Tolnai Napló, 1956. július (13. évfolyam, 154-179. szám)

1956-07-27 / 176. szám

az első ötéves terv idején. A belvízvédelmi és vízrendezé­si munkálatoknál fokozott mértékben kell társadalmi munkát is felhasználni. 12. A mezőgazdasági terme­lésben egyes vidékek és gaz­daságok adottságának legjob­ban megfelelő termelési mód­szereket kell alkalmazni és a gazdaságok számára is nagyobb lehetőségeket kell biztosítani ar­ra, hogy sajátos viszonyaink kö­zött a legjobban bevált nö­(Folytatás a 3. oldalról.)­vény- és állatfajtákat fejles­­szék. A mezőgazdaság irányító szerveinek fokozott figyelmet kell fordítaniuk a szocialista mezőgazdasági nagyüzemek vezetési, szervezési és gazdál­kodási kérdéseinek megoldásá­ra. A mezőgazdaság irányítá­sában fel kell számolni a bü­rokratikus utasításokat és egyre jobban ki kell bontakoz­tatni a helyi kezdeményezést. Emelni kell a mezőgazda­ságban dolgozók és a mező­­gazdasági munka, a szaktu­dás és a fizikai munka tár­sadalmi megbecsülését, s anyagilag, erkölcsileg első­sorban a termelésben elért eredményeik alapján kell a mezőgazdasági vezetőket is megbecsülni. Biztosítani kell a második ötéves terv idő­szakában a mezőgazdaság részére elegendő számú szakmunkás megfelelő ki­képzését (tehenész, juhász, kertész, kovács, bognár stb.) A megfelelő szakképzés megvalósítása érdekében egyes szakmákban be kell vezetni a mezőgazdasági üzemeknél a rendszeres ta­nulóképzést. IV. Szállítás és hírközlés A gyorsan fejlődő áruforga­lom zavartalan lebonyolítása, valamint a kulturáltabb, ké­nyelmesebb és gyorsabb sze­mélyforgalom megvalósítása érdekében nagymértékben fej­leszteni és korszerűsíteni kell a közlekedést. A közlekedés fejlesztésére a második ötéves terv időszakában több mint 10 milliárd forint beruházást kell fordítani. Jelentős anyagi esz­közöket kell összpontosítani a vasúti pálya s a járműpark korszerűsítésére és újjáalakí­­­tására, az egyes közlekedési ágak korszerű járműtípusok­kal való ellátására. A gazda­ságosság fokozása és a vasúti közlekedés tehermentesítése céljából a tehergépkocsival és hajóval végzett áruszállítás részarányát az 1955. évi 16,4 százalékról 1960-ban 20 száza­lék fölé kell emelni. Gondos­kodni kell a teherszállítás át­lagos távolságának és a szál­lítás költségeinek csökkentésé­ről. Fejleszteni kell a légiköz­lekedést is.­­ A vasúti közlekedés telje­sítménye árutonna-kilométer­ben 1960-ban az 1955. évihez képest mintegy 25 százalékkal emelkedjék. Növelni kell a vasútvonalak átbocsátóképességét a legfon­tosabb iparvidékek egymás kö­zötti forgalmában, a nagyipari központok környékén, a legfor­galmasabb fővonalakon. A má­sodik ötéves terv időszakában mintegy 170 kilométer máso­dik vágány lefektetésével tel­jes hosszában kétvágányú pá­lyává kell átalakítani a Buda­pest—Újszász—Szolnok, a Szolnok—Debrecen, a Buda­pest—Székesfehérvár vonala­kat. Öt év alatt teljesen, vagy jelentős részben újjá kell épí­teni Győr, Hatvan, Debrecen, Szolnok, Miskolc, Záhony vas­útállomásokat, valamint szá­mos közepes jelentőségű ál­lomást is. Az állomások épí­tésénél korszerű berendezése­ket és felszereléseket kell al­kalmazni és gondoskodni kell az utazóközönség igényeinek messzemenő figyelembevételé­ről. Az állomási mellékvágányok hosszát elsősorban a vasúti fővonalakon kell növelni úgy, hogy a vonalak összes hos­­­szához viszonyított arányuk a jelenlegi 38 százalékról 1960- ban 42 százalékra emelkedjék. A nagyipari üzemeknek a vas­úti hálózatba való bekapcsolá­sára mintegy 530 kilométer iparvágányt kell építeni. A vasúti vonalak átbocsátó­­képességének és a forgalom biztonságának növelésére a második ötéves terv éveiben mintegy 200 kilométer hossz­ban önműködő térközbiztosító berendezéseket kell felszerel­ni. Növelni kell a 22 tonna ten­gelynyomásra alkalmas vasúti vágányok hosszát, ami lehető­vé teszi nagyobb raksúlyú ko­csik és nagyobb vonóerejű mozdonyok alkalmazását, va­lamint a vonatok sebességé­nek növelését, öt év alatt ös­­­szesen 2400 kilométer vágányt kell felújítani, ebből 1600 ki­lométert 22 tonna tengelynyo­másra alkalmassá kell tenni. A vasúti forgalom korszerű­sítése és gazdaságosságának fokozása érdekében öt­ év alatt mintegy 300 darab Die­sel-mozdonyt és 30 darab vil­lamos mozdonyt kell üzembe állítani. A vasúton a Diesel- és az elektromos vonatvonta­tás arányát az 1955. évi 12 százalékról 1960-ban 25 szá­zalékra kell emelni. 1960-ban a vasúti tolatás több mint 50 százaléka Diesel-mozdonyok­kal történjék. A második öt­éves terv során be kell fejezni a budapest—hatvani és meg kell kezdeni a buda­pest—szolnoki vonal villa­mosítását. A villamos- és Diesel-mozdo­nyokon kívül a kiselejtezésre kerülő gőzmozdonyok pótlásá­ra 120 darab korszerű, nagy­teljesítményű gőzmozdonyt kell üzembe helyezni. Öt év alatt mintegy 11000 darab nagy raksúlyú, kis ön­súlyú teherkocsit kell a vasúti közlekedés számára biztosíta­ni. Jelentősen növelni kell a négytengelyű tartálykocsik, az önürítő szén- és ércszállító ko­csik, valamint a hűtőkocsik számát. Mintegy 1000 darab korsze­­rű, négytengelyes személyszál­lító kocsit kell a vasút rendel­kezésére bocsátani. Biztosítani kell az utazási sebesség foko­zását. A nagyobb távolságú belföldi és a nemzetközi utas­­forgalom számára 50 darab új háló- és étkezőkocsit kell for­galomba állítani. Az ötéves terv végéig biztosítani kell, hogy az utasok szállítása a vasúton kizárólag személyko­csikban történjék. Budapest és a fontosabb vi­déki városok között, valamint a nagyvárosok és a fontosabb üdülőhelyek között a közvet­len kapcsolat fejlesztésére gyors személyszállítást bizto­sító motorvonatokat kell for­galomba állítani. Öt év alatt 30 darab öttengelyes Diesel­motorkocsit kell a vasút ren­delkezésére bocsátani. A bu­dapesti elővárosi forgalom megjavítására 30 darab négy­tengelyű villamos motorkocsit kell üzembe helyezni. Az új típusú járművek és a megnövekedett járműpark ja­vítása és tárolása szükségessé teszi a javítóműhelyek, motor­színek korszerűsítését, hogy azok Diesel- és villamosmoz­donyok, valamint motorkocsik javítását is el tudják látni. A vasúti teherkocsipark gaz­daságosabb kihasználása vé­gett a teherkocsik forduló­ideje évi átlagban 3,8 napra csökkenjen, a tehervonatok átlagos terhelése 740 tonnára a vasúti teherkocsik átlagos hasznos terhelése 16 tonnára emelkedjék. A teherszállítás gyorsabbá és olcsóbbá tételére ki kell terjeszteni a szállítótartályok­ban való árufuvarozást, vala­mint az áruk ömlesztett álla­potban való szállítását. A ra­kodási munkák gépesítését gyorsított ütemben kell foly­tatni. 2. A folyami hajózás áru­szállítása öt év alatt 46 száza­lékkal növekedjék. E célból 15 darab motoros vontatóha­jót és 50 darab 1000 tonnás uszályhajót kell forgalomba helyezni. A teherszállítás se­bességének fokozásával és az állásidő csökkentésével az üzemidő egy napjára eső áru­tonnakilométer-teljesítmény mintegy 24 százalékkal növe­kedjen. Nagymértékben fejleszteni kell a Duna—tengeri hajózást, szállítási teljesítményét mint­egy 220 százalékkal kell emel­ni. Fokozott mértékben kell bekapcsolódni a nemzetközi, főleg a közel- és közép-keleti forgalomba. Öt év alatt nyolc Duna—tengerjáró hajót kell a közlekedés rendelkezésére bo­csátani. A dunai és balatoni kirán­duló forgalmat nyolc új sze­mélyszállító hajó forgalomba­­helyezésével kell megjavítani. 3. A gépkocsi-közlekedésben a teherforgalom mintegy 62 százalékkal emelkedjék. A te­hergépkocsi-közlekedés részé­re öt év alatt mintegy 17 000 új tehergépkocsit kell bizto­sítani. Különösen fokozni kell a központi teherautófuvarozó vállalatok által lebonyolított forgalmat. Ennek megfelelően szállítási feladataikat mint­egy 130 százalékkal kell nö­velni. Fokozott figyelmet kell for­dítani a gépkocsipark jobb ki­használására. A központi te­herautófuvarozási vállalatok­nál a raksúlykihasználás mint­egy 12—15 százalékkal emel­kedjék. Fokozni kell a pótko­csik alkalmazását és javítani kell a gépjármű-állomány alkatrész ellátását. A távolsági autóbuszközle­kedés járműállományának nö­velése és műszaki állapotának megjavítása céljából öt év alatt 1100 darab távolsági autó­buszt kell üzembe helyezni. Ez lehetővé teszi a meglevő jára­tok sűrítését és további közsé­geknek a közlekedési hálózat­ba történő bekapcsolását. A gépkocsik üzembiztonsága és karbantartása érdekében a forgalmi telepek és javítóállo­mások hálózatát bővíteni kell. Biztosítani kell, hogy minden nagyobb vidéki városban és ipari gócponton megfelelő forgalmi telep és javítóállomás is jön rendelkezésre. A gépjárműforgalom fejlő­dése fokozott köv­telményeket támaszt a közúti hálózattal szemben. Ennek megfelelően iparvidékeink legjobban igény­be vett fő közlekedési útjai­nak egyes szakaszait át kell építeni szilárd burkolatú utakká. Meg kell építeni a Hatvan— Salgótarján, Budapest—Ta­tabánya, Miskolc—Ózd kö­zötti pormentes, szilárd bur­kolatú utakat. További községeket kell be­kötni az állami közúti háló­zatba. Mintegy 1700 km hos­­­szúságban a közutakat por­mentes burkolattal kell kor­szerűsíteni. 4. A második ötéves terv időszakában lényegesen ki kell terjeszteni a csővezetéken történő szállítást. Mintegy 700 kilométer hos­­­szú új csővezetéket kell lé­tesíteni. Így meg kell építeni a Nagy­lengyel—Szőny, Lovászi—Pét, valamint a román országhatár —Tiszapalkonya közötti cső­vezetékeket. 5. A hírközlés második öt­éves tervének fontos feladata a távbeszélőhálózat további fejlesztése. A lakosság távbe­szélővel való ellátottsága mintegy 30 százalékkal növe­kedjék. Ennek során a táv­beszélő-központok állomásbe­fogadó képességét Budapesten 36 százalékkal, a vidéki vá­rosokban és községekben 27 százalékkal kell emelni. Foly­tatni kell a termelőszövetke­zeteknek, az állami és erdő­­gazdaságoknak, a gépállomá­soknak a távbeszélőhálózatba való bekapcsolását. A távol­sági távbeszélőszolgálat meg­javítása érdekében meg kell kezdeni a helyközi kapcsolás gépesítését. Tovább kell bővíteni a nem­zetközi távbeszélőhálózatot. Korszerűsíteni kell az el­avult postai épületeket. Fontos feladat a legkorsze­rűbb hírközlési módok beve­zetése. Budapest és mintegy 60 kilométeres körzete részére 1957-ben 30 kW-os, Miskolc és kb. 25 kilométeres körzete ré­szére 1958-ban 5 kW-os tel­jesítményű televíziós adót kell üzembe helyezni. Biztosítani kell a nemzetközi televíziós hálózathoz való csatlakozást. Elő kell készíteni a színes te­levízió bevezetését. Létre kell hozni az ultrarövidhullámú rádióműsoradó-hálózatot. Az országos mikrohullámú, veze­ték nélküli távbeszélőhálózat megteremtésének első lépése­ként a második ötéves terv éveiben az ország mintegy harmadrészén ki kell építeni az átviteli berendezéseket. (Az irányelvek befejező ré­szét holnapi számunkba közöl­jük.) • TOTÓN/ Apróhirdetések KAJMÁDI ÁLLAMI GAZ­DASÁG szakácsnőt keres augusztus 1-re. CUKRÁSZKÉSZÍTMÉNYEK megrendelhetők ,alkalmi torták szeletekben is a Tamási Föld­művesszövetkezet cukrászdájá­­ból SZALMA és SZÁLAS takar­mányféléket bármilyen mennyi­ségben vásárolnak a Bonyhádi Járás Földművesszövetkezetei és a földművesszövetkezetek Járási Központjának szálas te­lepe, Bonyhád. időjárás• Várható időjárás pénteken: Változó felhőzet, néhány helyen záporeső, zivatar. Mérsékelt északnyugati,északi szél. A nap­pali felmelegedés kissé foko­zódik. Várható legalacsonyabb hőmérséklet: 11 —14, legmaga­sabb nappali hőmérséklet 25— 28 fok között. MOZI Garay Filmszínház július 26 —29-ig: A csinytevő. Szovjet film. Előadások kezdete vasár- és ünnepnap fél 4, 6 és fél 9-kor, Hétköznap: 6 és fél 9 órakor. Kertmozi július 27—29-ig: Három testőr. Mulatságos fran­cia filmvígjáték. Előadások kezdete: este 9 órakor. TOLNAI NAPLÓ Az MDP Tolna megyei Bizottsága és a Megyei Tanács Lapja. Szerkeszti a Szerkesztőbizottság. Felelős kiadó: GYŐRE JÓZSEF Kiadja a Tolnai Napló Lapkiadó V. Szerkesztőség telefonszáma: 20—10. Kiadóhivatal telefonnszáma: 20—11. A szerkesztőség és kiadóhivatal címe: Szekszárd, Széchenyi u. 18. Terjeszti: a Megyei Postahivatal Hírlaposztálya és a hírlapkézbesítő postahivatalok. Előfizetés postahivataloknál és kézbesítőknél. Havi előfizetési díj: 11 Ft. Szekszárdi Nyomda Szekszárd, Széchenyi u. 46. Nyomdáért felel: Odeoka Rezső. Telefon: 21—21. Az albán nagykövet elutazott Budapestről Hegedűs András a miniszter­­tanács elnöke július 25-én, szerdán fogadta Piro Koci rend­kívüli és meghatalmazott nagy­követet, az Albán Népköztársa­ság távozó magyarországi nagykövetét, aki július 26-án elutazott Budapestről. A nagy­követ búcsúztatására a repülő­­téren megjelent Csatorday Ká­roly a külügyminisztérium pro­tokoll osztályának vezetője, valamint az albán nagykö­vet­­ség tagjai. b­ Állandó gépi használatra szövetkeztek a paksi egyéni gazdák MÉG CSAK NÉHÁNY NAPJA, hogy elhangzott Gerő­ elvtárs beszéde a Központi Vezetőség ülésén: „mi az egyéni paraszt­gazdaságokat is támogatjuk, igyekszünk elérni, hogy termelési tartalékaikat jobban kihasználják, hogy mindenek­előtt a termelőszövetkezeti parasztság mellett a szegény­­parasztságra támaszkodunk, de igyekszünk szoros szövetséget teremteni a középparasztsággal­. Gerő elvtárs beszéde s a Központi Vezetőség egész mun­kája igen behatóan foglalkoztatja a falu népét, a dolgozó parasztokat. Akadnak persze olyanok, akik nem értik meg a Központi Vezetőség ülésének nagy horderejét, mint például az egyik dunaszentgyörgyi gazda, aki azt a következtetést vonta le a Központi Vezetőség munkájáról, hogy most már nem kell a beadási kötelezettséget teljesíteni, de a parasztság zömének az állásfoglalását az egyik paksi egyéni gazda fo­galmazta meg helyesen a gazdagyűlésen: „Nagyobb lett a paraszt bizalma.“ S hogy ez mennyire így van, éppen a paksi gazdagyűlés igazolja. Arról van ugyanis szó, hogy Pakson a tekintélyes középparasztok egy kisebb csoportja már csaknem egy éve foglalkozott azzal a gondolattal, hogy a szomszédos duna­szentgyörgyi gépállomással valamilyen közös szerződéses viszonyba lép, a saját gazdaságában lévő összes mezei munka elvégzésére. Eddig azonban csak maguk között beszéltek er­ről, nem akarták a nyilvánosság elé vinni elgondolásaikat, terveiket, attól tartottak, hátha egyszerre rájuk húzzák a a termelőszövetkezet szabályait. Pénteken azonban éppen a Gerő beszédre hivatkozva megjelentek a gépállomáson az élenjáró paksi gazdák, s vasárnap délelőttre már összehívták a gazdagyűlést is. Több mint 250 egyéni gazda jött össze a tanácsháza nagytermében. A 19 holdas Girscht Ádám mondta el a néhány élenjáró gazda tervét. Ott volt a dunaszentgyör­gyi gépállomás és a Tolna megyei gépállomások igazgatója is, akik a paksi egyéni gazdák kezdeményezésének már a gondo­latát is helyeselték, és a gazdákat a legmesszebbmenő támo­gatásról biztosították. AZ­ EGYÉNI GAZDÁK is helyeselték a kezdeményezést, noha elmondták, a gépállomás eddigi munkájával kapcsolatos kifogásaikat is. Alig egy órás vita után azonban megszületett a nagy elhatározás, az egyéni gazdáknak a gépi használatra való szövetkezésének az országban is első formája. Először öten voltak, azután tízre, majd tizenötre nőtt a néhány népi demokratikus országban már ismeretes, de nálunk még nem található, úgynevezett gépi használatra való közös társulás tagjainak a száma. Girscht Ádám, Somogyi István, Grosz József és még tizenkét egyéni gazdatársuk közös szerződést kötöttek a gépállomássa). E szerint hétfőn az első, kedden a második vontató érkezett Paksra, hogy a gépi használatra szövetkezett egyéni gazdák saját elgondolásaik és terveik sze­rint szervezzék egymás között a betakarodást. Bejelentették már vetőgépigényüket is, 6 lófogatú vetőgépet kértek. Többen felvetették a silózógépek igénybevételét, és különösen az őszi vető- és mélyszántásnak a gépállomással való elvégeztetését. A gépi használatra társult egyéni gazdák a szerződésben egyelőre egy hétre veszik igénybe a gépállomás két vontató­ját, de már a gazdagyűlésen szó volt róla, hogy a gépek megérkezése után újabb 10—20 gazda csatlakozik hozzájuk. A vasárnapi gazdagyűlésen az új társulással kapcsolatos han­gulatot az jellemezte, hogy ugyan valóban adni lehet-e a kommunisták szavára. Az ország első gépi használatra szövetkezett egyéni gaz­dái a gépállomással kötött szerződésben kimondják, hogy a gépállomástól kapott gépek folyamatos munkájáról gondos­kodnak. Műszaki kiesés, vagy rossz idő esetén, amikor a gé­pek nem dolgoznak, nem fizetnek a gépekért. AZ ÚJ SZÖVETKEZETI FORMA előnyei, hogy a gépi használatra társult gazdák időben megkapják a gépeket a gépállomástól, s ők maguk rendelkeznek a gépek irányítása felett. Ezzel a munka gyors és időben való elvégzését bizto­sítják saját maguk számára. A gépi használatra társult gaz­dáknál az általuk igényelt traktorosok dolgoznak állandóan, s így a munkák minőségi elvégzésére is erkölcsi biztosítékot ad a gépállomás. Szerződésileg a gépállomás nem egyes egyéni gazdákkal, hanem a gépi használatra társult gazdák csoportjával áll szemben. Természetes, a gépeket sem egyéni­leg igényelik a gépállomástól, hanem az egyéni gazdák ma­guk által megbízott, vagy megválasztott vezetőkön keresztül. A gépállomás által végzett munkák díját a gépi használatra társult gazdák az egyes munkák elvégzése után a saját meg­bízottjuk által fizetik be a gépállomáshoz. Hétfőn reggel 7 óra tájban a dunaszentgyörgyi gépállo­más első vontatója megérkezett Paksra. Girscht Ádám 19­­ holdas egyéni gazda és társai igen barátságosan fogadták a gépállomás igazgatóját és a vontató vezetőjét. A gépi haszná­latra szövetkezett gazdák egymásnak összesegítve azonnal meg­kezdték a betakarodást. EGY ÓRÁVAL KÉSŐBB a gépállomások Tolna megyei igazgatóságától távbeszélőn kaptak üzenetet a bölcskei gépál­lomás vezetői, hogy a dunaszentgyörgyiek kisegítése miatt még aznap este jelentkezzen egy vontató a gépi használatra szövetkezett paksi egyéni gazdáknál. Hétfőn délután a paksi egyéni gazdáknak már egy újabb csoportja csatlakozott a gépi használatra szövetkezett gazdatársaikhoz. A paksi gazdák kezdeményezése arról tanúskodik, hogy Gerő elvtárs beszéde önbizalmat és bátorságot adott az egyéni gazdáknak. A pak­siak példáját azóta követték a bölcskeiek és madocsaiak is. S a Párt Központi Vezetőségének hétfő reggel közzétett határo­zatában is megerősíti a párt az egyéni gazdaságok segítségére irányuló politikáját. „Hatékonyan kell támogatni a földmű­vesszövetkezeti mozgalmat és ennek keretében az egyszerű géphasználati, gyümölcs, zöldség, méhész, borjúnevelő stb . termelési társulásokat, szakcsoportokat... legyenek ezek az egyénileg dolgozó parasztok számára az együttműködés, a kollektív munka, a szövetkezéssel járó előnyök megismerésé­nek iskolái...“ — mondja a Központi Vezetőség 1956. július 18—21-i ülésének határozata. Nagy Ferenc 1 v r « y

Next