Tolna Megyei Népújság, 1957. november (2. évfolyam, 257-282. szám)

1957-11-17 / 271. szám

A Népköztársaság Elnöki Tanácsának 1957 évi 63.­­számú törvényerejű rendelete a munkás­tanácsokról 1. paragrafus: A munkástanácsok­ról szóló 1956. évi 25. számú törvény­erejű rendelet hatályát veszti.­­ DOBI ISTVÁN s. k. a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke. Az üzemi demokrácia kiszélesítése a dolgozóknak, mindenekelőtt a mun­kásosztálynak és a termelés területén munkálkodó értelmiségieknek — a gazdasági építő­munka irányításával való fokozottabb bevonása azt a célt szolgálja, hogy elősegítse a dolgozók alkotó kezdeményezésének kibonta­kozását a szocializmus építésében, meggyorsítsa a szocialista gazdaság felépítését, hozzájáruljon a népjólét további emeléséhez, s mindezek kö­vetkeztében tovább erősítse a népha­talom, a proletárdiktatúra államát. Az üzemi demokrácia továbbfej­lesztése a hazánkban nagy tradíciók­kal és a szocialista építő munka te­rén gazdag tapasztalatokkal rendel­kező szakszervezeteknek, mint a dolgozók, mindenekelőtt a munkás­­osztály legátfogóbb tömegsz­ervezetei­­nek a megtisztelő kötelessége. A magyar forradalmi munkás­2. paragrafus: A jelen törvény­­erejű rendelet a kihirdetés napján lép hatályba. KRISTÓF ISTVÁN s. k. a Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára. paraszt kormány és a Magyar Sza­bad Szakszervezetek Országos Szö­vetségének elnöksége az üzemi dolgo­­zóknak a vállalatok gazdasági irá­nyításába, a termelés társadalmi el­lenőrzésébe való fokozottabb bevo­nása céljából szükségesnek tartja, hogy a termelő vállalatoknál a szak­­szervezetek irányítása alatt üzemi tanácsok alakuljanak és segítsék a tervgazdálkodás érvényesítését, az állami vállalatok társadalmi tulaj­donának megszilárdítását, valamint az állami vállalatok egyszemélyi fe­lelős vezetését. Az előzőkben foglaltak figyelembe­vételével, a magyar forradalmi mun­kás-paraszt kormány a Magyar Sza­bad Szakszervezetek Országos Szö­vetségének elnökségével egyetértés­ben az üzemi tanácsok megalakítá­sát, szervezetét, és jogkörét az aláb­biakban szabályozza: 13. Az üzemi tanácsok megalakítá­sáról az üzemi bizottságok gondos­kodnak. Az üzemi tanács 15—121 tag­ból áll, e kereten belül az üzemi ta­nács tagjai számát az üzemi bizottság határozza meg. Az üzemi tanács elnöke az üzemi bizottság elnöke. a) Az üzemi tanács tagságának két­harmadát az üzemi bizottság által be­hívott, választott szakszervezet, funk­cionáriusok (ÜB tagok, műhelybizott­­sági tagok, bizalmiak) alkotják, egy­­harmad részét az üzemi dolgozók ter­melési tanácskozásokon választják; b) állásuk, illetőleg tisztségük foly­tán tagjai az üzemi tanácsnak — a vállalat igazgatója főmérnöke (fő­­agronómusa), főkönyvelője, — a vál­lalat MSZMP titkára, KISZ titkára. 14. Az üzemi tanács tagjává — szakszervezeti tagságra való tekin­tet nélkül — csak olyan büntetlen elő­életű a dolgozó néphez és a népköz­­társaság alkotmányáh­oz hű jelölt vá­lasztható meg, aki legalább két éve a vállalatnál dolgozik. 15. Az üzemi tanács tagjait üzem­részenként, műhelyenként, telephe­lyenként tartott termelési tanácskozá­sokon az üzem dolgozói választják két évi időtartamra. Egy-egy üzem­rész, műhely, telep az ott dolgozók számarányának megfelelően az üze­mi bizottság által megállapított szám­ban választ üzemi tanácstagokat. A jelölés a műhely­bizottság — ahol ilyen nem működik, — a szakszerve­zeti bizalmi feladata. A választás szó­többséggel történik és annak érvé­­nyességéhez az üzemrész, műhely, te­lep dolgozói kétharmadának a válasz­tásnál való részvétele szükséges. 16. Megszűnik a választott tagok tanács­­tagsága: a) a megbízatás lejártával; b) a munkaviszony megszűnése; c) a tisztségről való lemondás; d) az összeférhetetlenség megálla­pítása továbbá e) visszahívás esetén. Az üzemi tanácsnak nem választott tagja tanácstagságát csak abban az esetben veszti el, ha megszűnik az a tisztsége, vagy állása, amelynek alap­ján az üzemi tanácsnak tagjává vált. 17. Az üzemi tanács választott tag­jait ugyanaz a jogvédelem illeti meg amit a Munka Törvénykönyve az üzemi választott szakszervezeti veze­tőknek biztosít. 18. Minden politikai, gazdasági, vagy egyéb tevékenység, illetőleg magatartás, amely ellentétben áll a dolgozó nép érdekeivel összeférhetet­len az üzemi tanács tagsággal. Az összeférhetetlenséget az üzemi tanács állapítja meg és ezzel egyidejűleg az üzemi tanácsi tagság megszűnik. Ha az üzemi tanács tagja egyben valamely államhatalmi szerv vá­lasztott tagja is (országgyűlési képvi­selő, helyi tanácstag) vele szemben az üzemi tanács összeférhetetlenséget nem állapíthat meg. Összeférhetetlenség megállapítása nélkül az üzemi tanács tagját csak választói hívhatják vissza a visszahí­váshoz kétharmad szótöbbség szük­séges. ■ magyar forradalmi munkás-paraszt kormány és a Magyar Szabad Szakszervezetek Országos Szövetsége Elnökségének 1.086/1997.(XI. 17) számú határozata az üzemi tanácsokról vékenységü­kkel neveljék a dolgozó­ domására jutott, illetőleg birtokába hát a szocialista munkaerkölcsre, a került állami és hivatali titkokat kő­haza, az üzem szeretőjére. Jeles az államtitkok, illetve a hi­vatali titok­ büntetőjogi védelméről 12. Az üzemi tanács tagja a ta- szóló rendelkezések szerint meg­­nácstagsággal járó munka során tud őrizni. IV.) Az üzemi tanácsok tagjainak megválasztása, jogállása és a tanácstagság megszűnése I. ■ ■Üzemi tanácsok megalakítása 1. A Népköztársaság Elnöki Ta­nácsa 1957. évi 63. számú törvény­­erejű rendeletével hatályon kívül he­lyezte a­ munkástanácsok létesítésé­ről szóló jogszabályt, ezzel a mun­kástanácsok megszűntek. Ezért a népi demokrácia érdekeinek hatható­sabb védelmére és a dolgozók de­mokratikus jogainak bővítésére a szakszervezetek irányítása alatt mű­ködő üzemi tanácsot kell alakítani. 2. A Magyar Népköztársaságban a termelő üzemek tú­lnyomó többsége társadalmi tulajdonként az állam tu­­lajdona. Az állami vállalatokat az állam nevében az igazgató vezeti, akinek egyszemélyi vezető hatáskö­rét és felelősségét az üzemi tanácsok alakítása nem érinti. 3. Üzemi tanácsokat kell alakítani minden állam, ipari termelő vállalat­nál bányában, állami mezőgazdasági vállalatnál — ideértve az egyes ál­lami intézményeket — (MÁV, Posta stb.) ipari termelő (javító) vállala­tait is. 4. Nem szabad üzemi tanácsot lét­rehozni a termelő tevékenységet nem végző vállalatoknál, hivatalok­nál, intimén­yeknél, szervezeteknél, közérvfokú irányító szerveknél, a vasúti- és postaforgalom, a közhasz­nálatú a­u­tóközlekedés, villamos és légi közlekedés és a hajózás terüle­tén, valamint a kereskedelemben (beleértve a raktározó és készletező vállalatokat is). II. Az üzemi tanácsok hatásköre 5. Az üzemi tanácsoknak ellenőrző, véleményező és döntési jogkörük van. 6. Az üzemi tanács ellenőrzi a vál­lalat gazdaságos működését, ezen belül: a) A termelő berendezések, a nyersanyag, a pénzügyi eszközök és a munkaerő tervszerű felhasználását, b) a műszaki fejlesztés feladatainak végrehajtását, c) a minőségi ellenőrző szervezet működését, d) a munkafegyelem megtartását, e) a társadalmi tulajdon védelmére hozott rendelkezések végrehajtását. 7. Az üzemi tanács véleményét ki kell kérni az alábbi ügyekben: a) A minisztérium keretszámai alapján elkészített vállalati tervja­vaslat, b) a vállalat saját eszközeiből, il­letőleg a rövidlejáratú hitelekből történő beruházásainak meghatáro­zása, valamint a felújításokra szánt összegek felhasználása, c) a meghatározott vállalati szer­vezeti felépítés és munkarend módo­sítása, d) a főbb bérezési formák kialakí­tása, e) az alkalmazotti létszám megha­tározása, f) a nagyobb jelentőségű újítások és találmányok bevezetése, g) a mérlegbeszámolóból adódó feladatok. 8. A vállalat igazgatója, illetőleg az üzemi bizottság olyan kérdésekben­ is kikérheti az üzemi tanács vélemé­nyét, amelyre nézve a jelen határo­zat 7. pontja ezt nem írja elő. 9. Az üzemi tanács dönt az alábbi kérdésekben: a) A vállalati nyereségrészesedés felosztásának irányelvei. b) a Minisztertanács—SZOT ván­dorzászlóval, illetve az Élüzem cím­mel járó pénzjutalom összegének felosztása, c) a szociális beruházásokra szánt összegek felhasználása, d) az igazgatói ala­p szociális és kulturális célokra fordítható részé­nek felhasználása, e) a munkaruha elosztása, a törvé­nyes rendel­kezések keretén belül. fi külön iogs­zabályok által hatás­­köréVjp Utalt k­érdésekben 10. Az üz-mi tanárinak hatásköre Jzerete­ között hozott döntéseit az igazgató köteles végrehajtani. Az üzemi tanács olyan határozatá­nak végrehajtását, a) amely jogszabályt sért — vagy bl amelynek meghozatalával ha­táskörét túrlénte, az igazgató köte­les megtagadni. III. Az üzemi tanácsok kötelezettségei: 11. Az üzemi tanácsok kötelessége, hogy a­ munkák során a vállalat gazda­ságos működéséhez a népgazdaság érdekeinek szem előtt tartásával, a vállalat­­ igazgatójának segítséget nyújtsanak, b) betartsák és betartassák a törvé­nyes előírásokat, c) őrizzék­ és védjék a társadalmi tulajdont; d) segítsék személyes példamuta­­tássel is a munkafegyelem megszi­lárdítását; e) határozataikkal javaslataikkal elősegítsék az ülmi demokrácia ki­­fejlesztését, a dolgozók tömegeinek bevonását a népgazdaság, a vállalat előtt álló feladatok megoldásában, te_ TOLNA MEGYEI NÉPÚJSÁG V. Az üzemi tannácsok működése 19. Az üzemi tanács a szakszerve­zet irányítása alatt működik. Az üzemi tanács tevékenységét ülésein fejti ki. Az üzemi tanácsot szükség szerint, de legalább negyedévenként össze kell hívni. Mindenkor össze kell hívni az üzemi tanácsot, ha az üzemi bizottság úgy dönt, illetve az üzemi tanács tagjainak legalább egyhar­­mada vagy az igazgató kéri­. Az üzemi tanács üléseit munkaidőn kívül kell megtartani. 20. Az üzemi tanács akkor határo­zatképes, ha tagjainak kétharmad­­része megjelent. A tanács döntéseit szótöbbséggel hozza, döntéseit jegyző­könyvben kell rögzíteni. 21. Az üzemi tanács működésével kapcsolatos ügyviteli kérdésekben az üzemi bizottság intézkedik. Az üzemi tanács két ülése közötti időszakban az üzemi tanács számára biztosított hatáskörében az üzemi bizottság jár el és a megtett intézkedésekről a kö­vetkező tanácsülésen tájékoztatást ad Az üzemi tanács jogkörében a ta­nács egyes tagjai nem járhatnak el. 22. Az üzemi tanács működéséről a dolgozókat rendszeresen tájékoztatni kell. VI. Vegyes és záró rendelkezések 23. Az üzemi tanács tagját az üzem többi dolgozójával szemben semmi­féle anyagi előny nem illeti meg, de a tisztség miatt hátrányt sem szen­vedhet. 24. Jelen határozat rendelkezései nem érintik az üzemi bizottságok egyéb jogszabályokban előírt jogait és kötelességeit. KÁDÁR JÁNOS s. k. a magyar forradalmi munkás-paraszt kormány elnöke. 25. Jelen határozat alapján az üze­mi tanácsokat elsőízben 1958 március 1-ig kell megválasztani. 26. A jelen határozat kihirdetése napján lép hatályba. Végrehajtásáról az iparág sajátosságainak figyelembe­vételével az illetékes szakszervezetek központi vezetőségei az illetékes mi­niszterrel egyetértésben gondoskod­nak. SOMOGYI MIKLÓS s. k. p. Magyar Szabad Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke. HELYREIGAZÍTÁS November hó 16-i számunkban „527.358 forintot fizetett ki az Ál­lami Biztosító” című cikkünkbe téves információ következtében hiba csú­szott. A fent említett összeget csak október hónapban fizették ki. Az ön­kéntes biztosítás bevezetése óta ös­­­szesen 4.300.000 forintot fizetett ki az Állami Biztosító. A Dalmandi Gépállomás azonnali belépésre felvesz Diesel és általános motorszerelőket. Órabér megegyezés szerint. Jelent­kezés a gépállomáson. Az Olasz Szocialista Párt Központi Bizottságának határozata Róma (TASZSZ). Az Avanti közöl­te az Olasz Szocialista Párt Központi Bizottságának határozatát. A Központi Bizottság a középkeleti helyzetet illetően jóváhagyta annak a választáviratnak a szövegét, amelyet Pietro Nanni, a párt főtitkára N. Sz. Hruscsovnak, a nyugateurópai szo­cialista párthoz intézett felhívására „A feszültség a török—szíriai határon enyhült — hangzik a határozat —, de az egyáltalán nem csökkenti an­nak a szükségességét, hogy harcol­junk az európai és amerikai gyarma­tosítás ellen. Harcoljunk továbbá a nagyhatalmak olyan egyezményének megkötéséért, hogy ne avatkozzanak be a középkeleti ügyekbe, és harcol­junk az arab népek függetlenségének valamint semlegességének teljes tisz­­teletben tartásáért.’“ A határozat megállapítja: komoly veszély rejlik abban, hogy mind­­ezideig megoldatlan a leszerelés, az atomfegyver betiltása, és az atomkí­sérletek megszüntetése, a német egy­ség kérdése, a Kínai Népköztársaság ENSZ jogainak rendezése. Az Olasz Szocialista Párt Központi Bizottsága rámutat, hogy enyhíteni kell a nem­zetközi feszültséget, a békés egymás­­mellett élés politikáját kell folytatni, ami az emberiség legnagyobb javá­nak — a békének a biztosítéka.” Ismét elhalasztották az ENSZ közgyűlésének vitáját a leszerelési bizottság kibővítéséről New York (MTI). Nyugati hírfor­rások szerint az ENSZ-közgyűlés is­mét elnapolta a leszerelési bizottság kibővítésének tárgyalását. A köz­gyűlés kedden folytatja a kérdés megvitatását. A legutóbbi ülésen újabb javasla­tokat nyújtottak be a közgyűléshez, összesen 14 országot javasoltak új tagnak a leszerelési bizottságba. Módosító indítványt nyújtott be Japán és Kanada, illetőleg India, Svédország és Jugoszlávia. India, Svédország és Jugoszlávia módosító indítványa azt kéri, hogy az új ta­gok közé vegyék fel Egyiptomot, Mexikót, Norvégiát és Lengyelorszá­got is. v 1957 november 17. „Találkozzunk félúton a szovjettel" — amerikai kapitalista, sürgeti a szovjet tudósok javaslatának elfoga­dását. Newyork (MTI). A New York Herald Tribune beszámol arról, hogy százötvenöt szovjet tudós széleskörű nemzetközi tudományos konferenciát javasolt, amelyen a világ tudósai megvitatnák: Milyen veszélyek fenye­getik az emberiséget egy termo­nukleáris háborúban. A felhívást hat kiváló szovjet tudós írta alá: A. Nyeszmejanov, N. Szemjonov, I. Bar­­gyini, A. A. Topcsijev, O. Kapica és D. Szkobel­in. A lap megjegyzi, hogy a szovjet javaslat annak a találkozó­nak az eredménye, amelyet egy ve­zető amerikai kapitalista, Cyrus S. Eaton több vállalat elnöke rendezett, szovjet, brit és amerikai tudósok rész­vételével. A lap „Találkozzunk fél­úton a szovjettel” címmel közli Cyrus S. Eaton cikkét, aki többek között ezeket írja: „Nem hiszem, hogy volna a világon még valaki, aki odaadóbb híve lenne a kapitalizmusnak és a demokráciá­nak, mint én. De véleményem sze­rint e két intézmény elpusztításának legbiztosabb módja az lenne, ha Ame­rika háborút kezdene Oroszországgal. Akár tetszik nekünk­­ akár nem,azzal a helyzettel kell szembe néznünk, hogy Oroszország a korszerű háború min­den­ eszközével rendelkezik. Épp ezért nincs értelme folytatni a fegyverke­zési versenyt. Itt az idő, hogy min­denki, aki így érez, szót emeljen.“’ A Wanguard-terv szóvivője a lúgó-felbocsátási programról Washington (AFP). A tudományos műszerekkel felszerelt első amerikai mesterséges bolygót márciusban bo­csátják fel — közölte pénteken este a Wanguard-terv egyik szóvivője. Közölte: az Egyesült Államok decem­ber elején kilövi pályájára első boly­góját, majd három másik holdbébit bocsát fel a 10 kilós tudományos bolygó előtt. A szóvivő a továbbiakban kijelen­tette, hogy a decemberben felbocsá­tandó kísérleti gömb nem ad rádió­ban bip-bip jelzést, mint a szput­­nyik, hanem egy állandó jelet, amit csak különleges adóval lehet venni. Csökkentett méretei miatt szabad szemmel nem lesz látható, bár a hordozórakéta harmadik része, amely saját pályáján mozog majd, minden valószínűség szerint látható lesz.

Next