Tolna Megyei Népújság, 1969. január (19. évfolyam, 1-25. szám)

1969-01-16 / 12. szám

TOLMA fauGYEIS XIX. évfolyam, 12. szám ASPART TOLNA MEGY! ARA: 80 FILLÉR VILÁG PROLETÁRJAI EGYES tíLZETEK. /SSSSSP • Csütörtök, 1969. január 16. Négy űrhajóssal 1^0^ §2»o^|0fi Map 2i Föl­ ^cö111 Magyar idő szerint szerdán reggel 8.14 órakor a Szovjetunió­ban Föld körüli pályára juttatták a Szojuz—5 jelzésű űrhajót, amelyben három főből álló személyzet tartózkodik. Az „űrhármas” tagjai: Borisz Volinov alezredes, űrhajó­­pilóta, az űrhajó parancsnoka, Alekszej Jeliszejev fedélzeti mér­nök, a műszaki tudományok kandidátusa és Jevgenyij Hrunov al­ezredes, kutatómérnök. A Szojuz–5 űrhajót az előre kiszámított pályára vezérelték. A pályaadatok a következők: a Föld körüli fordulat ideje 88,7 perc, a Föld felszínétől való legnagyobb eltávolodás (apogeum) 230 kilométer, a Föld felszíné­től mért legkisebb távolság (perineum) 200 kilométer. A pálya sík­jának az Egyenlítő síkjához viszonyított hajlásszöge 51 fok 40 perc. A Szojuz–5 pályára juttatása után Borisz Volinov űrhajópa­rancsnok kétoldalú rádióösszeköttetést létesített a Földdel, továbbá a Szojuz—1 űrhajóval. Az űrhajó parancsnok jelentése szerint a személyzet egészségi állapota jó, az űrhajó belsejében a légnyo­más és a hőmérséklet normális. A Szojuz—4 és a Szojuz—5 űrhajó parancsnokai, Vlagyimir Satalov, illetve Borisz Volinov űrhajópilóták jelentették, hogy megkezdték közös kísérletsorozat­uk végrehajtását a világűrben. rizsi lapok első oldalukon közlik az újabb szovjet űrhajó felbo­csátásáról szóló jelentéseket. A Le Monde kiemelt moszkvai tu­dósítójának, Alain Jacobnak jelentését, amely szerint meglepő volt, milyen sok ember volt ta­núja az űrhajó felbocsátásának. Ez arra mutat, hogy a szovjet szakemberek teljességgel kizárt­nak tekintették valamiféle hiba bekövetkezésének lehetőségét. Az egész művelet olyan benyomást keltett, hogy olyan begyakorolt akcióról van szó, mint egy kö­zönséges utasszállító repülőgép elindítása. Kaminsky, a bochumi csillag­vizsgáló igazgatója nyilatkozatá­ban hangsúlyozta: A Szojuz—■ 5 felbocsátása­ döntő lépés a­ nap­rendszer meghódításában. A cél az lehet, hogy előkészítsék egy bolygóközi, mesterséges űrállomás létrehozását.” . A genfi rádió folyamatosan tá­jékoztatja hallgatóit a legfrissebb fejleményekről. „Ma a világűrben semmi sem hasonlítható a szov­jet űrhajósok űrparádéjához.. — hangoztatta a rádió kommentá­tora. Az amerikai közvélemény vál­tozatlanul nagy érdeklődéssel kö­veti a két szovjet űr­­ajó útját. — Még soha nem volt egyszerre ennyi űrhajós a világűrben, — állapította meg az NBC tv-háló­­zat híradása, a Szojuz—5 fellö­véséről beszámolva. A bolgár rádió és a televízió részletesen tájékoztatott az ese­ményről. A televízió esti műso­rában dokumentumfilmet mu­tatott be a Szovjetunió kiemel­kedő űrutazásairól. A szerdai la­pok első oldalon, vörös betűs címek alatt közlik a TASZSZ jelentéseit. Tv-riport a Szojuz—5 indulásáról A szovjet televízió a bajkonuri űrrepülőtérről szerdám képmag­nóról riportot adott a Szojuz—5 űrhajó elindulásáról. A képer­nyőn megjelent a hatalmas raké­ta, csúcsán az űrhajóval. A Szo­juz—5 három utasa autóbuszon érkezett a repülőtérre. Az űrha­jósgárdában részt vevő társaik, barátaik, fotóriporterek kísére­tében az állami bizottság elnöke elé léptek, majd Borisz Volinov, az űrhajó parancsnoka jelentette: a legénység készen áll az útra. Az állami bizottság elnöke jó utat és szerencsés visszatérést kívánt az űrhajósoknak. Felvonó szállította az űrpilótá­kat az űrhajó tartószerkezetére. Borisz Volinov és társai itt újból búcsút vettek kísérőiktől. Az in­dulásig már csak néhány perc van hátra. A képernyőn premier plánban látható a rakéta csú­csán az ezüstösen csillogó Szo­juz–5 űrhajó. A rakéta indítás­ra készen áll. Begyújtják. Fehér lángnyelv csap fel és a rakéta út­nak indul... A Szojuz—5 kabinjában elhe­lyezett kamera közvetítést adott az űrhajósokról az indulás utáni első percekben. Élénk beszélge­tésükből, fesztelen mozdulataik­ból ítélve a Szojuz—5 utasai, akik útjuk során a „Bajkál” fedőnév­re hallgatnak, jól elviselik a túl­terhelést és a túlnyomást. „Né­mi remegéstől eltekintve kitűnően érezzük m­agunkat, űrhajónk fe­délzetén minden teljes rendben van” — jelentették. IS­­t űrhajó folytatja útját A Szojuz—4 és a Szojuz—5 szovjet űrhajók folytatják repülé­süket. A Szojuz—4 január 15-én, magyar idő szerint 11 óra­kor befejezte 18. fordulójátt a Föld körül, a Szojuz—5 ugyan eddig két fordulatot tett meg. Vlagyimir Satalov, a Szojuz—4 parancsnoka közölte, hogy meg­figyelte a Szojuz—5 rátérését pá­lyájára. Borisz Volinov, a Szojuz–5 pa­rancsnoka kézi berendezés segít­ségével elvégezte az űrhajó tá­jolását a Napra, majd megfigy­e­­léseket eszközölt­­ a fénylő csilla­gokról. Alekszej Jeliszejev fedél­zeti mérnök és Jevgenyij Hrunov kutatómérnök fénykép- és film­felvételeket készített a kabin­­ belsejéről. Borisz Volinov televíziós ri­portot bonyolított le a Szojuz—5 „dolgozószobájából” és az űrha­jóskabinból. A riport során Hru­nov mérnök bemutatta a Szo­juz—5 másik két utasát, valamint az utasok mindegyikének mun­kahelyét. Egyszerre négy űrhajós a világűrben A francia televízió szerda déli adását a Szojuz—5 szovjet űr­hajó felbocsátásáról szóló szov­jet helyszíni riportfilm bemuta­tásával kezdte. A délutáni pár Georgij Beregovoj vezérőrnagy, a Szojuz—3 és Vlagyimir Satalov alezredes, a Szo­juz—4 pilótája a kiképzés egyik szünetében. 4 MAI SZÁMUNKBAN: Ifjúkommunisták „zárszámadása’­ 3. o. Mi fáj Madocsán? 5. o. Lezárult az átigazolási időszak 6. o. „Megtorpedóznák” az algyői olajkutat A csaknem egy hónap óta tar­tó algyői olajkitörés elfojtásán fáradozó magyar és szovjet olaj­bányászok, szakemberek szerdán felkészültek az olajkút „meg­torpedózására”. Csaknem egész nap, két méter mély olajban dolgozva, rendkívüli erőfeszíté­sekkel olyan szerkezetet szerel­tek a kútra, amelynek segítségé­vel különleges robbanófejet, úgy­nevezett torpedót engednek a termelőcsőbe, hogy azt — kö­rülbelül kétezer méteres mély­ségben — a robbanás erejével kibővítsék. A termelőcső meg­lehetősen szűk keresztmetszete ugyanis gátolta, hogy elegendő fúróiszapot nyomassanak a kút­ba. A mélybeli robbantásra csü­törtökön kerül sor, s ettől azt várják, hogy az iszap egyszerre olyan mennyiségben kerülhet a kútba, amely elegendő lesz a kóléscsövört át kiáramló olaj és földgáz útjának elzárására. (MTI) Olcsói lift a­eriét­ is a tűzifa Felkészültek a TÜZEP-telepek a nagyobb forgalomra Az országgyűlés legutóbbi ülé­sén történt meg a bejelentés, az 1969-re előirányzott­­ árintézkedé­sekről. Ezek közül az elsők egyike — a tűzifa és a brikett árának csökkentése — tegnap lépett hatályba. A mecseki bri­kett ára 12 forinttal lett olcsóbb, tehát 62,30 helyett 50 forint 30 fillér, a tűzifa ára pedig 7 fo­rint 70 fillérrel csökkent má­zsánként. A szekszárdi TÜZÉP-telep ve­zetőjétől megtudtuk, hogy — szá­mítva az árleszállítás következ­tében megnövekvő forgalomra, — brikettből januárra a szokott mennyiség kétszeresét, kereken húszezer mázsát rendeltek. A jelenlegi készlet — annak elle­nére, hogy az elmúlt „hideg na­pokéban a szokásosnál több fo­gyott, mintegy háromezer má­zsa. Január végéig további 16—17 ezer mázsa mecseki brikettet várnak, nem lesz tehát fennaka­dás a tüzelőellátásban. A vállalat pécsi központja ar­ról tájékoztatta szerkesztőségün­ket, hogy a két megyében mint­egy 12 százalékkal több szénféle­séget hoztak forgalomba az el­múlt évben, mint 1967-ben. An­nak ellenére nőtt a forgalom, hogy országosan 4 százalékos csökkenés mutatkozik a folyé­kony és gáznemű tüzelőanyagok fokozott elterjedése következté­ben. Sokan kifogásolják, hogy nem megfelelő a választék. Ez igaz, azonban vannak olyan szénfaj­­ták, amelyeket itt nem vásárol­nak, még akkor sem, ha a telepeken van. Itt főként a me­cseki szeneket igénylik, ebből megfelelő mennyiséget és vá­lasztékot tudnak adni. Kivétel a pécsi diószén, amelyből a bánya által termelt mennyiséget teljes egészében a vállalat hozza for­galomba, azonban ez az igénye­ket nem fedezi. A várható keresletnek meg­felelő szénmennyiség lesz ezután is a TÜZÉP-telepeken. A szö­vetkezeti tüzelő- és építőanyag­telepek részére 1967-ben 35 600, 1968-ban 36 470 tonna szénféle­séget biztosított a vállalat, ez évi igényük 34 600 tonna, tehát nem lesz szénhiány a megye falvai­ban sem. Sokan kifogásolják az utóbbi időben a brikett minőségét. A vállalat igazgatója elmondta, hogy a mecseki brikett minősé­ge jó, csak más tüzelési techni­kát igényel, mint a régi bri­kettfajta. Ezért a vállalat — a mecseki szénbányákkal együtt — szívesen ad díjmentesen tüzelé­si tanácsot a vásárlóknak, ha erre igényt tartanak. Brikettből, iszapszénből, koksz­ból és kovácsszénféleségekből, valamint tűzifából hiány nem lesz, azonban esetenként elő­fordulhatnak a nagy hideg miatt szállítási késések, átmeneti jel­leggel. Tüzelési gon­dokat azon­ban ez nem okozhat.

Next