Tolna Megyei Népújság, 1973. december (23. évfolyam, 281-305. szám)
1973-12-15 / 293. szám
Útmesterség a hatos mellett Az irodában csend van. Csak , a kályhában lobogó láng meg a sarokban sistergő, sípoló rádió adó-vevő zaja hallatszik. A szokásos munkaidő lassan lejár. A jelentéseket leadták, s most már nincs különösebb dolguk. Jartner József, a hóügyeletes -olvas. Temesi Béla, az útmesterség vezetője hosszú számoszlopokkal bíbelődik. Érzem, az estét váró téli késő délután nyugalmát szinte felborítom, mikor bekopogok a Paksi útmesterség irodájába. Bemutatkozás, kölcsönös cigarettakínálás, s a kék kékszürke füst már a mennyezet felé bodrozódik, mikor kezdünk belemelegedni a beszélgetésbe. • Hogy most nincs munkánk? Azt csak a kívülállók gondolják. Az őrjáratos kocsik kint vannak az utakon, s ha , ,síkosat találnak már szórják ",is sóval, homokkal. De amúgy sem áll meg itt télen az élet. Az utak ilyenkor is kává sódnak, s a lyukakat akár mínusz húsz fokban is be kell temetnünk. A padka javítás , pórázé szünetel. De mikor ■ olyan kemény a föld, mint a óhazáii? Vagy tíz, tizenöt centis a fagy ott kinn. Már úgy .«értem, olyan mélységig fagyott kőkeményre a föld. Az útt menti bokrokat azonban most is vágjuk. Temesi Béla meggyőzően beszél. Eddig se gondoltam, hogy ,úgy élnek ilyen nyugodt időben ők, mint a szanatóriumiban, de úgy képzeltem, ilyenkor nem a termelés, , "hartem a készenlét a feladatuk... ■k,Berger József a téli mindetinapos munkákkal folytatja..':' A, — Meg a sót is szét kell kalapálni. Mert olyan kemény gömbökbe áll össze, mint a kőszikla. Aztán megdarálni s Úgy . hozni Nagydorogról, a denóból ide. Azt is csak az tudja, milyen munka, aki már csinálta. Aztán az időjárás kerül szóba. Kinn, az udvaron, a műszerházban műszerek írják papírszalagra a légnyomás, a hőmérséklet meg a páratartalom értékeit. Az idei tél a hónap elején érte el a mostanáig élő hidegrekordot. Egyik hajnalban mínusz 17 foknál rajzolt vonalat a papírra a termográf betűje. Most eninél jóval melegebb van. S a barométer meg a páratartalom-mérő nem ad okot az aggodalomra. De két héttel ezelőtt nem nézték ilyen nyugodtan a műszereket. S le is esett az első hó. Az volt az igazi főpróba. Egyszerre indultak az utakra a hóekék, sószórók, homokszórók. Csak Peter, a hómaxó maradt a garázsban. A négycentis hóval az nem tudott volna semmit sem csinálni. Azóta már a hóekéket is leszedték az autók elejéről. Persze, a tartószerkezetet nem, így aztán, ha kell, szinte percek alatt átalakíthatják ásót, homokot, követ szállító gépkocsikat a hó eltakarítására alkalmas gépekké. • S mi a helyzet a tartalék alkatrészekkel? A kérdést egy régi emlék juttatja eszembe. Négy évvel ezelőtt egy éjjel a Bakony útjait jártuk egy hóekés Zillel. Kíváncsiságból megkértem a pilótát, cseréljünk helyet. Azelőtt, s azóta sem kellett senkinek biztatni, hogy jobban tiporjak a gázba, de akkor a vezető azt tette. S mikor a motor több, mint száz lóerejével dübörögve feszült neki az utat borító hónak, a vasék csak vánszorogva bírt utat törni a vakítóan sziporkázó hószőnyegen át. Néhány száz méter után visszaadtam a volánt a gazdájának. Úgy éreztem, amit csinálok, az motorgyilkolás. S amikor megértettem, ezt a vezetők nem jószántukból csinálják. Kényszeríti őket erre a tél. Azelőtt gyakran szidtuk a KPM szerelőit. Hogy micsoda munkát végeznek, mikor oly gyakran romlanak el a kocsik. S azon az éjszakán rájöttem, nem a szerelők a bűnösök, hanem a hó. Amiatt kell állandóan új alkatrészeket beépíteni a mottrba. — Pótalkatrészek? Valószínű, azok miatt nem fog állni a télen egvetlen kocsink sem — bizakodik az útmesterség vezetője. — S a forgalom? — Az már a téltől függ. Ha egyszerre hatalmas mennyiségű hó zúdul minden útra, akkor csak folyamatosan tudjuk valamennyit járhatóvá tenni. Első a hatos. Azon a forgalomnak nem szabad megállni. Azután jönnek az alacsonyabb rendű, kisebb forgalmú utak. Esetleg egy-két nap is eltelik míg oda eljutunk. Előfordult már, hogy a hadakozásban a tél lett a győztes? — Bizony, 69 telén megállt a forgalom szinte mindenütt. Amikor az a kemény hófúvás jött. A szél homokkal, földdel együtt hordta a havat. S olyan kemény hegyeket épített belőle, hogy a Péter hómaró, meg a Zál hóturbinák sem bírtak velük. Felfutott mindegyik a tetejére. Van is egy fénykép, ahol a paks— nagydorogi úton a mi kocsink is a másfél embernyi magas hóhalom tetején áll. A fák koronájával egy magasságban. Akkor próbálták ki itt a repülőmotort. A lökhajtásos gép motorját szerelték fel autóra, de ahol összeállt a hó, az sem bírta megolvasztani. Nem is használják azóta sem. Idén még csak a szél tett próbára minket. A száz kilométeres orkán feldöntögette a hófogóinkat. Háromszor kellett újra állítgatni. Meg is írták az újságban hogy úgy néznek ki, mint a döglött százlábúak. Nevetnek. Akkor sem haragszanak meg, mikor bevallom, én követtem el azt a fricskát. — Most már nem fogja újra megírni. Úgy kicövekeltük őket, meg aztán bele is fagytak a földbe, hogy jöhet akármilyen szél, nem dönti újra össze. Kint már sötét van. Az este még fokozza az érzést, hogy minden olyan nyugalmas. Pedig most is készültségben vannak. Ha elkezd havazni, nem is kell központi riasztás a paksi körzet huszonnégy útmestere, s valamennyien, az útmesterség több, mint félszáz dolgozója tudja, mi a feladata. Sorban jönnek a telefonjelzések a községekből — a postát dicsérik is, nekik köszönhető, hogy jó a telefonösszeköttetés. S mire fehérre festenék az utakat a hópelyhek, már kinn vannak a sószórók, hóekék. Igaz, az emberek ezt sem veszik nagyon észre. Róluk sokat csak akkor beszélnek, ha már nehezen tudnak megbirkózni a hóval. Egyébként az ő munkájuk szürke, szorgalmas hangyamunka. Tervek határozzák meg és szigorú költségvetések, így mondják: Nagy, világraszóló tetteket nem tudunk véghezvinni. Ezért aztán Kossuth-díjat nem is várunk, nem is kapunk. SZEPESI LÁSZLÓ 1973. december 15. Népújság Nem jó a pontrendszer Most folynak megyénk üzemeiben, a munkahelyeken a szocialista brigádvezetők tanácskozásai. Nagyon hasznos fórumok ezek, sok jó észrevétel felszínre jön, tanácsok, javaslatok, kérések hangzanak el a „hogyan tovább”-ot illetően. Mindegyikre figyelni kell, ami jó, azt hasznosítani, ami nem jó, azt megmagyarázni, hogy miért nem jó. Én most az elért eredmények messzemenő elismerése mellett egy értékelési módszer hibásságára kívánok rámutatni. Előfordul, hogy a szocialista brigádok munkájának értékelésénél (pl. Lampert ZIM Bonyhád, stb.) az úgynevezett pontrendszert alkalmazzák, és a dolgozók is ezt kérik. A SZOT plénumain, legutóbb az SZMT elnökségének ülésén is vita folyt erről és végül kihangsúlyozták, hogy ez az értékelési módszer bármely versenyformában elért eredmények esetében jó és hasznos lehet, — mint mérési eszköz —, de azt a szocialista brigádok versenyének értékelésénél alkalmazni nem helyes. A brigádok „testre szabottan" tesznek sajátosságaikat figyelembe véve vállalásokat. Amennyiben ezeket a vezető szervek elfogadják és ha a brigádok teljesítik, a vonatkozó 1001/1970. sz. kormányhatározat, ehhez kapcsolódva a SZOT elnökségének irányelveiben és a kollektív szerződésekben rögzített anyagi és erkölcsi elismerésre jogosultak. Szocialista brigádok esetében semmiféle összehasonlításra, pontrendszerre nincs szükség, ez nem használ, hanem árt a mozgalomnak. Körösi István, SZMT közgazdasági bizottság vezető i A Dombóvár és Vidéke ÁFÉSZ által rendezett vásárlási akció tombolajegyeinek nyerőszámai: 1 garn. lakószobabútor 029451 1 db Elektron 20-as tv 028069 1 db Riga rádió 020685 1 db RZ 4900-as rádió 014578 1 db S—60-as hűtőszekrény 030487 1 db 402-es centrifuga 017561 1 db 302-es mosógép 015741 1 db 1304-as porszívó 034589 1 db Braun kávéőrlő 030919 1 db Braun villanyvasaló 0369951 db 6 lángú csillár 0294591 db 6 lángú csillár 0180171 db olajkályha 0160351 db varrógép 0268541 db kávéfőző 0286411 db hajszárító 029370 1 db Sokol rádió 010339 1 db Newa rádió 0179171 db villanyvasaló 0305521 db díszpárna 0163371 db díszpárna 0363481 db subaszőnyeg 0167371 db zselinaszőnyeg 0197641 db frottírlepedő 0117581 db frottírlepedő 0180761 db tollpaplan 0268041 db randaszőrme 0349511 db faliszőnyeg 0338471 db ködon 0188161 db ködon 0117321 db dadatakaró 0320381 db függönygarnitúra 0117521 db villanterítő 0207081 db zsúrgarnitúra 0188461 db zsúrterítő 0289711 db araiszőnyeg 0337551 db araiszőnyeg 0120031 db subapárna 0280511 db nagyfüggöny 0344871 db nagyfüggöny 0127271 db Eger átvevő 0276651 db Heléna takaró 0360781 db szivacstakaró 0231331 db vattapaplan 0165751 db női összecsukható ernyő 0158621 db férfiernyő 0186311 db férfiernyő 0228821 db férfizsebkendő-garn. 0233712 gar. női zsebkendő 0118571 db táska 0235881 db táska 0130111 db falióra 0295561 db evőeszközkészlet 0282911 db kozmetikai csomag 0148181 db kozmetikai csomag 0108991 db váza 0156961 db fényképezőgép 0235521 db optikai játék 0207691 db zenélő doboz 0306481 garn. evőeszköz 6 személyes 0375431 db whyskis-készlet 4 0277096 db kehelypohár 0284831 db dohánygarnitúra 0169141 db gitár 0304951 db falióra 0262561 db férfikaróra 0187691 db falitükör 0186371 db Lepke garnitúra 0353851 db pihenőszék 0138591 db Pille garnitúra 0169681 db tűzágy 0273011 db mozaiklapos asztal 0286801 db kristály süteményeskészlet 0220531 db olasz étkészlet 0216981 db tálalókészlet 0261941 db padlóváza 0302121 db virágállvány 0166361 db magnó 029941 A nyertes szelvények beválthatók a tombolajegyeken feltüntetett határidőig a Napsugár Áruházban. AFÉSZ-IGAZGATÓSÁG (258)