Tolna Megyei Népújság, 1970. március (20. évfolyam, 51-75. szám)

1970-03-07 / 56. szám

A járművek tavaszi előkészítése A hosszú tél után lassan megjön a tavasz, megkezdődik az autós, motoros szezon. A télire leállított járműveket elő lehet készíteni, fel lehet ké­szülni a nagy nyári forgalom­ra. De nemcsak a télire leál­lított járműveket kell előké­szíteni a tavaszi, nyári, őszi üzemeltetésre, de nagy gond­dal kell átvizsgálni a télen is üzemeltetett járművet. Az első teendő a jármű alapos megtisztítása, mosása. Főképpen azokat a kocsikat kell gondosan meg­tisztítani, amelyek télen is üzemeltek, mert a sós hólé kimarja a vázszerkezetet, a rejtett szögletekben korróziót indíthat el. Szereljük le a kerekeket is és a fékdobokat is, a fékbeté­teket tisztítsuk meg. Ha elko­pott a fékbetét, elvékonyodott, cseréljük ki, vagy forduljunk szervizhez. Ha olajszennyező­dés van a fékbetét felületén, azt tiszta benzinnel mossuk le, és hagyjuk jól kiszáradni. Utána a csiszolóvászonnal a fékfelületet és a fékdobot csi­szoljuk meg. Olajfékes rend­szer esetében ellenőrizzük a fékolaj mennyiségét. Fontos: csak olyan olajjal egészítsük ki a fékolajat, mint amit eddig használtunk. Győződ­jünk meg arról, hogy nincs-e valahol fékolajszivárgás, el­lenőrizzük a csővezetékek csatlakozásait. Ha olajszivár­gást észlelünk, azonnal fordul­junk szakemberhez, vagy a szükséges javítást mi végezzük el A motorkerékpárok fék- és kuplung-, valamint gázbov­­donjait és a fékpofát mozga­tó kilincset tisztítsuk meg, olajozzuk be, a szakadt bov­­denvégeket cseréljük ki. A fé­kek ellenőrzése, tisztítása után a kormányszerkezetet vizsgál­juk át. Gépkocsinál a kormányholt­játékot ellenőrizzük, vizsgál­juk meg a gömbcsuklókat, a csavarokat húzzuk meg, néz­zük meg, hogy az olaj men­­­nyisége elegendő-e a motor­ban, sebességváltóban, diffe­renciálműben és a kormány­műben. Ellenőrizni kell az akkumulátort Rövidesen forgalomba kerül műanyag flakonban akkumu­látor-sav és akkumulátor-víz. Ezekkel pótoljuk a hiányzó savmennyiséget. De néhány forintért ezt a munkát szak­emberek jól felszerelt mű­helyben elvégzik. A világítást ellenőrizzük, próbáljuk meg az összes fogyasztót, kapcsol­juk be, többször használjuk az irányjelzőt, a kapcsolókat, hogy meggyőződjünk megbíz­ható működésükről. Azt mon­dani sem kell, hogy a kiégett égőket cseréljük ki és azokat az égőket is dobjuk el, ame­lyek vörösen izzanak. Lehet azonban a vezetékben is a hiba. Ilyen esetben át kell vizsgálni a fogyasztóhoz tar­tozó vezetéket, biztosítékot stb. Nagyon fontos, hogy a vezetékek végeit a rozsdáso­­dástól megtisztítsuk egy kis csiszolóvászonnal, utána pe­dig következzék a megszakító kalapács érintkezőinek tisztí­tása. Ha a megszakító kicsit beégett, hézagreszelővel, vagy finom csiszolóvászonnal tisz­títsuk meg, s a gyári előírás­nak megfelelő hézagot állít­suk be. Figyeljük a benzin útját is: szűrőket, különböző szivattyú­kat vízzsákokat, gázosítót ben­zinben mossuk ki és levegő­vel fújassuk át. A tavaszi előkészületekhez tartozik a gumiabroncsok át­vizsgálása is. Vizsgáljuk át a köpenyeket, az esetleges vá­gásokat, egyéb sérüléseket, ha szükséges, javíttassuk meg. A karosszéria fényezett ré­szeinek ápolása ma már a járművezetők mindennapos teendője. Ezért feleslegesnek­­ is tartjuk, hogy erre a tava­szi indulás előtt felhívjuk a figyelmüket. -Ki- Hallucinációk a kormánykeréknél Egy újságírónak sürgős autóutat kellett megtennie New Yorkból Los Angelesbe, ami kereken háromezer mér­föld. Éjszaka is sok órát át­utazott. A harmadik éjjel hirtelen egy nagy felhőkarcolót látott a fényszórói előtt, az úton ke­resztben. Nagy fáradsággal tu­dott csak lefékezni, hogy be ne szaladjon az „épületbe”. Megdöbbenve szállt ki a ko­csiból. A felhőkarcoló azon­ban eltűnt. Az országúton nem lehetett mást látni, mint a fényszóró fénykupakját és éjszakai sötétséget. Ez az egyik olyan eset, ami­ről mind gyakrabban érkez­nek hírek, ugyanis kifáradt vezetők előtt az úton halluci­náció­k­ tűnnek fel. Számos megmagyarázhatat­lan autóbalesetet lehet manap­ság az ilyen hallucinációk fel­lépésére visszavezetni. Az ilyen vezetők magatartását pszichológusok és idegorvosok az „autópálya-hipnózist’-sal magyarázzák. A hosszú uta­zás, különösen a korszerűen épített szuper-autópályákon, az agy hipnotikus bénulását idé­zi elő. Ezért törekszenek rá, hogy minden lehetséges esz­közzel csökkentsék az autóút egyhangúságát, felszámolják álmosító hatását. Jót tesz ilyenkor a muzsika, a beszél­getés, hosszú útszakaszokon kívánatos a kellő időközök­ben beiktatott pihenés. A hallucinációkra az a jel­lemző, hogy tárgyak vagy ál­latok formájában jelentkeznek. A vezető tudatalattija azt óhajtja ugyanis, hogy véget lehessen vetni az agyat kime­rítő hajszának, meg lehessen állítani a kocsit. Ezt a szíves­séget az ember nem teszi meg, kitér az útból, ezért nem sze­repelnek emberek a halluci­­nációban. A betétért magas fizetünk A tartós betétért 5%, a 3 hónapra lekötött betétek­ után 3%, a lekötés nélküli betétért 2%. kamatot Kövesse a 40000 takarék­szövetkezeti tag példáját! Kérje tagfelvételét! Gépkocsi-nyereménybetétet 5000—10 000 Ft címletekben egyaránt kezelünk. Jelenleg 200 millió forint betétet kezelünk. Kölcsönfolyósítás A takarékszövetkezetek áruvásárlásra, építkezésre, mezőgazdasági termelésre, kisipari tevékenység folytatásához, autó- és motorjavításra, külföldi utazáshoz kölcsönt folyósítanak. Kisegítő tevékenységek: Biztosítás, totó- lottószelvények árusítása, Békekölcsön-kifizetés, gépkocsivásárlási befizetés. Nyereségrészesedés A háztájiból felvásárolt kifizetését áruk kifizetését díjmentesen vállaljuk­­ díjmentesen vállaljuk Tolna megye 21 takarékszövetkezetének körzetéhez 98 falu tartozik. Takarékszövetkezetek: BÁTASZIK SÁRSZENTLŐRINC DUNASZENTGYÖRGY TENGELIC HŐGYÉSZ DÖBRÖKÖZ NAGYKÓNYI­­ FADD PÁLFA IREGSZEMCSE NAGYMÁNYOK PINCEHELY SZAKÁLY TEVEL DUNAFÖLDVÁR FELSŐNYÉK KÖLESD OZORA REGÖLY SZAKCS ZOMBA Autók „kínzókamrája“ Egy-egy gépkocsitípus megbízhatóságáról — a sorozatgyártás megkezdése előtt — csak úgy lehet hű képet kapni, ha a kocsi prototípusát minden elképzelhető időjárási hatásnak kitéve vizsgál­ják. Az egyenlítőtől a sarkvidékig teendő próbautak rendkívül költ­ségesek és sok időt vesznek igénybe. Éppen ezért a nagyobb autó­gyárak ma már olyan szélcsatornával kombinált klímakamrákat építenek, amelyekben a legszélsőségesebb hatások is előállíthatók. A Volkswagen gyár központi kísérleti állomásán létesített klí­makamrában a vizsgálatnak alávetett, forgókorongon álló gépkocsi négy kereke egy-egy végtelenített szalagon nyugszik. A klímaberen­dezéssel mínusz 40 és plusz 50 Celsius fok között bármilyen hő­mérséklet előállítható, a szélcsatorna turbóventillátorával pedig akár orkán erejű légmozgás is előidézhető. A szélsőséges hőmérsék­leti és aerodinamikai viszonyok közt a működő motor, a futómű,­ az erőátviteli és fékberendezés viselkedését éppúgy műszerek vizs­gálják és regisztrálják, mint a kerekekre és a karosszériára ható erőket. Ez alatt egy elektronikus számítógép nyomban fel is dol­gozza az adathalmazt, a mérési eredményeket. Képünkön: a szélcsatorna „szive*". Kétszázezer kilométer Huber Ferenc, a megyei párt­­bizottság gépkocsivezetője ritka teljesítményt ért el a BA 73—10- as forgalmi rendszámú Volga gép­kocsival. A Volgát 1966. június 29-e óta vezeti s ez alatt az idő alatt 200 ezer kilométert teljesített A kocsin semmilyen fődarabot nem cseréltek, a motort nem bontot­ták meg, sőt még a szelepeket, szelepüléseket sem csiszolták. A 200 ezer kilométert lefutott gép­kocsit a­­ napokban vitték felújí­­tásra. Figyelem! Kedvezményes oltványvásár leszállított árakon Bor- és csemegeszőlő-oltványaink kaphatók a Szekszárdi Állami Gazdaságnál, Szekszárd, borkombinát szomszédságában lévő présház. Fajtánként, a következő árakon hozzuk forgalomba: Bánáti rizling 3,—Ft Csabagyöngye 3,—Ft Leányka 2,—Ft Szőlőskertek 3,—Ft Chasselas 2,—Ft Olaszrizling 3,50Ft Muscat Ottonel 3,50Ft 100 forinton felüli rendelés esetén utánvéttel szállítunk. Érdeklőd­ésre­­ árjegyzéket küldünk. A lerakat nyitása: március 10 és 15-e között. Címünk: Szekszárdi Állami Gazdaság, Borkombinát. (91)

Next