Tolna Megyei Népújság, 1980. augusztus (30. évfolyam, 179-204. szám)
1980-08-17 / 193. szám
12 Képújság 1980. augusztus 17. N MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN MAGAZIN Szkafander a XVIII. századból 1724 szeptemberében Porto Santo (Madeira-sziget) sziklás partjánál hajótörést szenvedett a holland kelet-indiai társaság Hotel Hoge vitorlása. A tengeri levéltárakban őrzött feljegyzések szerint 1730-ban a hajón maradt kincsek egy részét John Losbridge 18 méter mélységből a felszínre hozta. A bátor férfi erre a célra saját találmányú kincsgyűjtő gépet használt. A ma élő Robert Stenwit búvár, miután sikeresen kutatott az elsüllyedt hajó után, ellenőrizte John Losbridge találmányára vonatkozó ismereteit. Az angol és a francia levéltárakban végzett kutatások érdekes lelettel szolgáltak: megtalálták a találmány leírását, mégpedig a feltaláló saját tollából. E leírás alapján Stenwit elkészítette a szkafander pontos mását, egy vasabroncsokkal megerősített, a vizet látni engedő vastag üveglappal, a kéz szabad mozgásához két nyílással, valamint a könyök fölött a hermetikus szigetelést biztosító bőr ajakkal ellátott tölgyfahordót. Sterint, miután leszállt a mélybe a leírásnak megfelelően pontosan elkészített hordóban, bebizonyítota, hogy Losbridge annak idején valóban hozzá tudott jutni a kincsekhez. Újabb energiaforrás Az energiaválság egyre újabb és újabb energiaforrások felkutatására készteti a tudósokat. Rio de Janeiro városi útjain például négy olyan dízelolaj-üzemelésű autóbusz közlekedik, amelyek üzemanyagának 30 százalékát földimogyoróolaj adja. Ebben az ötletben nincs semmi új — mondja José Arantes, Brazília ipari és kereskedelmi minisztériumának egyik felelős munkatársa. — Rudolf Diesel, a dízelmotor megalkotója már 1900-ban a párizsi kiállításon bemutatott egy növényolajjal üzemelő kis motort. Kutatóink csak azt próbálják tisztázni, lehet-e nagyobb kapacitású motorok esetében is alkalmazni. A repülés hőskorának emléke A brazíliai Santos-Dumont-ot (1873—1932) a repülés úttörői között tartjuk számon. Eleinte kormányozható léghajókkal kísérletezett, majd figyelme a géprepülésre irányult. Igen fiatalon került Franciaországba. 1901- ben léghajójával körülrepülte a Eiffel-tornyot, s ezzel elnyerte a 10 000 frankos Henri Deutsch-díjat. 1906 októberében 60 méter távolságot repült egy monoplánon, majd a következő év novemberében a távolsági rekordját 220 méterre növelte. Felvételünk a francia chalais-meudoni múzeumban készült és a Santos- Dumont tervezte „Démoiselle” géptípust ábrázolja. Eredeti példány, amely ki volt állítva az 1908-as párizsi autó- és repülőszalonon. A Demmoiselle-t egy 30 LE-s Darracq motor hajtotta. A futóművet tengelyre szerelt kerékpárkerekek képezték, de a tengelyt a pilóta lábával megnyomhatta és dönthette a levegőben, tehát a tengely hozta mozgásba a kormányfelületeket. A gép súlya mindössze 118 kg volt, sebessége maximálisan 90 km/óra. Első ízben Garros és Audemars francia pilóták emelkedtek ezzel a géppel a levegőbe. Santos-Dumont 1909- ben repült vele, a francia tisztképzés fellegvárában, St-Cyrben. Santos-Dumontot az aviatikában elért eredményeiért a francia kormány 1909-ben becsületrenddel tüntette ki. A Demoiselle A tiaminhiány következménye A jómódú amerikai családok gyerekei közül sokan szenvednek egy hiánybetegségben amellyel tulajdonképpen csak fejlődő országokban találkozhatunk: túlságosan kevés tiamin (B 1 vitamin) van a vérükben. Ezt az úgynevezett „mismail-étel betegség”-et az Egyesült Államokban szokásos étkezések okozzák, amelyek elsősorban az úgynevezett „hamburgerből” (vagdalthússal töltött zsemle), sült burgonyából, édességből és coléból állnak — olyan ételekből, amelyekben sok a kalória, de nincs elegendő tápérték. A tiaminhiány, mint az nemrég az amerikai American Journal of Clinical Nutrition című táplálkozási szaklapban közölt tanulmány kifejtette, gyakran mélyreható változásokat, agresszivitást, álmatlanságot vagy lidérces álmot okoz. Amikor a fiatal betegnek megfelelő étrendet írtak elő, a betegség szimptómái eltűntek. A hét karikatúrája Szöveg nélkül Előadás cápákkal Miamiban, (Egyesült Államok, Florida állam) a nyári évad legnagyobb sikere a 22 éves Ann Rugero cápaszáma volt. A nézők ezrei lélegzetvisszafojtva figyelték az életveszélyes számot. A bemutató egy nagy üvegfalú medencében zajlott le, ahol Ann és a Maike névre hallgató cápa volt a főszereplő. A cápa idomárnőjének vezényletével engedelmesen bemutatta lebilincselő számait. Süllyed a Balti-tenger Néhány hét óta a Baltitenger szintje süllyedőben van. A finn parton, a helsinki tengerkutató intézet tudósainak legújabb adatai szerint, a vízmérce a szokásosnál 60—80 centiméterrel alacsonyabb vízállást jelez. Állítólag a tartós légnyomásingadozás és az ebből származó periferikus szélmozgás idézte elő a Balti-tenger „kiáramlását”. Óceán-erőmű Hawaii közelében létesítendő 50 kW teljesítményű kísérleti berendezés létesítését határozták el amerikai energetikai körökben. A létesítmény az óceán felszíni vízrétegének hőenergiáját fogja átalakítani villamos energiává alacsony forráspontú anyag közbeiktatásával. A kondenzációt a mélyebb rétegekből felszivattyúzott hideg vízzel oldják meg. A becslések szerint a létesítmény költsége kétmillió dollár. Ezzel a megoldással kívánja a hawaii kormány az energiaellátás függetlenségét biztosítani a nyolcvanas években. Neptun kincsei Egyszerű, mint egy korty víz, szokták mondani, ami hatásos összehasonlítás, de vajon igaz-e? Mit mutat egy korty tengervíz vegyi elemzése? Először is 3 százalékban rendes konyhasót tartalmaz. Egyébként a régi görögök a sót a Fekete-tengerből nyerték. Most világszerte 7 millió tonna sót állítanak elő tengervízből. A víz ezenkívül 90 milliárd tonna jódot, s a földkéregben lévő mennyiségnél nyolcszor több brómot tartalmaz. Óriásiak a magnéziumkészletek is. Egy köbkilonéter vízben 37,5 millió tonna ásványi koncentrátum van. §f§|£. Naviplane § légpárnás jármű A víz vagy a terep felett lebegő légpárnás járműnél a jármű és a terep közötti légpárna tartja a jármű súlyát. A légpárnás jármű a légcsavar, vagy gázsugár-hajtómű vízszintes irányú húzó, vagy tolóerejével halad előre. Nagy előnye, hogy a felszínnel nem érintkezik és így a talaj vagy a vízfelszín jelentősebb ellenállása nem gátolja haladásában. Legelterjedtebbek a világon a víz felett közlekedő légpárnás hajók, ez a járműtípus mocsaras, általában nehéz terep felett is jól használható. A légpárnás hajónál nagy teljesítményű kompresszorokkal a hajó feletti levegőtérből a hajófenék és a vízfelület közé nyomják a levegőt, ez tartja fenn a hajót. A haladáshoz szükséges tolóerőt légcsavarok, vagy a megfelelően kiképzett szívónyílású kompresszorok hozzák létre. A francia Bertin gyártmányú „Naviplane N 500” légpárnás hajó a La Manche csatorna felett közlekedik, bár képünk a part, tehát szilárd talaj felett ábrázolja. Kompszolgálatra igen jól bevált; 65 gépkocsit szállít. Naponta háromszor fordul Boulogne—Dover között és kétszer Calais—Dover között. A Naviplane maximális sebessége 100 km/óra óra körül van. Két gázturbina képezi a légpárnát három további gázturbina pedig a konzolokon forgó három légcsavart hajtja meg, amelyek a hajó előrehaladását biztosítják. Az N 500-as Retek briliánssal A kaliforniai Mac Elister kertjében hagymát, retket, uborkát termesztett. Nagy volt a meglepetés, amikor kihúzott a földből egy óriási retket, amelyet egy briliánssal díszített nagy aranygyűrű övezett. A kert szomszédságában élt a Hammond házaspár. Másfél évvel ezelőtt ünnepelték ezüstlakodalmukat. A jubileumra a házaspár megajándékozta egymást. A feleség egy drága, briliáns gyűrűt adott férjének. Örömük azonban nem tartott soká. Egyszer a férj szomorúan látta, hogy eltűnt az ajándék. A házastársak mindent átkutattak a házban, még a speciális fémtárgykereső műszert is igénybe vették, de a drágakövet nem találták. Pedig nem volt szó rejtélyről. A férj egyszer segített a szomszédjának a kertben. A gyűrű lecsúszott az ujjáról, s bekerült a földbe. A retek pedig éppen a gyűrű közepén nőtt, s így került az ékszer a felszínre. A kutyákért mindent Az Egyesült Államokban a kutyacikkeket termelő iparág igen jövedelmező. Az amerikaiak évente több mint 800 millió dollárt költenek el kedvenceikre és ezenkívül több mint 560 millió dollárt adnak ki a különböző „kutyacsemegékre”. így kezdődött — Az elején kell kezdenünk, hogy tisztában legyek a problémájával — mondja a pszichiáter. — Rendben van — mondja a páciens —, szóval először megteremtettem a Földet és az Eget. Alkotmány Függőleges 19. költeményének két sorát írja be a vízszintes 1 és függőleges 12. számú sorokba1. VÍZSZINTES: 1. (Beküldendő). 12. JIL. 13. Állami jövedelem, lé. Hajszoló. 15. Római ötvenegyes és ötvenes. 16. Gyülölködően vad. 18. Fáskamra. 20. Szekér tartozéka. 21. Büntet. 23. Lengyel légiforgalmi társaság. 25. Forma. 27. Hagyjád. 28. Határral. 30. A szétváló. 33. Kilogramm. 34. Heves megyei község. 36. A cikornya. 37. Kérdőszó. 38. Az szintén. 40. Vissza, becstelen. 41 Tömegközlekedési eszköz. 42. Ritka férfinév. 43. Akó betűi, keverve. 44. Közelébe 45. Metsző. 48. Fundamentum. 49. Lakoma. 50. Hozzánk igyekszik. 54. Alma.... a Kazan SZSZK fővárosa. 55. Azonos betűk. 56. Analizálták. 58. Mesefilm. 59. Becézett Ilona. 60. IFE. 61. Hónapnnév röv. 63. Fejlődnek. 65. Rómád ötszáz fiatviaimnégyes. FÜGGŐLEGES. 2. A lagúnát elzáró homokpad. 3. Női név. 4. Televízió. 5 Nem ő. 6. Csodálkozik. 7. Szem elől veszett. 8. Kergeti. 9. Hölgy. 10. Elmond, bemutat. 11. Parányi. 12. (Beküldendő.) 17. Bharmola naturalista író. 19. (Beküldendő.) 20. Mint a 2. számú sor. 22. Nem szoros. 24. ...Morgana, délibáb. 26. Növény kapaszkodó szerve. 27. Serege. 29. Elütöm. 31. Tanuló (—’). 32. Díszruha. 33. Ide-oda, futkosó, népiesen. 35. Űrmérték. 37. Zéró. 39. Vízi növény. 41. Becézett Beáta. 46. Erre a helyire. 47. Művelhető ige képzője. 50. Becézett női név. 51. Nem csoda. 52. Ilyen lába van a póknak. 53. Angol becézett férfinév. 56. Vissza: ötven százaléka. 57. Fekete István állatregénye. 59. Ausztria és az NSZK határfolyója. 62. CX R. 64. Hasonló magánhangzók. 66. Időszámításunk előtti 1. Beküldendő a rejtvény helyes megfejtése a Tolna megyei Népújság szerkesztősége eímére: Szekszárd, Beloiannisz u. 1—3. Beküldési határidő: augusztus 25. Az augusztus 3-i rejtvény helyes megfejtése: Nem a kakas szavára; kezd virradni, de a kakas Mást mert, hogy virrad. A helyes megfejtők kiteül könyvet nyertek: Molnár Lajosné, Nagydorog, Kossuth Lajos u. 34. 7044, Lencse Edéné, Tamási, Bezerédj u. 2. 7090, Dorogi Mártonná, Szekszárd, Klapka Itp. A/1. 7100, Eger Jakab Tolna, Somogyi Béla u. 13. 7130, Bánhidi Ádámné, Cikó, Kossuth u. 8. 7161.