhelyére. A magára hagyott csoport, amely saját erejéből fo rad készülni, egy versenyre, legkevesbb, ami megérdemel az, hogy hivatalos gazdája, a tanács, ha utolsó percben is, felkarolja az t és az eddigi hibáit némileg kijavítva a tegezemibbet, a szállítási eszközt biztosítsa számára. Reméljük, hogy tanácsaink megszívlelik a fentieket és a községekben meginduló kultúrmunka legmesszebbmenő támogatásával sildemné valósítja meg pártunk által e területen. ú: :*■ tatott útmutatásait. .l'.vjj' Felhívás minden DISZ-fiatalhoz! inni: hehehurva A III. VIT-en részt vett ifjú békeharcosok a világ ifjúságának arról a szilárd elhatározásáról tettek tanúbizonyságot, hogy egységesen harcolnak az angol-amerikai imperialisták háborús politikája ellen, a tartós békéért, a népek nemzeti függetlenségéért. A Szovjetunió A moszkvai egyetem új épületén dolgozó Jevgenyij Martinov, komszomolista villanyhegesztő sztahanovista kijelentette: „Sohasem fogjuk megengedni, hogy az amerikai-angol háborús uszítók félbeszakítsák a mi békés munkánkat! Magam előtt látom drága Moszkvánkat és a Kreml csillagait. Azokkal együtt ragyog a mint beépítésünk csillaga is. Erősen hisszük, nem lesz háború.“ Magyar Népköztársaság A Ganz Vagongyár öntödéjének magikészítő műhelyében dolgozik Toldiné, sztahanovista ifjúmunkásnő. Toldimép, üzem büszkesége, 1951 évi tervét, 1951 november 18-án befejezte és azóta 1952-es évi tervén dolgozik. Ezenkívül három ifjúmunkásfőnek adja át munkamódszerét, hogy azok is minél előbb jó szakemberekké váljanak és termelésük állandó emelésével sikeresen járuljanak hozzá a szocializmus építéséhez. Román n Népköztársaság Az Urlati petróleumtelep villanyszerelő osztályán dolgozó fiatalok úgy harcolnak a békéért, hogy régi anyagok felhasználásával állítják helyre a villanymotorokat. Bolgár Népköztársaság A Dimitrov Népi Ifjúsági Szövetség, a Bolgár Kommunista Párt édes gyermeke ötéves tervük befejezéséhez harcos odaadást vállalt a munka frontján. Széles méreteket öltött a többgépes mozgalom, ami különösen a szövedékben terjedt el. A sztálinvárosi Május 1 gyárban az ifjúság 80 százaléka több gépen dolgozik egyszerre. jugoszláv5 » A belgrádi iskolák tanárainak nemrég lezajlott konferenciáján a tanárok többsége szembehelyezkedett Tito politikájával amely arra törekszik,hogy a fiatalokat amerikai ,.kultúra. vili“ mérgezze meg. A fiatalok mindent megtesznek hogy meggátolják a Tito-rendszer orr lilikájának végrehajtását. A belgrádi egyetem mezőgazdasági karán a nyári vizsgákon 4617 vizsga közül 1451- et nem tettek le. Olaszország Aureloi Borina fiatal olasz békeharcos több, mint 3000 békealáírást gyűjtött. Amikor az aláírásgyűjtés fa’ paszta!áfáiról beszélt, kijelentette ,.Az" olasz fiatalok bebizonyítják békeakaratukat, azzal is, hogy aláírásgyűjtés'', se’ harcolnak a háborús uszítók ellen. Mindannyian harcolni fogunk, 'hogy“ hazánk ne vegyen részt egy harmadik világháborúban. Spanyolország A barcelonai Egyesült SzocialistaIfjúság illegális szervezete, amely irányítja az ifjúság békeharcát a francoisták ellen, felhívást intézett a fiatal újoncokhoz, amelyet azok nagy lelkesedéssel fogadtak , és terjesztették a kaszárnyában. A felhívás többet között ezeket mondja: ..Az imperialiták egyezményt kötöttek Francovst' az emberkereskedők ..sheriffjével .' így akarnak bennünket egy Szovjetunió elleni háborúba bevonni hogyaztán ők milliókat zsebeljenek bővérünkön. h’ra ii i*.»»or**yág A francia fiatalok továbbra is népgyűléseket szerveznek. Ezeken a gyűléseken beszámolnak a baiátiv VTT . ról és aláírásokat gyűjtenek az e hatalmi békeegyezmény megkötéséér Bonches Du Rhone-ban 80 beszámoló értekezleten 3.000 aláírást gyűjtőt a fiatalok. . Tanácsokban dolgozó i-.a-a-oki. Soha,, ne feledjétek e, hogy a munkásősz.- lány fiai vagytok és ezért érdekes,tó., or. követ.' s hogy harcoljatok ae £ . nyomás alatt élő fiatalokért Harc:.., junk a munkánkon keressztöl ée motessunk példát mindenkivel: a tana esc belül és ezzel sorakozunk le, r: a DÍVSZ «öszlaja éttá. A