Tolna Megyei Népújság, 1969. szeptember (19. évfolyam, 202-226. szám)

1969-09-04 / 204. szám

is dolgozók szakközépiskolai oktatásáról Sokan tudják már, hogy a középfokú technikumi oktatás fokozatosan megszűnik. A to­vábbiakban technikusi képesí­tést középiskolai végzettség után lehet majd szerezni. A tudomány, a technika és a termelési folyamatok fejlődé­se követeli meg, hogy az ed­digieknél magasabb szinten történjék a technikusképzés. A későbbiekben tehát , azok szerezhetnek technikusi bizo­nyítványt, akik érettségivel rendelkeznek és még külön­ tanulmányokat folytatnak, a célnak megfelelő gyakorlati munkában vesznek részt. A középfokú technikumi oktatást a szakközépiskolai képzés váltja fel. Ezzel új alapokra helyeződik hazánkban a szak­mai jellegű középiskolai okta­tás. A rendeskorúak nappali tagozatán már előzőleg az ú­j tartalmú képzés indult meg, a dolgozók részére pedig az 1969 70-es tanévtől kezdődik. Mind a nappali tagozaton, mind a dolgozók esti és le­velező oktatásának keretében reform tan­tervek alapján fo­lyik az oktatás. A tanulók korszerű általános műveltsé­get szereznek és egy átfogóbb jellegű szakági területein kö­zépfokú szakmai elméleti, és gyakorlati felkészítést kapnak. A dolgozók szakközépiskolá­jának célja, hogy hozzájárul­jon a középiskolai végzettség megszerzésének kiterjesztésé­hez. Lehetőséget nyújt a mun­kájuk mellett továbbtanulni szándékozó dolgozóknak a szakmai jellegű középiskolai érettségi bizonyítvány és tudás megszerzéséhez. Az itt szerzett érettségi­­ bizonyítvány a ren­deskorúak szakközépiskolai bi­zonyítványával azonos értékű. Jogosít felvételi jelentkezésre bármely felsőfokú intézmény­be, felvétel esetén a tovább­tanulásra, ezenkívül a tanult szakági területen az előírt munkakörök betöltésére. A szakközépiskolai képzés időtartama az esti és levelező tagozaton is négy év. Az egyes tanévek időbeosztása általában a rendeskorúak beosztásához alkalmazkodik. Az esti tago­zaton az oktatás a­­ hét három munkanapján, heti 15—18 órá­ban történik. A levelező ta­gozaton otthoni egyéni tanulás valósul meg, amelyet heti egy alkalommal tartott 5—6 órás konzultációk segítenek. A fog­lalkozásokat általában munka­idő után, a lehetőségekhez mérten a dolgozók üzemi munkarendjéhez igazodva, a délutáni vagy esti órákban tartják. A dolgozók szakközépisko­lájának első osztályába az ve­hető fel, aki igazolja, hogy — az általános iskola 8. osztályát sikeresen elvégezte, vagy azzal egyenlő értékű is­kolai végzettsége van; — a beiratkozás évének augusztus 31. napjáig a 17. életévét már betöltötte; — a választott szakközép­iskolai szakirányra előírt egészségügyi követelmények­nek megfelel; — munkaviszonyban áll, vagy szövetkezeti tag; — a szakközépiskola szak­irányának megfelelő szakmun­kás-bizonyítvánnyal, illetve ez­zel egyenértékű szakmai vég­zettséggel rendelkezik. (Ettől el lehet térni, ha a dolgozónak legalább három évi szakmai gyakorlata van és ezt munka­­könyvvel igazolja.). A felvételeknél sorrendben előnyben részesülnek azok, akiket a képesítési rendelkezések köteleznek a szakközépiskolai végzettség megszerzésére, továbbá azok, akikkel a munkáltató tanul­mányi szerződést kötött. Előnyben részesülnek akik az emelt szintű szakmunkáskép­ző iskola befejezése után köz­vetlenül szakközépiskolai ta­nulmányokat kívánnak foly­tatni. A dolgozók szakközép­­iskolájának magasabb osztá­lyába azt lehet felvenni, aki az azonos szakirányú dolgozók szakközépiskolájának előző osztályát sikeresen elvégezte és továbbra is munkaviszony­ban áll. A szakmunkásképző iskola hagyományos („A”) tagozatot végzett­­ szakmunkások sikeres különbözeti vizsga letétele után a szakközépiskola 2. osz­tályába, az emelt szintű (..B") tagozaton végzett szakmunká­sok különbözeti vizsga nélkül a 3. osztályba vehetők fel. A­ rendeskorúak szakközép­iskolai képzését folytató szak­­középiskolák megyénkben is fokozatosan megkezdik a dol­gozók szakközépiskolai okta­tását. A következőkben fel­sorolt iskolák szakirány sze­rint a képzés megyei központ­jai: 1. Perczel Mór Közgazdasági Szakközépiskola Bonyhád, Szabadság tér 21. Ebben az iskolában közgazdasági szak­középiskolai képzés folyik, a dolgozók részére a szakterület valamennyi ágazatában. 2. Apáczai Csere János Szakközépiskola Dombóvár, Arany János tér 21. A közle­kedési képzés vasútforgalmi ágazatában ad felkészítést. 3. A Bezerédj István Keres­kedelmi Szakközépiskola Szek­­szárd, Marx Károly utca 8—12. Kereskedelmi szakközépiskolai képzést nyújt a dolgozók ré­szére is. 4. Csapó Dániel Mezőgazda­­sági Szakközépiskola Levelező Tagozata Szekszárd, Palánk. Itt a mezőgazdasági szakterü­let növénytermesztő és állat­­tenyésztő, kertészeti és mező­­gazdasági gépészeti ágazatai­ban indul meg az oktatás. 5. Ipari Szakközépiskola Szekszárd, Kadarka utca. Eb­ben az iskolában a dolgozók részére finommechanikai és műszeripari, gépészeti ás gép­­gyártás-technológiai ágazatban indul meg a képzés. Természetesen fennállhat, hogy megyénk felsorolt öt szakközépiskolájának székhe­lyétől távolabb jelentkezik igény dolgozók szakközépisko­lájának szervezésére közgaz­dasági, kereskedelmi, közleke­dési, mezőgazdasági, vagy műszer- és gépipari ágazatban. Ebben az esetben megyénk szakirány szerint illetékes szakközépiskolája — mint anyaiskola — kihelyezett osz­tályokat szervezhet valamelyik középiskolában. Például a szekszárdi Bezerédj István szakközépiskola Pakson a Vak­b­­ottyán Gimnáziumban a já­rás részére kereskedelmi szak­irányban. Megyénkben nem sok féle szakközépiskola van, de a dol­gozók részére szakközépisko­lai képzés a felsoroltakon kí­vül más irányban is szervez­hető, ha igény merül fel a dolgozók, az üzemek részéről. A megoldás oly módon lehet­séges, hogy külön kihelyezett osztályt szervez megyén kívüli szak­­középiskola a megyénk egyik középiskolájában. Például a pécsi Pollack Mihály építőipa­ri szakközépiskola Szekszár­­don a Garay János Gimnázi­umban indít építőipari osz­tályt. Úgy is lehetséges még, hogy egyik minisztérium ad megbízatást megyénk egyik középiskolájának szakközépis­kolai osztály szervezésére, mű­ködtetésére. Például a Kön­­­nyűipari Minisztérium cipő­ipari szakközépiskolai osztályt indít Bonyhádon a Petőfi Sán­dor Gimnáziumban. Mindezek azt kívánják elősegíteni, hogy a dolgozók lakóhelyükhöz, vagy munkahelyükhöz minél közelebb végezhessék szakkö­zépiskolai tanulmányaikat. Az érdeklődők bizalommal forduljanak szakközépiskolá­inkhoz, vagy a legközelebbi középiskolához. Azok, ha azon­nal nem is áll módjukban, lehetőségeikhez mérten igye­keznek eleget tenni az igé­nyeknek. Jávor István szakközépiskolai felügyelő PILLANATKÉP a klubkönyvtárból, ahol beat­zene szól Az a klubkönyvtár, ahol beat­zene szól vasárnap délutánon­ként, Bonyhádon van. A cipő­gyáré. Bármilyen hangos a mu­zsika, valójában csak halk mel­­lékzöngéje annak a széleskör­! népművelési munkának, amelyet a klub végez A víg zene fölcsa­logatja a koros krónikást, aki őszinte örömmel látja a vidám fiatalságot, — s lényegesen ki­sebb örömmel érzi a tömény­szesznek a büfé felöl szállongó illatát. Az alkohol az, amiről Paksi András igazgatóval — tel­jes őszinteséggel — beszélgetünk. — Rosszul esett a Népújságnak június elején megjelent cikke, amely kocsmahivatalnak nevezte a klubkönyvtárt, — mondja Paksi András. — Az évi 120 000 forint­os italfogyasztás felemlegetéséből az olvasó arra következtethetett, hogy itt más sincs, mint ivászat. — Téves az összeg? — Az összegszerűség stimmel. A népi ellenőrzés azonban nem említette meg, hogy a helyiséget egves szervek olykor kölcsön kap­ják. Az egyik ktsz mérlegzáró közgyűlésén, például 5,1 liter pá­linka fogyott; úgy tűnik, mintha ezt szintén ipari tanulók, diákok itták volna meg. Szilveszterkor csaknem 20 000 forint árú ital fo­gyott. Azon az estén hagyomá­nyos tánczene volt, ezért fiatalt alig lehetett látni. Az az érzé­sem, hogy a népi­­ ellenőrök jó­szándéka téves összképet festett. — Közeleg a záróra. Látogas­suk meg a mozgóárust! Röviddel zárás előttig 90 üveg üdítő ital, 140 üveg sör, 1,6 liter tömény szesz fogyott. Borból sem­mi. — Egy butélia majdnem 30 fo­rint, ez sok, — így Paksi And­rás. — A tömény szesz helyett magam is szívesebben látnék megfizethető árú folyó bort. — Javasolhatnám, hogy mint kultúrigazgató tiltsa ki a „rövid árut” a klubkönyvtárból? — Ehhez a klub­bizottság dön­tése szükséges. Részemről még a héten megteszem erre a javas­latot. — Magam pedig megígérem, hogy mihelyt megszületik ez az elhatározás, követendő példaként megírjuk a Népújságban. — b. z. — AkÄlAMIcO! A közelmúltban, a 6. számú főközlekedési úton történt kettős halálos baleset a járművezetők figyelmét ismét azz előzéssel kapcsolatos szabályokra irányította. Ezért válasz­tottuk e heti cikkünk tár­ájául azt a karambolt, amely ta­valy április 28-án délután történt Bonyhád és Majos között. Csom­a Lászlóné mázai lakos Moszkvics gépkocsiján — szabálytatlanul — négy utast szállított. Előtte, völgynek le­felé egy autóbusz haladt körülbelül 50 km óra sebességgel. Csománé fokozta a sebességet, már az autóbusz mellé ért, amikor... ...a dombtetőn feltűnt Mar­­kóczi József motorkerékpárja A motoros mögött Gráf Ka­talin ült. A motor 80 km/óra sebességgel közeledett. Cso­máné kocsija mellett jobbról a busz, gondolni sem lehetett arra hogy visszatérjen az út­test menetirány szerinti jobb oldalára. Markóczi József meg sem kísérelhette hogy a Moszkvics mellett elhúzzon. Egy szörnyű csattanás,­­ és a következő percekben Mar­kóczi már nem élt. Gráf Ka­talin súlyos sérüléseket szen­vedett, de életben maradt. A szekszárdi megyei bíró­ság jogerőre emelte a szek­szárdi járásbíróság ítéletét, amellyel emez kétévi és négy­hónapi szabadságvesztésre és a gépjárművezetéstől három­évi eltiltásra ítélte Csorna Lászlónét. A megyei bíróság rámutatott, hogy a járásbíró­ság nem csupán a súlyos kö­vetkezményeket értékelte he­lyesen, de azt is, hogy a vád­lott utasai szintén komoly ve­szélyben forogtak. A megyei bíróság elutasította a véde­lemnek azt az érvelését, hogy a motoros hozzájárult a bal­eset bekövetkezéséhez. A me­gyei bíróság azt is fölösleges­nek tartotta vizsgálni, miért nem volt Markóczi katonai szolgálatra alkalmas. A járás­bíróság ítéletében tényként ál­lapította meg, hogy Csom­a Lászlóné a KRESZ 60. §. (5.) bek. b. pontjának, továbbá e § (1) bek. b. pontjának meg­sértésével okozta a halálos karambolt. Emlékeztetünk ezekre az előírásokra: — Tilos előzni éles, be nem látható útkanyarulatban és bukkanónál, kivéve, ha az útburkolatra záróvonal van felfestve, és az előzés nem jár annak átlépésével. — Előzni a biztonságos köz­lekedésre vonatkozó szabá­lyok megtartása mellett és csak abban az esetben szabad­­na az előzés a közlekedés más résztvevőit, elsősorban a szembejövő forgalmat nem akadályozza. Vázlatunkon A-val Csomár­é gépkocsijának és az autó­busznak haladási irányát, B- vel Markóczi motorjának ha­ladási irányát jeleztük. Az összeütközés a C pontban tör­tént. A Moszkvics a karambol után a D pontban állt meg. Az E pontra zuhant a motor az ütközés után. Az F vona­lon voltak láthatók a féknyo­­mok. A G az előzni kezdett autóbuszt jelzi. •— borváró j i

Next