Tolna Megyei Népújság, 1968. október (18. évfolyam, 230-256. szám)
1968-10-19 / 246. szám
íJLinv Sz J'jetesd. pjoe~ ”1C a 7 >t*M . *GYEI'9 m -»MBBEWI&1 NEPIJL/Ui A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT TOLNA MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA XVIII. évfolyam, 246. szám ARA: 80 FILLÉR Szombat, 1968. október 19. Két fontos törvényjavaslatot fogadott el az országgyűlés Véget ért a parlament ülésszaka Pénteken délelőtt 10 órakor folytatta tanácskozását az országgyűlés. Az ülésen részt vett Losonczi Pál, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Kárpát János, az MSZMP Központi Bizottságának első titkára, Fock Jenő, a forradalmi munkás-paraszt kormány elnöke, valamint Apró Antal, Biszku Béla, Gáspár Sándor, Kállai Gyula, Komócsin Zoltán, Nyers Rezső, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, továbbá a Politikai Bizottság póttagjai, a Központi Bizottság titkárai és a kormány tagjai. Az ülésen részt vett az országgyűlés vendégeként Budapesten tartózkodó uruguayi parlamenti küldöttség, Euis Bínom Perre, képviselőházi elnök vezetésével. Az új vasúti törvénytervezet és a közlekedéspolitikai koncepció fölött nyitott vitában az első felszólaló dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter volt. Bevezetőben arról beszélt, hogy a közlekedéspolitikai koncepciók megvalósítása különösen nagy mértékben múlik a hazai gépipar felkészültségén és jövőbeni fejlődésén. A közlekedési struktúra Világszerte tapasztalható fejlődésének irányát elemezve már évekkel ezelőtt elhatároztuk, ■— mondotta hogy a közúti közlekedési eszközök gyártását a többi gépipari ágazatnál gyorsabban fejlesztjük. Kidolgoztuk a fejlesztési programot, amelyet a kormány az idén központi programmá nyilvánított Ez megteremti a feltételeit annak, hogy a közúti szállítás tervei, a személygépkocsikat kivéve, zömében hazai gyártási szállítóeszközök felhasználásával, valósuljanak meg. A miniszter részletesen taglalta a közúti járműgyártás központi fejlesztési programját Ennek megvalósítására az álló- és forgóeszközökkel együtt összesen 11,8 milliárd forintot fordítunk, a beruházási összegből 9,7 milliárd forintot központi forrásból fedeznek. Beszélt arról, hogy közúti járműfejlesztési programunkat többoldalúan segíti a szocialista országok közötti munkamegosztás, majd végül a szállítás gépesítéséről beszélt. Ezután dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter válaszolt a vitában elhangzott felszólalásokra. Ismertette a törvényjavaslat egyes pontjainak módosítására tett indítványokat, s kifejtette a kormánynak ezekre vonatkozó álláspontját .Részletesen kitért a megszűnő állomások problémájára, majd közölte: az illetékesek számolnak azzal, hogy hosszabb távlatban a személyszállítás több mint kétharmadát az autóbuszközlekedés bonyolítja majd le, ezért mindent elkövetnek e fontos közlekedési ágazat fejlesztésére. Foglalkozott a közúthálózat jelenlegi túlterheltségével, a gépkocsik számának növekedésével, majd a darabáru-szállítással kapcsolatos észrevételekre válaszolt. Végezetül bejelentette, hogy a vita során elhangzott észrevételeket a további munkában hasznosítják. Nemeslaki Tivadar a törvényjavaslat előadója felszólalása után Kállai Gyula elnök részletesen ismertette a törvényjavaslat különböző pontjaira vonatkozó módosításokat, s ezekről az országgyűlés külön-külön szavazott, s azokat egyhangúlag elfogadta. Ezután újabb szavazás következett: az országgyűlés a vasutakról szóló törvényjavaslatot általánosságban és a már megszavazott módosításokkal részleteiben is elfogadta. Az országgyűlés határozatban mondta ki, hogy a magyar közlekedéspolitika koncepcióját és a vitájában elhangzott felszólalásokra adott miniszteri választ jóváhagyólag tudomásul veszi. (Folytatás a 2. oldalon.) A népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslat A népi ellenőrzésről szóló — A törvényjavaslat a népi törvényjavaslatot dr. Dabrónaki ellenőrzés rendszerének legfon Gyiüa államtitkár, a Központi tosabb al pelvként tartja fénni Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke terjesztette az országgyűlés elé. Elmondotta, hogy 11 évvel ezelőtt hívta életre az országgyűlés a népi ellenőrzést, s az államszervezetben betöltött helyét, felépítésének rendjét és hatáskörét tekintve e szervet az állami szervek vonásai jellemzik, ugyanakkor egyre erőteljesebben kidomborodik társadalmunk népi jellege. Az eltelt, csaknem 11 év alatt a népi ellenőrzésnek e kettős, állami és társadalmi jellege tovább erősödött. Dr. Dabrónafci Gyula ezután így folytatta: — Az 1957. év 7. törvény értelmében a népi ellenőrzési bizottságok tagjait az arra illetékes államhatalmi szervek meghatározatlan időtartamba választották. A jövőben — a törvényjavaslat szerint — a népi ellenőrzési bizottságokat az országgyűlési képviselőkkel, illetve a tanácstagokkal azonos időtartamra, tehát általában négy évre választják. Az új szabályozás a korábbinál jobban megfelel a szocialista demokratizmus követelményeinek, jobban hangsúlyozza, hogy a népi ellenőrző bizottságok választott tagjai és tisztségviselői közvetlenül felelősek az őket megválasztó tanácsoknak.azt a rendelkezést, hogy a vizsgálatokat a dolgozók széles társadalmi támogatásával, népi ellenőrökkel végzik. Ezután arról beszélt, hogy a törvényjavaslat a korábbi hatásköri szabályokat csak a gazdaságirányítás új rendjéből adódó követelményeknek megfelelően módosítja, a korábban rögzített hatásköri szabályok fő elveit érintetlenül hagyja. Egy arany- és egy ezüstérem öttusában Sok-sok izgalommal kezdődött a csütörtöki nap. Az öttusa volt az első sportág, amely sok ezer embert vonzott ki a Campo MUitarra arra a versenyszínhelyre, ahol egyszer már találkoztak a résztvevők a lovasversenyen. Pontban 11 órakor a mexikói Tovar rajtolt elsőnek. A szintidő 14:15 perc volt. Ezért járt 1000 pont. Lednyev 11:04 órakor rajtolt, négy perccel később indult Móna Pista. Lednyev 14:51-et, Móna 1ä-116-ot futott. 11-23 órakor indult Onyiscsenko, nem sokkal később Török. Onyiscsenkónak 14:45-öt, míg Töröknek 15:24-et mértek. Szapamisz indult Balczó előtt. Eléggé megviselten 14:27-et futott és 14:07-et mutatott az óramutató, amikor Balczó célba érkezett. Nem is érkezett, hanem valósággal belezuhant az orvosok karjába. Alig vették le szájáról az oxigénadagoló készüléket, ez volt az első kérdése: — Mi volt az eredmény? Amikor megtudta, hogy a csapatbajnokság aranyérme már a magyar hármast illeti, megnyugodott. De még mindig nem ért véget a hihetetlenül izgalmas viadal. Most már mindenki Balczóért szurkolt. Sajnos a szerencse ezúttal sem szegődött a magyar sportolók mellé. Földi 40 dekás súlytöbbletével bukott el az utolsó pillanatban. Kulcsár Gergelyt az utolsó sorozatban dobta túl Luszier és Klmnunen. Ferm 14:25 perccel érkezett célba, s a következő pillanatban már sporttársai vállán találta magát. Visszahódította Svédországnak azt az aranyérmet, amelyet utoljára 1956-ban Hall nyakába akasztottak Melbourneben. Öttusa egyéniben olimpiai bajnok: Björn Ferm (Svédország) 4964 pont, 2. Balczó András (Magyarország) 4953, 3. Viktor Lednyev (Szovjetunió) 4795, 4. Kutschke (NDK) 4764, 5. öttusacsapatban olimpiai bajnok: Magyarország (Balczó András, Móna István dr., Török Ferenc dr.) 14 325, 2. Szovjetunió (Lednyev, Onyiscsenko, Szaparnisz) 14 248, 3. Svédország (Ferm, Jacobsson, Lilienvall) 14 188, 4. Franciaország 13 289, 5. Egyesült Államok 13 280, 6. Finnország 13 238. BALCZÓ HÓNA Onyiscsenko (Szovjetunió) )2568. Guiguen (Franciaország) 4756, 7. Mona dr. (Magyarország) 4714, ... 14. Török Ferenc dr. (Magyarország) 4551. TÖRÖK EZ TÖRTÉNT Miközben Vietnammal kapcsolatban továbbra is a legkülönbözőbb — és általában a választási manőverek kategóriájába sorolt — találgatások röppennek fel Amerika felől, nemcsak hazánkban, hanem világszerte tart a Vietnammal való szolidaritás hete. A bolgár főváros dolgozói nagygyűlésen fejezték ki elszántságukat, hogy továbbra is segítik az amerikai agresszió ellen küzdő vietnami hazafiakat. Finnországban a közélet számos kiválósága üdvözölte a Helsinkibe érkezett vietnami békedelegációkat, amelyeket Karajalainen külügyminiszter is fogadott. Párizsban a haladó szakszervezeti szövetség, a CGT országos irodája a szolidaritási hét keretében ötvenezer frankot juttatott el a harcoló Vietnam támogatására létesített segélyalaphoz. Érthető — állapítja meg a Magyar Távirati Iroda moszkvai tudósítója, — hogy a szolidaritási hét keretében fokozott figyelem irányul arra az internacionalista segítségre, amelyet a szovjet nép nyújt Vietnamnak. Élelmiszerek, ruhák, szerszám- és mezőgazdasági gépek, gépkocsik és fűtősanyagok, gyógyszerek, tankönyvek és nem utolsó sorban az agresszorok elleni küzdelemhez közvetlenül szükséges eszközök — mindez jórészt szovjet hajókon jut el a VDK-ba. Guzsenko szovjet flottaügyi miniszterhelyettes elmondotta, hogy a szovjet kereskedelmi hajók , évente több százezer tonna rakományt szállítanak szovjet kikötőkből a VDK-ba. Nagy érdeklődés közepette tartott sajtóértekezletet az NDK külügyminisztériumának szóvivője, aki — egyebek között — figyelmeztette a nemzetközi közvéleményt arra, hogy Bonn nem hagyott fel a Nyugat-Berlin bekebelezésére irányuló kísérletekkel. A szóvivő a legérthetőbb érvek, a tények nyelvén beszélt. A jogtalan és provokatív magatartás példáiként említette meg a nyugatnémet parlament Nyugat-Berlinben tervezett ülését, valamint a kereszténydemokrata pártnak november elejére, a városba összehívott kongresszusát. A szóvivő nyilatkozatából kitűnt, hogy az NDK, amelynek létét a hivatalos Bonn nem ismeri el, kénytelen lesz ellenintézkedésekkel is emlékeztetni a Kiesinger-kabinetet létére és szuverenitására. Zsivótzky a régen megérdemelt csúcson A csütörtöki atlétikai műsor magyar szempontból legjelentősebb száma a kalapácsvetés döntője volt, 50 ezer néző volt szemtanúja annak a gigászi küzdelemnek, amelyet a már-már örökös trónkövetelőnek titulált Zsivótzky Gyula és az olimpiai bajnoki címet védő Krim vívott (Folytatás a 2. oldalon)