Tolna Megyei Népújság, 1983. február (33. évfolyam, 26-49. szám)

1983-02-10 / 34. szám

1983. február 10. A közoktatás kérdései Liberalizmus a nevelésben Követelek tőled, mert tisztellek Sokan vélekednek úgy, hogy a mostani fia­talok, a tíz-húsz évesek jóval fegyelmez­etle­ne­bbek, mint a jelenlegi középkorú nemzedék volt annak idején, és ezért miindenekelőtt az iskola a fele­lős, nem a család. Manapság mind gyakrabban tapa­szta­lha­tó az oktatási intézményeik el­marasztalása az ifjúság visel­kedése, munkához való viszo­nya miatt is. Azt hiszem, fölös­leges volna felvenni a kesz­tyűt, harsányan és hosszasan bizonygatni, hogy a mai fiata­lok nem rosszabbak, mint apáik voltak ifjúkorukban. Legfel­jebb mások. De ha igaz is az kimarasztalás: az ifjúság min­dig olyan, amilyenné őket a mindenkori felnőttek formálják. E kérdésről az újságírónak csaknem annyiszor áll módjá­ba­n beszélgetni, ahányszor munkáj­a során közügyek iránt felelősséggel érdeklődő embe­rekkel találkozik. Hogy a gye­rekek, fiatalok fegyelmezetlen­sége mégis akkor kerül, „terí­tékre"­­leghamarabb, ha a part­ner pedagógus, szinte magától értetődő. Az el­foglaltság nyo­mása a hangoskodó közvéle­mény részéről rájuk nehezedik a leghamarabb. Országgyűl­­­si képviselőink pedagógus tagjai köz­ül Szászi Gáborral beszél­gettem erről, akkor, am­ikor kép­viselői munkájáról készítettem vele interjút. S azóta számos alkalommal jutott eszembe a pedagógus képviselő, akkor tett kijelentése, az, hogy saját fel­nőtt felelősségünket is keres­hetnénk [már, amikor ítélke­zünk, s gyakorta úgy, mintha mii imagunk nem lettünk volna gyerekek, bohóságokra kapha­tó ifjak. Mit van ebben idézésre érde­mes új? Meg kell hagyni, sem­­mit. De megszívlelendő van.. Még akkor is, ha az elnyűtt fegyelmi kérdéseknél van sok­­kal-sok­kal izgalmasabb. Mi len­ne az? Hogy helyesen nevel­­jü­k-e gyermekeinket az utóbbi időben, állítunk-e eléjük erő­feszítésekre késztető követel­ményeket? Az sem érdektelen és már visszatérő társadalmi probléma, hogy végül is ki foglalkozzék a nevelésükkel: kizárólag az isikola? Netán a család? A társadalom? Nem is egyszerű kérdések ezek, mégis hányan rávágják, szinte gondolkodás nélkül, ta­lán a felelősség áthárításának szándékával: természetesen az iskola neveljen, elvégre az a dolga, hiszen a jelenlegi haj­szolt életvitel mellett a szülő­nek nem­­ jut ideje — vagy csaik nagyon kevés — a gyerekével bajlódni munka után. Kényelmes álláspont, mely nem számol a nevelés társa­dalmi jellegével. Mert az is­kola sohasem egyedül és nem elszigetelten végezte - végzi - az ifjúság oktatását-n nevelé­­sét, hanem sajátos társadalmi munkamegosztásban. Réges­­régóta, mióta csak iskola az iskola. Példának okáért az ut­­c­a éppúgy hatással van az is­kolai tanulókra, mint a csalá­di környezet, a sportegyesü­let, a társadalmi szervezetek, illet­ve később a munkahely. Újab­ban egyre többször érezhetjük saját bőrünkön, hogy lám, mi­re megy az intézményes neve­lés, ha a társadalmi tényezők nem azonosulnak az iskola ne­velési céljaival, elsősorban a közömbösségből fakadó, ez idő tá­jt terjedőben levő liberaliz­mus miatt. Mit jelent a pedagógiai --------- liber­alizmus valójában? Némelyeknél elv­telen engedékenységet a fia­talság magatartási hibáival és munkafegyelmének lazulásával kapcsolatban, a követelmények meglepően alacsonyra állítá­sát, nemegyszer hangzatos jel­szavak kíséretében. Másoknál a személyiség korlátlan kitelje­sítéseinek követelése — amit „maradi szülők és vaskalapos pedagógusok" minden rendel­kezésükre álló eszközzel­ meg­akadályoznak - csap át libe­ralizmusba. Pedagógusaink véleménye az iskolai nevelés helyzetéről ko­rántsem egységes, ám azt szin­­te egyöntetűen kifogásolják, hogy a liberális méretek, s a rájuk épülő magatartásminták nyomán sok iskolában megla­zultak a rend eresztékei, még­pedig oly mértékben, ahogy a fegyelmezetlenség bizonyos tü­netei a társadalomban i­s meg­figyelhetők, például a munka­helyi lazaságokban, a kultúrá­jában utcai viselkedésiben, ál­talában az emberi kapcsolatok minőségének romlásában­. Riadalomra persze azért nin­csen ok, de hiba volna alapta­lan riogatásnak tekinteni az iskolákból időnként érkező vászjeleket. A neveléssel szem­ben tanúsított közöny következ­ményei mellett soha nem sza­bad szó nélkül elmenni. Elsüllyedtek volna a követel­mények az iskolában, a min­dennapi életben? Ki mer erre határozott igennel vagy nem­mel válaszolni? Az biztos, kör­nyezetünk számos példával il­lusztrálta, hogy rengeteg szülő nem kéri számon gyermekétől a kötelesség elmulasztását. Ki ezért, ki azért. „A követelés: e­m­bertel­enség" — értelmiségi körökben néha még ez a „fa­pados" teória is elhangzik a szülői tehetetlenség mentsége­ként, holott semminemű alap­ja nincsen. Épp az ellenkezője igaz: a követelés emberi mi­­voltunkból következik, mert a munkával függi össze, ami tud­valevőleg emberi lényeg. Köve­telek tőled, mert tisztellek — így hangzik a nagy pedagógus, Mlakarenkó tanítása. A liberális nevelési nézetek a mai sok vonatkozásban el­­kényelmesedett életnek afféle vadhajtásai, melyeket minél előbb le kellene nyesni: talán mad­d azok is ráébrednek en­nek szükségességére, aki­k, ma m­lég lelkes hívei a túlzó enge­­dékenységne­k, akik közömbös szemlélői a fiatalok magatar­tási zavarainak. A rend, a fegyelem meg­ 11 ■" ........... szilárdításának pártján álló pedagógusok jó ügyet képviselnek akkor, a­mi­kor egy tapodtat sem enged­nek abból, hogy a tanulóifjú­ságot kötelességtudatra, kö­vetkezetes helytállásra nevel­jék. Rend nélkül a szocialista demokrácia csak buborék, rend nélküli a szaba­dság is „szélbe írott betű". Annak az értelmes társadalmi együttélés­nek a megvalósításán kell fá­radoznunk, amely a régi világ­­ kaszárnyai fegyelmét, ahogy Le­nin mondta, a munkások és a parasztok öntudatos fegyelmé­vel helyettesíti. -la­ Jogpropagandánk helyzete. A jogpropagandának, agitá­­ciónak feladata a törvényesség betartásának, betartattá­sának segítése, a szocialista demok­rácia fejlesztése, az állampolgá­ri jogok és kötelességek össz­hangjának érvényesítése és a dolgozó emberek mind széle­sebb körének bevonása a köz­ügyek intézésébe. A tét tehát óriási, s ez érzé­kelhető annak az érdeklődés­nek a­ növekedésében i­s, amely a jogi kérdések iránt az állam­polgárok részéről megnyilvánul. Fogalmazhatunk úgy is, hogy társadalmi igény a jogok és kötelességek mind mélyebb megismerése a lehetőségek ha­tárain belül közérthető jogi is­meretterjesztés útján. Jogpropagandánknak itt a szűkebb hazában, a megyében is kiterjed­t intézmény­hálózata van. A munkában részt vesznek az állami, szövetkezeti, társa­dalmi és mozgalmi szervek, amelyek tevékenységének koor­dinálása a Tolna megyei Tanács igazgatási bizottságának, illet­ve a megyei tanács szervezési és jogi osztályának állandó fel­adata­, kapcsolatát tartva a­ jogi felvilágosítást végző szervekkel. A formák — mint azt tapasz­talhatjuk — változatosak, s tu­lajdonképpen­ ez a. .kulcsa­ an­nak, hogy a jogi ismeretter­jesztés, felvilágosítás az állam­polgárok széles rétegeihez jut el. Vegyük a legismertebbeket, min­nt amilyenek a­ tanácstagi beszámolók, falugyűlések, a konkrét jogterületekhez kap­csolódó egyedi előadások, amelyeket elsősorban a­ bűnül­döző és igazságszolgáltató szer­vek végeznek. A tapasztalatok azt igazolják, hogy a tanácsi ügyfélszolgálati irodák, a bírói, ügyészi, rendőri fogadónapok is jól betöltik feladataikat, s oly­módom hogy számos ügyet ol­danak meg hivatalos eljárás né­küli megkímélve az állam­polgárokat a felesleges utána­járás időrabló bosszúságaitól. Egyébként az állami szervek munkab­társai szívesen vett fel­adatként járnak el­­ tanintézete­inkbe, ahol talán a­ legeredmé­nyesebben végezhető a jogi is­meretterjesztés munkája. Saj­nos az ötnapos­­ tanítási hét be­vezetésével szűkültek ezek a le­hetőségek a diákok leterhelé­sének növekedése miatt. Lehet­séges viszont az általános is­kolák felső tagozatán több tárgy keretében az állampolgá­ri jogok és kötelességek meg­ismerése. A középiskolákban a törté­nelem és a világnézetünk alap­jai tantárgyak szolgálnak az állap­vető jogi ismeretek elsajá­títására. Kedveltekké váltak azok az osztályfőnöki órák is, melyeken rendőrtisztek tartanak tájékoztatókat. Több középis­­ko­lánkban a KISZ-szervezetek a rendezői azoknak a tá­jékozta­­tóknak, melyeknek tárgyai vál­tozó. Szólnak a tájékoztatók a munkajog, a büntető- és pol­gári jog egyes kérdéseiről. A jogpropaganda témái kö­zül a jogszabályismertetések a leggyakoribbak, de nem kevés előadás, tájékoztató hangzik el a társadalmi tulajdonvédelem, bűnügyi,, ifjúságvédelmi, közle­kedésbiztonsági témakörökből sem. Gyakran kiállítások, fóru­mok kapcsán, melyeket munka­helyek és tanintézetek egyaránt kérnek. A tömegszervezetek és moz­galmaik sajátos eszközeikkel kapcsolódnak be a jogpropa­gandába. A Hazafias Népfront feladatai például a mindennapi állam­­polgári és az alkotmányjogi is­meretek gyarapítására törek­szik. A szakszervezetek dolga az egyes társadalombiztosítási, munkaügyi kérdésekkel össze­függő, jogmagyarázó fórumok szervezése. A szakszervezetek jogpropaganda tevékenységé­nek fontos­­ szervezeti kereteket ad a jogsegélyszolgálat is. A TIT megyei szervezetének jogi szakosztályai több jó kezdemé­­nyezéssel igyekezett bővíteni az elmúlt években a jogi ’ismeret­­terjesztés téma­­ árát Az értékelés summázata? A párt-ok megál­lapítottai, hogy jogpropaganda tevékenységük­kel az arra hivatott szervek hoz­zájárulnak az állampolgárok jogtudatának fejlesztéséhez. Mérhető ez több vonatkozás­ban is. A dolgozók munkajogi ismereteinek megalapozottsá­gára vall például az, hogy mind kisebb számban foglal­koztatják alaptalan kérelmekkel a döntőbizottságokat. De ... csökken a­ különböző állami szervekhez benyújtott, alapta­lan beadványok, panaszügyek száma­ is. A pozitív eredmények mellett a jogpropaganda munkának vannak szervezési és tartalmi hiányosságai. Az állampolgári fegyelem erősítése, a társada­­lomellenes magatartások vis­­­szaszorítása érdekében közért­hetőbben és szervezettebben kell a jövőben folytatni a jogi ismeretterjesztést, figyelemmel a társadalmunkban meglévő negatív jelenségekre, s koncent­rálva — a XII. pártkongresszus határozataiból eredően — az állami tevékenységi­e, a törvény­­sértések megelőzésére, a jog önkéntes követésére. NÉPÚJSÁG 5 Személyiségfejlesztő kísérlet „Legyél az anyukám!” Mint ismeretes, a megyei ta­nács szekszárdi csecsemőottho­na 1972 óta működik. Az intéz­mény - melyről elég sokszor írtunk imát — mind építészeti adottságaiban, m­ind pedig sze­mélyi és tárrgyi fellételeiben op­timális lehetőséget biztosít a benne elhelyezett állami gon­dozott gyermekek el­látó­sáihoz. Mivel a­­ hetvenes években a megyeszékhelyen komoly böl­csődei gondok jelentkeztek, en­nek enyhítésére a csecsemőott­hon egyik pavilonját ideigle­nesen bölcsődeként üzemeltet­ték. Lassan két éve annak, hogy az említett szorító gondok megszűntek. Vagyis a városi bölcsődék min­den apróságot föl tudnak venni, az otthon ki­használtság 1 százaléka így ala­posan csökkent. Ekkor a me­gyei tanács egészségügyi osz­tálya olyan kéréssel fordult az Egészségügyi Minisztérium anya- és gyermekvédelmi fő­osztályához, hogy az intézmény a továbbiakban óvodai felada­tokat is elláthasson, vagyis ne csak három-, hanem­­ folya­matosan - hatéves korig ne­velhesse az állami gondozott gyermekeket. A minisztérium hozzájárult, hogy kísérleti jelleggel az in­tézmény egy részét átszervez­zék óvodává, s működtetéséhez megadta a szükséges szakmai­­ szempontokat is. — Azonkívül, hogy alacsony kihasználtsággal működött a csecsemőotthon, miért volt szükség az átszervezésre, ami 1981. szeptember elsejével meg is történt? - kérdeztem dr. Fu­tár Rajmundnétól, a csecsemő­­otthon igazgató főorvosától. - Az otthoniban nevelkedő gyermekek és a gondozónők között mély érzelmi kapcsolat alakul kii. Tapasztalatunk, hogy ennek a tartós személyi kap­csolatnak és a megszokott kör­nyezetnek a legkritikusabb — hároméves — korban való el­vesztése az érzelmileg egyéb­ként is sérült állami gondozott gyerekeknek súlyos megrázkód­tatást jelent. Az áthelyezést megsínyli­­k a gyerekek, sőt többségüknél ezt követően ér­zelmi, és értelmi visszafejlődés tapasztalható. Azt reméljük, hogy ezzel a megoldással ta­lán sikerül elérnünk, hogy a gyermekek többsége az állan­dó­­ környezetben a személyhez kötődés biztonságérzetével mentesüljön hároméves korban a környezetváltozás megrázó és negatív következményeitől. — Jelenleg hány óvodás korú gyermek van a csecsemőotthon­iban? — Negyvenöt. És számuk jö­vőre tovább emelkedik. De csak oly mértékben, amely mellett biztosítani tudjuk minden cse­csemőotthoni gondozásra szo­ruló 3 év alatti kisgyermek fel­vételét és azt, hogy az intézet kihasználtsága ne emelkedjék az optimális 80 százalék fölé. Vagyis feltételeink közé tarto­zik, hogy a gondozás és a ne­velés ne váljék mechanikussá, a szakmai színvonal pedig haj­szálnyit se ej­sék. — Hogyan bővítették a sze­mélyzet létszámát e cél érde­kében? — Hét óvónőt és egy szak­képzetlen pedagógust alkal­mazunk. (Az utóbbi szeretné el­végezni a profinak megfelelő főiskolát.) Tehát napi hat órá­ban ők foglalkoznak a gyere­kekkel, a t­ováb­biakban pedig a­­ három műszakban dolgo­zó - már megszokott gondozó­nőkhöz kerülnek vissza. Közöt­tük nagyon jó a kapcsolat, és egységes nevelési elvek alap­ján dolgoznak.­­ Ugyancsak jó és korrekt a kapcsolat az intézet és a megyei művelődési osztály kö­zött, amelynek szakemberei irá­nyítják és segítik a csecsemő­otthoni óvoda munkáját. *­­Míg korábban hároméves ko­rukban kerültek át Szekszárd­­ról Hőgyészre, a Petőfi Sándor Nevelőotthonba a gyerekek, most hatéves korb­a tolódik a ,,költözés" ideje. E változással a hőgyészi nevelőotthon óvodai létszáma csökken. A korábbi­­ százas létszám helyett most mindössze nelgyranthat óvodást nevelnek, főként 5-6 éveseket, és azokat a 3-5 éves gyereke­iket, akik időközben kerültek ál­lami gondozásba. — Intézetünkben 156 az isko­lás kanalák létszáma. Velük tíz iskola­­csoportban foglalkozunk — tájékoztat Fonyódi Béláné,­­igazgatóhelyettes. - Az, hogy az óvodások száma mindössze negyven­hat,­­igen nagy előnyt jelent, mert az alacsonyabb lét­számú csoportok­ban több­ idő és energia jut egy-egy gyerek­re. Viszont arra vonatkozó ta­pasztalatunk még nincsen, hogy mennyire rázza meg majd a gyerekeket, ha­ hatesztendős korukban kell megválniuk meg­szokott környezetűiktől, szeretett gondozónőiktől — teszi hozzá és elkomolyul.­­ Még mi, akik már évek óta állami gondozott gye­rekekkel foglalkozunk, mi sem tudtunk hozzáedződni a sok szo­morú és megrázó gyermeki gondhoz, könnyhöz. Rettenetes, ahogyan a kicsik vágynak a Ifcaipcsokrtokb­a. Ahogy idegene­ket szólítanak meg és kérik: „Legyél az anyukám!” — Sok gyereknek nincs ta­pasztalata, hogy milyen csa­ládban élni, de vágyik, hogy vala­ki csak az övé legyen - folytatja Balázs Istvánná, a ne­velőotthon igazgatónője. - Ná­lunk is van „tartós születésnap­ja" minden gyereknek, szeret­jük őket... de délben, vagy este mindig elválunk tőlük. — Vajon mit jelent majd a gyerekeknek az átállás hatéves korukdban? Akkor, a­mikor egy­szerre kell megszokniuk az új környezetet, vagyis az új ott­hont, az új pajtásokat, s ezen­kívül az is­kolába járást is? — Erre nincsen tapasztala­tunk. Csak reménykedünk, hogy az átszervezés beválik - válaszul az igazgatónő. - Vi­szont tény, hogy a szóban for­gó átszervezéssel terü­letünk és helyiségeink megmaradtak és a korábbi 200-as gyermeklét­szám helyett csak 160-ról kell gondoskodnunk. V. HORVATH M. Ovis-torna a cse­csemőotthonban Uzsonnaidő a nevelőotthonban „Kedves” Könyvtáros, író, újságíró szá­mára az olvasó mindig ked­ves. Elméletben, melyre a gya­korlat olykor­­ rácáfol. Ez a cá­folat akkor érzékelhető a legjobban, amikor a megyei könyvtárban összecsomagolnak egy-egy terjedelmes köteg ira­tot és valamelyik dolgozó fel­­ballag vele a bíróság irányá­ba­. Az Iratok dokumentumokat tartalmaznak azzal kapcsolat­ban, hogy ki, mikor kölcsönzött könyvet, m­ikor járt le a köl­csönzési határi­dő, hányszor szó­lítottak fel a visszaadásra. Mindennek nemcsak azért van „anyagi vonzata”, mert a könyv önmagában is érték. Ha­nem azért i­s, mert a felszólító olvasók a lapokat, ajánlott küldeménye­ket a posta nem ingyen k­ézbe­­síti. Egy ügyes számviteli szak­ember kiszámíthatná, hogy a mások trehányságával bajlódók (könyvtáros, postás, bírósági dolgozók sara) munkabére mi­lyen arányban lehetne ideter­­helhető. Pedig nem lehet agresszív könyvtá­ro­s­okról bes­z­élni. A szedres­ B. János 1978. novem­berében kölcsönzött. Az első nyomatékos felszólítás csak 1979. április 9-é­n ment el a címére. A bírósági az idén februárban. Ez idő alatt persze a nála­ lévő könyveket más nem olvashatta. Gs. Zsuzsannának (Szekszárdi alighanem birtoká­ban lehetett „A II. világhábo­rú története” első és ötödik kö­tete, mert csak a II., III., IV. és VI.­­kötetet kölcsönözte. Az ér­ték 540 forint, ha az ugyan­csak nála lévő Világtörténet­tel is megszaporítjuk, akkor 700. G. Juliánna (Szekszárd) egy értékes Ortutay-mű iránt lobbant,olthatatl­an szerelemre: á. 250 forint. Cz. Lászlót (ugyan­csak Szekszárd) a 100 forintos Munkásmozgalom történeti le­xikon vonzotta. Az ízlések ismeretes módon különb­özők, ami azt a hitet ébreszthetné, hogy az ízléste­lenség is. Ebben a­z esetben nem. Ha ugyan nem túl szelíd „ízléstelenségben" elmarasztal­­­­ni mindazokat, akik — a na­gyon kevés csakugyan feledé­kenyt leszámítva — egész egy­szerűen csak loptak... O. I.

Next