Tolna Megyei Népújság, 1983. február (33. évfolyam, 26-49. szám)
1983-02-17 / 40. szám
^NÉPÚJSÁG FIATALOK FIATALOK FIATALOK FIATALOK Egy rendelet tükrében A turizmus A tömegsport területén is egyre kevesebb anyagi forrást tudunk biztosítani a különböző sportrendezvények szervezésére, lebonyolítására és díjakra. Ezért olyan sportolási, mozgási lehetőségeket kell keresnünk, melyek nem költségesek, ugyanakkor tömegeket mozgatnak meg, és természetesen népszerűek illetve népszerűvé válhatnak. Ez pedig a turizmus, melynek kettős feladata is van. A Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának 1982. évi 4. számú törvényerejű rendelete a természetvédelemről többek között kimondja: „Gondoskodni kell arról, hogy a természetvédelem célkitűzéseit az egész társadalom megismerje, és tevékenyen vegyen részt azok megvalósításában.” Ahhoz, hogy a természet védelmére keljünk, először is meg kell ismernünk a természetet. Ennek egyik formája a túrázás, a kirándulás. A rendszeres természetjárók éppúgy becsülik, óvják és élvezik a természetet, mint a szorgos munkásemberek a saját otthonukat. Hát legyen a természet is a sajátunk. Az igencsak megtépázott környezetünk bizony el is vár már egy kicsit nagyobb gondoskodást valamennyi állampolgártól, de főként a fiataloktól. A turizmus másik fontos feladata a sportolási, mozgási és turisztikai lehetőségek feltárása. Mert mi tagadás, kicsit csalóka volt, hogy azt a bizonyos 30 kilométert az olimpiai ötpróbán könnyű lesz majd legyalogolni ... Felkészülést ez is igényelt, és így biztosítva volt a rendszeres sportolás és mozgás lehetősége. A versenyen részt vevő pedig amellett, hogy a környezetet, friss levegőt élvezhette, szinte észrevétlenül — igaz egy kis izomláz „begyűjtésével" — olyan állóképességre, erőnlétre tehetett szert, amely saját egészsége megóvása érdekében ma már egyre nélkülözhetetlenebb. A törvényerejű rendelet a továbbiakban kimondja még: „biztosítani kell, hogy az állampolgárok a természetvédelemmel összefüggő alapvető ismerteket és feladatokat a közoktatás, ismeretterjesztés és tájékoztatás útján megismerjék." Többek között ezt a célt szolgálja a Tolna megyei Tanács művelődési osztályának és a KISZ Tolna megyei Bizottságának 1983. február,, 26—27-i tábora Óbányán, amely a megye középfokú tanintézetei ODK- vezetőinek és a KISZ járási, városi bizottságok mellett működő sportmunkabizottságok aktíváinak felkészítését szolgálja a turizmus jegyében. A jövőben is arra kell törekednünk, hogy minél több hasonló jellegű tájékoztatás, felkészítés történjék a többi állami, társadalmi szerv részéről is. Így tudjuk elérni, hogy az állampolgárok — elsősorban a fiatalok — megismerjék a természetvédelem alapvető tudnivalóit. Ez már egy lépcsőfok afelé, hogy a természeti környezet megóvása, megbecsülése vigyázó kezekbe kerüljön, olyanokéba, akik a természet szeretetén túl az emberek egészségének megőrzését is szem előtt tartják és a turizmuson keresztül ezt segítik. VIDA MIHÁLY, a KISZ Tolna megyei Bizottságának munkatársa Vetélkedők megyeszerte „Nekem szülőhazám...” Az elmúltt hetekben, hónapokban több száz fiatal bizonyította allapjátékok és üzemi, iskolai döntők saram irodalmi, történelmi és honvédelmi ismereteit, ügyességét. „Nékem szülőhazáim..." elnevezésű felmenő rendszerű honvédelmi játéksorozaton. Történelmünk, irodalmunk több jeles dátumaira emlékezittünk tavaly és emlékezünk az idei éviben, így az 1848—49-es forradalom és szabadságharcra, Kossuth Lajos, Petőfi Sándor és Ságiványi Endre születésének évfordulójára, a KISZ és a munkásőrség 25 éves jubileumára, az MIHSZ megalakulásának 35.évfordulójára. E vetélkedősorozat 1982. szeptember 29-tőll egy éven keresztüli tart az MBSZ és a KISZ szervezéseiben. Különféle kategóriákban médik össze tudásukat a versenyzők: az egyikben az úttörőik, a másikban a középfokú tanintézetek tanulói, a hamadlikban pedig a dolgozók, KISZ-tagok, MHSZ-klubtagok, szocialista brigádok vetélkednek. Megyénkben 35 csapat nevezett a küzdelmekre, s február közepéig 25 helyen bizonyították be játékos keretek között ismereteik mélységét, felkészülésük eredményességét az évfordulókhoz kapcsolódó témákban a tanulók és dolgozók egytairánt. Igen jól szervezett vetélkedővel rukkoltak ellő például a szekszárdi műszergyárban, Bölcskén, Faddon, a Szekszárdi Húsipari Válllaltatnál és az 505. számú Ipari Szakmunkásképzőben. Ezen a héten kedden kipirult arcaál ült 15 szakmunkásképzős az asztalokhoz, hogy eldöntsék: a következő fordulóban kik képviselik iskolájuk színeit. Igaz, az irodalmi kérdések kissé nehéznek tűntek, ámm ez nem szegte kedvüket, lelkesedésüket, s a következő fordulók földrajzi, történelmi és ügyességi feladványaiban volt lehetőség a javításra. Végül a lövészet döntötte el a végső sorrendet: a legeredményesebbnek Bíró János lll/d, osztályos esztergályos bizonyult, majd őt követte Ambrus Attila II/a. osztályos műszerész, Jólklai Tibor Il/m. osztályos ács és Grasa Ildikó lll/d. osztályos vasesztergályos tanuló. Igaz, hogy egyéni versenyek voltak, de az osztályok képviselőinek csapatát is küllőn díjazta az iskolai KISZ- szervezet, így az első helyezett I lll/d. vaisasszafénia - vetélkedő tanulón egy islkolibb kiránduláson vesznek majd részt, a második helyezett Ifjú Gárda és a harmadik helyeztett l d. osztály vegyes csalpata könyvjutalomban részesült. IMál Salaip, szerdán a húskombinát mozgalmi vezetői invitálták a vetélkedni szándékozó csaipaltókat, először a lőpályára, ahol metsző székben, dermesztő hidegben nem könnyű feladat volt j jó eredményt elérni. A szellemi erőpróbán is „megmérettek" a csápjaitok: játékos feladatokban, évszámok, események összekapcsolásában, verseik, költők felismerésében,mártírok nevének meghatározásában, villláimi kérdésekre adandó válaszokban a mindvégig egyenletes teljesítményt nyújtó Csömör Éva,Hollendus Zsuzsa, Kovács Miklós és Kovács Attila altatta vegyes csapat vitte el a pólumát. ők a vállalat értékes tárgyl jutalmait, s a városi elődöntőn való szereplés jogát tudhatják a magukénak. A pontversenyben kevéssel mögöttük a képzeletbeli dobogós másodiik fokára a feldolgozóüzem csapata, egy „fokkal" lejjebb pedig az élelmiiszerhigiéniai és egészségügyi szolgálat négy fiatalja állít. Az alapjátékok, községi, nagyüzemi döntők legeredményesebb csapatai a következő hetekben a járási-városi elődöntőkön mérik össze ismét tudásaikat, s majd a döntőkön dől el, hogy a megyei s az ezt követő területi és országos fordulókon kik azok, akik legjobb ismerői nemzeti történelmünknek, s mai munkánk eredményeinek. HABERSCHULZ ERZSÉBET Fotó: NYIRŐ TIBOR Pillanatkép a Szekszárdi Húsipari Vállalat vetélkedőjéről Pályázat honvédségi egyetemi (főiskolai) ösztöndíj elnyerésére Jelentkezésre hívjuk fel azokat a fiatalokat, cikük meghatározott felsőoktatási intézmények nappali tagozatos hallgatói, vagy oda felvételre jelentkeznek, amennyiben tanulmányaik befejezése után képesítésüknek megfelelően a Magyar Néphadsereg hivatásos tisztjei kívánnak lenni. 1. A jelentkezés feltételei: — magyar állampolgárság, — feddhetetlen előélet és erkölcsi - politikai megbízhatóság, — hivatásos szolgálatra való egészségi alkalmasság. 2. A pályázók a jelentkezési lapot iskolájukban vagy a megyei hadkiegészítési és területvédelmi (Budapesten a Fővárosi Hadkiegészítő) parancsnokságtól kaphatják meg. A jelentkezési laphoz mellékelni kell: — saját kezűleg írt önéletrajzot, — hatósági erkölcsi bizonyítványt, — tbc-gondozóintézet által kiadott, 3 hónapnál nem régebbi mellkas röntgenernyő fényképet (igazolást). 3. Honvédségi ösztöndíjra pályázhatnak : o) Műszaki egyetemek: — gépészmérnöki karr: folyamatszervező szak, épületgépészeti ágazat; gépipari technológiai szak; — villamosmérnöki kar: híradástechnikai szak, digitális számítástechnikai és műsorközlő ágazatok; műszer- és irányítástechnikai szak; digitális berendezések és irányítástechnikai ágazatok; — közlekedésmérnöki kar: járműgépész szak, autógépész ágazat; — építőmérnöki kar:közlekedésépítő, szerkezetépítő és földmérő mérnöki szakok hallgatói. b) Tudományegyetemek: — állam- és jogtudományi kar; — bölcsészettudományi kar: pszichológiai szak; — természettudományi kar: térképész, meteorológus és programozó matematikus szakok; — általános közgazdasági kar: tervgazdasági és pénzügyi szálkák hallgatói; c) Orvostudományi egyetemeik: — általános orvosi és fogorvosi karok hallgatói; d) Főiskolák (egyetemek főiskolai karai): — Pollack Mihály Műszaki és Ybl Miklós Építőipari Műszaki Főiskola: magas- és mélyépítés, vallamint épületgépész és építőgépész szakok; — Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola: hídépítési és fenntartási, valamint útépítési és fenntartási szakok; — Erdészeti és Faipari Egyetem : földmérési és földrendezői kar; — Mezőgazdasági Főiskola (Nyíregyháza): repülőgép-vezető ágazat hallgatói. A kétoldalú kötelezettséget tartalmazó ösztöndíjszerződés megkötésére az egyetemi (főiskolai) felvételi vizsgái, valamint a katonai pályaalkalmassági vizsgálat együttes eredményétől függően kerülhet sor. 4. Az ösztöndíjasok tanulmányaik alatt a Karikás Frigyes Katonai Kollégium Parancsnokságához tartoznak. A tanév, a szakmai gyakorlat és a katonai alapképzés tartamára havonként — a külön rendelkezések szerint —társadalmi ösztöndíjba jogosultak. 5. Az egyetemista honvédségi ösztöndíjasok a III. év eredményes befejezése és rövid katonai alapképzés után „katonai főiskolai hallgatói" állományviszonyba', zászlósi rendfokozatban az egyetem befejezését követően hivatásos állományba kerülnek és tiszti rendfokozatot kapnak. A főiskolások az államvizsga utáin vesznek részt rövid katonai alapképzésben, és azt követően, kapják meg tiszti rendfokozatukat. (Pályázati határidő egyetemisták (főiskolások) részére: az évfolyamtól függetlenül bármely időpontban, a felvételre jelentkezőknek: március 31. Honvédelmi Minisztérium 1983. február 17. Az átlagéletkor harmincöt év (TUDÓSÍTÓNKTÓL) A Vollón 11. számú Vállalat talmási kirendeltségében többségében fiatalok dolgoznak. Maga a kirendelltségi vezető, Árvay Ferenc is fiatal: huszonegy évesen került a telephely élére, s ma már 10 éve ennek. — Hogyan is kezdődött? — kérdez vissza. - A veszprémi 15-ös Volántól áthelyezéssel kerültem Tamásiba, haza nősültem. A 10 év gondjait, eredményeit néhány mondatban nehéz lenne elmondani, a lemezbonakkok alkotta teleplhelytől, a mai korszerűnek mondott új telep birtoklátaváteléig nem volt mindig sima az út. — Mi volt a legnehezebb feladat? — Mint a vállalat legfiatalabb kirendeltségi vezetőijeinek mindenekelőtt tudnom kellett, kikkel dolgozom együtt. Megismerni imint a társalmmat - ez volt az egyik legfontosabb szempont. Azt már előző munkahelyemen megtanultam, hogy dolgozni és dolgoztatni csak kiegyensúlyozott, egymásért is tenni akozó emberekkel, jó munkahelyi légköriben tehet. — Milyen kollektívát sikerült összekovácsolni ? — A kezdeti nehézségek lépésről lépésre megszűntek. Eleinte baj volt a fegyelemmel, gyakoriak volltak a társadalmi tulajdonbal történő visszaélések.Az ellenőrzés akkori feltételrendszere körülményes, nehézkes vollt. — És a megoldás kulcsa? Kis szünet után folytatja: — A személyes példamutatáson keresztüli indult, de hamar rájöttem, hogy a fiatalokat a sporton, az idősebb „szakikat” a teáhmunkáin keresztül is lehet amlbilconálni. Magam is szeretem a sportot, a játék öröme „a nagy meccsek", a versenyek erősítették a kétleletívát, ami 'kedvezően hatott a munka intenzitására, a társadalmi munkavállalásokra 'is. 1976-ban új telephelyre költöztünk, ahol ideális muinkafeltételek között tovább javultak eredményeink. Kollektívánk erősödését bizonyítják a sorra alakuló szocialista brigádok, jelenleg öt brigád tudhat szép eredményeket a magáénak. Az egyik legeredményesebben tevékenykedő az „ifjúságii komplex" szocialista brigád, mely mind 30 év alatti fiatalokból jött létre. — A KISZ-alapszervezet 1976- ban alakult, jelenleg 12 tagot számlál. Kicsi, de lelkes csapat —ikapcsolódunk a beszélgetésbe Várti Gazellla KISZ-titkár. - Hogy vonzása van az alapszervezetnek, azt az is bizonyítja, hogy 4 fiatal tagfelvételi kérelmét készítettük elő a legközelebbi taggyűlésre. — Milyenek a gazdasági eredmények? - fordulunk a kirendeltség vezetőhöz. — A Tamásiban telepített üzemek - mint Orion, Phyilaxila, Pavla Rubb gyár — munkát adnak a környék lakóinak is, larkiket naponta kell utaztatni. Közel 1000 bérletet adunk el havonta. A tehergépkocsil fjaiink sem állnak tétlenül, így gazdaságii eredményeinket összességében jónak értékelhetjük. Gondot jelent azonban a rakodómunkások hiánya, a vagonok kirakása néha körülményes, a kocsiálláspont pedig magas. Anvay Ferenc munkájával bizonyította, hogy a fiatalokra lehet építeni. Nemcsak gazdasági tevékenységével érdemelt ki elismerést mind a fiatal, mind az idősebb kollégáik körében, amiért többek között a vállalat Kiváló dolgozója címet kapta, illetve a Minisztertanács által alapított Kiváló Munkáért Érdemérem tulajdonosa lett, hanem társadalmi tevékenysége is kimagasló: pártvezetőségi tag, aktív munkásőr, szakszervezeti propagandista. A jövőt illetően is vannak tervei. Szeretne továbbtanulni, és még inkább javítani a személyi és tárgyi feltételeket a munkahelyen. BOGNÁR CECIL Az irodában Véti Gizella forgalmi szolgálattevő A műhelyben Joháczi László esztergályos Szakmunkások előkészítő tanfolyama A szakmunkások előkészítő tanfolyama a Minisztertanács határozata szerint abból a célból alakult meg, hogy hozzásegítsék a nagyüzemek szakmunkásait az egyetemeken, főiskolákon való továbbtanuláshoz. Ezzel újabb továbbképzési lehetőséget biztosítanak azoknak a termelőmunkában kitűnt fiataloknak, akik korábban valamilyen okból nem tudtak továbbtanulni. A tanfolyamokat - amelyeken 30 évesnél nem idősebbek vehetnek részt —, az 1983—84. tanévben műszaki, közgazdasági, mezőgazdasági és élelmiszeripari, valamint jogi területeken szervezik, tehát a vonatkozó felsőoktatási intézetekbe való felvételre készítenek elő. Aki valamelyik tanfolyamra jelentkezni kíván, szándékát vállalata személyzeti (oktatási) osztályán jelentse be idén március közepéig. Ott bővebb felvilágosítást kap. A felvételre javasolt szakmunkások április és augusztus között egyhetes alkalmassági vizsgán és esetleg egy félnapos képességvizsgán vesznek részt. A vizsgán elsősorban a képességeket, rátermettséget vizsgálják, így az erkölcsi-politikaivilágnézeti arculatot, valamint a jogi, közgazdasági területen a humán érdeklődést, intelligenciát, memóriát, beszédkészséget; a műszaki és agrár szakterületen a logika, a térszemlélet, fantázia, műszaki érzék, kézügyesség, bizonyos rajzkészség szintjét állapítják meg. A tanfolyamot befejezők a felsőoktatási intézményben felvételi vizsgát tesznek. Amennyiben elérik a felvételi ponthatárt, eredményeiktől függően, vagy főiskolára, vagy egyetemre nyernek felvételt. Sikeres felvétel esetén felsőoktatási tanulmányaikat folytathatják esti vagy levelező tagozaton, illetőleg megpályázhatnak egy nappali tagozatra érvényes vállalati ösztöndíjat. Ennek elnyerése esetén a vállalat szerződést köt taníttatásukra.