Tolna Megyei Népújság, 1958. május (3. évfolyam, 102-127. szám)

1958-05-18 / 116. szám

színházi levél a „Pataki szüret"-ről A legutóbbi bemutató, mit szépít­sük a dolgot, nem tartozott a Déry­né Színház legjobb előadásai közé. Ez mindenekelőtt és főként a da­rab gyengeségének köszönhető. Mert igaz, hogy a rossz színész a remek­művet is el tudja rontani, de a gyenge színdarabból még a legzse­niálisabb művész is legfeljebb el­fogadható előadást tud nyújtani. A „Pataki szüret” színészeit igazán nem érheti szemrehányás, mert ké­pességeik legjavát adták, ezzel he­­lyenkint sikert is értek el. Mesejátékot írni — gondolom — nem a könnyű feladatok közé tar­tozik. Sőt, hiszen itt az irreális ke­veredik a valósággal, a mese a rea­litással, olyan dolgok történhetnek, ami a valóságban lehetetlen, de a színpadon a valóság erejével kell hatnia. Úgy kell a valóságot ábrá­zolni, hogy az is mesének hasson és viszont. S végül minden mesé­nek van valami magva, végigvonul rajta valamely tanulság, amit végig az előadáson és a csattanóban úgy kell belopni a közönség szívébe, hogy az ne kioktatás legyen, ha­­­nem ezt a tanulságot a szájbarágás helyett maga a néző vonja le. Minderre, amit a mesejátékkal kapcsolatban felsoroltam, vállal­kozott Gombos Imre, a szerző és da­rabja, a Pataki szüret. A feladat azonban, ne hallgassuk el ezt sem, meghaladta a szerző erejét, s így a zenés, maskarás, víg­játék, amint a plakát is jelzi, legfeljebb kétórás időtöltés tudott lenni, de nem szín­házi élmény. De ne hallgassuk el a színtársulat­­ érdemeit. Igazán minden dicséretes­­t és elismerést megérdemel az együt­tes ha játékukban helyenkint vol­­­­­tak is gyengébb, szürkébb jelenetek, is lényegében kihozták a darabból, is amit lehetett. A rendezőről ugyanezt is lehet elmondani, a dramaturgiához címezendő azonban szabadjon meg­­tenni a következő megjegyzést: , Szükség van új darabokra, feltétle­­­­­nül szükség van mai magyar szer­­zők darabjaira, elmulaszthatatlan, hogy a programot színessé, válto­­­>­zatossá tegyék s így mesejátékot is­­ iktassanak előadásaik közé; viszont­­ ennek vélt érdekében a minőség 11 rovására engedményt tenni helyte­­­­len. . . A művészek közül Csala Zsuzsa , i (Bori) nyújtotta a legjobb teljesít­­­­­ményt, végig töretlen volt alakítása. Dékány János (Botond lovag) nem is ismeretlen a szekszárdi közönség­­ előtt s most is a tőle megszokott jó­­ alakítást láthattuk. Lénárd Béla , Rézöntő­je sok mulatságos percet­­ i szerzett. Hetés György és Berényi, i Ottó diákjai egyenetlenek voltak, sokkal mulatságosabb is lehetett is volna mindkét általuk formált alak.­­­ Ennél enyhébb kritikát és ennél több jót már igazságtalan lenne írni­­ a „Pataki szüret”-ről. ) LETENYEI GYÖRGY u. Drága-e nálunk­­ a kultúra ? :: Nem először hangzik el ez a kér­­­­dés, hiszen sokan hivatkoznak arra,­­ hogy a színházi és mozielőadások­­­ belépődíja sok, kisebb összegben kellene megállapítani, különösen a színházjegyek árát és a látogatott­ ú1­ság egyszeriben megnövekednék. Mennyibe is kerül egy mozijegy? *. Legfeljebb öt forintba. A színházje­­­l­gyekből a legolcsóbb 8 forint, a leg­­­­drágább 16 forint. Természetesen igen nagy az olyan­­­ színházi- és mozielőadások száma,­­­ amelyen telt ház van, sőt kicsinek is bizonyul a terem befogadóképessége, * a színielőadásoknál azonban ez nem­­ mindig a bemutatott darab színvona­­­­lának, művészi értékének függvé­­­­­­nye.­­» Szabadjon néhány összehasonlítást­­­ tenni a színház- és mozijegyek árai, I1 illetve egyes más „cikkek” árai kö­­­­zött. Ha az ember két óra hosszára bemegy egy vendéglőbe, feltehetően­­ elfogyaszt, legalább két nagyfröc­­­­­­csöt, vagy három pohár sört, ha tár­­­­­sasággal van, természetesen sokkal többet. Még csak papír és ceruza sem kell a kiszámításához annak, hogy rájöjjünk, legalább annyit elkölt,­­. mint amennyi egy színielőadás be­­­­lépődíja, a mozihelyárakról nem is­, szólva. S ugyan melyik táplálék az­­­­ értékesebb, színház nyújtotta szel­lemi-e, vagy vajon nagyobb szórako­zást jelent-e e néminemű szemesital elfogyasztása, mint Moliere-t, vagy Shakespeare-t hallgatni? A kérdést ugye még csak feltenni is nevetséges? Hát még mennyire nevetséges arra hivatkozni, hogy „drága a kultúra”. CSÁNYI LÁSZLÓ: Epigrammák TANÁCS Ne az időtől, vagy mástól kérd számon ami elveszett, nem segít vád, vagy buta szánom-bánom, — elvégeztetett. SZABÁLY Ostobák között nem lehet soha a legbölcsebb sem elég ostoba. EGY DICSÉRŐRE Sok jót mondtál rólam s szeretnélek viszonzásként megdicsérni téged s nincs rá semmi okom. No, de várj csak, engedd, hogy valamit kitaláljak. AMULETT Csak a mulandót őrizd meg, a többi úgyis megmarad, s ami illanó életed betölti futó pillanat, sírh­at Akinek itt a mélybe ásva jutott csak takaró és párna, bár viaskodott rugkapálva, titkát porló szívébe zárta s beletörődött a halálba. INTÉS Amit ma elmulasztasz, holnap már nem leled meg, előbb előtted mennek, majd követnek a percek. EMLÉK Minden emlék jelképpé válik végül s hasonlat lesz csak, emlékeztetésül. * Száz alakot ad az emlékezet, így gazdagítja, ami benned egy, megsokszorozva minden percedet. öreg kút, kerekes, falusi kút, szil­vásaljban eldugottan, redves, avitt fatetővel, aj, de soknak vagy a tu­dója, vízőrző, öreg jószág ... Annus és János úgy jártak vízért, mint aki evés helyett is itallal él, azért fogy annyi belőle. Ki figyelte meg már a szerelmes leány édes ravaszkodásait? Ki tudja, miért ön­­tődik félre a még félig tele csö­bör? Hogyan lesz a konyhában min­den fazék víztartó? Csak azért, hogy ha János a kút­hoz iparkodik, Annus se maradjon el és a nyikorgó, kenetlen kereket ne pörgesse meg más legény, keres­ve a lány kedvét! Ha pörgeti, hát egy pörgesse, értsen belőle minden fiatal teremtés! Annus csendesen megállt a csöb­rei között. Nagy, szürke szemét csak néha emelte Jánosra, aki ujjai he­gyét úgy futtatta a küllőkön, hogy nótát vert ki rajtuk s egy hirtelen fogással kapta el a zúgó kereket, hogy a szomjas vödör mégse hir­telen vágódjék a vízbe, hanem csak halk csobbanással. Különben kilyu­kadna a feneke. Nem tudtak nevet adni annak, amivel játszottak. Tavasz volt és ők fiatalok. Nézték egymást. Ha a szemekre is ablakot lehetne rakni, hogy a tolvaj vagy ne lopózhatna le a szívhez, rossz is volna, jó is volna, ki­ mikor. De a szemeken a szem­pilla nem azért van, hogy őrizze az őrizendőt, hanem még inkább azért, hogy bolondítóbban lehessen alóluk kipillantani, a furcsa világ­ba s abban is az esetlen, surbankó legényre, aki az ilyen pillantástól nem­ érzi magát, szédül. Azt hiszi, már az égbe ér a feje és kinyújtaná, szédületében a kezét, hogy tele szed­je a lány kötőjét fényes csillagok­kal. János zúgatta-pörgette, szívét fe­szítő indulatában felfelé is a kere­ket, hogy mozgott az egész alkot­mány, verte a kút falához a hasát a vödör, visszafröcskölt belőle a víz, mintha ijedtükben visszaugat­tak volna a cseppek és Annus kis­lány­osan, kényesen sikoltozott: — Ne tekerje annyira! Visszafo­lyik minden cseppje, aztán hasztalan fáradott akkor vele! — Elég hasznát látom, ha szóra bírlak vele — gondolta János, de így mondta: — Ne hajolj mélyre, bele ne ess, mert kinek húzok akkor én vizet! — Olyan nagy baj lenne is az? Járnak a kútra más lányok is. Azok is engednék, maga pörgesse nekik a vizet! Mi béklyózza meg néha a nyelvet? Mitől olyan nehéz olykor a szó, hogy nem tud kipottyanni olykor az aj­kak közül? — Te is szívesen veszed-e? — kel­lett volna kérdezni, s akár felel rá szóval a lány, akár nem, válasz lett volna az. De János nem kérdezte meg. Nem mindig kocsisa parancsol a megindult szekérnek, igaz-e? Hát talán ezért. Rózsa illata nem a fes­­tés idején a legkábítóbb? S nem hull-e le a szirma a teljesedés forró napjai után? Kertész, aki vadonvölgyéből ró­zsatövet ás ki, nem mindig törődik a fával, ha átülteti, hogy nemesítse, tetszik-e neki? Nem mindig tudja, hogy a rózsa fájdalma néha a virág, amely annál dúsabb, annál piro­sabb, mennél inkább emlékezik a virág a régi völgyre, ahonnan gyö­kerei valók. S a kertész, jól teszi, rosszul teszi, ő tudja, de a már be­oltott tövet messze szokta ültetni a vadon maradt oltatlan tövektől, mert ha nem így tett, maga lássa, ha ös­­­szekócolódnak, ágaik összeborulnak, mintha ölelkeznének, vagy mintha marakodnának. Annus szegény lány volt, hátán háza, kebelén kenyere. Vagyona a szépsége, hozománya a két keze, termő anyasága. János meg — átül­tetett rózsatő. Oltott virágnak lehet párja a mezei zsálya? Ég a földdel összeér-e a valóságban? Felkapták a vödröket, a zománcos kannát s ki erre, ki arra. Más lány és más legény jön utánuk, nyiko­rog a legény kezén a kenetlen ten­gelyű kerék. Csodálja a barna csuk­lók erejét, ahogyan belekapnak a küllők közé, csodálja a szép hajlan­dóságú leány, szót váltanak, érte­nek belőle, szüret után, újborral el is lakják a menyegzőt. Csak a tengelic ne rakhatna kö­zös fészket a kanárival? — Letöröm a derekadat, te fattyú, ha nem vigyázol magadra! Legény kell már neked, városbaszakadt le­gény — szidta Annust az anyja és úgy járt kezében a sodrófa, hogy kishíján rátáncolt a leány gömbölyű hátára. — Édesanyám! — ... ijedt meg a leány és csuszkáit arcán a sápadt félelem, meg a kicsattanó bíbor, egymásután, az ijedelemtől. — Meg ne lássalak többet avval a Jánossal, légy a kúton, mert belé­­fojtalak! Mire nézed magadat, urak szeretőjének neveltelek, te céda? A lányt úgy érték a csúnya sza­vak, mint virágoskertet a piszkos nyári vízár. Mondhatta volna, nin­csenek már urak, mondhatta volna, olyan tiszta az ő ügyük, mint a makulátlan hóesés, de csak bevette magát a kamrába és sírt és sírt és érezte, kút lett az ő szíve is, nem akar benne megapadni a könny. Nem történt semmi, de nagylány lett hirtelen. Remegett még a kis­ujja is, ahogy a furcsa szavak meg­­tellettek előtte értelemmel, hallo­másból, szóbeszédből, látásokból összerakott értelemmel. Aki sáros, megmosakszik, de mért kell be­mocskolni a patyolatinget, hogy tudjun © iN!! : • mi*lm*mi*m­* utána szapuba vessék? Nagy a vi­lág, kicsiny a lángész, bele kell mindenbe törődni? Dacos lett a szája, lepittyedt. Saj­nálta, hogy nincs igaza az anyjá­nak, szegény anyjának. Ez az élet? Virágoskertbe betéved a marha s letapossa, lelegeli, a vi­rágot? Ki sajnálja? Minden tavas­­­szal újra hajt! János? — Fiam, embersorba értél, hadd beszéljünk egyszer komolyan egy­mással! — ültette maga mellé Já­nost az apja a műhelyben. A fiú odakutyorodott a gyalufor­­gácsok közé. Nézte az apját. Kis, szikár testét, amely hátul mintha bugyrot hordott volna; apró madár­fejét a szürkülő bajusszal, szemöl­dökkel és hajjal. Ez a kemény, szi­gorú ember most nem nézett a szemébe. Miért? — Jánosom, szájára vett a falu! Hogy te ... meg a harmadik szom­széd lánya ... az Annus ... összehúzta mérgesen a szemöl­dökét és oldalt leskedve, gyorsan felmérte a fiú arcának elváltozását, s meglepetésből kibontakozó elámu­­lást, amely lassan ment át dühös fintorba, szemlesütő szégyenkezésbe. Aztán János belefúrta tekintetét ap­ja szürke szemébe: — Hazugság, édesapám! Hozzá sem értem a lányhoz! — lökte ki a szavakat. — Tudom fiam. Az én húsom is vagy. Nem is azért szólok. Hanem a lány miatt. Neki van kára belő­le, — ejtette csendesen a szemre­hányást, kurta lökésekkel, ahogy a gyalút szokta tolni az érdes desz­kán. Összepillantottak. Először kemé­nyen, harciasan. Aztán az apa te­kintete megenyhült. Rátette fia vál­lára a kezét: — Na. Ez az egész. János forgácsot morzsolgatott a kezében, összeszorította ajkát és messze nézett, el — ki a műhely­ajtón. Az öreg bólintott. — Így van ez fiam. Ez az élet. Még sokszor kell összeharapnod a szád szélét, és valahova, messze a levegőbe nézned. De nem baj. Te férfi vagy. Igaz ember. Ezt sohse feledd el. János tétován megkereste az apja kezét és megszorította. — Köszönöm, édesapám. Az öreg magához ölelte. — Édes fiam. Aztán, mikor a fiú már kifelé tartott a műhelyből, utánaszólt: — János! Tudod-e fiam, hogy nem­csak növényeket lehet lepréselni, mint ahogy te szoktad, hanem emlé­keket is? Szép emlékeket is? És ha elszáradnak is, ha elfonnyadnak is, azért csak a tieid maradnak?! Hát! János sóhajtott, de csak magá­nak mondta: — És ha megmaradnak frissnek? Néha lassan lépnek az évek, mint fáradt gebék. Néha meg úgy pereg­nek a napok, mintha elsuhanó film­kocka volna mindegyik. Tavaszra nyár, nyárra ősz jön. Őszre tél. De alatta, az élet melegágyában az em­berek is élnek. Néha úgy, hogy nem tudnak már egymásról, bár nem azért, mintha elfeledkeztek volna a tegnapról, hanem, mert a büszkeség nem engedi, hogy emlé­kezzenek. De azért, amikor a fény­re kapaszkodnak, mi más vezeti őket, mint a vágy: egyszer lássa meg a másik, mi lett volna, ...ha... Két ellenkező irányból, ketten igyekeznek a kútra. Amikor össze­találkoznak, úgy néznek egymásra, mint az idegenek. Aztán valami történik. Az egyik azt mondja: — Te, az az Annus vagy? — s már csörög-pörög erős keze alatt a kerék. — Te meg az a János vagy?! — mondja a másik, és nincs többre szava. Mint búvó patak, amely ismeret­len okból, mélyre bújt, úgy tört fel bennük hirtelen az érzés, amelyet — tudva-tudatlan — teljesen elapadni sohsem hagytak. Pillanatok múltak, vagy órák? — Szabad vagyok. A magam ura. Tanár! — mondta egyszerre János, de nem nézett a lányról, csak a ke­reket pergette, hogy recsegett, ropo­gott minden eresztékében az öreg alkotmány. — Fölérem hozzád. Én is tanul­tam. Agronómus lettem — tört ki a lányból a szó, visszagyömöszöl­­hetetlenül. Mind a ketten remegtek. Valami elemi erőt éreztek magukban, elemi erőt, amely megragadta őket és szé­dítő magasságokba emelte. Magas­ságokba, ahonnan tegnap olyan kö­zelnek látszott, mintha közben semmi sem történt volna. Tudták, hogy igazában nem is történt. Mert, ami volt­­, az ezért volt. Történni, most történt és talán holnap tör­ténik. Pörgött a kerék, koccant a vödör, csurrant a víz. Az edények felett összeért a ke­zük. És a szemük ölelkezett. Úgy mentek, mintha mindent megbeszéltek volna. Pedig semmi­ről se szóltak. És János mégis fü­tyült, és Annus mégis dalolt. Őszre járt az idő? Dehogy! Tava­­szodott, öreg kút, kerekes, falusi kút, szil­vásaljban eldugottan, redves, avitt fatetővel, aj de soknak vagy a tu­dója, vízőrző, titokőrző, öreg kút.. ZSIKÓ GYULA

Next