Tolna Megyei Népújság, 1969. január (19. évfolyam, 1-25. szám)
1969-01-16 / 12. szám
TOLMA fauGYEIS XIX. évfolyam, 12. szám ASPART TOLNA MEGY! ARA: 80 FILLÉR VILÁG PROLETÁRJAI EGYES tíLZETEK. /SSSSSP • Csütörtök, 1969. január 16. Négy űrhajóssal 1^0^ §2»o^|0fi Map 2i Föl ^cö111 Magyar idő szerint szerdán reggel 8.14 órakor a Szovjetunióban Föld körüli pályára juttatták a Szojuz—5 jelzésű űrhajót, amelyben három főből álló személyzet tartózkodik. Az „űrhármas” tagjai: Borisz Volinov alezredes, űrhajópilóta, az űrhajó parancsnoka, Alekszej Jeliszejev fedélzeti mérnök, a műszaki tudományok kandidátusa és Jevgenyij Hrunov alezredes, kutatómérnök. A Szojuz–5 űrhajót az előre kiszámított pályára vezérelték. A pályaadatok a következők: a Föld körüli fordulat ideje 88,7 perc, a Föld felszínétől való legnagyobb eltávolodás (apogeum) 230 kilométer, a Föld felszínétől mért legkisebb távolság (perineum) 200 kilométer. A pálya síkjának az Egyenlítő síkjához viszonyított hajlásszöge 51 fok 40 perc. A Szojuz–5 pályára juttatása után Borisz Volinov űrhajóparancsnok kétoldalú rádióösszeköttetést létesített a Földdel, továbbá a Szojuz—1 űrhajóval. Az űrhajó parancsnok jelentése szerint a személyzet egészségi állapota jó, az űrhajó belsejében a légnyomás és a hőmérséklet normális. A Szojuz—4 és a Szojuz—5 űrhajó parancsnokai, Vlagyimir Satalov, illetve Borisz Volinov űrhajópilóták jelentették, hogy megkezdték közös kísérletsorozatuk végrehajtását a világűrben. rizsi lapok első oldalukon közlik az újabb szovjet űrhajó felbocsátásáról szóló jelentéseket. A Le Monde kiemelt moszkvai tudósítójának, Alain Jacobnak jelentését, amely szerint meglepő volt, milyen sok ember volt tanúja az űrhajó felbocsátásának. Ez arra mutat, hogy a szovjet szakemberek teljességgel kizártnak tekintették valamiféle hiba bekövetkezésének lehetőségét. Az egész művelet olyan benyomást keltett, hogy olyan begyakorolt akcióról van szó, mint egy közönséges utasszállító repülőgép elindítása. Kaminsky, a bochumi csillagvizsgáló igazgatója nyilatkozatában hangsúlyozta: A Szojuz—■ 5 felbocsátása döntő lépés a naprendszer meghódításában. A cél az lehet, hogy előkészítsék egy bolygóközi, mesterséges űrállomás létrehozását.” . A genfi rádió folyamatosan tájékoztatja hallgatóit a legfrissebb fejleményekről. „Ma a világűrben semmi sem hasonlítható a szovjet űrhajósok űrparádéjához.. — hangoztatta a rádió kommentátora. Az amerikai közvélemény változatlanul nagy érdeklődéssel követi a két szovjet űrajó útját. — Még soha nem volt egyszerre ennyi űrhajós a világűrben, — állapította meg az NBC tv-hálózat híradása, a Szojuz—5 fellövéséről beszámolva. A bolgár rádió és a televízió részletesen tájékoztatott az eseményről. A televízió esti műsorában dokumentumfilmet mutatott be a Szovjetunió kiemelkedő űrutazásairól. A szerdai lapok első oldalon, vörös betűs címek alatt közlik a TASZSZ jelentéseit. Tv-riport a Szojuz—5 indulásáról A szovjet televízió a bajkonuri űrrepülőtérről szerdám képmagnóról riportot adott a Szojuz—5 űrhajó elindulásáról. A képernyőn megjelent a hatalmas rakéta, csúcsán az űrhajóval. A Szojuz—5 három utasa autóbuszon érkezett a repülőtérre. Az űrhajósgárdában részt vevő társaik, barátaik, fotóriporterek kíséretében az állami bizottság elnöke elé léptek, majd Borisz Volinov, az űrhajó parancsnoka jelentette: a legénység készen áll az útra. Az állami bizottság elnöke jó utat és szerencsés visszatérést kívánt az űrhajósoknak. Felvonó szállította az űrpilótákat az űrhajó tartószerkezetére. Borisz Volinov és társai itt újból búcsút vettek kísérőiktől. Az indulásig már csak néhány perc van hátra. A képernyőn premier plánban látható a rakéta csúcsán az ezüstösen csillogó Szojuz–5 űrhajó. A rakéta indításra készen áll. Begyújtják. Fehér lángnyelv csap fel és a rakéta útnak indul... A Szojuz—5 kabinjában elhelyezett kamera közvetítést adott az űrhajósokról az indulás utáni első percekben. Élénk beszélgetésükből, fesztelen mozdulataikból ítélve a Szojuz—5 utasai, akik útjuk során a „Bajkál” fedőnévre hallgatnak, jól elviselik a túlterhelést és a túlnyomást. „Némi remegéstől eltekintve kitűnően érezzük magunkat, űrhajónk fedélzetén minden teljes rendben van” — jelentették. ISt űrhajó folytatja útját A Szojuz—4 és a Szojuz—5 szovjet űrhajók folytatják repülésüket. A Szojuz—4 január 15-én, magyar idő szerint 11 órakor befejezte 18. fordulójátt a Föld körül, a Szojuz—5 ugyan eddig két fordulatot tett meg. Vlagyimir Satalov, a Szojuz—4 parancsnoka közölte, hogy megfigyelte a Szojuz—5 rátérését pályájára. Borisz Volinov, a Szojuz–5 parancsnoka kézi berendezés segítségével elvégezte az űrhajó tájolását a Napra, majd megfigyeléseket eszközölt a fénylő csillagokról. Alekszej Jeliszejev fedélzeti mérnök és Jevgenyij Hrunov kutatómérnök fénykép- és filmfelvételeket készített a kabin belsejéről. Borisz Volinov televíziós riportot bonyolított le a Szojuz—5 „dolgozószobájából” és az űrhajóskabinból. A riport során Hrunov mérnök bemutatta a Szojuz—5 másik két utasát, valamint az utasok mindegyikének munkahelyét. Egyszerre négy űrhajós a világűrben A francia televízió szerda déli adását a Szojuz—5 szovjet űrhajó felbocsátásáról szóló szovjet helyszíni riportfilm bemutatásával kezdte. A délutáni pár Georgij Beregovoj vezérőrnagy, a Szojuz—3 és Vlagyimir Satalov alezredes, a Szojuz—4 pilótája a kiképzés egyik szünetében. 4 MAI SZÁMUNKBAN: Ifjúkommunisták „zárszámadása’ 3. o. Mi fáj Madocsán? 5. o. Lezárult az átigazolási időszak 6. o. „Megtorpedóznák” az algyői olajkutat A csaknem egy hónap óta tartó algyői olajkitörés elfojtásán fáradozó magyar és szovjet olajbányászok, szakemberek szerdán felkészültek az olajkút „megtorpedózására”. Csaknem egész nap, két méter mély olajban dolgozva, rendkívüli erőfeszítésekkel olyan szerkezetet szereltek a kútra, amelynek segítségével különleges robbanófejet, úgynevezett torpedót engednek a termelőcsőbe, hogy azt — körülbelül kétezer méteres mélységben — a robbanás erejével kibővítsék. A termelőcső meglehetősen szűk keresztmetszete ugyanis gátolta, hogy elegendő fúróiszapot nyomassanak a kútba. A mélybeli robbantásra csütörtökön kerül sor, s ettől azt várják, hogy az iszap egyszerre olyan mennyiségben kerülhet a kútba, amely elegendő lesz a kóléscsövört át kiáramló olaj és földgáz útjának elzárására. (MTI) Olcsói lift aeriét is a tűzifa Felkészültek a TÜZEP-telepek a nagyobb forgalomra Az országgyűlés legutóbbi ülésén történt meg a bejelentés, az 1969-re előirányzott árintézkedésekről. Ezek közül az elsők egyike — a tűzifa és a brikett árának csökkentése — tegnap lépett hatályba. A mecseki brikett ára 12 forinttal lett olcsóbb, tehát 62,30 helyett 50 forint 30 fillér, a tűzifa ára pedig 7 forint 70 fillérrel csökkent mázsánként. A szekszárdi TÜZÉP-telep vezetőjétől megtudtuk, hogy — számítva az árleszállítás következtében megnövekvő forgalomra, — brikettből januárra a szokott mennyiség kétszeresét, kereken húszezer mázsát rendeltek. A jelenlegi készlet — annak ellenére, hogy az elmúlt „hideg napokéban a szokásosnál több fogyott, mintegy háromezer mázsa. Január végéig további 16—17 ezer mázsa mecseki brikettet várnak, nem lesz tehát fennakadás a tüzelőellátásban. A vállalat pécsi központja arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy a két megyében mintegy 12 százalékkal több szénféleséget hoztak forgalomba az elmúlt évben, mint 1967-ben. Annak ellenére nőtt a forgalom, hogy országosan 4 százalékos csökkenés mutatkozik a folyékony és gáznemű tüzelőanyagok fokozott elterjedése következtében. Sokan kifogásolják, hogy nem megfelelő a választék. Ez igaz, azonban vannak olyan szénfajták, amelyeket itt nem vásárolnak, még akkor sem, ha a telepeken van. Itt főként a mecseki szeneket igénylik, ebből megfelelő mennyiséget és választékot tudnak adni. Kivétel a pécsi diószén, amelyből a bánya által termelt mennyiséget teljes egészében a vállalat hozza forgalomba, azonban ez az igényeket nem fedezi. A várható keresletnek megfelelő szénmennyiség lesz ezután is a TÜZÉP-telepeken. A szövetkezeti tüzelő- és építőanyagtelepek részére 1967-ben 35 600, 1968-ban 36 470 tonna szénféleséget biztosított a vállalat, ez évi igényük 34 600 tonna, tehát nem lesz szénhiány a megye falvaiban sem. Sokan kifogásolják az utóbbi időben a brikett minőségét. A vállalat igazgatója elmondta, hogy a mecseki brikett minősége jó, csak más tüzelési technikát igényel, mint a régi brikettfajta. Ezért a vállalat — a mecseki szénbányákkal együtt — szívesen ad díjmentesen tüzelési tanácsot a vásárlóknak, ha erre igényt tartanak. Brikettből, iszapszénből, kokszból és kovácsszénféleségekből, valamint tűzifából hiány nem lesz, azonban esetenként előfordulhatnak a nagy hideg miatt szállítási késések, átmeneti jelleggel. Tüzelési gondokat azonban ez nem okozhat.