Tolna Megyei Népújság, 1957. szeptember (2. évfolyam, 205-229. szám)

1957-09-22 / 223. szám

«­QI; & MŰVELŐDÉS Hogyan segíthet a társadalom az iskolának? ]M­­űvelődésügyünk óriási fejlődé­­sern ment át a felszabadulás óta. Az állandóan fejlődő általános iskolai oktatás és nevelésnek termé­szetesen sok-sok feltétele van, me­lyeket az eredményes munka végzé­séhez biztosítanunk kell. (Pl. „képzett nevelők, állandó tanterv, tudomá­nyos és módszeres tankönyv stb.) Ezen feltételek mellett a legfonto­sabb a tárgyi feltételek biztosítása. Itt még van bőven tennivaló, különö­sen a tanteremhiány felszámolásá­ban. Gondos, előrelátó pedagógusok, szü­lők, párt és állami vezetők tudatá­ban vannak, hogy jelenlegi gazdasági helyzetünkben nem várhatjuk min­den probléma azonnali megoldását államunktól. Gyönyörű példákat le­het felsorakoztatni, hogy mire képes a közösség, ha kívánságukat meg­hallgatják és lelkes, ügybuzgó, hiva­tásukat szerető vezetők a feladatok megoldásában az élre állnak. H­­osszú oldalakon keresztül le­­hetne a példákat sorolni, de vegyük csak az utóbbi évek társa­dalmi megmozdulásai közül a na­gyobbakat. Tolnán 110 ezer, Decsen 60 ezer forint értékben és Fácánker­ten az elmúlt tanévben községpoliti­kai tervből új óvodát építettek. Ezek­ben a községekben a vezetők és szü­lők felismerték, hogy mily nagy je­lentőségű, ha gyermekeik óvodába járnak. Nemcsak azért szükséges a kicsiny gyermek óvodába járatása, mert míg a gyermek biztos helyen van, addig az édesanya nyugodtan végezheti termelő vagy háztartási munkáját, hanem a művelt ember nevelésében is nagy szerepe van. Nemcsak felügyelet alatt vannak a gyermekek, szakavatott pedagógusok oktatnak, nevelnek az óvodában. És mennyire örül az a tanító, aki óvodá­ban járt gyermekeket kap az első osz­tályba. Könnyebb, eredményesebb a munkája , de a szülő boldogságát is növeli, ha kicsiny , gyermeke jó bizonyítvánnyal tér haza, meg az óvodai nevelés eredménye az is, hogy iskolai tanulmányai során a gyermek könnyebben boldogul. A pörbölyi szülők és nevelők már 1955-ben felismerték ezt és lépéseket tettek, hogy nekik is legyen óvodájuk. lelkes támogatókra akad­tak Vida János ig.-tanító és Klement István tanácstag személyében, aki tanácstagi megbízatásának magasla­tán állva, választóinak bizalmát szol­gálva felvetette tanácsülésen válasz­tói kívánságát és maga jó példát mu­tatva, munkafelajánlást is tett. Ilyen kezdet után csatlakozott a szülőkön kívül a helyi DISZ-szervezet, az állami gazdaság üzemegysége is. A lelkesedést és az ebben rejlő erőt felismerte ifj. Horváth József VB. el­nök és Paksi Béni VB. titkár, nem késlekedtek, nem halogatták az ügyet, hanem amint a tanácsülés jóváhagyta, máris megkezdték a fel­lelhető helyi anyag összegyűjtését és beépítették a községpolitikai tervbe. Terméskövet, téglát, faanyagot szál­lítottak a szülők társadalmi munká­val az építés színhelyére. Már jórész­ben együtt volt az anyag, amikor 1956-ban az árvízvédelmi munkálato­kat vezető Garamvölgyi Mátyás építő technikus, a megyei tanács dolgozója társadalmi munkában megtervezte az előszobás, foglalkoztató termes, össz­komfortos nevelői lakásos óvodát. TV m­egindult az építkezés. A hely­ség apraja-nagyja szorgosan munkálkodott, DISZ-tagok ásták az alapokat, Klement János saját kis fűrészén 860 folyóméter lécet fűré­szelt a tetőzetre, az ág. és szülők foga­tai szorgoskodtak, a kőművesek mel­lett önkéntes segédmunkások segítet­tek. Marci József ág. üzemegység vezető is állandóan rajta tartotta a szemét a munkálatokon, nehogy le­álljon. Vida János igazgató-tanító, Paksi Béni VB. titkárral állandóan szervezett, gondoskodtak anyagról, munkaerőről. Az 1955-ös békekölcsön jegyzés túlteljesítéséért kapott a község ju­talmat, ezt az összeget is erre fordí­tották, anyagot vásároltak belőle. Az állam is adott támogatást a járási oktatási osztályon keresztül, 15 000 forint erejéig. Elkészült az épület. Van még ugyan tennivaló, de a hiányzó mun­kák befejezéséhez (külső vakolás, stb.) még ad az állam 10—15 ezer fo­rintot, meg vadonatúj bútort, mely­nek jó részét már meg is kapták. Augusztus 15-től üzemel is az óvoda. .A napokban hoztak az SZMK tagjai 460 forint értékű játékot a kicsinyek­nek. Büszkén mutogatják a pörbölyiek új óvodájukat. Gondtalan gyermekek, bájos leánykák, fiúcskák zsivalya ad életet a példaadó szervezés és mun­kából épült „második otthonnak’1. És milyen boldog gyermek, szülő, nevelő és tanács egyaránt! Büszke tekintet­tel szemlélik művüket. Jogosan! !E zek a dolgozók még többre is képesek. Legközelebbi célki­tűzésük a villany bevezetésének meg­valósítása. Bizonyosan meg is lesz! De szolgáljon példaként a többi köz­ség dolgozóinak és nevelőinek is. Mennyi, de mennyi elfekvő, úgyneve­zett fellelhető anyag van, amelyet könnyűszerrel össze lehet gyűjteni és évről évre összerakosgatva egy-egy oktatási intézményt bővíteni tante­remmel, vagy korszerűsíteni. Legdrágább kincsünk a gyermek! Előre hát pedagógusok, tanácsok, szülők, hogy gyermekeink munkahe­lyét (iskola, óvoda) olyanná tegyük, amilyent megérdemelnek. Teremtsük meg a tanulmányi munka jó alapfel­tételeit, hogy gyermekeink okos, gon­dolkodni tudó és művelt építői lehes­senek szocializmust építő magyar há­zu­nknak. TOR­NA MEGYEI NÉPÚJSÁG -nnríYYvyrnwYlíYYyf, 1957 szeptember 22. lUátía UimiíaH^ap-jai 909 A Megyei Tanács kitiltja a megyéből az engedély nélküli színtársulatokat Tolna megyének nincs állandó szín­háza, a Faluszínház pedig — ami kí­vánatos lenne — nem tudja kielégíteni az egyre növekvő színházi igényeket. Ezért lett Tolna megye a különböző kó­bor színtársulatok egyik legjobb vadász­­területe: alig múlik el hét, hogy vala­milyen alkalmi együttes szervezője ne kopogna be a megyei tanács művelődési osztályához, hogy a legkápráztatóbb ígér­getésekkel működési engedélyt kérjen. A baj­t fokozza, hogy ezek a szervezők nem egyszer más megyékből, esetleg a mű­velődési minisztériumtól is hoznak ajánló levelet. Ha pedig ilyen nincs, akkor fel­mutatják a sokat ígérő falragaszt, amely jobbnál jobb nevekkel hirdet „két és fél­órás kacagást”, vagy „felejthetetlen szín­házi élményt”. A megyei tanács műve­lődési osztálya, kicsit talán könnyelműen, eleinte hitelt adott az ajánlóleveleknek, a beígért műsornak, s kiadta az enge­délyt. Az ellenőrzések során azonban ki­derült, hogy a legtöbb esetben közönsé­ges SZÉLHÁMOSSÁGRÓL VAN SZÓ ... Még jelenleg is négy alkalmi színészi együttes járja a megyét s a tanács csak a községek tiltakozásából — sajnos, min­dig utólag — tudja meg egyáltalán nem dicsőséges dolgaikat. Itt van mindjárt az úgynevezett „Fővárosi vidám fiatalok” együteese. Műsorukat az Országos Fil­harmónia is engedélyezte, persze azt, amit Pesten bemutattak és nem azt, ami­vel most Sióagárdon szerepeltek. Az en­gedélyezést kérő falragaszon ugyanis is­mert és megbecsült színészek nevei van­nak, de mire Tolna megyébe értek a „vidám fiatalok”, erősen megfogyatkoz­tak, s előregyártott plakátjukon leragasz­tották a névsort is- Az öttagú vándor társulat Szekszárdon két alkalmi zenészt vett maga mellé s a megyei tanács meg­tévesztésével kapottt engedély alapján járják a megyét. Működésükre jellemző, hogy legutóbb Sióagárdon a közönség visszakövetelte a pénzét! Nem sokkal jobb A MAGYAR JÁTÉKSZÍN elnevezésű alkalmi együttes sem. Elő­adásai primitívek, még csak egy díszle­tet sem tudnak felállítani s a falragaszo­kon hirdet­ett zenekart egyetlen harmoni­­kás jelenti. Arról nem is beszélve, hogy a Játékszín előadásai után a hat-hét tagú társulat tagjai rendszerint össze­vesznek, sőt nem egyszer verekedésre is sor kerül, mert nem tudnak elosztozni a bevételen. Néhány együttesnek neve sincs, ezek mint a Néma levente együt­tese, vagy a Nótás kapitány csoportja szerepelnek, darabjuk címét választva névadóul. Külön gondot okoz a megyei tanács­nak, hogy a kötelezően benyújtott műsor­tervet egyszerűen nem tartják be, a ki­csikart engedéllyel össze-vissza járják a megyét, s bottal üthetni a nyomukat. Persze az is baj, hogy a hivatásos, jó névnek örvendő együttesek sem mindig járnak elől valami jó példával. Éppen­séggel nem nevezhető erkölcsös dolognak az, amit A HOLÉCZY-EGYÜTTES vitt véghez Bonyhádon. Egy nap három előadást tartottak, amelynek bevétele meghaladta a 20 ezer forintot. Estére vi­szont az egész együttes annyira leitta magát, hogy egy részük színpadra sem tudott lépni, a tökrészeg zongorista pedig előadás közben — bármilyen szokatlan is — lehányta a zongorát. Erre aztán a Nótás kapitány együttese joggal mond­hatja: ja, ha a Holéczyéknek szabad... Persze a Holéczyéknek sem lenne sza­bad, s a megyei tanács művelődési osz­tálya most végre KEMÉNY KÉZZEL RENDET TEREMT Thália hivatlan papjai között. — Ellenőrzéseink során — mondja Molnár György, a művészeti előadó —, pontos képet kaptunk arról, milyen ká­ros munkát végeztek a különböző kóbor társulatok. Szerencsére még a színházi szezon elején vagyunk, ki tudjuk javítani a hibákat. Legfontosabb teendőnk az, hogy véget vessünk minden olyan tár­­sulat garázdálkodásának, amely akár művészi, akár erkölcsi szempontból ki­fogás alá esik. A négy-öt tagú magánváll­­alkozásoknak, amelyek nem egyszer egé­szen kétes elemekből tevődnek össze, egyáltalán nem adunk engedélyt! A cé­lunk az, hogy a falunak minél maga­­sabbrendű művészetet nyújtsunk és sem­miképp sem fogjuk megengedni, hogy olyan kisebb-nagyobb truppok házalja­­nak a megyében, amelyeknek egyetlen céljuk az, hogy minél több pénzt zse­­beljenek be. A jövőben minden előadást előzetesen ellenőrzünk s reméljük, hogy ezzel sikerül elejét vennünk minden ízlés­rontó magánvállalkozásnak. Megkezdődött a tanév és vele együtt ismét munkához látnak a kul­­túrmunkásaik is. Sok községben sze­mély­­csere után új ember vette át a kultúrházak vezetését. Új emberek­kel új problémák, nehézségek, me­lyekkel meg kell birkózni. Sok helyen nem könnyű feladat vár a kultúrott­­honok igazgatóira. Melyek is most a legfontosabb fel­adatok? Elsősorban is biztosítani kell az anyagi létalapot. Ennek megterem­tésére igen alkalmas most ősszel a jól szervezett szüreti mulatság búcsúi bálok, a nyáron ,illetve nyár elején előadott színdarab felújítása. Például hétyen felújítják a már többször elő­adott Mágnás Miska című zenés da­rabot. Bonyhádvarasd most tanulja a Nagymama című színművet, Murga esztrád műsorral készül. Ha most megadjuk az alapot, úgy a téli mű­sorok és ismeretterjesztő előadások közönsége biztosítva van. Fontos, hogy a már működött tánccsoportokat ismét összehozzuk és felelevenítsük a község hagyományos népszokásait. Nem lehetséges ,hogy egyetlen kultúr­otthon munka nélkül legyen. Minden ügyvezető kötelessége időben gon­doskodni arról, hogy tiszta, ízléses kultúrotthon várja a dolgozókat, ké­szítse elő az ismeretterjesztő előadá­sokat, szervezzen szakköröket, ahol lehetséges, ezüstkalászos tanfolyamot indítsanak, nagyobb községekben ajánlatos tánciskolát szervezni, hogy ifjúságunk az ízléses táncok mellett illemről is halljon, mert, sajnos, igen elharapódzott ifjúságunk körében, hogy tánctermekben, melegítőben íz­léstelen öltözékben jelenik meg nin­csenek tisztában a legelemibb illem­szabályokkal, amelyek mindenkire vonatkoznak, még a sportolókra is. Fontos feladat a tél­ tüzelő biztosí­tása. Már most nagy gondot fordít­sunk arra, hogy télen emiatt ne le­gyen fennakadás. A jól betanult színdarabbal láto­gassunk el a szomszédos községekbe is, mert ez nemcsak anyagi sikert je­lent, hanem serkentőleg hat a másik község fiatalságára is. Ne felejtsük el, hogy minden rendezvénnyel a szórakoztatás mellett nevelési cél­jaink is vannak. Igen fontos a jó kapcsolatok kiépí­tése a KISZ ifjúságával is. Adjunk alkalmat a közös rendezvényekre, vonjuk be a fiatalságot minden mun­kába. Az ifjúság legyen a kultúrott­hon igazgatójának legfőbb segítője. Érezze az ifjúság azt, hogy a kultúr­otthon az övé is és neki is vannak kötelességei a kultúrotthonok felé. Ajánljon fel az ifjúság kis társadalmi munkát is, ha a kultúrotthonok tata­rozásáról van szó. Például Murgán szükséges lenne a kultúrhelyiség mel­letti kis öltöző padlózása, vagy köve­zése. Ezt igen olcsón meg lehet csi­nálni, ha az ifjúság maga is összefog és egy-egy téglával hozzájárul annak lekövezéséhez. Nagy gondot fordítsunk a kultúr­otthonok tisztaságára. Minden ren­dezvény után azonnal takaríttassunk, ne várjunk a következő rendezvé­nyig. Akad munka mindenütt és szívesen vesz részt a lakosság egy-egy rendez­vény előkészítésében, csak a kezdet nehéz, de ha ezt a nehézséget leküz­döttük, úgy a siker nem marad el és a falu dolgozói hálásak lesznek a kul­­túrmunkás nevelőknek. Ne késlekedjünk, fogjunk hozzá a munkához inkább ma, mint holnap. MAJOR MÁTYÁS igazgató Bonyhád: Újra munkához látnak a kult­úr­á­unk­á­sok Szeressük és ápoljuk édes anyanyelvünket Művelődésügyi kormányzatunk egy­re sürgetőbb követelménye, tanuló­­ifjúságunk anyanyelvi kultúrájának, szóbeli és írásbeli kifejezőkészségé­nek meggyorsítása. Nem ok nélkül! A nyelvi elszünkülés, a kifejező erő­ben való megfogyatkozás ízetlensé­gek és hordalékok elszaporodása be­szédünkben, általában tartalmi, gon­dolkozásbeli pongyolaság köntöse. Ez kétségtelen. Az is, hogy az iskola, ok­tatás és nevelőmunka eddig nem ma­radt közömbös a veszély elhárítása érdekében. Ám a tantermekben folyó nyelvi­­ ízlés és gondolkodásbeli) ne­velés eredményességét nagymérték­ben csökkentette, és fékezi ma is — az iskolákat szinte behínározza a hi­bás nyelvi környezet. Ez utóbbi káros jelenségeire is ki kívánjuk terjeszte­ni figyelmünket, — és­pedig a nyil­vánosság előtt. Jól tudjuk: az efféle próbálkozás nem éppen hálás és veszélytelen vál­lalkozás. Bizonyos érzékenykedések kiküszöbölése megfelelő tapintat mel­lett még csak sikerülhet. Nagyobb Cerberus ennél a köztudat eleve nem rokonszenvező állásfoglalása minden „nyelvészkedéssel’’ szemben. Vajon hány íróasztal boldog birtokosa uta­sítja még ma is külön szek­torba a gondolkodást (az intézkedés jogát) és a helyes nyelvi megformá­lást? Hány érettségizett vagy diplo­más ember hárítja el magától a leg­alapvetőbb nyelvi igényt is rangjelző, nyílt vallomásban vagy a farzsebében bujkáló gondolattal: — Ugyan ké­rem! Nyelvhelyesség, tiszta magyar­ság?! Mi közöm nekem az ilyen gyermekes pepecseléshez? Az élet tényei közt félszegen botorkáló taná­rok dolga az, ott a fiam, nyúzzák ve­le csak őt. Valam­ ilyesmiről vall nekem egyik tanárkori élményem is ... A nyári szünet nagy ígéreteire, terveire a bol­dogság ritmusával felelt nekem a Szombathelyről Győr felé robogó gyors. Fütyörészni kezdtem, amikor a kényelmes fülke másik utasának, javakorbeli asszonynak bánatos arca hamarosan a tanár, önfegyelem és tekintélytartás állapotába fékezett vissza. Pár állomással odább egy jó­ízű bácsi kedélyeskedett be hozzánk (falusi jegyzőnek néztem). A titok nyitja és egyúttal a bánat zsilipje megnyílt. A hölgy f­ a latinból meg­bukott. Az iskola, a tanárok, sőt, az élet szokásos elmarasztalása nem enyhítette a megkeseredett anyai szív fájdalmát, de a későbbi mizitáns a maga ízes mondásaiban erre is meg­találta az enyhítő balzsamot. „Higgye el, Asszonyom, nem csodálkozom a fián, kutyafésülés az egész latin. Hát nem, kedves öcsém?” Pár tettleges­­séggel is terhelt latin tanár; lelki­­ismeretemet a következő tanévre visszafojtva — alig táguló bugyboré­­kolással és igenlő fejbólint­ásokkal siettem a felszólító megsegítésére. — Kedélyes játékba fordult opportuniz­musom alján persze továbbra is ott feszengett a lelkiismeret, na, meg a leleplezés veszélye is... Úgy hiszem, anyanyelvünket is ha­sonló, fölényes minősítésekkel és cinkossággal áruljuk el. Csak derű­sen ,­gurgulázunk, pusmogunk vagy bosszankodunk, de nem mondjuk meg nyíltan, hogy ugyan kedves Hangos Híradó Hivatal Vállalat, vagy Ipszi­­lonka, mit akar azzal a harmadik személyű hivatali nyelv tekintélyét mímelő, az első személyű (én vagy mi) felelősséget kerülő modorossággal (tolatás történik, a­helyett tolatunk), a fenti okból vaskos germanizmusba (ki lett hirdetve, meg lesz büntetve, ahelyett: kihirdettük, megbüntetjük) süppedő paragrafusnyelvvel? Ugyebár, senki se vetette még a MÁV szemére azt a kisbírói ízű körül­ményességet, amivel szinte személyi rangra kész emelni a tárgyakat. Ta­valy nyomtatott szövegben még nem arra figyelmeztette utazó közönsé­gét, hogy ezt és azt a tárgyat sze­mélykocsiban szállítani nem szabad. Ez így túlságosan közvetlen üzlet­­szabályzaton aluli lett volna. A MÁV csak önmagához hű, tekintélyes (?) nyelven szólalhat meg. Lesz tehát: „... a kocsiból való bevitelből kizárt tárgyak ...” Kérdés: A tárgyak kap­tak értesítést arról, hogy őket kizár­ták a kocsikból? De elég most ebből ennyi. Ma még csak ígérjük a csokrot, következő szá­munkban majd átnyújtjuk. Akkor tessék illatát élvezni, bíró János szakfelügyelő.

Next