Tolnai Napló, 1954. augusztus (11. évfolyam, 181-206. szám)

1954-08-08 / 187. szám

TOLNAI VILÁG PROLETÁRJA! EGYESÜLJETEK! _ — A MAI SZAMBAN: Az elmélet napi kérdései (2. o.) — A legutóbbi szovjet kormánynyilatkozat nyugati sajtóvisszhangja (3. o.) — A büntető és polgári perrendtartások módosítása (3. o.) — Nemzetközi szemle (4. o.) — őszinte beszélgetés megyénk mezőgazdasági helyzetéről (4. o.) — Az ifjú­ság munkára és munkában való neveléséről (5. o.) — Zárva a nagyszokolyi kultúrház ajtaja (6. o.) — Láto­gatás a pincehelyi kórházban (7. o.) >■------­AZ M­DP TOLNA MEGYEI PÁRTBIZOTTSÁGÁ­NAK LAPJA XI. ÉVFOLYAM, 187. SZÁM ARA 50 pillér VASÁRNAP, 1954 AUGUSZTUS 8 Üdvözöljük hős vasutasainkat Hazánkban ma ünnepeljük negyed­szer a vasutasok napját. Augusztus második vasárnapjának Vasutas Nap­pá nyilvánításával pártunk és kor­mányunk, egész dolgozó népünk kü­lönös megbecsülését és elismerését juttatja kifejezésre a vasutasság nagyjelentőségű és felelősségteljes munkájáért. A Vasutas Nap kife­jezésre juttatja azt is, hogy hazánk­ban a munka a becsület és dicsőség dolgává vált. A vasút az ország gaz­dasági vérkeringésének legfőbb ütő­ere, döntő fontosságú és nagyjelen­tőségű megbízást teljesít ötéves ter­vünk megvalósításában a város és a falu összekapcsolásában, hazánk kul­turális fejlődésében. Országunk népe a mai napon nagy szeretettel ünnepli a vasutasokat, amikor számba veszik eddigi eredmé­nyeiket és azokat a nagy feladato­kat, amelyeket az őszi csúcsforgalom idején meg kell valósítaniok. Vasuta­saink számtalanszor bebizonyították, hogy méltók pártunk és dolgozó né­pünk elismerésére, szeretetére, öt­éves tervünk növekvő feladatai, az elmúlt tél zord időjárása, s most a nyári hónapokban hazánkon végig­­pusztító árvíz elhárítása naponta új harcba szólította a vasutas dolgozó­kat. A feladatokkal együtt növekedett vasutas dolgozóink tudása, odaadása, s az idén a hőstettek olyan sora szü­letett, mely egyedülálló a magyar vasút történelmében. A téli időben meg kellett küzdeniök a hóviharral, s vasutasaink önfeláldozóan harcol­tak a hóborított mozdonyok, úttes­tek kiszabadításáért. Kiemelkedő hős­tettek születtek a Duna Bölcske— madocsai térségében is, ahol az ár­vízveszély elhárításából vették ki ré­szüket vasutas dolgozóink. Ott vol­tak a pályaépítők, a műszakiak, s az egyszerű vasutasok, akiknek haza­­szeretettel lelkesített helytállása pél­dát mutatott. Versbe kívánkozik az olyan hősök neve, mint Marsai Ist­ván főmunkavezető és Bíró Antal vasutas, akik egy méteres iszapban dolgoztak négy órán keresztül a víz­átszivárgás megszüntetéséért. Az elmúlt években sokat fejlődött a vasút. Új, nagyfontosságú vasút­vonalakkal bővül az ország vasúti érhálózata. Új állomások, korszerű raktárak épültek, melyeket gépi be­rendezéssel szereltek fel. Vasutas dolgozóink életkörülménye és mun­kakörülménye is sokat javult. A dombóvári laktanya jól berendezett pihenőjével, olvasó­szobáival kényel­mes szállást biztosít a vasutasok­nak. Kormányunk programmjának megfelelően az elmúlt napokban je­lent meg a minisztertanács nagyfon­tosságú döntése, mely a vasutas dol­gozók számára augusztus 1-vel új fi­zetési rendszert vezetett be. A dol­gozók jelentékeny részénél ez bér­rendezést jelent. A határozat nyomán a béralap 9 millió forinttal emelke­­di­k a havidíjas vasutasoknál. Az a szerető ragaszkodás, az a nagyfokú megbecsülés, melyet pár­tunk és kormányunk a vasutasok iránt tanúsít számtalan formában jut kifejezésre. Száz és száz vasúti dolgozó üdül az ország legszebb für­dőhelyein. Népünk megbecsülését fe­jezik ki azok a kitüntetések is, me­lyeket a vasút legjobb dolgozóinak adományozott kormányunk. Éppen ezért egész dolgozó népünk sokat vár a vasutasoktól. Az előttünk ál­ló hónapok, az őszi csúcsforgalom a szocialista vasút erőpróbája lesz. Ezt készítette elő a vasutas napra bein­dult munkaverseny, amelyet az Al­kotmány ünnepére tett vállalások­kal kötnek össze. A Vasutas Nap előtti időszakban minden egyes dol­gozót áthatott a szeretet, melyet a vasútüzem iránt tanúsít, melyet nem csak érzésekben, szavakban, hanem tettekben is kinyilvánítottak. A mun­ka iránti szeretet mutatkozott meg abban, amikor a vállalások megszü­lettek a tervek teljesítésére, iletve túlteljesítésére. Mint máskor, ezút­tal is a sztahanovisták járnak az élen, akik mögé felsorakozott az egész üzem. A jól megszervezett munka eredményeként a báta­széki vasútnál például nincs 100 százalé­kon alul teljesítő. A Vasutas Nap előtti versenysza­kaszban jobban kidomborodott a kezdeményezés, mindenki kereste az újat, hiszen minden dolgozó tudja, hogy a termelékenység fokozása, a párt- és kormányprogramm megva­lósítása csak így lehetséges. Ez a lendület még tovább fokozódik és még jobb munkával, nagyobb telje­sítményekkel készülnek az őszi csúcs­forgalom l­ebon­yol­í­t­ás­ár­a, mely az ed­diginél nagyobb próbára teszi a vasút dolgozóit. E nagy próbától, mely előttük áll, nem félnek, mert a fűtőház dolgozói között olyanok vannak, mint Bodoki József, Serfö­­zy Béla, Peren­cz János mozdonyve­zetők, Boros János és Kővágó I. Mátyás fűtők, akik vállalták, hogy mozdonyuk szocialista megőrzése és a menetrendszerinti közlekedés 100 százalékos lesz. E vállalásuknak már eleget tettek. A szénmegtakarítás te­rén Bodoki József 28 százalékot, Serfőző Bála 27, Ferencz János pe­dig 24 százalékot ért el. Huszka La­­jos begyújtó M1 százalékos vállalá­sát 123 százalékra, Mikó András szénszerelő 109 százalékos vállalását 115 százalékra teljesítette. A műhelyi dolgozók között Fellegi Já­nos és Toronyi Géza mozdonylaka­­tosok tűntek ki jó teljesítményük­kel. A dombóvári vasutasok szem előtt tartva a szocialista munkaverseny jelentőségét az Alkotmány ünnepe és a Vasutas Nap tiszteletére még jú­lius elsejével csomóponti párosver­senybe lépte­k a debreceni vasuta­sokkal, s azzal az elhatározással in­dultak harcba, hogy a versenysza­­kaszban, mely augusztus végéig tart elnyerik az élüzem címet. A dom­bóvári vasutasok becsülettel állják adott szavukat, mutatja ezt Bogdán Gyula, Wasser György, Rajnai János és a többiek példamutatása, akik a mozdonyok kiváló karbantartásával és a késés nélküli vonatközlekedés­ben jó hírnevet szereztek. Vasúti dolgozóink jó munkával ké­szültek a negyed­ik Vasutas Nap ün­nepére, amelynek fokozott jelentő­séget ad az, hogy az idei őszi forga­lomban több árut kell elszállítani, mint az elmúlt évben. Már megkez­dődött az új gabona, zöldség és a gyümölcs szállítása. Emellett bizto­sítani kell az árvíz sújtotta területek rombadőlt házainak felépítéséhez a szükséges építőanyag elszállítását. A megnövekedett feladatok egyik feltétele a fegyelem és a szervezett­ség. A vasútnál a legkisebb fegyel­mezetlenség is súlyos anyagi károkat okozhat, sőt az utasok biztonságát, testi épségét fenyegeti. Ezért a fe­gyelem az a fegyver, amelynek al­kalmazásával megrövidíthetik a ko­csifordulók idejét, biztosíthatják a mozdonyok, vagonok, berendezések jobb kihasználását, a szállítmányok gyors, zavartalan továbbítását. Az őszi csúcsforgalom lebonyolí­tása tehát harci feladat! A vasút pártszervezeteinek, a politikai osz­tályoknak, a kommunistáknak és a szakszervezetnek a vasút minden dolgozóját kell mozgósítani erre a harcra. Fel kell karolni a dolgozók kezdeményezéseit, mely a széntaka­­rékosság, az önköltségcsökkentés és a kocsifordulók jobb kihasználására irányul. Népünk a negyedik Vasutas Nap alkalmából köszönti a magyar vasút hős dolgozóit, új sikereket kíván a párt és a kormány által kitűzött feladatok megvalósításához. MEGYÉNK ÉLETÉBŐL A cséplőgépvezetők versenyében továbbra is Kardos László vezet, Besenci János munkacsapata pedig a harmadik helyről a hetedik helyre esett A cséplőgép-vezetők, illetve mun­kacsapatok versenye iránt soha nem volt ilyen nagy az érdeklődés, mint napjainkban. Az élenjáró cséplő mun­kacsapatok naponta figyelik egymás eredményeit, közel 10 munkacsapat tűzte ki maga elé célul, hogy leg­több gabonát csépel el a megyében. Legtöbb gabonát eddig me­gyénkben Kardos László cséplő munkacsapata csépelt el Szerdán estig 3900 mázsás tervből a bri­gád eddig 2804 mázsát teljesí­tett. Első naptól kezdve ez a munkacsa­pat vezet a megyei cséplő munkacsa­patok versenyében. A cséplő munkacsapatok máso­dik, harmaduk és negyedik helye naponta változik. Ezelőtt három nap­pal Kerekes Antal, a teveli gépállo­más munkacsapata volt a másodok. A legutóbbi értékelés szerint Rus­­kovics István, a sárpilisi gépállomás munkacsapata szerezte meg a má­sodik he­lyet. Kerekes Antal munkacsapata azonban nem hagyta magát, teg­napelőtt ismét a második helyre tört, közel 1 vagon gabona el­­cséplésével előzte meg Ruskovics István munkacsapatát­ A második tehát Kerekes Antal mun­kacsapata, a harmadik pedig Rusko­vics István munkacsapata. A versenyben ezelőtt két nappal Besenyi János, a bölcskei gépállomás munkacsapata volt a harmadik. Az utóbbi a két napban a hetedik helyre esett vissza, így került a harmadik helyre Molnár Llászló, a sárpilisi gépállomás ifjú munkacsapata, akik 1.738 má­zsa gabonát csépeltek el. A negydik jelenleg szintén a sárpi­­lisi gépállomáson van, még pedig Harangi Imre munkacsapata. Az ötödik a szedresi gépállomás Ma­gyar­ László munkacsapata. A hato­dik Karika Kornél, a teveli gépállo­más munkacsapata, a hetedik Be­senyi János, a sárpilisi gépállomás munkacsapata. TVT ~ py­ orm^si állatim1« gazda ég s Kató Lázár cséplőmunkacsapata 173 százalék! A nagytormási állami gazdaságban,az aratás be­fejeztével értékelték az eredményeket. Az aratás­ban kitűnt Márton Amb­rus kombájnvezető, aki 151 hold gabonát aratott le és csépelt el. Az ara­tógépvezetők közül a leg­jobb eredményt Hellen­­tunder József aratógépve­zető érte el, aki gépével 152 holdat aratott le. A gazdaságban megkez­dődött a cséplés is, öt cséplőgép egymással ver­senyben dolgozik. Két gép­nél DISZ-fiatalokból ala­kult munkacsapat dolgo­zik, amelyek csatlakoztak a DISZ-fiatalok országos versenyéhez. Kató Lázár cséplőmunkacsapata július 24-től 30-ig 173 százalé­kos átlagteljesítményt ért el naponként. Kelemen Jó­zsef munkacsapata 133 százalékot ért el ugyan­ebben az időben. A gazdaság fogatosai is kitettek magukért. A be­­hordás ideje alatt Hos­­nyánszky János fogatos 12 óra alatt 220 keresztet hordott be, teljesítménye 351 százalék volt. Ezek­ben a napokban keresete elérte a napi 180 forin­tot. Nem igen maradt le tőle Szabó Árpád fogatos sem, az ő teljesítménye is 211 kereszt volt, napi ke­resete 170 forint volt. Orsós Péter az első, megelőzte Almádi László mözsi traktorost a tarlóhántásban Megyénk növényápo­lást végző traktorosai kö­zött azért folyik a harc, hogy a termelőszövetkeze­tek és az egyéni dolgozó parasztok földjein ki szánt fel legtöbb tarlót. A traktoristák ilyen irá­nyú versenyében augusz­tus 5-én még Almadi László, a mözsi gépállo­más Sztalinyec vezetője volt az első. Ebben az idő­ben második volt Orsós Péter a teveli gépállomás traktorosa és harmadik Potyondi István a szed­­resi gépállomás traktorosa. Augusztus 6-án a trak­toristák versenye válto­zott. Orsós Péter megelőz­te a korá­bban élenjáró Almach Lászlót. Az elté­rés nem olyan nagy, Al­maci László pontosan 100 százalékra, Orsós Péter 100,8 százalékra teljesítet­te tervét. A harmadik vál­tozatlanul Potyondi István a szedresi, a negyedik pe­dig Siklósi Imre, a sárpi­lisi gépállomás traktorosa. Márkus József tamási gazda kétezer ölön termel másodnövényt Tamási község dolgozói egyre többen tesznek fel­ajánlást Alkotmányunk ünnepére, augusztus 20-ra. A napokban Márkus József hét holdas dolgozó paraszt is vállalást tett. Vállalásában szerepel 2000 öl­tartó felszántása és a terület másodnövénnyel való elvetése. Ezen a földön idén 9 mázsás holdanként 1 búza termés­átlagot ért el. Az ősszel keresztsorosan vetette be ezt a területet. A vetés előtt jótanácsokért a „Vörös Szik­ra" tsz-hez fordult, ott tudta meg, hogy mennyi mag szükséges a keresztsoros vetéshez. A jótanács felhasz­nálásával vetette el földjét. Az eredmény­ nem is maradt el. Tudta teljesíteni beadási kötelezettségét és magának is maradt elegendő. Amit pedig a másodszori termés ad, az biztosítani fogja állatállománya részére a bőséges takarmányellátást. Márkus József vállalását már teljesítette. Gyenes János cséplés után tartó­ bújdat Megyénk gépállomásai­nak legfontosabb feladata, hogy minden erejükkel se­gítsék a körzetükbe tarto­zó termelőszövetkezeteket. A termelőszövetkezetek segítése terén jó munká­jukkal legtöbbet nyújthat­nak a gépállomások trak­torosai. E téren dicséret illeti Gyenes Jánost a mözsi gép­állomás traktorosát, aki jelenleg a szekszárdi „Gő­gös Ignác“ termelőszövet­kezetnél csépel. A napi cséplési munka befejezése után Gyenes elvtárs még kimegy traktorával a ha­tárba tarlót hántani­. Ed­dig 12 holdon végezett tar­lóhántást. A szekszárdi „Gőgös Ignác“ tsz tagjai nagyon hálásak Gyenes János traktoros odaadó munkájáért, aki elősegí­tette, hogy másodvetésük mielőbb a földbe kerüljön. 3300 hold másodnövényt vetettek eddig Tolna megye termelőszövetkeze­ti Tolna megye termelő­­szövetkezetei és termelő­csoportjai az idén sokkal jobban kihasználták az aratás utáni kedvező időt, mint tavaly. Az elmúlt évben nemcsak a száraz nyár hátráltatta a másod­­vetéseket, hanem az is, hogy sok helyen nem is­merték fel, milyen hasz­not jelent a másodvetés a termelőszövetkezetnek. Az idén eddig 3300 hol­don vetettek másodnö­vényt, s a legtöbb helyen a cséplési munkák mellett, jut idő a növényápolásra is. A nagyszokolyi Béke tsz-ben már megkapálták az árpatarlóba vetett bur­gonyát, a szedresi Petőfi tsz-ben és a tengelici Pe­tőfiben befejezték­­ a má­sodvetésű kukorica kapá­lását. A szakadáti Arany­kalász és a mucsi Vörös Zászló tsz-ben pénteken fejezték be a napraforgó vetését, amit zöldtrágyá­zásra használnak fel. Az idén nagyon kedvező az időjárás a másod­növényekre s az eddi­gi jelek szerint a már elve­tett 3300 hold másodnö­vény közel 2 millió forint jövedelmet hoz Tolna me­gye termelőszövetkezetei­nek. __ A szekszárdi járás vezet az augusztus 20-i cséplési—begyűjtési versenyben Telnek a napok, most már két hét sem választ el bennünket augusztus 20-tól, Alkotmányunk ünnepétől. Az aratás megyeszerte befejeződött. Be­indult teljes erővel a cséplés, hogy minden elemi kártól védve a legbiz­tosabb helyre a raktárakba kerüljön a dolgozó nép kenyere. Megyénk dol­gozó parasztjai az idén is törvény előírásainak megfelelően a cséplőgép­től azonnal beviszik az államnak já­ró gabonát. A tamási és szekszárdi járásokban 11.000 dolgozó paraszt csépelt el eddig és túlnyomórészt tel­jesítették is beadási kötelezettségü­ket. Borovszki Lajos keszőhidegkúti 10 holdas, Orbán Géza felsőnánai 7 hol­das, Hajas Nándor bonyhádi 7 hol­das dolgozó parasztok is közvetlen a cséplőgéptől teljesítették kenyér- és takarmánygabona beadásukat. Tsz­­eink is példát mutatnak. A csibráki „Viharsarok“ tsz, az alsónyéki „Vi­lágszabadság“ és „Petőfi" tsz-ek is túl vannak már a gabonabeadáson. A szakadán­ dolgozó parasztok nem feledkeztek meg egyéb cikkféleségek beadásáról sem. Sertés, vágómarha, tojás, és baromfi beadásukat már túlteljesítették a III. negyedévre. Au­gusztus 20-a tiszteletére vállalták — bár a cséplés késve indult be — a cséplést olyan ütemben fokozzák, hogy augusztus 20-ra az egész köz­ség teljesíti kenyér- és takarmány­­beadási kötelezettségét. A legutóbbi értékelés szerint a me­gyei tanács vb-nak augusztus 20-i vándorzászlóját a cséplési és begyűj­tési versenyben a szekszárdi járás nyerte el. A cséplést 40 százalékban, a gabonabegyűjtést 38,3 százalékban teljesítették. Az augusztus 20-i ver­senyben a járások rangsora: Járási és községi tanácsaink for­dítsanak sokkal nagyobb gondot az augusztus 20-i versenymozgalom ki­­szélesítésére, nemcsak begyűjtési, ha­nem mezőgazdasági és pénzügyi terv­teljesítés vonalán is. Megyei Versenybizottság Cséplés Begyűjt. X. Szekszárdi járás 2. Paksi járás 3. Dombóvári I. 4. Bonyhádi I. 5. Tamási járás 6. Gyönki járás 40 % 38.3% 29.3% 28.2% 28.7% 28.1% 30.2% 27 % 33.8% 26.6% 26.5% 26.2%

Next