Tolna Megyei Népújság, 1959. augusztus (4. évfolyam, 179-203. szám)
1959-08-09 / 186. szám
ÍV V TOLNA Pécs. VILÁG PROLET*@M*TJETEK! lefejezés előtt a behordás, teljs erővel folyik a cséplés megyénkben A megyei tanács mezőgazdasági osztályának tegnapi jelentése szerint az egész megye területén befejezték az aratást. Ez idő szerint teljes erővel folyik a gabona behordása és cséplése. A gépállomások több mint egy hét óta száz gumikerekű vontatóval, a termelőszövetkezetek és egyéni parasztok pedig többezer pár lófogattal hordják asztagba a gabonát. Jó ütemben halad a cséplés is. A jelentés szerint mintegy 400 géppel csépelnek a falvakban, s a búzának 75, a rozsnak 60, az őszi árpának 90, a zabnak pedig körülbelül 25 százalékát csépelték eddig el. Több termelőszövetkezetből érkezett olyan hír, hogy végeztek a csépléssel, és több helyről jelentették, hogy a jövő hét közepén magtárban lesz az idei gabonatermés. Befejezték a cséplést az iregszemcsei Új Élet, a zombai Jóbarátság termelőszövetkezetben, és a gyönki járás több termelőszövetkezeti községében. A paksi járás legnagyobb közös gazdaságából, a györkönyi Szabadság Tsz-ből pedig telefonon jelentették, hogy szerdára ők is végeznek a csépléssel. Az Állami Gazdaságok Megyei Igazgatóságának ugyancsak tegnapi tájékoztatása szerint szintén végeztek az állami gazdaságokban is az aratással s ezzel egyidejűleg az idei gabonatermésnek mintegy 65—70 százalékát csépelték el. A gabona behordása és cséplése mellett folyik a tarlóhántás is. A termelőszövetkezetekben a learatott gabonatarlók mintegy hatvan százalékán, az egyéni parasztok pedig 35 százalékán végezték el eddig a tarlóhántást. A megyei tanács mezőgazdasági szakembereinek tájékoztatása szerint az eddigi cséplések alapján kialakult, hogy mennyi lesz a tanácsi szektorban a gabona-termésátlag. Nem végleges adatok szerint a termelőszövetkezeti és egyéni gazdaságokban a búza holdankénti termésátlaga 10 mázsa, az őszi árpa holdankénti termésátlaga pedig 13 mázsa az idén. ülést tartott a Szekszárdi Városi Tanács Végrehajtó Bizottsága A végrehajtó bizottság első napirendi pontjaként a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról Kalmár József, vb. elnök számolt be. Ezt követően a Szekszárdi Vasipari Vállalat 1959. első félévi munkájáról és a vállalat termelési problémáiról tájékoztatta a végrehajtó bizottságot Lakos István, a vállalat igazgatója. A pénzügyi osztály beszámolóját a második negyedévi adóbevételi terv teljesítéséről Gimesi Imre, a pénzügyi osztály vezetője tartotta. Több mint száz fiatal munkába állításáról intézkedett a megyei tanács A fiatalkorúak munkába állításáról szóló minisztertanácsi határozat értelmében intézkedett a megyei tanács munkaügyi osztálya. Nemrégiben jelent meg a rendelet, s eddig már jóval több mint 100 fiatal elhelyezéséről, munkába állításáról gondoskodott. A megyei vállalatok közül a Népbolt Vállalat 25, az Építőipari Vállalat 30, a Szekszárdi Faipari Vállalat 15 fiatal foglalkoztatását jelentette be, hogy csak néhány számadatot említsünk. Örvendetes jelenség az, hogy — addig, amíg az elmúlt években nem szívesen fogadták, vagy teljesen elzárkóztak a fiatalok foglalkoztatásától — az idén jelentősen változott a helyzet. A változás lényege abban mutatkozik meg, hogy egyrészt, maguk a vállalatok jelentkeztek olyan igénnyel a munkaügyi osztálynál, hogy fiatalokat foglalkoztassanak, másrészt pedig abban, hogy vállalják a fiatalok fizetése körülbelül egyharmadának a biztosítását, amelyet a béralapmegtakarításból fedeznek. Dobi István is részt vesz a tengelici Petőfi Tsz jubiláris ünnepségén Amint azt már korábbi híradásunkban közöltük a megye egyik legnagyobb közös gazdasága, a tengelici Petőfi Termelőszövetkezet augusztus 16-án ünnepi fennállásának 10. évfordulóját. Ez alkalomból nagyszabású ünnepség lesz a községben, ahova többezer termelőszövetkezeti parasztot várnak a környékből. Az ünnepségre bejelentette részvételét Dobi István, az Elnöki Tanács elnöke, Vass Istvánná az országgyűlés alelnöke és Z. Nagy Ferenc, az országgyűlés mezőgazdasági állandó bizottságának az elnöke is. Az állami gazdaságok kombájnosainak versenyében továbbra is a gerjeniek vezetnek Az Állami Gazdaságok Megyei Igazgatósága és a MEDOSZ MB értékelte a kombájnvezetők és aratógépkezelők közti versenyt. Az értékelés szerint továbbra is a négy gerjeni kombájnvezető az első. A négy közül legjobb (megyei első) Szabó György, aki 325 holdról 4613 mázsa gabonát takarított be. Második Horváth Márkus, harmadik K. Szűcs Ábel, negyedik V. Mező István, valamennyien a Gerjeni Állami Gazdaság dolgozói. Az 50 aratógépkezelő versenyében pedig Béndek István, a Fornádi Állami Gazdaság traktorosa az első, aki 216 holdról aratta le a gabonát. Második Walter György, harmadik Hencz Gyula, mindketten az Alsópéli Állami Gazdaság dolgozói. Az előbbi teljesítménye 174, az utóbbié pedig 166 hold. A gyulaji Új Barázda Tsz halastavánál A csihari rétek szélén, a gátfenék dűlőben van a gyulaji Uj Barázda Termelőszövetkezet 17 holdas halastava. Romantikus táj ez a csihari rétek völgye, hatalmas víztükörrel, susogó nádasokkal és a völgyet ölelő, szelíd dombokkal. Ennek a völgynek Faragó János bácsi öreg halász a legfőbb ismerője. Naphosszat járja cső i nakjával a vizet, eteti, figyeli és őrzi a ragadozóktól a halastavak gazdag állományát. A tavakban közel 11 000 háromnyaras ponty hízik, vár a fogásra. A termelőszövetkezet gazdag jövedelmet kap a halak értékesítéséből. Kilencedszer ünnepeljük ma a vasutasnapot. E napon egész dolgozó népünk szeretettel és elismeréssel fordul azok felé, akik dermesztő hidegben, hófúvásban, tűző napon éjjel és nappal helytállnak. Vasutas szívvel és becsülettel, a haza iránt érzett szeretettel munkálkodnak, hogy üzemeink időben kapják meg a termelés folyamatosságát biztosító szenet, nyersanyagot, hogy a betakarított gabona időben rendeltetési helyére kerüljön. Az eredményes, jó munkát ünneplő vasutasok legjobbjainak e napon nyújtják át a kormánykitüntetéseket, a „Kiváló” és „Érdemes vasutas” jelvényeket, kitüntetéseket, pénzjutalmakat. A Pécsi Igazgatóság területén összesen több mint háromezerötszáz vasutas kap ma különböző kitüntetéseket és pénzjutalmakat. Három szolgálati hely részesül élüzem kitüntetésben. Még három esztendő sem telt el az ellenforradalom óta, mely súlyos károkat okozott a vasútnál is. E károkat felszámolva a vasút teljesítményét állandóan növelte, és olyan kimagasló eredményeket ért el, amelyek a vasút történetében egyedülállóak. Az áruszállítás az 1946-osnak több mint hatszorosára növekedett az igagatóság területén. Ez a vasutasok jó munkáját dicséri, mert ily nagyfokú teljesítménynövekedés csak a jobb munkaszervezéssel, a munkafegyelem megszilárdításával, a széleskörű szocialista versennyel volt elérhető. A szállítási igények fokozatos emelkedését a kocsihiány ellenére is nagyobb zökkenő nélkül elégítettük ki. Fokoztuk a kocsipark gazdaságosabb kihasználását, növeltük az egy kocsira eső árutonna mennyiségét. Míg a teherkocsik átlagos terhelése 1946-ban 12,8 tonna volt, ez 1959-ben 16,23 tonnára emelkedett. A szállítófelekkel kialakult jobb kapcsolat is segítette a munkát. Ennek eredményeképpen néhány ezer kocsival többet tudtunk rendelkezésre bocsátani. Növekedett a tehervonatok átlagos terhelése is. Csak ebből — az elmúlt félév alatt — több mint hárommillió forint önköltségcsökkentés származott. A kongresszusi versenyben vállalt 16 800 tonna szén megtakarítását már június végéig teljesítettük. Ezzel további közel tizenhétmillió forinttal csökkentettük az önköltséget. A menetrendszerinti közlekedésben a személyszállító vonatoknál 90,3, a tehervonatoknál 80,2 százalékos teljesítményt értünk el. Pedig a múlt évben csak 92,4, illetve 56,4 százalékos volt a menetrendszerűség. Jelentősek az eredmények a műszaki fejlesztés terén is, fejlődött, korszerűbb lett mozdonyparkunk. Fellendülőben van az újítási mozgalom, amely az idén mintegy háromszázötvenezer Ft megtakarítást eredményez. Komoly a javulás a társadalmi tulajdon védelménél is. Az eredmények elérésében, a munkaverseny fellendülésében igen jelentős hatást váltott ki pártunk Központi Bizottsága március 6-i határozatának a dolgozókkal való megismertetése. A vasutasoknak a párt iránti szeretete és bizalma tükröződik a kongresszusi versenyben, amelyben kommunisták és pártonkívüli szervezett vasutasok kéz a kézben, testvéri összefogással munkálkodnak azon, hogy méltóan köszöntsék a kongresszust. Magasabb színvonalra emelkedett a vezetés. Ma még gyakori eset, hogy összehívják a szolgálat legjobb brigádjait, a párt- és szakszervezeti bizalmiakat, aktivistákat és megtanácskozzák, hogyan lehetne minél sikeresebben megoldani a feladatokat. Rendszeres már a szolgálati vezetők beszámoltatása, melyre a pártszervezetek is felkészülnek és komoly segítséget adnak a szakvonalnak. Pártunknak — a munkásosztály helyzetéről szóló — határozata a vasútnál is arra kötelezte a vezetőket, hogy nagyobb gondot fordítsanak a dolgozók munka- és életkörülményeinek javítására. Ennek eredménye, hogy a vasútnál az eddiginél lényegesen nagyobb összeget fordítanak szociális és munkavédelmi célokra. Csökkentettük az utazószemélyzet szolgálati óraszámát, jelentős mértékben érintette a vasút dolgozóit is a családi pótlékok és a nyugdíjak felemelése. Ünnepi ajándékként, lelkiismeretes munkájuk elismeréseként fogadták a vasutasok az év végi jutalék kifizetésének engedélyezését. Most már rajtuk múlik, hogy jó munkával biztosítsák, hogy ez az összeg minél nagyobb legyen. A nemrégiben lezajlott szakszervezeti választásokon, termelési tanácskozásokon elhangzott állásfoglalások, nagyszerű javaslatok a vasút dolgozóinak politikai érettségét igazolták. Nemcsak a szállítás iránt érdeklődnek, nemcsak a szociális juttatások mértékét tartják számon, hanem figyelemmel kísérik a nemzetközi eseményeket és tevőlegesen vesznek részt a békéért folyó küzdelemben. Ünnep van ma, de a számvetés ideje is, amikor gondolunk arra is, hogy van olyan munkaterület, ahol nem értük még el a kitűzött célokat. A hibák kijavításával azonban sikerrel fogjuk megoldani az őszi forgalomban ránk háruló feladatokat is. Kunczli József, a Területi Bizottság elnöke