Tolna Megyei Népújság, 1973. december (23. évfolyam, 281-305. szám)

1973-12-15 / 293. szám

Útmesterség a hatos mellett Az irodában csend van. Csak , a kályhában lobogó láng meg a sarokban sistergő, sí­poló rádió adó-vevő zaja hal­latszik­. A szokásos munkaidő lassan lejár. A jelentéseket leadták, s most már nincs különösebb dolguk. Jartner József, a hóügyele­tes -olvas. Temesi Béla, az útm­es­terség vezetője hosszú számoszlopokkal bíbelődik. Érzem, az estét váró téli késő délután nyugalmát szin­te felborítom, mikor bekopo­gok a Paksi útmesterség iro­dájába. Bemutatkozás, kölcsö­nös cigarettakínálás, s a ké­­­k kékszürke­ füst már a men­­­nyezet felé bodrozódik, mi­­­­kor kezdünk belemelegedni a beszélgetésbe. • Hogy most nincs mun­kánk? Azt csak a kívülállók gondolják. Az őrjáratos kocsik kint vannak az utakon, s ha , ,síkosat találnak már szórják ",is sóval, homokkal. De amúgy sem áll meg itt télen az élet. Az­ utak ilyenkor is ká­vá­­­ sódnak, s a lyukakat­ akár mínusz húsz fokban is be kell temetnünk. A padka javítás , pórázé szünetel. De mikor ■ olyan kemény a föld, mint a óhazáii? Vagy tíz, tizenöt cen­tis a fagy ott kinn. Már úgy .«értem, olyan mélységig fa­gyott kőkeményre a föld. Az útt menti­­ bokrokat azonban­­ most is vágjuk. Temesi Béla meggyőzően beszél. Eddig se gondoltam, hogy ,úgy élnek ilyen nyu­­­­godt­­ időben ők, mint a sza­natóriumiban, de úgy képzel­tem, ilyenkor nem a termelés, , "hartem a készenlét a felada­tuk... ■k,Berger József a téli min­­d­etinapos munkákkal folytat­ja..':' A, — Meg a sót is szét kell­­ kalapálni. Mert olyan kemény gömbökbe áll össze, mint a kőszikla. Aztán megdarálni s Úgy . hozni Nagydorogról, a denóból ide. Azt is csak az tudja­, milyen munka, aki már csinálta. Aztán az­­ időjárás kerül szóba. Kinn, az udvaron, a műszerházban műszerek írják papírszalagra a légnyomás, a hőmérséklet meg a páratar­talom értékeit. Az idei tél a hónap elején érte el a mos­tanáig­­ élő hidegrekordot. Egyik hajnalban mínusz 17 foknál rajzolt vonalat a pa­­­­pírra a termográf b­etűje. Most­­ eninél jóval melegebb van. S a barométer meg a pára­tartalom-mérő nem ad okot az aggodalomra. De két hét­tel ezelőtt nem nézték ilyen nyugodtan a műszereket. S le is esett az első hó. Az volt az igazi főpróba. Egyszerre indultak az utakra a hóekék, sószórók, homok­­szórók. Csak Peter, a hómaxó maradt a garázsban. A négy­centis hóval az nem tudott volna semmit sem csinálni. Azóta már a hóekéket is le­szedték az autók elejéről. Persze, a tartószerkezetet nem, így aztán, ha kell, szinte per­cek alatt átalakíthatják ásót, homokot, követ szállító gép­kocsikat a hó eltakarítására alkalmas gépekké. • S mi a helyzet a tarta­lék alkatrészekkel? A kérdést egy régi emlék juttatja eszembe. Négy év­vel ezelőtt egy éjjel a Bakony útjait jártuk egy hóekés Zil­lel. Kíváncsiságból megkér­tem a pilótát, cseréljünk he­lyet. Azelőtt, s azóta sem kellett senkinek biztatni, hogy jobban tiporjak a gázba, de akkor a vezető azt tette. S mikor a motor több, mint száz lóerejével dübörögve fe­szült neki az utat borító hó­nak, a vasék csak vánszorog­va bírt utat törni a vakítóan sziporkázó hószőnyegen át. Néhány száz méter után vis­­­szaadtam a volánt a gazdájá­nak. Úgy éreztem, amit csiná­lok, az motorgyilkolás. S amikor megértettem, ezt a vezetők nem jószántukból csinálják. Kényszeríti őket er­re a tél. Azelőtt gyakran szid­tuk a KPM szerelőit. Hogy micsoda munkát végeznek, mikor oly gyakran romlanak el a kocsik. S azon az éjsza­kán rájöttem, nem a szerelők a bűnösök, hanem a hó. Ami­att kell állandóan új alkat­részeket beépíteni a mottrba. — Pótalkatrészek? Valószí­nű, azok miatt nem fog állni a télen egvetlen kocsink sem — bizakodik az útmesterség vezetője. — S a forgalom? — Az már a téltől függ. Ha egyszerre hatalmas mennyisé­gű hó zúdul minden útra, ak­kor csak folyamatosan tudjuk valamennyit járhatóvá tenni. Első a hatos. Azon a forga­lomnak nem szabad megáll­ni. Azután jönnek az alacso­nyabb rendű, kisebb forgal­mú utak. Esetleg egy-két nap is eltelik míg oda eljutunk.­­ Előfordult már, hogy a hadakozásban a tél lett a győztes? — Bizony, 69 telén megállt a forgalom szinte mindenütt. Amikor az a kemény hófúvás jött. A szél homokkal, föld­del együtt hordta a havat. S olyan kemény hegyeket épí­tett belőle, hogy a Péter hó­­maró, meg a Zál hóturbinák sem bírtak velük. Felfutott mindegyik a tetejére. Van is egy fénykép, ahol a paks— nagydorogi úton a mi kocsink is a másfél embernyi magas hóhalom tetején áll. A fák koronájával egy magasságban. Akkor próbálták ki itt a re­pülőmotort. A lökhajtásos gép motorját szerelték fel autóra, de ahol összeállt a hó, az sem bírta megolvasztani. Nem is használják azóta sem. Idén még csak a szél tett próbára minket. A száz kilo­méteres orkán feldöntögette a hófogóinkat. Háromszor kel­lett újra állítgatni. Meg is írták az újságban hogy úgy néznek ki, mint a döglött százlábúak. Nevetnek. Akkor sem ha­ragszanak meg, mikor beval­lom, én követtem el azt a fricskát. — Most már nem fogja új­ra megírni. Úgy kicövekeltük őket, meg aztán bele is fagy­tak a földbe, hogy jöhet akármilyen szél, nem dönti újra össze. Kint már sötét van. Az este még fokozza az érzést, hogy minden olyan nyugal­mas. Pedig most is készült­ségben vannak. Ha elkezd ha­vazni, nem is kell központi ri­asztás a paksi körzet huszon­négy útmestere, s valamennyi­en, az útmesterség több, mint fél­száz dolgozója tudja, mi a feladata. Sorban jönnek a te­lefonjelzések a községekből — a postát dicsérik is, nekik kö­szönhető, hogy jó a telefon­összeköttetés.­­ S mire fehér­re festenék az utakat a hó­­pelyhek, már kinn vannak a sószórók, hóekék. Igaz, az emberek ezt sem veszik nagyon észre. Róluk sokat csak akkor beszélnek, ha már nehezen tudnak meg­birkózni a hóval. Egyébként az ő munkájuk szürke, szor­galmas hangyamunka. Tervek határozzák meg és szigorú költségvetések, így mondják: Nagy, világraszóló tetteket nem tudunk véghezvinni. Ezért aztán Kossuth-díjat nem is várunk, nem is kapunk. SZEPESI LÁSZLÓ 1973. december 15. Népújság Nem jó a pontrendszer Most folynak megyénk üzemeiben, a munkahelyeken a szocialista brigádvezetők tanácskozásai. Nagyon hasznos fórumok ezek, sok jó észrevétel felszínre jön, tanácsok, ja­vaslatok, kérések hangzanak el a „hogyan tovább”-ot ille­tően. Mindegyikre figyelni kell, ami jó, azt hasznosítani, ami nem jó, azt megmagyarázni, hogy miért nem jó. Én most az elért eredmények messzemenő elismerése mellett egy értékelési módszer­­ hibásságára kívánok rámutatni. Előfordul, hogy a szocialista brigádok munkájának értéke­lésénél (pl. Lampert ZIM Bonyhád, stb.) az úgynevezett pontrendszert alkalmazzák, és a dolgozók is ezt kérik. A SZOT plénumain, legutóbb az SZMT elnökségének ülésén is vita folyt erről és végül kihangsúlyozták, hogy ez az értékelési módszer bármely versenyformában elért ered­mények esetében jó és hasznos lehet, — mint mérési esz­köz —, de azt a szocialista brigádok versenyének értékelé­sénél alkalmazni nem helyes. A brigádok „testre szabottan" tesznek sajátosságaikat figyelembe véve vállalásokat. Amennyiben ezeket a vezető szervek elfogadják és ha a brigádok teljesítik, a vonatkozó 1001/1970. sz. kormányhatározat, ehhez kapcsolódva a SZOT elnökségének irányelveiben és a kollektív szerződé­sekben rögzített anyagi és erkölcsi elismerésre jogosultak. Szocialista brigádok esetében semmiféle összehasonlí­tásra, pontrendszerre nincs szükség, ez nem használ, ha­nem árt a mozgalomnak. Körösi István, SZMT közgazdasági bizottság vezető i A Dombóvár és Vidéke ÁFÉSZ által rendezett vásárlási akció tombolaj­egy­einek nyerőszámai: 1 garn. lakószobabútor 029451 1 db Elektron 20-as tv 028069 1 db Riga rádió 020685 1 db RZ 4900-as rádió 014578 1 db S—60-as hűtőszekrény 030487 1 db 402-es centrifuga 017561 1 db 302-es mosógép 015741 1 db 1304-as porszívó 034589 1 db Braun kávéőrlő 030919 1 db Braun villanyvasaló 0369951 db 6 lángú csillár 0294591 db 6 lángú csillár 0180171 db olajkályha 0160351 db varrógép 0268541 db kávéfőző 0286411 db hajszárító 029370 1 db Sokol rádió 010339 1 db Newa rádió 0179171 db villanyvasaló 0305521 db díszpárna 0163371 db díszpárna 0363481 db subaszőnyeg 0167371 db zselinaszőnyeg 0197641 db frottírlepedő 0117581 db frottírlepedő 0180761 db tollpaplan 0268041 db randaszőrme 0349511 db faliszőnyeg 0338471 db köd­on 0188161 db köd­on 0117321 db dadatakaró 0320381 db függönygarnitúra 0117521 db villanterítő 0207081 db zsúrgarnitúra 0188461 db zsúrterítő 0289711 db araiszőnyeg 0337551 db araiszőnyeg 0120031 db subapárna 0280511 db nagyfüggöny 0344871 db nagyfüggöny 012727­1 db Eger átvevő 027665­1 db Heléna takaró 0360781 db szivacstakaró 0231331 db vattapaplan 0165751 db női összecsukható ernyő 0158621 db férfiernyő 0186311 db férfiernyő 0228821 db férfizsebkendő-garn. 0233712 gar­. női zsebkendő 0118571 db táska 0235881 db táska 0130111 db falióra 0295561 db evőeszközkészlet 0282911 db kozmetikai csomag 0148181 db kozmetikai csomag 0108991 db váza 015696­1 db fényképezőgép 0235521 db optikai játék 0207691 db zenélő doboz 0306481 garn. evőeszköz 6 személyes 0375431 db whyskis-készlet 4 0277096 db kehelypohár 0284831 db dohánygarnitúra 0169141 db gitár 0304951 db falióra 0262561 db férfikaróra 0187691 db falitükör 018637­1 db Lepke garnitúra 0353851 db pihenőszék 013859­1 db Pille garnitúra 0169681 db tűzágy 0273011 db mozaiklapos asztal 0286801 db kristály süteményeskészlet 0220531 db olasz étkészlet 0216981 db tálalókészlet 0261941 db padlóváza 0302121 db virágállvány 0166361 db magnó 029941 A nyertes szelvények beválthatók­ a tombolajegyeken fel­tüntetett határidőig a Napsugár Áruházban. AF­ÉSZ-IGAZGATÓSÁG (258)

Next