Tolna Megyei Népújság, 1980. november (30. évfolyam, 257-281. szám)

1980-11-25 / 276. szám

A ^PÜJSÄG Sikeres bemutatkozás Szekszárdon Ismétlés, közkívánatra Tizenkilenc feszültséggel teli jazz-zenész a színpadon, izgatottan várakozó közönség a Babits színháztermében. Bemutatkozásra vár a Szek­szárdi Big­ band. Már a lát­vány is impozáns. Hat szaxo­fon, négy trombita, négy pó­zán, zongora, gitár, kongák, dobok — a tipikus big-band felállás. Count Basie, Duke Ellington, Glen Miller nagy­zenekarai jutnak eszembe, to­vábbá az a tény, hogy Ma­gyarországon nincs állandó jelleggel működő big-band. (Még a Magyar Rádió sem tudott együtt tartani egy nagyzenekart.) J. Garland Hangulatban című örökzöldje (jazz­­standard mondják a szakma­beliek) a nyitószám, felforró­sodik a hangulat nézőtéren és színpadon egyaránt. A big­­band bemutatkozása után egy kristálytisztán csengő spiri­tuáléegyüttes, majd dr. Ke­lemen Endre kvartettje arat megérdemelt nagy sikert. Két nagyzenekari felvétellel zá­rul az első rész, majd a szü­netben az első nagy megle­petés: dr. Beke Árpád, a nagykanizsai jazznapok szer­vezője, az est precíz és értő műsorközlője meghívja a big­ bandet az 1981. évi nem­zetközi jazznapokra. A második rész kicsit von­tatottan indul. A két első nagyzenekari szám nincs még egészen együtt, nem eléggé dinamikus. (Vegyük persze figyelembe, hogy az előadott művek hangszerelései vir­tuóz zenei tudással rendel­kező sztárzenekarok részére íródtak.) Ismét felforrósítja a hangulatot a zenekar tagjai­ból alakult dixib­and együttes, valamint a Stechler Gab­riella ötletes koreográfiáját bemutató, szépen mozgó tánckar produkciója, majd a befejező részben profi zene­karokat is megszégyenítő biztonsággal, dinamikával megszólaló big­ band. Mintha Woody Hermann Erkel Színházi emlékezetes koncertjén lennénk, a zsúfo­lásig megtelt színházterem közönsége felállva ünnepli és készteti újabb ráadásokra a zenekart. A népes szereplő­­gárdából (20 hangszeres ze­nész, 6 énekes, 4 táncos) mindenki tudása legjavát nyújtotta. Különösen emlé­kezetesek maradnak Balogh József szaxofon és klarinét, Kovács László pózán és dr. Kelemen Endre zongoraszó­­lói. Végig magas színvonalú bőgőjátékot mutatott Lőrin­­czy Gyula, Pecze István, a zenekar vezetője, szervezője, mindenese nemcsak nagysze­rű hangszertudását, hanem értő, figyelő, irányító, kar­mesteri képességeit is csil­logtatta. Nagyrészt az ő ener­giájának, szervezőkészségé­nek köszönhető, hogy létre­jött és — mint az est közön­sége tanúsíthatja — nagysze­rűen működik a Szekszárdi Big­ band. Végül egy öröm­hír azoknak, akik a bemu­tatkozókoncertről lemarad­tak, vagy még egyszer látni­­hallani szeretnék, 1981 ele­jén megismétlik a hangver­senyt. LEPOSA DEZSŐ Fotó: Kapfinger A Big­ band bemutatkozása Teljes elmélyülés Rádió Nemrégiben, pontosabban a 46. héten, az „RTV”, vagyis a rádió- és televízióújság sajtó­történeti szenzációval szol­gált. Arra már volt és lesz is példa, hogy valamilyen könyvhöz forrásmunka­jegyzék, sorszámmal jelzett lábjegyzetek gyűjteménye csatlakozzék. Arra azonban tudomásunk szerint még so­sem volt egymilliósnál jóval nagyobb példányszámú heti­lap grafikust hívjon segítsé­gül a tulajdon olvasatának megmagyarázására, ha ugyan nem megfejtésére. Teljesen indokoltan, ugyanis a novem­ber 17-e és 23-a közötti hé­ten a joggal népszerű és amellett nélkülözhetetlen he­tilap talányossá vált. A talány kialakulása több­­lépcső­s rakétára emlékezte­tő módon ment végbe. Az első lépcső: a régi szer­kezetű RTV-Újság. Olyan volt, amilyen, de megszok­tuk és főleg könnyen átte­kintettük. A második lépcső: bővülő terjedelem, emelt ár. Se ez, se az nem túlzottan meglepő. Az első harmadban szöveg, a másodikban a televízió, a har­madikban a rádió műsora. Bele lehetett tanulni. A harmadik lépcső: az el­ső harmadban szöveg. A kö­vetkező kétharmad emlékez­tet egy bonyolult ételrecept­re. Végy 4 rész rádiót, sűrítsd be két rész tv-vel. Ugyan­ezt pontosan ilyen sorrend­ben ismételd meg még két­szer, majd az egészet fűsze­rezd 2 rész rádióval. A jobb észlelés kedvéért a tv eseté­ben alkalmazz cingulus-lila festéket és az egészet for­mázd fekvő hasáb-diagram alakúra. Amiként az a 46. heti szám 3. oldalának alján megtör­tént. További lehetőségek: lóug­rás, keresztrejtvény, Fekete Péter, netán ABC-regiszter a függőleges margón. Esetleg egyáltalán nem megjelölni, hogy melyik oldalon van a tv és melyiken a rádió mű­sora. Játékos kedvű hazánk­ban óriási lehetőség egy újabb össznépi vetélkedőre, hisz ahogyan Boros János oly kedvesen írta, eddig „sokat kellett lapozgatni, körülmé­nyes volt áttekinteni egy-egy nap teljes rádió- és tv-mű­­sorát.” Most egy egész hetit átte­kinteni az. Lidérces perspek­tíva: — hátha átalakul az „RTV”-újság havi folyóirat­tá... Micsoda grafikonok! Minő variációs lehetőségek! (ordas) TALAINV A képzőművészeti stúdió kiállítása A művelődési központban működő kép­zőművészeti stúdió keveset hallat magáról, tagjai kiállításon is ritkán jelentkeznek, aminek egyformán leh­et oka a belső élet ingatagsága, vagy az a tény, hogy az ama­tőrök más utakon próbálják elérni az ér­vényesülést. Bármiként is van, a tizedik évfordulóra rendezett kiállítás sok megle­petést tartogat. Mennyiségre nézve nem nagy, viszont a minőséget nem kell feltét­lenül a n­agy számoknak jelentenie. Az ün­nepi kiállítás arról győz meg, hogy a stú­dió tagjainak sikerült kilépniük az amatő­röket fenyegető permanens veszélyből: pon­tosan azt csinálják, amire képességükből futja, ezt viszont a szívós képzés művészi fokra emeli, eltüntetve az am­atőr és nem amatőr közötti gyakorta mesterségesen ál­lított k­ülönlbsséget. Elsősorban Takács Béla öt rajzára figyel­tünk fel. Azon nincs mit csodálkoznunk, hogy Martyn Ferenc hatása felismerhető munkáin, végtére a legjobb forrásból me­rít, de túl ezen, meglep vonalainak dinami­kája, a szerkesztés biztonsága. Kovács Ferenc két akvarellje azt mutat­ja, hogy hibátlanul tudja a technikát, s rendkívül meggyőzően bánik vele. Szelle­mes ötlet Varga Géza Glória című soroza­ta, mi­ként Varga Ágnes Tojás című, több rajzból álló komipozíciója. Lippai Tamás két képpel szerepel, valószínűleg képessé­géből többre és jobbra is futja, Schubert Péter pedig szép könyvborítókat, nyomdai grafikákat állít ki. Kövesdi Mihály nem is akar kilépni a „naiv” kategóriából, őt ilyennek kell elfo­gadni, még akkor is, ha az utóbbi időben a naivok és nem is olyan­ naivok száma erő­sen megnövekedett. A plasztikai munkákat nehezebb érté­kelni, jobbára az iparművészet keretén be­lül vannak, még akkor is, ha a napjaink­ban a határvonalat igyekeznek eltüntetni, amit nem tarthatunk mindig indokoltnak. Ezzel együtt azt kell mondanunk, a stú­dió a kiállítással olyan művészi fokra ju­tott el, amit eddigi működése során még nem tapasztalhattunk. Legföljebb azt saj­nálhatjuk, hogy a rendezés nem nevezhető szerencsésnek, bár a márványterem kiállí­tásra alkalmas. A képeket alig lehet látni, ahhoz, hogy jobban s­zemügyre vehessük őket, át kell lépnünk a védő kötélzeten, ami szabálytalan is, meg bonyolult is, mert a plasztikai munkáik egy része a földre ke­rült. A jobb elrendezés fokozta volna a ha­tást. CSÁNYI L. 4 Pódium - hiányérzettel • Egy héttel ezelőtt Koltai János, Tímár Béla és Mak­­láry László adtak műsort a közkedvelt Pódium-sorozat­ban Szekszárdon, a megyei művelődési központban „Em­ber, ez gyönyörű!” címmel. A programot Koltai és Tí­már állították össze, aminek sikere jóval alatta maradt annak, mint amit arattak egyéni varázsukkal, tehetsé­gükkel, előadói készségükkel. Meggyőzően, szuggesztíven adták elő a dalokat — mind­két művész orgánuma­­ kitűnő —, verseket, prózát egyaránt. Viszont a válogatás nem volt szerencsés, s a felépítés is hiányérzettel töltötte el a né­zőt. Hallhattunk Ady Endrét, Füst Milánt, Csehovot, Shakespeare-t, Szomory De­zsőt, B­rechtet, magyar és orosz népdalt, musical részle­teket, filmdalt, melyek vala­hogy nem épültek egymáshoz, ezért is hiányzott az előadás bensőséges hangulata. Joggal hiányolta a közön­ség — ilyenre máskor is volt már precedens —, hogy a művészek sem az egész pro­dukció címét, sem pedig az egyes művek szerzőjét, címét nem közölték (kivéve egy-­két alkalommal Koltai Jánost.) A közönség elvárja az „értő kö­zönség” titulust, ugyanakkor az írók, költők, dalszerzők, címek közlését is, hiszen nem ismerhet mindenki minden művet, sőt, előfordul, hogy az ismertek sem „jönnek be”. Hasznos lenne blokkokba szerkeszteni ezeket a műsoro­kat, s ellátni őket összekötő­szöveggel, s akkor azok va­lóban szolgálnák kettős cél­jukat : művészi élményt adná­nak és ismeretet terjesztené­nek. Végül pedig meg kell em­líteni, hogy a művészek és a közönség csak lassan találta meg a kontaktust. Ez érthe­tő, hiszen a Pódium-műsorok nem 6—700 személyt befogadó színházteremre vannak „mé­retezve”, hanem ennél jóval meghittebbre.—vhm— 1980. november 25, TV-NAPLÓ Keresztkérdés A rutinosabb tévénézők közül bizonyára sokan már akkor gyanították valamiféle új társasjátéknak a kép­ernyőn való megjelenését, amikor a „Játék a betűkkel’’ közeli megszűnéséről olvastak az ATV-újságban. Nos, nekik lett igazuk, mert pénteken , majd szombaton megismételve láthattuk a „Keresztkérdés” első adását. Megítélése — egy sorozat kezdetéről lévén szó — még korai lenne, de annyi máris megállapítható: össznépi tévé­játékosságunkból adódóan a „Keresztkérdés”-nek is bizonyos sikere lesz. Gyakorló rejtvényfejtő lévén, magam is előkészítet­tem az RTV-újságban megjelent keresztrejtvény-ábrát, s igyekeztem nyomon követni a képernyőn Egri János irányításával vetélkedő két játékost. Bevallom, nem nagy sikerrel tettem ezt, mert hiába kapkodtam tekin­tetem a saját ábráról a képernyőre és vissza — ekként próbálkozván bekapcsolódni a játékba—, a képernyőn még kapkodóbban változott a látnivaló (ábra, játéko­sok, rajzos, nem túl ötletes karikatúra-rejtvények). Így hát a végére csak teljesen passzív szemlélője ma­radhattam a szellemi tornának, amelynek győztese az lett, aki először fogalmazta meg az egy aforizmát rejtő három fő keresztrejtvény-sort. A győztesnek járó jutalom miértje az indirekt hirde­tésekben járatlanok számára maga is egy keresztkérdés. Ugyanis — mint kiderült — minden nyertes diplomát kap, amely tanúsítja: tagja lett az OFOTÉRT baráti kö­rének, s mint ilyen, különféle OFOTÉRT-kedvezmé­nyekben részesül, sőt majdan „fotószafarin” is részt ve­het családjával együtt. Össznépi játékos kedv ide, vagy oda: sok jobb tévé­társasjátékot láttunk már a képernyőn — ez az első adás után is megállapítható. Bár a tévedés lehetősége is fennáll, így hát ajánljuk figyelmébe mindenkinek a „Keresztkérdést”. Egy fenntartással: ha lehet, a televí­zió „jóvoltából” belátható időn belül lehetőleg ne ala­kuljon meg e műsor példájára mondjuk a PIÉRT vagy a FŰSZÉRT baráti köre! V. Z. Dalostalálkozó az atomvárosban A Fogyasztási Szövetkeze­tek Tolna megyei Szövetsége, az Ipari Szövetkezetek Tol­na megyei Szövetsége, a KÓTA megyei szervezete és a Paksi Munkásművelődési Központ közösen rendezte meg a már hagyományos, évente sorra kerülő megyei dalostalálkozót. Bevezetőként, mintegy mottóul Gárdonyi A munka című szerzeménye hangzott el Károly János dirigálásá­val, majd Szántó Péter, Paks Városi Tanács V. B. művelő­désügyi osztályának vezetője köszöntötte az együtteseket, a közönséget és Sapszon Fe­rencet, a Magyar Rádió és Televízió Énekkarának kar­nagyát. Üdvözlő szavaiban utalt arra, hogy a tudomá­nyos technikai forradalom korában különösen jelentős a művészetek tudatformáló, embert nemesítő lehetőségei­nek kihasználása. A koncertet a mözsi Bar­tók Béla női kar (karnagy: Schmidt Józsefné, zongorán kísért: Thész László) nyitot­ta. Műsoruk főként népdal­­feldolgozásokból állt. A zenei mondanivalót megjelenésük­kel is hangsúlyozták. Most is megcsodálták gyönyörűen hímzett formaruháikat. Ez a kórus az utóbbi időben egy­re több örömet szerez hall­gatóinak. Legutóbb Székes­­fehérvárról tértek haza kü­­löndíjjal tarsolyukban. Ezút­tal Thész László, Kodály Zoltán és Karai József egy­­egy művét énekelték. Különösen dicséretesek érthető szövegmondásuk, biztos szólamtudásuk, tiszta harmóniáik, egészséges, ter­mészetes hangzásuk. őket a színpadon a tamási Pro Cultura Humana szövet­kezeti vegyeskar követte (karnagy: Királyné Békefi Stefánia). Igényes műsorvá­lasztásuk jó zenei ízlésre vall. Schumann Két vegyeskará­nak finom hangzásai, zenei biztonsága tetszést váltottak ki. A szekszárdi Liszt Fe­renc pedagóguskórus (kar­nagy: Fertőszögi Béláné és Thész László) Mozart Ave vérumát áhítattal, finom pia­­nókat alkalmazva énekelte. Josquin des Pres: Motetta kidolgozottan korhű megfo­galmazásban hatott. Bárdos: Csillagvirága volt a legmeg­győzőbb. A biztos és pontos karnagyi munka, a jó ritmus és tempóvezetés érett mű be­nyomását keltette. A szekszárdi tanítóképző főiskola kórusát Kocsis Imre Antal dirigálta, zongorán Lá­nyi Péter kísért. Mindig öröm számunkra, ha a főiskola leendő pedagógusai a kon­certpódiumon is hallatnak magukról. Bárdos, Regnart, Johann Jet, Burleigh művé­ből állítottak össze egy cso­korra valót. Kimunkált hang­zásviláguk, a karnagy értő rátermettsége további ered­ményeket ígér. A bonyhádi Erkel Ferenc vegyeskar (karnagy: Rónai Józsefné) most sem okozott csalódást. Tagjai figyelmük­kel csüggtek a kórusvezetőn, együtt éltek annak minden zenei rezdülésével. A közös éneklés öröme sugárzott ar­cukon. Műsorukból különösen a Zúgj hullám c. spirituálé arányos kiegyenlítettsége és Bárdos Este van már, han­gulatos bemutatása jelentett élményt. A dombóvári Kapos kórus (karnagy: Pásztor Jánosné) ismét bizonyított. Zangius: Kölni vásár c. kompozíciójá­val indították műsorukat, s a ritmikailag is nehéz része­ket is sikerrel oldották meg. Hassler: Gagliardaja kitű­nően szólt, Kodály: Adventi éneke kitárulkozó, atmoszfé­rát teremtő volt. Szép hang­zás, a karnaggyal való ele­ven kontaktus jellemezte elő­adásukat. A vendéglátó paksi mun­káskórus (karnagy: Károly János, zongorán kísért: Hart­mann Józsefné) Gesualdo, Haydn, Puccini és Mokran­­jac egy-egy szerzeményét énekelte. Általában homofón puha hangvétel, jó szöveg­­mondás, ritmikai biztonság írható javukra. Legsikerül­tebbnek Haydn: Pillanat és Puccini: Messa di Glória c. kórusművét éreztük. A műsorban végül a szek­szárdi szövetkezeti madrigál­kórus (karnagy: Ligeti An­dor) lépett dobogóra. Előadá­sukban elhangzott Kodály: Jézus és a kufárok c. kom­pozíciója, melyről Sapszon Ferenc a szakmai megbeszé­lés során így nyilatkozott: „Amíg a mű szólt, nem jegy­zeteltem, mert teljesen a ha­tása alá kerültem. Ihletetten, drámai hangulatot teremtve, lenyűgözően énekelték. Ez az énekkar méltán tartozik a magyar élmezőnybe. A sikeresen megrendezett megyei dalostalálkozó kóru­sainak Bordás István, a mun­kásművelődési központ igaz­gatója nyújtott át emlék­plakettet és virágot, megkö­szönve a közreműködést és a zenei élményt, melyben mind­annyiunknak része volt. L. Z.

Next