Tolnai Napló, 1955. július (12. évfolyam, 153-179. szám)

1955-07-17 / 167. szám

4 Ismerd meg megyénket KEDVES OLVASÓINK, La­punk vasárnapi számában „Is­merd meg megyénket“ cím alatt új rovatot nyitunk, mely­ben megyénk — felkutatható történelmi múlttal rendelkező — községeinek történetét dol­gozzuk fel. Olvasóink közül so­kan vannak, akik szívesen ol­vasnák megyénk, vagy saját községük történetét. Kérjük azokat a dolgozókat, akik községük történetét iga­zoló valamilyen tárgynak, vagy levélnek birtokában vannak, vagy esetleg feltáratlan emlé­kekről tudnak, keressék fel szerkesztőségünket akár sze­mélyesen ,akár levélben, hogy minél több város, falu, vagy település múltjával foglalk­hossunk. Szekszárd A Dunától körülbelül 16,5 ki­lométerre a Mecsek hegység nyúlványa és a szekszárdi bor­vidék északi végénél egy nagy beívelésben, részint lankás domboldalon, részint egyenes területen épült fel a város: Szekszárd. KIK VOLTAK SZEKSZÁRD ŐSLAKÓI, hol volt a régi vá­ros? A rómaiak az időszámítás előtti IV. században már nem tűrték, hogy a kelták Itália déli részét háborgassák: hadjáratok során visszaszorították őket a későbbi Pannónia, mai Dunán­túl területére. Szekszárd első (bizonyítható) lakói kelták vol­tak. Népes településüket bizo­nyítják a terjedelmes temetők, amelyeket egyes ásatások, a régi vágóhíd, az úgynevezett „Jaj domb“-on , továbbá Csa­táron feltártak. A későbbi Pan­nónia számos városának, így Szekszárdnak is, az „Alisca“ neve kelta eredetű. A kelták dunántúli uralmának a ró­maiak vetettek véget Traia­­nus császár alatt, aki Róma im­périuma alá vonta és Pannónia néven provinciává tette az egész Dunántúlt. A császárok alatt magas fokon állt az építé­szet Aliscában. Szép templomo­kat emeltek. A Séd-patakban amely a várost nyugat-keleti irányban átszeli, sok római pénzt és tárgyat találtak. Ugyancsak Alisca hollétét iga­zolják a földforgatáskor fel­színre került oltár és fogadalmi kövek is. A RÓMIAK pannoniai ur­al­­mának a népvándorlás ko­ra vetett véget, amelyet tulajdon­képpen a hunok kezdtek meg, majd a gótok, gepidák, avarok következtek. A népvándorlás vihara rem kímélte Aliscát sem, mivel hadi útja és fekvése megfelelt a vándor népek út­vonalának. Az önmagukban megha­­m­­­lott avar törzsek későb­b nem tudtak ellentállni a honfoglaló magyarok támadásainak. A Du­nántúl déli részét Vajda és Ete vezérek hódították megg. Alisca Ete törzsének jutott. Valószínű, hogy a népvándorlás által fel­dúlt Aliscában nem telepedtek le mindjárt a magyarok, mint lovas harcosok, szabadban ta­nyáztak és innét indultak rabló portyáikra. István első király alatt a kereszténység felvételé­vel választották az Ete törzsé­ből való magyarok állandó lak­helyükül Aliscát... SZEKSZÁRD mai nevével a honfoglalás után I. Béla ural­kodása alatt találkozunk elő­ször az apátság alapításakor. Hogy a mai „Szekszárd“ név­­hogyan és hogy keletkezett, biztosan meghatározni nem tudjuk. Következtetéssel „Szeg­­szárd“, vagy „Zegzárdu'­ névből származtatják. A muhipusztai csata után a tatárok Szekszárdot is feldúl­ták, a várost felégették. Meg­állapítható, hogy a szekszárdi volt kolostor a középkorban várként szerepelt. AZ APÁTSÁG uralmával nehéz sors jutott a szekszárdi jobbágyokra, akik nehéz adó­zásra voltak kötelezve. Az or­szág urai közti torzsalkodás, hatalmi harc Szekszárdon is hagyott emléket. 1442-ben Er­zsébet párthíveit Szekszárd mellett verte meg Hunyadi Já­nos. Hunyadi Mátyás halála után ismét fejetlenség lett úrrá az országon: vagyonharácsolás; a jobbágyokat kíméletlenül adóztatták. Senki nem törő­dött az ország határait fenye­gető török veszedelemmel. II. Lajos pár ezer emberrel indult el a török ellen. Hadi útja Szekszárdon keresztül vezetett, ahonnan 2 napi tartózkodás után, 1526 augusztus 16-án — csütörtökön — indult tovább mintegy 11.000 főnyi seregével Mohácsra, ahol az ütközet csú­fos vereséggel végződött. A tö­­rökök 1526 szeptember 5-én II. Szulejmán vezetésével vo­nultak be Szekszárdra és fel­gyújtották a várost. Bár II. Szulejmán török császár már 1532-ben Kászon béget rendelte ki Szekszárdra és melléje ál­landó török őrséget adott, még­is csak 1541-ben került a város végleg török kézre. A várost Oszmán és Rusztem pasák fog­lalták el, a közeli dombokról kezdték ágyúzni a várat és megadásra kényszerítették. Ez­után egy török közigazgatási kerület (szandzsák) székhelyévé tették. Ezután a város még kétszer égett le 1560-ban, amikor Hor­váth Márk szigetvári kapitány és 1598-ban, amikor a bosnyá­­kok égették le. A városban állí­tólag török mecset is állt, de csak leírásban tudunk róla. A TÖRÖKÖK kiűzése után a bécsi udvar elnyomása neheze­dett a városra, ugyanakkor visszatért a papi kizsákmányo­lás is. A rácok az utóbbit sza­botálták, emiatt Mérey Mihály, az apátság vezetője kiűzte őket a városból... Ebben az időben gimnáziuma is volt a városnak. II. Rákóczi Ferenc szabadság­harca reményt adott az elnyo­mottaknak Szekszárdon is ... (Összeállította: B. G.) (Folytatjuk.) Aratják a búzát — folyik a másodvetés Az alsónyéki Világszabadság termelőszövetkezetben is fo­lyik már a búza aratása. A tagság minden kis időt felhasznál, hogy a kedvezőtlen időjárás ellenére is mielőbb betakarítsa gabonáját. Eddig kézierővel arattak le 50 hold búzát, közben hozzáláttak a behordáshoz is, ma vagy holnap már a cséplés is megkezdődik. A bogyiszlói Petőfi termelőszövetkezetben befejeződött az őszi árpa aratása. Úgyszólván az­ aratással egyidőben a tarló­hántás is folyt. A learatott földeket teljes egészében elvetették másodvetésű növényekkel, hogy biztosítsák a takarmányt jó­szágaik részére. I NAPLÓ 1955. JULIUS 17 Hu­MM Mi­ Magyarszéki József népműve­lési csoportvezető, levelezőnk írja: Az alsómegyesi DISZ szervezet kultúrcsoportja a ta­vasz folyamán nagy sikerrel mutatta be Soós György Pettyes című 3 felvonásos szín­darabját. Az együttes elhatá­rozta, hogy a darabot felújítják és ajándékműsorként bemutat­ják az iregszemcsei „Új Élet“ termelőszövetkezet dogozóinak még július hónapban. Az iregszemcsei községi ta­nács kultúrbizottsága, Szondi Sándor vb. titkár vezetésével munkatervet készített július hónapra. A tervben minden va­sárnap szerepel kultúrműsor, a járás legjobb tánc, ének és ze­nekarának közreműködésével. Ebben a tervben szerepel az alsómegyesi DISZ előadása is. Az iregszemcsei kultúrcso­­port, mely eddig is szép kultúr­­munkát végzett, most részt vesz a termelőszövetkezeti gondolat népszerűsítését elősegítő műso­rok rendezésében. A gépállo­más, a kísérleti intézet, vala­mint a tömegszervezetek fiatal­sága, a földművesszövetkezet kultúrmunkát szerető fiatalsá­gával összefogva komoly mű­sort állított össze. A műsorban egyfelvonásosok, népi tánc, ének és zene szerepelnek ... A munkatervben szerepel egy falunap megrendezése. Ezen a napon a járási tanács népmű­velési csoportja a járás legjobb tánc, ének, zene, valamint szín­játszó csoportjait fogják moz­gósítani az említett helyre. Az iregszemcsei kultúrcsoport is új műsorral készül erre az al­kalomra, hogy bőséges szóra­kozást nyújtsanak a vendégek­nek. Ezen a napon ajándékmű­sort kapnak az „Új Élet“ ter­melőszövetkezetbe belépett új tagok, a tsz jó dolgozói és mun­kacsapatai, jutalom műsorban részesülnek a beszolgáltatásu­kat becsülettel teljesítő egyéni gazdák is. TOLNAI HAJTÁSOK M. TÁDI GÉZA: Levél Szekszárdb­ól Nem csodák városa ez sem itt : dolgos emberkéz nyomán leli sok család otthonát csöndes szobáiban. Hogy nem írtam róla oly soká? ... Figyeltem életraját, élő zümmögéseit, hogy hogyan futnak bent az erek, s hogyan végzik munkájukat az emberek. Hangoktól zajos itt az utca, mint nálunk estefelé, ha a kis kapu elé, kiülnek az öregek mosolygó arccal, s mi ott settenkedünk mellettük csöndesen. Padok itt ugyan nincsenek, de helyet fenntartanak nekünk is, s a többinek kik napról napra, máról­ holnapra jönnek szépíteni ezt a várost: híddal, toronnyal, új háztetővel. Melyik lesz a miénk? — Kis butus. — Mind az. Csak megosztottuk velük, kik velünk is megosztják majd, népünk mindenét, ha átköltözünk. ... — Nem érted? Elmondom. Hallgasd figyelmesen mert ez országban minden a miénk. ... A nép megosztotta velünk. Tolna fiataljai! Szerkesztőségünkhöz napról-napra érkez­nek versek, melyekben fiatal, kezdő költők bontogatják szárnyaikat. Némelyik vers tehet­séges fiatalra enged következtetni. Lapunk­ban helyet kívánunk biztosítani „Tolnai haj­tások“ cím alatt a fiatalok verseinek, hogy a versek nyilvánosságra hozásával elősegítsük alkotó kedvüket, ezzel fejlődésüket. A verseket küldjék be szerkesztőségünk­höz, hogy bírálatot mondjunk róluk, s a jó­kat közölhessük. (Szerk.) A szekszárdi képzőművészkör hasznosítja a kiállítás tapasztalatait Közelmúltban zárult be a szekszárdi kultúrotthon képzőművész körének kiállítá­sa, melyet a fotósokkal közö­sen rendeztek- Az ötödik kiállí­tása volt ez már a képzőművész körnek. A művészi kifejezés­­módban mutatkozik fejlődés, témaválasztás tekintetében azonban teljes bef előfordulás jellemzi a szakkör munkáját. Képzőművészeink nem igen látják meg mai életünk jelleg­zetességeit, hiszen a kiállítá­son egyetlenegy kép sem volt, amely ezt ábrázolta volna vala­milyen formában. Ebben feltét­lenül hibás a vezetés is. A Kép­zőművészkör, amely a kultúr­­otthonon belül működik, nem az öncélú művészkedés ked­véért létesült. A képzőművész kör vezetője le is szűrte a tanulságot a kiál­lításból és a következőkben új elgondolások szerint irányítja a képzőművészek fejlődését, te­vékenységét. Alapjában véve lelkes kis csoportról van szó, amely helyes irányítás mellett az eddiginél sokkal szebb ered­ményeket érhet el. A képző­művész kör tagjainak lelkese­désére és buzgalmára jellemző, hogy Miskéri János például több kilométerről jár be a heti kétszeri foglalkozásokra. Er­­nyes Józsefné háziasszony pe­dig még egy órát sem mulasz­tott el. T­ázár Pál, a szakkör veze­tője okulva a kiállítás ta­nulságaiból új útra vezeti a képzőművészek témaválasztá­sát. A csendéletekben nem min­dig virágot, gyümölcsöt stb. rajzolnak, vagy festenek, ha­nem például munkaeszközöket. A következő fejlődési fok a képzőművészkor tagjainak az alakrajz elsajátítása. Tanul­mányfejeket, majd alakrajzo­kat készítenek és ezen a fejlő­dési úton jutnak el a kompozí­ció készítéséhez, amely már több lehetőséget ad szocialista realista tárgyú témák ábrázolá­sához. Jó elgondolás, hogy a képző­művészek és fotósok ezentúl együtt működjenek. Művészi meglátás, témaválasztás dolgá­ban kicserélhetik tapasztalatai­kat és ez igen eredményes le­het. Kiállításaikat ezután is kö­zösen rendezik. Reméljük, hogy a következő, a hatodik képző­­művészeti kiállításon már szép eredményét látjuk a képzőmű­vészkor művészi és eszmei fej­lődésének. KOVÁCS JÓZSEF: Az emberhez Gondolsz-e néha, néha arra, ha Eszedbe villan múltad és jövőd, Hogy megtettél-e erődhöz mérten — Néped ügyéért — minden telhetőt? Gondolsz-e néha, néha arra, ha Munkás kezében kalapács zörög. Hogy néked formálja a világot, S­érces hangja érted mennydörög? Gondolsz-e néha, néha arra, ha A föld gyomrában lámpák fénye leng, Hogy a bányászok csákánya nyomán A falvak múltja fényben feldereng? Gondolsz-e néha, néha arra, ha Fekete földet hasít az eke, Hogy kenyeredért kérges a paraszt Ember dolgos, becsületes keze? Gondolsz-e, óh mondd ember! gondolsz-e Arra, hogy munkád gyümölcse mit ér?! S hogy mit jelent dolgozni, küzdeni és fáradni hasonló ezrekért? Gondolkozz s rájössz: mi egyek vagyunk. Ezernyi szál köt bennünket össze. Egy cél vezet valamennyiünket: — Békét s boldogságot mindörökre!... BARTOS ANDRÁS: Ring a barna, Ring a búza, mint aranyló tengereknek taraja, Zúg a gép és nő a tarló, vígan peng a sok kasza. Sík mezőn és domboldalon bő zsákokban gyűl a szem, öröm ragyog minden arcon, lesz kenyér, lesz élelem. Szebb az élet jobb az élet, nekünk arat kasza, gép, s a nyomában száz ígéret, még boldogabb lesz r­ nép. Boldogabb mert gyárban, földön győzelemről zeng a dal. Dús kalászok erdejében miénk lesz a diadal. Képek Paks kulturális életéből A paksi kultúrotthon fotó­szakköre a közelmúltban meg­rendezett kiállítása után újabb tervek megvalósításán dolgozik. Eltervezték a fotó­sok, hogy munkájukat a kul­­túragitáció szolgálatába állít­ják. Képek készülnek az aratás­ról, a beadást pontosan telje­sítőkről. A beadásban élenjá­ró termelőszövetkezetek és egyénileg dolgozó parasztok népszerűsítését kívánja ezál­tal a fotószakkör előmozdíta­ni és a szép felvételeken ke­resztül a jó példák követésére hívja fel a figyelmet. A fotószakkör másik választott témája a me­zőgazdaság gépesítése. Bemu­tatják a gépállomások, álla­mi gazdaságok gépeit munka­közben, mint az ember hűsé­ges segítőtársait, munkája megkönnyítőit. Képsorozat készül a Paksi Konzervgyárról és a legjob­ban teljesítő dolgozóiról. A különféle témakörök kép­sorozatait tablókon csoporto­sítják és látják el megfelelő szöveggel. A tabló elkészíté­sét a képzőművészkör tagjai vállalták. A képsorozatok elkészítését nem egyedül a paksi fotószak­kör tagjai végzik, hanem a járás községeiből is több aktí­vát vonnak be a munkába. A községi kultúrotthonoknak ugyanis nem mindenütt van lehetőségük fotószakkört in­dítani. A községekben lévő fényképészetet kedvelők így bekapcsolódhatnak a járási kultúrház fotószakkörének munkájába. Nemcsak szak­mai, hanem anyagi segítséget is kapnak a kultúrház szakkö­rétől. A Paksi Háziipari Szövetkezet kultúrcsoportja a „Bujócska“ című három fel­vonásos színművet tanulta meg és Pakson nagy sikerrel elő is adta. A szövetkezetben azonban, mivel tagjai kötés­sel, horgolással foglalkoznak, csupa asszonyok vannak. A darabhoz azonban jónéhány férfiszereplőre is szükség volt. Az asszonyi leleményesség úgy oldotta meg a kérdést, hogy rábeszélték a férjeket, vőlegé­nyeket és az előadás sikere bizonyítja, hogy vállalkozásuk mindenképpen eredménnyel járt. Jelenleg úgy tervezik, hogy csereműsor formájában a já­rás több községében előadják a „Bujócská“-t. Először is Németkérre látogatnak el, ahol a munkában élenjáró termelőszövetkezetek tisztele­tére tartanak előadást. A ter­vükben szereplő következő ál­lomás Dunaszentgyörgy. *

Next