Tolna Megyei Népújság, 1958. március (3. évfolyam, 51-76. szám)

1958-03-23 / 70. szám

, \y O PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! TOLNA MEGYEI Könyv­­ár A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT ÉS A TANÁCSOK LAPJa Ii. évfolyam­, 70. szám. MA 10 OLDAL, ÁRA: 60 FILLÉR. Vasárnap, 1958 március 23. Március végi hófúvás Tolna megyében: A megye csaknem minden közútja járhatatlan Pécs—Bátaszék között 150 centiméteres hófúvások Pénteken, szokatlanul zord idő köszöntötte a tavasz második napját. Már pénteken este jelentések érkeztek a megye csaknem minden terüle­téről, hogy az utak a hófúvások miatt járhatatlanok és ha továbbra sem csökken a szél erőssége, akkor szombat reggelre, a megye közútjainak nagy része járhatatlanná válik. A közutak karbantartói, a vasút pálya­­fenntartási főnökségének vezetői, dolgozói felkészültek a várható hó­akadály elhárítására. A felkészülést, a szombat reggeli helyzet indo­kolttá tette. A vonatok, autóbuszok nagy késésekkel közlekedtek, így számos élelmiszer szállítmány is később érkezett a szokottnál. A Kölesdi Tejüzemből például 20 perces késéssel hozták a tejet Szekszárdra. A fővárosi napilapok a délelőtti és délutáni órákban érkeztek meg a köz­ségekbe. A 6-os műát az egyedüli járható közút Az Útfenntartó Vállalatnál az idén még nem vették igénybe a nagytel­jesítményű hóeltakarító gépeket. Szombatra virradóra azonban már üzembe állították a nagyteljesítmé­nyű lánctalpas traktorokat, vontató­kat. 153 útfenntartó munkás dolgozott a megye közútjain, ahol elsősorban a hófúvásokban megrekedt gépkocsik továbbhaladását segítették elő. Az úteltakarítási munkálatok si­kertelenek voltak, mert a hó­vihar, a heves szélroham­, percek alatt befútta a megtisztított útszakaszokat. És éppen ezért szombat délelőtt is első sorban a bajbajutott közlekedési A Szekszárdi Pályafenntartási Fő­nökséghez tartozó vasútvonalakon — több mint 300 kilométer — már pénteken délután munkába állították a figyelő szolgálatot. Hetven pálya­munkás adott rendszeres jelentést pénteken délután és éjjel a hófú­vásról. A szombatra virradó éjjel a rétszilas—bátaszéki vasútvonalon hó­akadály nem volt, de a készenléti szolgálatot a pályamunkások részére elrendelték. Ugyancsak hóakadály­mentes volt a bátaszék—dombóvári vasútvonal is. Ezeken a vonalakon a személyvonatok csupán néhány per­ces késéssel közlekedtek. A szekszárdi főnökséghez tartozó bátaszék—pécsi vasútvonalon azonban az éjszakai hófúvás olyan erős volt, hogy a reggeli pécsi vonatot hómarógép nélkül nem tudták elindítani, járműveken segítettek az útfenntartó vállalat munkásai. Szombaton reggel több mint tíz hóeke, 4 darab DT lánctalpas traktor és két darab Cs—800-as típusú vontató kezdte meg a hó­eltakarítási munkálatokat. Szombaton a délelőtti órákban a következő utak voltak járhatatlanok: A 68-as út Tamási községig. Továbbá a paks—nagydorogi, a gyönk—misz­­lai, a kölesd—pincehelyi, a paks—kö­lesdi, a bonyhád—zombai, a maros— lengyeli, a bonyhád—tevel—murgai, a bátaszék—bonyhádi, a cikói be­kötőút, a paks—sárszentlőrinci és a szekszárd—simontornyai utak. A hómarógépet a személyvonat elé engedték és csak így tudta áttörni az összefüggő akadályt képező 120 centiméteres hóakadályt. Különösen Feked és Szebény között volt nagy hófúvás, azonkívül Hosszúhetény tér­ségében. A pályamunkások fáradozása ezen az útszakaszon is csak kevés siker­rel járt, ugyanis a szél percek alatt befújta a megtisztított szakaszokat. Szombaton reggel a fenti vasút­­szakaszon a hófúvás magassága meg­haladta a százötven centimétert. A nagy vihar lehetetlenné tette a hótakarítási munkálatokat, így a 67 kilométeres útszakaszon szombaton 9 óra két perckor be­szüntették ideiglenesen a vasúti forgalmat. A nagymányoki bányászok A Nagymányoki Szénbányák szom­bat délig zavartalanul dolgoztak, a nagymányoki és a váraljai üzemek­ben szombaton a reggeles műszak is teljes bányászlétszámmal kezdődött. A bányászok gyalog mentek munka­helyeikre, a helyben lakó bányászok közül sokan pótműszakra jelentkez­tek a távolabbi községekben lakó tár­saik helyébe. Mányokra és Váraljá­ra a bonyhádi MÁVAUT 18 autó­busza szállítja a bányászokat és brikettgyári munkásokat, s a 18 autóbusz közül szombaton reggel egy sem érkezett be a bányákhoz. A Nagymányoki Szénbányák együttesen a nagy hóakadályok miatt adódó külső szállítási za­varok ellenére is a péntek reggel­től szombat reggelig tartó há­romharmadban 106 százalék fö­lött teljesítették napi tervüket, sőt a szombat délelőttös műszak is túlteljesítette tervét. Csupán a brikettgyár termelésének biztosítása okozott gondot a bányá­szat vezetőinek, mivel a távolabbi községekből Tevel Kisvejke, Apar­­hant, Mucsfa és Mórágy községek­ből egyetlen brikettgyári munkás sem érkezett munkahelyére szom­baton. Különösen a mécs­e „■­­s.A bányász községek, a vasutak és a fő közleke­dési utak járhatóvá tételéért folyik megfeszített munka a községi taná­csok, az útfenntartó vállalatok és a vasutak részéről. A Mecsek­alján és Tolnában mintegy 500 hóeke dolgo­zik. A pécs—bátaszéki vasútvonalon 150 centiméteres hófúvások A paksi Vörös Sugár Termelőszövetkezet egyre inkább az állattenyész­tésre tér át. Már az 1956—1957-es gazdasá­i évben is jövedelmük fő for­rása az állattenyésztés volt. Az idén tovább növelik állatállományukat. A jó minőségű szarvasmarha törzsiét zárnál 25 darabbal növelik. A ter­melőszövetkezet tagjai legbüszkébbek azonban a cornwai sertéstörzsre. A törzs mintegy 300 000 forint jövedelmet jelentett a paksiaknak már a múlt esztendőben is, az idén ennél lényegesen több bevételre számíta­nak, mert a szaporulatot, mint törzsállományt, értékesítik. Képünkön a „Cigány“­ com­wal, 91 pontos, 270 kg-os elit anyakoca látható gondozójá­val. Ifjúsági segítő brigád Sárpilisen Az elmúlt hetekben sorra alakul­tak a KISZ-szervezetekben az ön­kéntes ifjúsági segítőbrigádok. Sár­pilisen is megalakult a brigád feb­ruár végén 15 taggal. Közülük öten tagjai a KISZ-szervezetnek, a másik tíz fiatal pedig, fiúk és lányok ve­gyesen, még nem tagjai a KISZ-nek, de a kulturális munkában eddig is részt vettek és most ők is csatlakoz­tak a fiatalok segítő brigádjához. Eddig eredményekről még nem számolhatunk be, hiszen vasárnap lett volna az első faültetési nap, az időjárás azonban ezt nem engedte meg. A községbe már megérkezett 1200 facsemete, amelynek elültetését a fiatalok, a brigád tagjai vállalták. A KISZ-szervezetnek a kultúrott­­honban van helyisége, azonban az nem felel meg céljainak. A fiatalok elhatározták, hogy kimeszelik az if­júsági szervezet helyiségét, berende­zéséről is gondoskodnak és a kultúr­otthon környezetének rendezésében is segítenek. Amint szükségessé vá­lik, ahogy megkezdődnek a mező­­gazdasági munkák, segítenek az olyan egyedülálló öreg embereknek, akik kielégítően nem tudnák a soron­­lévő munkákat elvégezni. A Német Demokratikus Köztársaság A 107 ezer négyzetkilométer területű, 17 millió lakosú Német De­mokratikus Köztársaság az európai népi demokratikus államok között a legfejlettebb iparral rendelkező ország. Ásványi kincsek közül barna­szénben és kálisóban igen gazdag. A nehézipar számos ágazatának (mo­torgyártás, elektromos ipar, vegyiipar) központjai alakultak ki az or­szág déli részén Drezda, Lipcse, Magdeburg, Halle, Karl Marxstadt kör­zetében. Legújabb létesítményei közül Stalinstadt acélművei emelked­nek ki. A Német Demokratikus Köztársaság könnyűipara is igen fejlett. Cottbus körül az Érchegység északi oldalán húzódik a textilipar öveze­te; Lipcse nevét könyvkiadása, Jénáét az optikai ipar, Gotha városát pe­dig térképei tették világhírűvé. Eisenachban gyártják a hazánkban is jól ismert „Wartburg” gépkocsikat. A Német Demokratikus Köztársaság fővárosa Berlin, melynek egy része — Nyugat-Berlin — a Német Szövetségi Köztársasághoz tartozik. A környező mezőgazdasági körzetekből a berlini ipari központ szinte szigetenként emelkedik ki. A Német Demokratikus Köztársaság mező­­gazdasági életében a hűvös és a csapadékos éghajlat, valamint a zömé­ben homokos talajok miatt nagyon fontos szerepet játszik a burgonya és a rozs termelése. A Balti tenger partján Rostock és Stralsund hajóépítő ipara rendkí­vül fejlett. (TERRA) f Díszünnepség Szekszárd­on Díszünnepséget tartottak március 21-én Szekszárdon a Magyar Tanács­­köztársaság 39. évfordulója alkalmá­ból. A volt megyeháza nagyterme majdnem kicsinek bizonyult, az ün­nepségen képviselve volt Szekszárd város dolgozó népe. Az elnökségben és az első sorokban helyet foglaltak a Tanácsköztársaság aktív résztve­vői, veteránjai. Gera Imre, a Városi Pártbizottság tagja, megnyitó szavai után Abelov­­szky József elvtárs, a Tolna megyei direktórium ma is élő, s egyben utolsó tagja tartott ünnepi beszédet, amelyben élményei alapján emléke­zett meg a hősi korszakról, a Tanács­köztársaság harcairól. A díszünnep­ségen felszólalt a szovjet helyőrség képviselője is. Arról a segítségről be­szélt, amelyet a Magyar Tanácsköz­társaság léte jelentett az ifjú szov­jet államnak abban az időben. Az est színvonalát emelte Rácz Erzsébet II. o. és Tóth István IV. o. tanuló szavalata. A két fiatal a mun­­­kásmozgalom nagy költőinek, Gábor Andornak Orgovány, és Gellért Osz­kárnak Hegycsúcsra értél című költe­ményét adták elő hatásosan. A dísz­­ünnepség az Internacionálé eléneklé­­sével ért véget. Jól jövedelmez az állattenyésztés a szakcsi Új Élet Tsz-nek­ ­, i,­­aécsi Új Élet Termelőszövet­kezetben kitűnő az állatállomány, és ennek elérésében nem kis szerepe van Szűcs Géza elvtársnak, a tsz ag­­ronómusának. Arról beszélnek a ta­gok, hogy míg nem volt agronómu­­suk, 5,2 liter volt az istállóátlag, ma pedig tehenészetük a kistenyészetű termelőszövetkezetek közül az or­szágban második helyen áll, kiváló 10,1 literes istálló és 12,3 literes fe­­jési átlaggal. A szép eredmény, sok pénzt jelent a tagságnak, erről be­szélgettünk Szűcs Gézával. — Az elért eredményekben nin­csen ördöngösség, hiszen ugyanazzal az állománnyal tudjuk a jelenlegi jobb eredményt is elérni. Megértet­tem a tagokkal, hogy takarmány nélkül nem lehet állattenyésztéssel foglalkozni, igenis szükség van ar­ra a takarmányra, amelyet ki akar­tak osztani. Hallgattak rám s itt van az eredménye, havonként közel 20 000 forintot hoz a tej, ami biz­tosítja munkaegységenként és havon­ként a 10 forintos előleget. Az ered­mény elérésének másik oldala, hogy fejéskor, illetve fejés után lelkiisme­retesen elvégezték az utócsepegte­tést. Ezzel nemcsak azt értük el, hogy emelkedett a tejhozam, hanem azt is, hogy növekedett a tejzsír is, mégpedig 3,2 százalékról 4,2 száza­lékra. Ez a magasabb zsírszázalék havonta 3000 forint prémiumot je­lent a tagságnak.­­ A tejen kívül a növendék szarvasmarhák tartása és eladása je­lent még hasznot. 17 darab növendé­künk van, amelyekből 4 darab mint szerződéses tenyészbika kerül el­adásra, 6 darab mint tenyészüsző, 7 darab pedig mint hízóbika kerül értékesítésre. — A szarvasmarhatenyésztésen kívül sertéstenyésztésünk is jelentős. Tervünk a jelenlegi állomány kicse­rélése és egy fehér hússertés törzs beállítása. Éppen ezért a selejt­­anyákból 50 darabot hízónak kötöt­tünk le, és már az új állományból fogunk értékesíteni 50 darab sonka­süldőt. A vásárolt 20 darab tenyész­­koca állományt a lengyeli tangazda­ságból kapjuk. — Az állattenyésztés bővítése ér­dekében közel­jövőbeni tervünkben a juhászat beállítása és halastó léte­sítése szerepel — mondotta Szűcs elvtárs.

Next