Tolna Megyei Népújság, 1969. november (19. évfolyam, 254-278. szám)

1969-11-21 / 270. szám

_L Megszólalnak a szemtanúk Az őrmester Vlagyivosztokból jött November utolsó napjaiban kidobálták, hogy a falu lakossága meneküljön Veszprém megyébe a közeledő front elől, mert a németek itt, a Sió vonalán állítják meg az előretörő „bolseviki hor­dát”. Nem mozdult senki. Még az a hatvan­nyolcvan bukovinai székely család sem, amely fatengelyes szekereivel a továbbvonuló szabad­kai huszárok után érkezett. Itt, Felsőnyéken ál­lomásoztak néhány hétig a Debrecen környéki harcokban szétvert huszárezred maradványai. Kegyetlen esetnek voltunk a szemtanúi egyik reg­gel. (Mi, gyerekek, miután a tamási polgári is­kolában már szünetelt a tanítás, állandóan ott lebzseltünk a katonák körül). A községháza előtt reggelire sorakozó katonákat Fürgédre paran­csolták — kukoricát szedni, Montenuovó Nándor herceg birtokán. Ketten megtagadták a paran­csot. Az őrnagy kiköttette őket, ott lógtak, vagy másfél órán keresztül a községháza udvarában álló elevátoron... November utolsó napjaiban csordaszámra hajtották a marhákat, birkákat Ozora felől, fel­felé, Mezőkomárom irányába. Minden egyes csor­da felett egy-egy német egyenruhás, de mici­­sapkás sváb parancsnokolt. Minden községből bennünket, leventéket parancsoltak ki jószág­­hajtóknak, a következő faluig. A­ mi csoportun­kat csaknem elkapta a gépszíj... Szabadhídvé­­gen, Mezőkomáromban a sváb már nem kapott senkit, arra akart bennünket kényszeríteni, hogy menjünk tovább. Szerencsénkre, gyorsabban tudtunk futni. Kiabált utánunk, hogy csendőrök­kel vitet vissza. Visszakiabáltunk mi is... Ez történt csütörtökön... Pénteken este elment Veszprém felé az utol­só vonat. A távolról érkező ágyúdörejekről az idősebb, világháborút, hadifogságot megjárt emberek azt próbálták kiokoskodni, mikorra érnek ide az oroszok. Az utcánkban Hérincs sógorom, meg a Sári Szabó bácsi már kezdték gyakorolni a fog­ságban szerzett orosz nyelvtudást... Előre hajló, borús idővel köszöntött be va­sárnap, december harmadika. Délelőtt éppen takarmányért mentem a kert végébe, amikor Hídvég felől közeledő dübörgés­re figyeltem fel. A kert végéből oda lehetett lát­ni a hídvégi útra. Két, német lánctalpas roham­­löveg közeledett a falu felé, majd eltűnt az Új­sor házai között. Később, 1945. tavaszán köze­lebbről is láttam őket. Ozora mellett, Tótipusz­tánál lőtték ki őket az oroszok... Délután valaki azzal jött, hogy az oroszok már Keszin vannak. Kíváncsiak voltunk, milye­nek is lehetnek, de féltünk is. A Függetlenség, a Magyar Futár, a Levente Újság éppen elég ször­nyűséggel, rémtettel táplált bennünket. Szemben velünk, a sarkon korábban mindig ácsorgott néhány beszélgető — ott volt a „fó­rum” —, de most mindenki behúzódott a lakás­ba. Volt, aki már a szalmazsákot, pokrócot, dunyhát is lecipelte a pincébe, így sokan észre sem vették az utcán végig­­poroszkáló lovast , az első szovjet katonát. A kíváncsiság nem hagyott, nyugton, el­indultam befelé, a faluba. Az utca végéről lát­tam, hogy vonulnak az úton, egyes sorokban, gyalogosan a szovjet katonák. Egy-egy gépkocsi húzott el mellettük, ágyút vontatva. A másik utca sarkán kint álltak néhányan, felnőttek, gyerekek, figyelték az elfogyhatatlan sorban vonuló alakokat, felfokozott izgalommal latolgatták a várható eseményeket. És akkor, valahol Hídvég felől eldörrent egy puskalövés. Felelt rá egy másik, egy harmadik,­­ aztán elszabadult a pokol. Mindenki szaladt, amerre látott. Géppuskasorozatok zakatoltak, aknavetők reccsentek. Mint a mozdonyból ki­­ömlő szikraeső, úgy suhantak el a fejem felett, a házak között a nyomjelző lövedékek. Néha hasravágtam magam, felugrottam, ész nélkül ro­hantam hazafelé. A házban senki. Anyám, nővé­­­­­­rém a pincébe menekült. (Apám katona volt. . . én voltam az egyedüli férfi a házban). Amikor a golyózápor alábbhagyott, átoson­tunk Sári Szabóékhoz, ahol már vagy három­négy másik család is kuporgott a pincében. Tudj' isten, miért, valahogy megnyugtató volt a Sári Szabó bácsi közelsége. A harchoz szokott ember fülével különbséget tudott tenni a döre­jek között. Egy-egy messziről hangzó dörej után meg-megszólalt: — Most lőttek... — Ne féljenek, most robban... Valamikor éjfél után fergeteges hurrázás hangzott Hídvég felől. Szabó bácsi csak annyit mondott: — Alighanem átmentek a komáromi hídon... A hurrázás után nem sokkal elült a harci zaj. Egyetlen lövés sem hallatszott. Rettentő szo­rongásunkat némi megnyugvás enyhítette. Ezt a harcot túléltük. De mi jön még ezután? Hétfőn reggel már mindenki kimerészkedett az utcára. Ekkor történt meg az első találkozá­sunk a szovjet katonákkal. Az első, — kerek ké­pű, frissen borotvált legény, hátán géppisztollyal, feltűnően tiszta köpenyben —, még szó nélkül ballagott végig az utcán. A következő, széles vö­rös szalaggal a vállpántján, már megállt a sar­kon. Hérincs sógorom elegyedett vele beszédbe. Az első szavak után felderült az őrmester képe. A beszédből csak Vlagyivosztokot értettük meg, de kettőjüknek ez a városnév annál töb­bet jelentett. Az őrmester Vlagyivosztokból szár­mazott, — a sógorom ott volt hadifogoly. A fia­tal szovjet katona — Ivánnak hívták —, percek alatt népszerű lett. Főleg, mikor az ott botladozó néhány éves székely gyereket ölbekapta és kö­­rülcsókolta... Az éjszakai harcról elmondotta, hogy elfog­lalták Szabadhídvéget, és a Sió túlsó oldalán Mezőkomáromot is. A közúti hidat a németek az utolsó pillanatban akarták felrobbantani. Már égett a gyújtózsinór, amikor egy őrmester oda­rohant és a zsinórt úgy harapta el. Megmentette a hidat... A következő napokban még kiújultak a har­cok, különböző rémhírek keringtek, de az elő­embereken úrrá lett a bizakodás. Már viccelni is volt kedvünk. No és mi is lehetett a vicctéma? — Hallotta? Elkészült a német csodafegyver. — Hát az meg milyen? — Egy olyan repülőgép, amely képes fel­szállni tízezer méter magasra, és onnan szénát szór le. — Szénát? Minek? — Azoknak a marháknak, akik még mindig hisznek a német győzelemben. Aztán továbblendült a front is, a hét végén a kisbíró kidobálta, hogy petróleumot osztanak. Mi, gyerekek ismét szabadon csatangoltunk a faluban, és valami különös megindultsággal • szemléltük meg ismét és ismét a református templom melletti öt, vörös tornyos, csillagos ka­tonasírt. BI. Népújság 3 U a iskolareformról esik szó — melynek alap­­gondolata a munka és a tanu­lás összekapcsolása — akkor általában az 1961. évi III. tör­vényre gondolunk, hivatko­zunk, s elfeledkezünk arról, hogy e törvényt igen kedvező módon finomította, változtatta meg az 1965. évi 24. törvény­­erejű rendelet. Az idézett törvény és tör­vényerejű rendelet az évtize­dek óta kialakult gimnáziumi hálózatban módosításokat, fi­nomításokat vezetett be. Ezek általában ismertek. Nem így áll a dolog az új típusú szak­középiskolákkal kapcsolatban. Érdemes idéznünk a törvény­­erejű rendelet 18. §-ból egy néhány sort: 1. A szakközépis­kola IV. évfolyamának sikeres elvégzése után a tanuló a kép­zési szaknak megfelelő érett­ségi vizsgát tehet. 2. A sikere­sen letett és*y«ári vizsga álta­lános i~x —a középiskolai vég­zettséghez kötött munkakörök bete'f''Ve képesít. Továbbá a bizonyítva rokan feltüntetett szakmai ágazatnak megfelelő területen középfokú végzettsé­get igénylő munkák végzésére képesít. Továbbá valamennyi felsőfokú oktatási intézmény­ben felvételi vizsgára való je­lentkezésre jogosít. A szakközépiskola e diffe­renciált képesítéséről a közvé­lemény keveset tud, pedig a technikumok is lényegében ezt a képesítést nyújtották. A vitaindító cikk általában középiskolákról beszél, s a szakközépiskoláknak alig jut néhány sor. Pedig a negyedik ötéves tervben a középiskolai hálóz­aton belül a szakközépis­kolák részarányát 04 százalék­ról 45 százalékra kívánják nö­velni országosan. A vitaindító cikk felveti, hogy a szakközépiskolák men­­nyiben képesek tanulóikban a hivatástudatot, a szakma sze­­retetét kialakítani? Talán így fogalmaznám meg a felvetett kérdést általában: képesek-e a szakközépiskolák a fenti törvényerejű rendeletben kör­vonalazott, rögzített feladato­kat megvalósítani? Nézzük a tényszámokat. Az 1968-as tanévben 760 tanuló szerzett érettségi bizonyítványt Tolna megyében. Ebből felső­fokú oktatási intézményeink 194 tanulót vettek fel. Ez az érettségi bizonyítványt szerzett tanulók 25,5 százaléka. Intéze­tünkben az első érettségiző ipari szakközépiskolai osztály­ban 27 tanuló, kapott érettségi bizonyítványt. Ebből valamely felsőfokú intézményben 7 ta­nuló tanul tovább. Ez 25,9 szá­zalék. Ezen összehasonlító szám­adatok világosan bizonyítják, hogy megfelelő tanulmányi munka után szakképiskolából éppúgy lehet továbbtanulni, mint más középfokú oktatási intézményből. Tény viszont, hogy a továbbtanulási lehető­ség a gyakorlatban a szakkö­zépiskolákból elsősorban a szakiránynak megfelelően biztosított. Ennyit a továbbtanulásról. A hivatástudat, a szakma szerete­téről. NV­em sok tapasztalat áll 1 ’ még rendelkezésünk­re, hisz fiatal iskola vagyunk. A már említett 1969 júniusá­ban érettségizett ipari osztá­lyunk tanulói részére e tan­év elején kérdőívet küldtünk ki. A beérkezett kérdőívek alapján a következőket mond­hatom. A tovább nem tanuló 19 fiatal közül 17 az iparban helyezkedett el elég jó kezdő­­fizetéssel. A címünkre vissza­küldött kérdőívek tanúsága szerint volt tanulóink szinte kivétel nélkül a szakmai vo­nalon való továbbtanulást, a szakmai vonalon való tovább­képzést, a szakmában való dolgozni akarást jelölték meg. Tudomásom szerint a me­­gye többi szakközépiskolája ugyancsak, a fentiekhez ha­sonlóan kedvező tapasztala­tokról számolhat be. A vitaindító cikk írója fel­veti, hogy jól, a társadalmi igényeknek megfelelően ala­kítottuk-e ki a szakközépis­kolák típusait? Úgy gondolom, s a tapasz­talatom azt bizonyítja, hogy az új típusú szakközépisko­lák profiljait általában nem ismerik. Erről egy-két szót: intézetünkben két tagozat működik. Az egyik finomme­chanikai műszerész tagozat, a másik a gépészeti tagozat. A finommechanikai műsze­rész tagozat több középfokú végzettséget igénylő munka­kör betöltésére képesít, így például a műszaki rajzolói, mű­­szaki segédszerkesztői, műve­­lettervezői, üzemszervezői stb. Az üzemek helyi technoló­giájának megismerése és be­gyakorlása alapján szakmun­kásként dolgozhatnak szabá­lyozástechnikai műszerész, optikai műszerész, elektromű­szerész, finommechanikai mű­szerész, orvosi műszerész, be­mérő műszerész, szervizműsze­rész (szerelő) szakmában. A gépészeti tagozat szintén több középfokú végzettséget igénylő munkakör betöltésére képesít. Ilyenek például gé­pészeti előadó, újítási előadó, műszaki rajzoló, szerszám- és részletszerkesztő stb A gé­pészeti tagozaton végzettek szakmunkásként alkalmazha­tók a következő munkakörök­ben: esztergályos, marós, kö­szörűs, automata-szerszám gép­beállító, fémnyomó, géplaka­tos szakmákban. Úgy gondo­lom, hogy a felsorolt közép­fokú végzettséget igénylő és szakmun­’’ás munkakörök a me­gyei igényeknek, távolabbi iparfejlesztési szempontoknak jól megfelelnek.­ A korábbi években közép­fokú technikumot végzett ta­nulók is lényegében ezekben a munkakörökben helyezked­tek el. A tanulók az új technikusi képzési rendszernek megfele­lően a szakközépiskola sike­res elvégzése után az üze­mekben szerezhetik meg a technikusi képesítést. Az idé­zett törvényerejű rendelet ezt ki is mondja. Vannak-e problémáink, gondjaink? Vannak! A régi típusú szakközép­­iskolai képzésről az új típusú szakközépiskolai kép­zésre való áttérés elsősorban a műszaki szellemi kapacitás növelésének kérdését veti fel az elméleti kép­zésben. Lénye­gében arról van szó, hogy a mérnöki gárdánk létszámának további növelését kell bizto­sítanunk. Szakmai gyakorlati képzé­sünk nagyrészt a Mechanikai Mérőműszerek Gyára Szek­szárdi Gyáregységében bizto­sított, ahonnan nagyon sok segítséget kap iskolánk. Nagy­ban segítené a szakmai szín­vonal emelését az iskola ön­álló tanműhelyének megépí­tése. A kiviteli tervek elké­szültek. Megvalósításukra vá­runk. Ebben várunk és ké­rünk az illetékesektől most is, mint már annyiszor gyors és hatékony segítséget. KÖNIG ISTVÁN az ipari és mezőgazdasági szakközépiskola igazgatója 1939. november 21. Társadalmi igények és iskolapolitikánk

Next