Tolnai Napló, 1955. május (12. évfolyam, 102-126. szám)

1955-05-22 / 119. szám

1955 El AJ US SS Vizsgáznak a jövő szakmunkásai Éppen az­nap érkezikünk a Bonyhádi Cipő­gyárba, amikor a tanműhely 17 fiatalja vizs­gázott. Pál Istvánná, a tűződei részleg vezető­je együtt izgul a fiatalokkal, akik 6 hónapi tanulmányi eredményükről adnak számot. Nemesedő az izgalom, hisz a tanulókkal együtt ő maga is vizsgázik. Pál elvtársnő valóságos anyai szeretettel foglalkozott a fiatalokkal azon felül, hogy megtanította őket a felső­részkészítésre, nagy türelemmel végezte ne­velésüket. Sok fiatalos csínytevést kellett le­győznie, míg a 6 hónap után odajutottak, hogy a szalágon bemutathatták, nem volt hiába­való a fáradtság, s ú­j szakmunkásokkal gya­rapodott a Bonyhádji Cipőgyár. A vizsgát megelőző hetekben „ küszöbön­­álló nagy esemény körül forgott minden.. Végre elérkezett a n­agy nap.­­ — Csak semmi izgalom — nyugtatja Pál elvtársnő Lovász Borbálát, miközben a vizs­gáztató bizottság tagjai, Kiss Fazekas elv­­társ,a­ gyár főmérnöke és Lengyel László időmérő, órával a kezében a géphez érkeznek. Az első fogás bizonytalan — mi tagadás a keze is remeg , egy kissé Borisnak. A máso­dik munkarabot azonban már biztos kézzel irányítja a gé­p alatt, hiszen a tanműhelyben töltött idő alatt nagy szorgalommal igyeke­zett elsajátítani a fogásokat. A következő fiatal Schneider Anna volt, aki először a fej­tűző, majd a szélező gépen vizs­gázott, így folyt a vizsgáztatás, s a végén az eredményeik kihirdetésére került sor. A fia­talok általában jól megállták helyüket. Lo­vász Borbála mennyiségi termelése 182 száza­lék volt 97,2 százalékos minőség mellett A bizottság megállapította, hogy érti a sztaha­novista fogásokat, a gépkezelést és eredmé­nyei után mindjárt ígéretet kapott ama, hogy a szalagra kerül kapu­tűzőnek. Lovász Bor­bálán kívül sok tehetséges, tettret­ész lel­kes fiatal dolgozik a Bonyhádi Cipőgyárban, a legtöbbjük DISZ tag, s most a DISZ II. Kongresszusára készülnek. — Az ifjúság a mi aranyalapunk — mon­dotta a főmérnök. — Az ifjúmunkások hóna­p­ró­l-h­ó­n­apr­a jobban dolgoznak, növelik tudásukat és ez az egyik tartalékunk a munka termelékenység növelésében. HÍREM — Aparhanton jól kezdett munkához az új községi párt­­vezetőség. Nagy gondot fordí­tanak a DISZ segítésére, az ifjúsági mozgalom fellendítésé­re is. Eminek érdekében 3 fiatal párttagot a DISZ-ibe küldtek dolgozni és a DISZ vezetőséget­­ beszámoltatták munkájáról, el­látták tanácsokkal, útmutatá­sokkal. — A bölcskei MNDSZ asszo­nyok is lelkesen készülnek a Nemzetközi Gyermeknapra. Ezen a napon péksüteménnyel és kávéval akarják megvendé­gelni a gyermekeket. Erre a célra mintegy 600 kifli készíté­sét tervezik. — Az Országos Pénzügyőr Zenekara vendégszereplésével nyitották meg szombaton este Bátaszéken a fö­dművesszövet­­kezeti étterem kerthelyiségét. — Jó kultúrmunka folyik a faddi Fémipari és Vegyes KTSZ-ben. 25 szövetkezeti tag tag­ja az énekkarnak, amely igen jól szerepelt a járási kul­­túrversenyen. — Nyolc községben vetített szakfilmeket a Földművelés­­ügyi Minisztérium kultúr­autója. Az előadásokat 1736 személy nézte végig. Elsőosztályú téglát gyártanak a­­ Paksi Téglagyárban Ma az elmúlt “évben a Pak­si Téglagyár, eredményei után­­ érdeklődn­ünk lesújtó ■ volt a válasz. Hónapról-hó­­napra, dekádrid-dekádra el­maradtak a terv teljesítésé­vel, adósai maradtak népgaz­daságunknak. Farkasát Sándor elvtárs, a telep vezetője nem is szíve­sen fogadta az érdeklődőket akár az egyesíléstől ,akár a­­ sajtótól jöttek. Megmon­­dom őszintén nagyon resteltük a lemara­dást, de meg is fogadtuk, ha rajtunk múlik, többé nem ismétlődik meg az, ami tavaly volt. Azóta javult a munka, ig­az, hogy a párt­­szervezet is jobban ellenőrzi a munkát,­­­segíti a vezetést. A pártszerv­ezet ellenőrzése nyomán megszilárdult a mun­kafegyelem a téglagyárban, mert a párttaggyűléseken, értekezleteken nyilvánosan megdicsérik a fól­ dolgozókat és bírálják a fegyelemlazí­­tókat. A felszabadulási ver­senyszakaszban a szakszerve­zet is javított munkáján, a versenymozgalom élére állt, brigád és egyéni versenye­ket szervezett. Így indult be a verseny például a Márkus és a Ba­logh behordó brigád között. Eddig a Márkus brigád veze­tett napi 12.000 darab nyers­tégla behordásával. Király István sztahanovista rakodó a brigád lelke, aki úgyszól­ván pillanatok alatt rakja le a behordó kocsiról a 200 da­rab nyerstéglát. A Paksi Téglagyárban gon­dot fordítanak arra is, hogy ne csak a termelés „rekorde­rei" legyenek sztahanovisták, hanem munkamódszer át­adással új sztahanovistákat nevelnek. Hanga István, a Balogh brigád egyik tagja egy műszak alatt tapasztalat cserére jött át a másik bri­gádhoz s az ott szerzett ta­pasztalatok alapján új mód­szerrel fogtak munkához. Most már egyvonalba került a két brigád. — Igaz, hogy elértek ben­nünket — mondja Gutai La­jos behordó, de mi majd gon­doskodunk arról, hogy ne szárnyalják túl a mi ered­ményeinket. A versenymozgalom jó eredményeket hozott a Pak­si Téglagyárba, az első ne­gyedévben kizárólag elsőosz­tályú téglát gyártottak. Ter­vüket 184,4 százalékra telje­sítették, ebben a hónapban pedig 18-ig 60.000 darab tég­lát adtak népgazdaságunknak terven felül. t­öbb, mint 13 ezer család költözött új lakásokba Zilina vidékén Zilina vidéke a felszabadulás óta eltelt tíz év alatt szinte a felismertieíntlenségig megvál­tozott. Dubnicében, Kystické Kové Mostohán, Povazsk­é Bystricéban, Puchovóban, Mar­tinban számos új üzem kezdte meg működését. Az újonnan lé­tesített üzemek mellett szinte napról-napra nőnek ki a föld­ből a kényelmes, korszerű la­kóházak. Zilina vidékén a fel­­szabadulás óta több mint 13.000 család költözött be, többségé­ben kétszobás, összkomfortos lakásokba. N'APC? A féléves terv sikeréért Szelei Ferenc, a simontor­­nyai Bőrgyár dolgozója néhány hét óta dolgozik együtt Ta­kács István szelerővel. Takács István szívesen adja át munka­módszerét, melynek eredmé­nyeként május első dekádjá­­ban teljesítményük 141 száza­lék volt. Az autóbus­z-Ua‘zlekedé& néhán­y pu&f&nála A fővárosi, vagy vidéki heti- és napi­­lapaikbain alig találunk olyan számot, amely ne foglalkoznék a közúti sze­mélyszállítás­ jelenlegi problémáival. A cikkek legtöbbször — sajnos — pana­szok és az autó­buszközl­ekedés hibáit, a gépkocsivezető és kalauz modortalan viselkedését i kifogásolják, vagy hiányol­ják, hogy egyes vonalakon miért nem indítanak illetékeseik újabb járatokat, és hogy a közlekedésbe még be nem kapcsolt községek, városok miért nem kaphatnak autóbuszt.­­ Mielőtt e kérdéseket taglalnék, állapít­suk meg: ma már az ország területén ötször annyi autóbusz közlekedik, m­int 1­938-­ban. S ha az utolsó 5 évet nézzük: amíg 1949-ben körülbelül 10.000 kilomé­teres vonalhosszon 16 millió utast, addig 19­14-ben 14.000 kilométeren hatszor an­­­nyi­ gépkocsival 114 millió utast továb­bított az autóbuszk­özlekedés. * Az életszínvonal emelkedése következ­tében azonb­an a jelenlegi autóbuszállo­­mány nem tud­ja teljes mértékben kielé­gíteni az utazóközönség igényeit. Az első ötéves terv beindítása alkalmával az ipar nagyarányú fejlesztése következté­ben terven és erőn felül helyeztük for­galomba bányász- és ipari munkásszál­­lító járatokat a tartalék gépkocsi állo­mány rovására is. Ez végül is odáig vezetett, hogy egyes kocsik havi telje­sítménye ma a 7—8000 kilométert is meghaladja és a hiányos tartalékolás miatt gyakran fordulnak elő járatkima­radások. A felelősséget súlyosbítja, hogy a járatkimaradások, vagy késések követ­keztében egyes bányák, illetve ipari üze­mek tervteljesítésük­ben elmaradnak. Ne­hézségeink még fokozódnak azáltal, hogy ezekért a tervteljesítési elmara­dásokért igyekeznek az autóbuszközle­­kedési vállalatokat felelőssé tenni, holott megfelelő számú gépkocsi birtokában őik tennének legszívesebbem eleget­ a ve­lük szemben támasztott­­ követelmények­­nek, mivel minden egyes járatkésésért, illetve járatkim­aradásért súlyos kötbér­­összegeket kell fizetniök, ezzel viszont az autóbuszközlekedési vállalatok terv­­teljesítését is rontják. A közúti személyszállítás legégetőbb problémája tehát a gépkocsihiány. A közelmúltban megtartott utasszámlálás alapján megállapítást nyert, hogy az országban a „szürke hétköznapokon is"1 mintegy 10—I­t.OOO utas maradt le az autóbuszjáratokról férőhely hiányában. A lemaradt utasok ige­n gyakran ér­demtelenül szidalmazták a járatok személyzetét. Őszintén meg kell mon­dani azt is, hogy esetenként az autóbusz alkalmazott sem áll hivatása magasla­tán, s el lehetne kerülni a vitákat. Ugyanakkor azt is meg kell mondani, hogy néha olyanokért is el kell tűr­niük az utazóközönség szidalmazásait, melyről végeredményben nem tehetnek. A hibákon úgy lehetne segíteni, ha a közlekedési tárca a felmerülő és elfo­gadható igények kielégítésére rövid időin belül hathatós segítséget kapna újabb autóbusz,kiutai­­ások útján. Azt is meg kell állapítani, hogy az igények igen különbözők és nem mindig eléggé meg­alapozottak. Sok esetben előfordul, hogy egyes helyi szervek — értjük a taná­csokat — is hibáikat követnek el, mert előzetese­n ígéreteket tesznek olyan egyébként közérdekű közlekedési köve­telmények kielégítésére, amelyekről elő­zetesen nem győződtek meg, hogy telje­síthetők lesznek-e. Az ilyen felelőtlen ígéret miután nem teljesíthető, az érde­keltek tekintélyét is rombolja, ami hely­telen. A kapott felvilágosítások értelmében a második ötéves terv­­ beindítása után lehetőség nyílik arra, hogy ezeket a hiá­nyosságokat fokozatosan felszámolhas­suk. Addig is az utazó személyzet okta­tása, mind szigorúbb fegyelmezése a je­lenlegi gépkocsipark lehető legjobb ki­használása mellett -kívántjuk­ áthidalni a nehézségeiket. Krajcsovics József, az Autóközlekedési Főigazgatóság főig.­oszt. vezetője, r A kereskedelmi értekezlet után ... A megye kereskedelmi vezetői, élenjáró dolgozói április 27-én megtárgyalták a kereskedelem előtt álló feladatokat, többek között az árualapok maradéktalan biztosítását, helyes elosztását, a minőség megjavítását, a hálózat rendezését, to­vábbfejlesztését, a kiszolgálás megjavítását, a kereskedelem gazdaságosabbá­­ tételét, s még egy sor egyéb feladatot, me­­­lyeket sürgősen meg kell valósítani. * Az áru­terítésnél megmutatkozó hiányosságok kiküszöbö­lésére máris intézkedések történtek, így mind ritkábban fordul elő, hogy napi közszükségleti cikkeket nem lehet kap­ni, egyes helyeken, főként a főüzlettől távoleső fiókboltokban. Ezen a téren még van további tennivaló, hogy egyes szezon­ális jellegű cikkféleségek időben, megfelelő választékokban, minőségben és mennyiségben a fogyasztók rendelkezésére áll­janak, s ne forduljon elő, hogy fürdőruha, gyermekszandál, gyermekharisnya még ma is egyes helyeken hiányzik, s a boltvezető arra hivatkozik, hogy még nincs itt a nyár. Nem kis mértékben kell gondoskodni már most a gyü­mölcsfőzéshez szükséges pergament, kötözőzsineg, idényüve­geknek, stb a legkisebb üzletekbe való eljuttatásáról. Termelőszövetkezeteink és dolgozó parasztságunk nagy len­dülettel fogott hozzá a mezőgazdasági munkálatokhoz. A ke­reskedelemnek gondoskodni kell, hogy a növényápolási, majd a nagy mezőgazdasági munkák idejére rendelkezésre állja­nak azok a mezőgazdasági szeráruk, melyek nem kis mérték­ben járulnak hozzá a terméshozam növeléséhez, a ter­més­­betakarításnak meggyorsításához, valamint az egyes munka­­folyamatok megkönnyítéséhez. A Vendéglátó Vállalat egysé­geinek mind az állami, mind szövetkezeti vonalon mozgó­árusokon keresztül el kell jutni hűsítőitalokkal, dohányáru­val, cukorkával, stb. a mezőn dolgozó termelőszövetkezeti, ál­lami gazdasági dolgozókhoz. A felvásárló szervek a járási székhelyek, bányaterület állandó friss zöldáruval történő ellátásáról tartoznak gondos­kodni, ennek érdekében az árusító helyeket további egysé­gekkel kell növelni. Jelentős mértékben kell növelni a cuk­rászkészítmények, főként a fagylalt forgalmát, mert ezen a téren a termelés a szükségletet Pakson, Nagymányokon, Si­­montornyán kielégíteni nem tudja. Az élelmiszerellátás megjavításának továbbra is fontos eszköze a szabadpiaci felhozatal növelése. Ezért minden esz­közzel támogatni fogjuk az állammal szembeni kötelezettségét teljesítő termelőszövetkezeteinknek és dolgozó parasztjaink­nak a beszolgáltatás után fennmaradt termékeinek, állatainak szabadpiacon történő értékesítési lehetőségeit. Nem fogjuk ellenben tűrni, hogy a szabadpiacon a kupecek, spekulánsok garázdálkodjanak ami főként megmutatkozik Dunaföldváron, Dombóváron. Ezekkel szemben keményen fellépünk, mert ezt kívánja meg a dolgozó parasztok, a fogyasztók érdeke és az állam érdeke. A kereskedelmi szervezeteknek állandóan tanulmányozni kell a lakosság igényeit, hogy a fogyasztók érdekében tevé­kenyen hathassanak a termelésre és harcoljanak azért, hogy a szükségleti cikkek termelése az igényeknek megfelelő vá­lasztékban történjék. A kereskedelemnek fejleszteni kell a fogyasztók ízlését, ezért új árucikkeket kell meghonosítani a fogyasztók körében, állandóan propagálni kell a jó minőségű, szép kivitelű ipar­cikkeinket, melyek kellemesebbé teszik és gazdagítják a dolgozók kulturált életét. Minden területen, a kiskereskedelemben, a Vendéglátó Vállalatnál biztosítani kell, hogy az eladók, felszolgálók kö­zömbössége, lelkiismeretlensége a vásárlók igényeivel, pana­szaival szemben sürgősen felszámolódjon. Minden kereske­delmi dolgozónak kötelessége a fiatal, vagy újólag beállított dolgozóval foglalkozni, kulturált munkára tanítani őket, is­meretekkel felvértezni, hogy szaktudásukat növeljék, s minél előbb elsajátítsák a fogyasztók szükséglete iránti figyelmes­séget, a vásárlók iránti szívélyes és előzékeny kiszolgálást. Az áruforgalom növekedése megköveteli a kereskedelmi hálózat fejlesztését. Azonban még egyes helyeken a lakos­ságtól a boltok távol esnek, fáradtságos a vásárlás, de szá­mos olyan egység van, ahol a csúcsforgalmi időszakban túl­zsúfoltság jelentkezik, mint Szekszárdon az 50-es, 55-ös áru­­dákban. Ezért az elkövetkező időben ki fogjuk küszöbölni a hálózat­fejlesztés során azt a hibát, hogy a külső területek hálózata elmaradjon a belső területek hálózatától. A földművesszövetkezeteknek több, mint 30 fióküzletet kell még létesíteni, hogy a lakosság zavartalan ellátása mindenütt biztosítva legyen. Bővíteni fogjuk a szekszárdi cipőboltot, Dombóváron műszaki üzletet létesítünk. Dunaföldváron a ru­házati szakboltokat bővítjük. Simontornyán éttermet, Szek­szárdon kerthelyiséget létesítünk még ebben a félévben. Az állami kereskedelem vonalán mintegy 700 ezer forint értékű beruházásokat eszközlünk. De biztosítani kívánjuk azt is, hogy a szövetkezetek fiókboltjai, valamint az italboltok meg­felelően fel legyenek szerelve, s azok ténylegesen a dolgozók követelményeinek mindenben megfeleljenek. Az Országos Kereskedelmi Tanácskozás határozatainak megfelelően a Megyei Kereskedelmi Értekezlet elsőrendű fel­adatul tűzte ki a kereskedelem gazdaságosságának megvaló­sítását. Nagymértékben kívánjuk növelni még ebben az évben az egy főre eső forgalmat. A kereskedelem akkumulációjá­nak 6 százalékot kell elérni 1954-hez viszonyítva. Különösen sok a tennivaló a társadalmi tulajdon védelme területén. A­ társadalmi tulajdon védelme érdekében mind az állami, mind a szövetkezeti kereskedelemben fokozni kell a politikai fel­­világosító munkát, emelni kell az ellenőrzés hatékonyságát, s ahol ez nem segít, a társadalmi tulajdon veszélyeztetőjével szemben időben meg kell tenni a legszigorúbb intézkedést. El akarjuk érni, hogy minden kereskedelmi dolgozó éber őre le­gyen a maga posztján a társadalmi tulajdonnak. Időben lép­jen fel a szocialista tulajdon veszélyeztetőjével, az állam megkárosítójával szemben. Harcolni fogunk a fogyasztók ér­dekeinek megvédéséért. Ebben nem kis mértékben kell tá­maszkodnunk a társadalmi ellenőrökre, az állandó bizottsá­gok tagjaira, hogy megszüntessünk mindennemű árdrágítást, súlycsonkítást, hamisítást, ami még mindig előfordul egyes területeken elég gyakran, amit bizonyítanak az Állami Ke­reskedelmi Felügyelet vizsgálatai. Pártunk Központi Vezetősége ez évi márciusi határozata világosan kijelöli az előttünk álló feladatokat, melyeknek ma­radéktalan megvalósításáért valamennyi kereskedelmi dolgo­zónak vállvetve harcolni kell, mert csak így valósíthatjuk meg a kereskedelem előtt álló szép és nemes feladatokat. GYÖRFFI LÁSZLÓ kereskedelmi osztály vezetőjét v

Next