Tolna Megyei Népújság, 1959. október (4. évfolyam, 230-256. szám)
1959-10-10 / 238. szám
1959. október 10. Ifjúsági labdarúgó-bajnokság Dombóvár pontveszteség nélkül áll a tabella élén Mivel a döbröközi csapat nem utazott el Faddra, így az ifjúsági bajnokságban is csonka forduló volt. Az aránylag jó képességű és jó játékerőt képviselő tolnaiak ellen a nagydorogiak döntetlenje bizonyos meglepetésnek számít. Máza is elszenvedte vasárnap első vereségét, méghozzá Bátaszéktől. A paksiak Gyönkön, ha egy góllal is, de megszerezték a győzelmet. Tamási csapata Iregszemcsét győzte le, míg Szekszárdon a simontornyai ifi — meglepetésre — csak döntetlent tudott kiharcolni a Dózsával szemben. Ugyancsak döntetlenül végződött a Dunaföldvár—IIőgyész találkozó is. A 16 csapat közül most már egyedül Dombóvár veretlen és áll pontveszteség nélkül. A dombóvári ifik Nagymányokon is, ha csak egy góllal is, de győztek, így továbbra is a tabella élén állnak. A tolnai csapat annak ellenére, hogy csak egy pontot szerzett, vasárnap az ötödik helyről, a harmadik helyre került. Nagydorog vasárnap szerezte meg az első pontját, így most már nincs pontnélküli csapat az ifjúsági bajnokságban. A bajnokság állása: KÉZILABDA Szekszárdi Közgazdasági Technikum —Nagydorogi KSK 10:2 (7:1) Nagydorog, megyei első osztályú női mérkőzés. Vezette: Menyhárt. Nagydorog: Krémer, Szabó, Bencsik, Cseke, Pető, Berta, Juhász. Csere: Szabó II., Kun, Gősi. Szekszárd: Bán, Eberhardt, Szipic, Szoboszlai, Vörös, Szemenkey, Tóth. Csere: Varga, Kelemen, Molnár, Dóra. Az elmúlt vasárnapi bonyhádi vereség után nagyon készült erre a mérkőzésre a nagydorogi csapat. Az első félidő elején túlságosan megilletődve játszottak a hazai lányok. A szekszárdi lányoknak szinte minden sikerült és a hazai csapat ellen az 5. percben már 4:0-ra elhúztak. Ezután kiegyenlítődött a játék és a hazai csapat is veszélyesen támad, azonban a kitűnően védő Bán néha, ha szerencsével is, de megőrzi kapuját a góltól. A hazai csapat minden lövést magasan próbált értékesíteni, azonban a jól védő vendégcsapat kapusa ezeket könnyen hárította. A 16. percben három szép lefutás után jól sikerült befejezéssel máris 7:0 a diáklányok javára. Ezután a cserék használnak, a hazai csapatnak és a félidőig sikerül is gólt dobniuk. 7:1. A második félidő elején nagyszerűen hajráznak a nagydorogi lányok, és egy szép lefutás után újra szépítenek. 7:2. A gól után beszorulnak a szekszárdi lányok és a mérkőzés utolsó percéig a hazai csapat uralja a mezőnyt, de a befejezésekkel mindig hibáznak. A vendégcsapat a vezetés tudatában nyugodtabban és szebben játszott és az eredmény tartására törekedett, ami sikerült is, és a befejezés előtt még három góllal terhelik a hazaiak kapuját. Gólszerzők: Szipli 4, Eberhardt 2, Szemenkey 3 és Szoboszlai, illetve Szabó II., Pető. Jók: Bán, Szemenkey, Tóth, Szipli, illetve Berta. Pető, Bencsik és Juhász. F. L. Vasárnapi labdarúgó-műsor November 11-e szövetségi nap, így az NB I, NB II és NB III-ban, valamint a megyei labdarúgó-bajnokságban nincs bajnoki mérkőzés. Tolna megye felnőtt labdarúgó válogatottja Budapest középválogatottjával játszik megyék közötti válogatott mérkőzést. Tolna megye ifjúsági válogatottja ugyancsak Budapest középválogatottjával játszik. Az ifjúsági csapatok mérkőzésére 13 órakor, míg a felnőtt csapatokéra 14.30 órakor kerül sor. Az elmaradt Dunaföldvár—Szekszárdi Dózsa megye bajnoki és ifjúsági labdarúgó-mérkőzés kerül csak lejátszásra a megyebajnokságból, kezdési idő 15 óra. Járási I. osztály: Dombóvári Szpartakusz—Kisdorog (Csuma, Havasi, Fodor), Győré—Nagyvejke (Illés, Fazekas), Váralja—Cikó Nagymányokon 15 óra (Kovács J., Farkas I., Sipos), Dalmand—Pincehely (Horvat, Zsiga), Ozora— Kurd 14 óra (Besenyei, Kleiber), Decs—Zomba (Németh, Gabi), Bölcske—Dunaszentgyörgy 15 óra (Csipák), Nagytormás—Gerjen 15 óra (Izing, Schnierer), Bonyhád II.—Őcsény 13,45 óra (Berta, Jónás), Szedres—Szekszárdi Petőfi II. 15 óra (Bencze, Meixner), Sióagárd—Kajdacs 13,30 óra (Csordás, Ranga). Járási II. osztály: Tolnasziget— Szekszárd-Szőlőhegy (Benke), Háta—Fadd II. 15 óra (Pető, Váradi), Tengelic—Bátaszék II. 14 óra (Andrin), Alsóhídvég—Bogyiszló (Paulai), Diósberény—Varsád 14 óra (Németh B.), Kölesd—Kalaznó 14,30 óra (AlleSch, Khizi), Pári— Magyarkeszi, (Kuti).Megjegyzés: Időpontokat csak ott tüntettünk fel, ahol a mérkőzések kezdési időpontját a csapatok bejelentették a JT-nek. TOLNA MEGYEI NEPÍÍJSAG Sporthírek A Megyei Labdarúgó Szövetség közölte, hogy a Magyar Labdarúgó Szövetség Elnöksége Tapaszti János átigazolását a Dombóvári VSE-hez megerősítette és a játékos játékjogát visszaadta. * Tanner Vilmos tamási játékos játékjogát az MLSZ igazoló bizottsága március 28-ig felfügesztette, mert annak ellenére, hogy a Tamási Sportkörhöz érvényes igazolása van, a MÁVAUT sportkörhöz szűz igazolást kért. * A vasárnap lejátszott Zomba— Szekszárdi Petőfi II. mérkőzésen Csámpár Antal zombai középcsatár a II. félidő 30. percében a játéktérről eltávozott és az egyik nézőt arcul ütötte. A játékvezető Csámpárt kiállította. Az ügy érdekessége, hogy Csámpárt 1958. október 5-től egy évre tiltotta el a fegyelmi bizottság, mely büntetésőre felfüggesztést kapott ez év április 30-án azzal, hogy amennyiben ez év végéig bármilyen szabálysértést követ el, a régi büntetését is le kell tölteni. * A Nagydorog—Tolna mérkőzésről a játékvezető jelentésében leírta azokat a sportszerűtlen jeleneteket, melyet a közönség rendezett. Javasolja, hogy Nagydorogon mérkőzést csak megerősített karhatalommal és szövetségi ellenőr jelenlétében engedélyezzen a szövetség. A szedresi labdarúgó csapatból vasárnap a játékvezető Tóth Istvánt és Acsádi Józsefet állította ki. A Dunaszentgyörgy—Nagytormás mérkőzésen a játékvezető a nagytormási Hídvégi Józsefet és a dunaszentgyörgyi Molnár Istvánt küldte le a pályáról utánrúgásért.* A szeptember 20-án lejátszott Döbrököz—Dombóvári VSE megyebajnoki mérkőzés előtt az ificsapatok csak egy félidőt játszottak. A szövetség a mérkőzést 0:0 gólaránnyal igazolta úgy, hogy egyik csapat sem kap pontot, sőt még büntetőpont levonását is elrendelte mindkét csapattól. A Dombóvári VSE vezetősége most megfellebbezte a szövetség döntését, miszerint kizárólag a döbröközi ifjúsági csapat volt az oka, hogy nem lehetett mind a két félidőt lejátszani. A döbrököziek a mérkőzés kezdését 14:30-ra jelezték, de a játékosaik csak 15 órára jöttek össze. A szövetség döntését — melyet előreláthatólag jövő héten tárgyal — közölni fogjuk. Nagytormás megóvta a vasárnap lejátszott Dunaszentgyörgy Nagytormás mérkőzést azzal az indokkal, hogy Molnár Lajos dunaszentgyörgyi játékos minősítési könyvében lapcserék történtek és feltételezhető, hogy visszaélés történt. Helyénki levelezőnk — Bajcsi sporttárs — levelében arról ír, hogy a játékvezető sok hibát vétett a mérkőzés vezetésekor vasárnap. Kéri a JT-t, hogy a jövőben ellenőröket küldjön a mérkőzésekre.* Vasárnap délelőtt Dombóváron a Bonyhádi Közgazdasági Technikum női kézilabda-csapata a Dombóvári Gimnázium csapata ellen 2:2-es félidő után 4:3 arányú győzelmet aratott. A termelőszövetkezeti labdarúgó-bajnokságért Mórágy—Kéty 2:1 (1:0) A mórágyi csapat az első perctől nagy győzniakarással küzdött. A harmadik percben Novotni I. lövése kapu fölé száll. Nem sokkal később szögletet érnek el, melyből Varicsa erős lövést küld kapura és megszerzi a vezetést. A gól után Kéty is támad, de a jól záró védelemmel szemben nem tudnak eredményt elérni. Hosszú ideig mezőnyjáték folyik, majd a kétyi csapat 11-eshez jut, melyet a mórágyi kapus könnyedén véd. A második félidő 14. percében szabadrúgás után László a kifutó kapus mellett megszerzi a mórágyiak második gólját. 2:0. Továbbra is változatos a játék, mindkét csapat támad. A 37. percben szöglethez jutnak a hétyiek, melyből szépítenek az eredményen. G. G. II talicskától Talicskával a világ körül A kapitalista országokban a szenzációk kedvelőit már nem ejtik bámulatba a tutajon vagy léggömbön tett világkörüli utazások. Valami egészen szokatlanra vágynak. Nemrég a külföldi lapok közölték a legújabb szenzációt: egy 20 éves fiatalember Singaporeból elgyalogolt a La Manche csatornáig. Egy esztendő alatt 30 ezer kilométert tett meg. Naponta átlag 70—80 kilométert haladt, ami szinte hihetetlen teljesítmény. Két ausztráliai fiatalember azonban elhatározta, hogy elhalványítja a singaporei világjáró dicsőségét. Már meg is kezdték az előkészületeket, hogy világkörüli útra induljanak, éspedig a talicskával. A terv szerint felváltva tolják egymást, s egykilométerenként váltanak. A »gépesített gyalogosok« csupán a hajóig akarnak pihenni, amikor egyik kontinensről átkelnek a másikra. Vitorláson az Atlanti-óceánon át Két német nő és egy angol író 12 méter hosszú vitorláson át szelte az Észak-Atlanti-óceánt Hat hétig tartó utazás után a napokban egy írországi kikötőbe érkeztek meg. A két német nő — az egyik 22 éves, a másik 28 — a főzést, illetve a navigációs teendőket látta el. Az angol író megérkezésükkor elmondotta, hogy eredetileg négy hét alatt akarták megtenni az utat, azonban váratlanul olyan viharos szakaszba érkeztek, hogy útjuk három héttel eltolódott. Az első négy hétben, mint mondotta, kitűnő ellátásuk volt, az utóbbi három hétben azonban szinte kizárólag babon és rizsen éltek. A kalandos út három részvevője 1957-ben kelt át először vitorlással az Atlantióceánon, akkor még ennél is kisebb hajóval Trinidadban kötöttek ki. Mi okozza az argentin vasutak óriási deficitjét? Az argentin kormányt már régen aggasztja a vasutak óriási deficitje. Az egyik parlamenti vizsgáló bizotság felháborodva azon, hogy a jelentések szerint a vasúti kocsik pótalkatrészeinek körülbelül 30 százaléka rendszeresen eltűnik, elhatározta, hogy utánajár a dolognak. A bizottság már első nap meglepő megállapítást tett: egy Diesel-mozdonyt jelentéktelen javítás miatt beszállítottak az egyik műhelybe. A mozdony néhány napon belül szőrén-szálán eltűnt, a műhelyben teljesen szétszedték, az alkatrészeket pedig széthordták ... így aztán nem csodálkozhatunk a deficiten! Turbán-probléma Manchesterben A manchesteri autóbusztársaságnál jelentkezett az indiai Sundar Singh Sagar, hogy vegyék fel gépkocsivezetőnek. A próbát kitűnően kiállta és fel is vették volna, de utolsó pillanatban kiderült, hogy vallási okokból ragaszkodik a turbán viseléséhez és nem hajlandó azt felcserélni a kötelező egyensapkával. Az autóbusztársaság körkérdést intézett Anglia más társaságaihoz, mi a teendő ebben az esetben? A többi autóbusztársaság egy részének igazgatói elmondották, hogy hasonló ajánlkozásokat ilyen körülmények között elutasítottak és csak egyetlen egy akadt, aki turbánt viselő sofőrt alkalmazott. A manchesteri társaság heves vita után úgy döntött, hogy Sagar kérését elutasítja. Az ügy most döntés végett az angol bíróság elé került. A sznobok és az »antik« autók A nyugati világ sznobjait nem érdeklik az autókiállításokon szereplő ragyogó új modellek. Új jelszavuk: »minél régibb, annál kívánatosabb.« Ennek a hóbortnak kielégítésére elkészítették annak a »vízözön előtti« Surrey gyártmányú elektromos gépkocsinak pontos mását, amely gumi a repülőgépig abronccsal ellátott fakerekeken gurul, egyhengeres motorja van és fekete rojtokkal szegélyezett mennyezet borul utasai fölé. A rendkívül magas üléseken az utasok annál is kényelmesebben gyönyörködhetnek a táj szépségeiben, mivel ennek a »versenyautónak« legnagyobb sebessége nem haladja meg az óránkénti 30 kilométert. A vadonatúj »antik« autó ára semmivel sem magasabb, mint a szokásos, átlagos kivitelű modern autóké. Új biztonsági autóabroncs nylonból Egy amerikai autóabroncs-gyár új, nylonból készült abroncsot hozott forgalomba. Az újfajta abroncs két légtérből áll: a külső légteret a földdel érintkező gumiabroncs alkotja, ezen belül két gumírozott nylonrétegből álló belső abroncs található. Ha a külső burok megreped, a levegő csak az egyik kamrából árad ki, a belső azonban még mindig fel tudja venni a kocsi teljes súlyát, úgy, hogy defektnél a vezető nem veszítheti el uralmát a kocsi felett. A Rolls-Royce kihasználásának művészete Egy ausztráliai farmer 1928 óta Rolls-Royce kocsit tart és megrendelte az angol luxusautó legújabb modelljét. Ámde legutóbb visszavonta megrendelését, mert az 1959-es típusnak nincs hágcsója. »A hágcsó nélküli gépkocsi teljesen használhatatlan számomra — írta levelében —, mert a hágcsón szállítom a döglött birkákat, ha már a csomagtartó teli van.« Az »Utca Lovagjai« Nyugat-Németországban Néhány nyugatnémet lap, melyeknek összesen vagy ötmillió olvasója van, közös kampányt indított az »Utca Lovagjai« néven. Elhatározták, hogy ezentúl nyilvános dicséretben részesítik azokat az utcai közlekedőket, akik különleges udvariassággal és szolgálatkészséggel tűnnek ki a közlekedésben. Az »Utca Lovagjai« dicséretre méltó magatartásukért különleges érdemrendet kapnak. Amerikai légitársaságok szeretnék elnyelni az osztrák légitársaságot A Pan American Aiarways és a Trans World Airlines nevű amerikai légitársaságok mindent elkövetnek, hogy bekebelezzék az osztrák polgári légiszállítást. Mindenáron ellenőrzésük alá akarják vonni az Austrian Airlines-t. Nem újdonság, hogy az amerikaiak legalább támaszpontot szeretnének az európai légi utasszállításban szerezni. Újdonság azonban, hogy az osztrák pénzügyminiszter egy Washingtonban adott interjú során határozottan állást foglalt az amerikai pénzügyi manőverek mellett. Dr. Karnitz osztrák pénzügyminiszter kifejtette, hogy »az Autsrian Airlines úgy sem tudja kihasználni a forgalmat a kommunista fővárosokkal, Moszkvával, Varsóval vagy Belgráddal, mert a kevésszámú utas miatt ezeknek a vonalaknak inkább csak elméletileg van értéke ...« Úgy látszik, az amerikaiak ahhoz a feltételhez szabják betársulásukat, hogy az osztrák vállalat beszünteti a szocialista országok fővárosaival lebonyolított légiforgalmát. Ugyanakkor — és úgy látszik, erről az osztrák pénzügyminiszter nem értesült — az Austrian Airlines szeptember 11-én elhangzott sajtónyilatkozatában , a következő áll: »A társaság lesi forgalma különösképpen élénk a kelet- és délkelet-európai útvonalakon ...« Az AUA vezérigazgatója a Volksstimme munkatársának adott interjújában kijelentette: »Vonalaink keletre és délkeletre rendkívül forgalmasak. A Varsón át Moszkvába vezető régiót forgalom szempontjából második helyen áll összes vonalaink között és nem sokkal marad el mögötte a belgrád—szófiai voncd sem.«