Tolna Megyei Népújság, 1980. augusztus (30. évfolyam, 179-204. szám)

1980-08-17 / 193. szám

12 Képújság 1980. augusztus 17. N MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN Szkafander a XVIII. századból 1724 szeptemberében Porto Santo (Madeira-sziget) szik­lás partjánál hajótörést szen­vedett a holland kelet-indiai társaság Hotel Hoge vitor­lása. A tengeri levéltárakban őrzött feljegyzések szerint 1730-ban­­ a hajón maradt kincsek egy részét John Los­­bridge 18 méter mélységből a felszínre hozta. A bátor fér­fi erre a célra saját talál­­mányú­­ kincsgyűjtő gépet használt. A ma élő Robert Stenwit búvár, miután sikeresen ku­tatott az elsüllyedt hajó után, ellenőrizte John Losbridge találmányára vonatkozó is­mereteit. Az angol és a fran­cia levéltárakban végzett kutatások érdekes lelettel szolgáltak: megtalálták a találmány leírását, mégpedig a feltaláló saját tollából. E leírás alapján Stenwit elké­szítette a szkafander pontos mását, egy vasabroncsokkal megerősített, a vizet látni engedő vastag üveglappal, a kéz szabad mozgásához két nyílással, valamint a könyök fölött a hermetikus szigete­lést biztosító bőr ajakkal ellátott tölgyfahordót. Sterint, miután leszállt a mélybe a leírásnak megfele­lően pontosan elkészített hor­dóban, bebizonyítota, hogy Losbridge annak idején való­ban hozzá tudott jutni a kin­csekhez. Újabb energiaforrás Az energiaválság egyre újabb és újabb energiaforrá­sok felkutatására készteti a tudósokat. Rio de Janeiro vá­rosi útjain például négy olyan dízelolaj-üzemelésű autóbusz közlekedik, amelyek üzem­anyagának 30 százalékát föl­dimogyoróolaj adja.­­ Ebben az ötletben nincs semmi új — mondja José Arantes, Brazília ipari és ke­reskedelmi minisztériumának egyik felelős munkatársa. — Rudolf Diesel, a dízelmotor megalkotója már 1900-ban a párizsi kiállításon bemutatott egy növényolajjal üzemelő kis motort. Kutatóink csak azt próbálják tisztázni, le­het-e nagyobb kapacitású motorok esetében is alkal­mazni. A repülés hőskorának emléke A brazíliai Santos-Du­­mont-ot (1873—1932) a repü­lés úttörői között tartjuk szá­mon. Eleinte kormányozható léghajókkal kísérletezett, majd figyelme a géprepülés­re irányult. Igen fiatalon ke­rült Franciaországba. 1901- ben léghajójával körülrepülte a Eiffel-tornyot, s ezzel el­nyerte a 10 000 frankos Henri Deutsch-díjat. 1906 októberé­ben 60 méter távolságot repült egy monoplánon, majd a kö­vetkező év novemberében a távolsági rekordját 220 mé­terre növelte. Felvételünk a francia chalais-meudoni múzeum­ban készült és a Santos- Dumont tervezte „Démoisel­­le” géptípust ábrázolja. Ere­deti példány, amely ki volt állítva az 1908-as párizsi au­tó- és repülőszalonon. A De­­mmoiselle-t egy 30 LE-s Dar­­racq motor hajtotta. A futó­művet tengelyre szerelt ke­rékpárkerekek képezték, de a tengelyt a pilóta lábával megnyomhatta és dönthette a levegőben, tehát a tengely hozta mozgásba a kormány­felületeket. A gép súlya mindössze 118 kg volt, sebes­sége maximálisan 90 km/óra. Első ízben Garros és Aude­­mars francia pilóták emel­kedtek ezzel a géppel a leve­gőbe. Santos-Dumont 1909- ben repült vele, a francia tisztképzés fellegvárában, St-Cyrben. Santos-Dumont­­ot az aviatikában elért ered­ményeiért a francia kormány 1909-ben becsületrenddel tüntette ki. A Demoiselle A tiaminhiány következménye A jómódú amerikai csalá­dok gyerekei közül sokan szenvednek egy hiánybeteg­ségben amellyel tulajdonkép­pen csak fejlődő országokban találkozhatunk: túlságosan kevés tiamin (B 1 vitamin) van a vérükben. Ezt az úgy­nevezett „mismail-étel beteg­­ség”-et az Egyesült Államok­ban szokásos étkezések okoz­zák, amelyek elsősorban az úgynevezett „hamburgerből” (vagdalthússal töltött zsem­le), sült burgonyából, édes­ségből és coléból állnak — olyan ételekből, amelyekben sok a kalória, de nincs ele­gendő tápérték. A tiamin­hiány, mint az nemrég az amerikai American Journal of Clinical Nutrition című táplálkozási szaklapban kö­zölt tanulmány kifejtette, gyakran mélyreható változá­sokat, agresszivitást, álmat­lanságot vagy lidérces álmot okoz. Amikor a fiatal beteg­nek megfelelő étrendet írtak elő, a betegség szimptómái eltűntek. A hét karikatúrája Szöveg nélkül Előadás cápákkal Miamiban, (Egyesült Álla­mok, Florida állam) a nyári évad legnagyobb sikere a 22 éves Ann Rugero cápaszáma volt. A nézők ezrei lélegzet­visszafojtva figyelték az élet­­veszélyes számot. A bemuta­tó egy nagy üvegfalú meden­cében zajlott le, ahol Ann és a Maike névre hallgató cápa volt a főszereplő. A cápa ido­márnőjének vezényletével engedelmesen bemutatta le­bilincselő számait. Süllyed a Balti-tenger Néhány hét óta a Balti­tenger szintje süllyedőben van. A finn parton, a helsin­ki tengerkutató intézet tu­dósainak legújabb adatai sze­rint, a vízmérce a szokásos­nál­ 60—80 centiméterrel alacsonyabb vízállást jelez. Állítólag a tartós légnyomás­ingadozás és az ebből szárma­zó periferikus szélmozgás idézte elő a Balti-tenger „ki­áramlását”. Óceán-erőmű Hawaii közelében létesíten­dő 50 kW teljesítményű kí­sérleti berendezés létesítését határozták el amerikai ener­getikai körökben. A létesít­mény az óceán felszíni víz­rétegének hőenergiáját fogja átalakítani villamos energiá­vá alacsony forráspontú anyag közbeiktatásával. A kondenzációt a mélyebb ré­tegekből felszivattyúzott hi­deg vízzel oldják meg. A becslések szerint a létesít­mény költsége kétmillió dol­lár. Ezzel a megoldással kí­vánja a hawaii kormány az energiaellátás függetlenségét biztosítani a nyolcvanas években. Neptun kincsei Egyszerű, mint egy korty víz, szokták mondani, ami hatásos összehasonlítás, de vajon igaz-e? Mit mutat egy korty tengervíz vegyi elem­zése? Először is 3 százalék­ban rendes konyhasót tartal­maz. Egyébként a régi görö­gök a sót a Fekete-tengerből nyerték. Most világszerte 7 millió tonna sót állítanak elő tengervízből. A víz ezenkí­vül 90 milliárd tonna jódot, s a földkéregben lévő men­­­nyiségnél nyolcszor több bró­­mot tartalmaz. Óriásiak a magnéziumkészletek is. Egy köbkilo­néter vízben 37,5 millió tonna ásványi kon­­centrátum van. §f§|£. Naviplane § légpárnás jármű A víz vagy a terep felett lebegő légpárnás járműnél a jármű és a terep közötti lég­párna tartja a jármű súlyát. A légpárnás jármű a légcsa­var, vagy gázsugár-hajtómű vízszintes irányú húzó, vagy tolóerejével halad előre. Nagy előnye, hogy a felszín­nel nem érintkezik és így a talaj vagy a vízfelszín jelen­tősebb ellenállása nem gá­tolja haladásában. Legelter­jedtebbek a világon a víz fe­lett közlekedő légpárnás ha­jók, ez a járműtípus mocsa­ras, általában nehéz terep felett is jól használható. A légpárnás hajónál nagy teljesítményű kompresszo­rokkal a hajó feletti leve­gőtérből a hajófenék és a vízfelület közé nyomják a le­vegőt, ez tartja fenn a hajót. A haladáshoz szükséges to­lóerőt légcsavarok, vagy a megfelelően kiképzett szívó­nyílású kompresszorok hoz­zák létre. A francia Bertin gyártmányú „Naviplane N 500” légpárnás hajó a La Manche csatorna felett köz­lekedik, bár képünk a part, tehát szilárd talaj felett áb­rázolja. Kompszolgálatra igen jól bevált; 65 gépkocsit szállít. Naponta háromszor fordul Boulogne—Dover kö­zött és kétszer Calais—Dover között. A Naviplane maxi­mális sebessége 100 km/óra óra körül van. Két gázturbi­na képezi a légpárnát három további gázturbina pedig a konzolokon forgó három légcsavart hajtja meg, ame­lyek a hajó előrehaladását biztosítják. Az N 500-as Retek briliánssal A kaliforniai Mac Elister kertjében hagymát, retket, uborkát termesztett. Nagy volt a meglepetés, amikor ki­húzott a földből egy óriási retket, amelyet egy briliánssal díszített nagy aranygyűrű övezett. A kert szomszédságában élt a Hammond házaspár. Másfél évvel ezelőtt ünnepelték ezüstlakodalmukat. A jubileumra a házaspár megaján­dékozta egymást. A feleség egy drá­ga, briliáns gyűrűt adott férjének. Örömük azonban nem tartott soká. Egyszer a férj szomorúan látta, hogy eltűnt az ajándék. A házastársak mindent átkutattak a házban, még a speciális fémtárgykereső műszert is igénybe vették, de a drágakövet nem találták. Pedig nem volt szó rejtélyről. A férj egyszer segített a szomszédjá­nak a kertben. A gyűrű lecsúszott az ujjáról, s bekerült a földbe. A retek pedig éppen a gyűrű közepén nőtt, s így került az ékszer a felszínre. A kutyákért mindent Az Egyesült Államokban a kutyacikkeket termelő ipar­ág igen jövedelmező. Az amerikaiak évente több mint 800 millió dollárt költenek el kedvenceikre és ezenkívül több mint 560 millió dollárt adnak ki a különböző „ku­tyacsemegékre”. így kezdődött — Az elején kell kezde­nünk, hogy tisztában legyek a problémájával — mondja a pszichiáter. — Rendben van — mond­ja a páciens —, szóval elő­ször megteremtettem a Föl­det és az Eget. Alkotmány Függőleges 19. költeményének két sorát írja be a­ vízszintes 1 és függőleges 12. számú sorokba1. VÍZSZINTES: 1. (Beküldendő). 12. J­I­L. 13. Állami jövedelem, lé. Hajszoló. 15. Római ötven­egyes és ötvenes. 16. Gyülölködő­en vad. 18. Fáskamra. 20. Szekér tartozéka. 21. Büntet. 23. Lengyel légiforgalmi társaság. 25. Forma. 27. Hagyjád. 28. Határral. 30. A szétváló. 33. Kilogramm. 34. He­ves megyei község. 36. A cikor­­nya. 37. Kérdőszó. 38. Az szin­tén. 40. Vissza, becstelen. 41 Tö­megközlekedési eszköz. 42. Ritka férfinév. 43. Akó betűi, keverve. 44. Közelébe 45. Metsző. 48. Fun­damentum. 49. Lakoma. 50­. Hoz­zánk igyekszik. 54. Alma.... a Ka­zan SZSZK fővárosa. 55. Azonos betűk. 56. Analizálták. 58. Mese­film. 59. Becézett Ilona. 60. IFE. 61. Hónapnnév röv. 63. Fejlődnek. 65. Rómád öts­záz fiatviaimnégyes. FÜGGŐLEGES. 2. A lagúnát el­záró homokpad. 3. Női név. 4. Televízió. 5 Nem ő. 6. Csodálko­zik. 7. Szem elől veszett. 8. Ker­geti. 9. Hölgy. 10. Elmond, be­mutat. 11. Parányi. 12. (Bekülden­dő.) 17. Bh­armola naturalista író. 19. (Beküldendő.) 20. Mint a 2. számú sor. 22. Nem szoros. 24. ...Morgana, délibáb. 26. Növény kapaszkodó szerve. 27. Serege. 29. Elütöm. 31. Tanuló (—’). 32. Dísz­ruha. 33. Ide-oda, futkosó, népie­sen. 35. Űrmérték. 37. Zéró. 39. Vízi növény. 41. Becézett Beáta. 46. Erre a helyire. 47. Művelhető ige képzője. 50. Becézett női név. 51. Nem csoda. 52. Ilyen lába va­n a pókna­k. 53. Angol becézett fér­finév. 56. Vissza: ötven százaléka. 57. Fek­ete István állatregénye. 59. Ausztria és a­z NSZK határfolyó­ja. 62. C­X R. 64. Hasonló ma­gánhangzók. 66. Időszámításunk előtti 1. Beküldendő a rejtvény helyes megfejtése a Tolna megyei Nép­újság szerkesztősége eímére: Szekszárd, Beloiannisz u. 1—3. Beküldési határidő: augusztus 25. Az augusztus 3-i rejtvény he­lyes megfejtése: Nem a kakas szavára; kezd virradni, de a ka­kas Mást mert, hogy virrad. A helyes megfejtők kiteül köny­vet nyertek: Molnár Lajosné, Na­gydorog, Kossuth Lajos u. 34. 7044, Lencse Edéné, Tamási, Be­­zerédj u. 2. 7090, Dorogi Márton­ná, Szekszárd, Klapka Itp. A/1. 7100, Eger Jakab Tolna, Somogyi Béla u. 13. 7130, Bánhidi Ádámné, Cikó, Kossuth u. 8. 7161.

Next