Tolna Megyei Népújság, 1988. szeptember (38. évfolyam, 209-234. szám)

1988-09-24 / 229. szám

1988. szeptember 24. NÉPÚJSÁG 7 Nem sajnálkozni kell, hanem tenni értük. A tá­voltartó szánalom nem tanítja meg őket öltözködni, en­ni, önmagukat kiszolgálni, emberek között élni. Pedig ez a legnehezebb feladat vár rájuk is, akikkel a termé­szet mostohán bánt. Középsúlyosan értelmi fogyaté­kos, imbecillis gyerekeket tanítanak, nevelnek az eldu­gott, Zomba melletti Paradicsompusztán. Az általános iskolát és diákotthont egyesítő intézményről még a pe­dagógusok körében sem sokan tudnak annak ellené­re, hogy a megyében egyetlen ilyen jellegű létesítmény és már 1969-ben megnyitotta kapuit. Akkor negyven férőhellyel, 1974-ben az iskola megépítésével azon­ban már duplájával fogadta a bentlakó diákokat. Szük­ség is volt erre, hiszen az elmúlt években szinte min­den ágyon aludtak, a zsúfoltság csak idén enyhült va­lamennyire. Ma hetvenhárman tanulnak itt, közülük ti­zennyolcan állami gondozottak. Az állandó létszám persze több, vannak, akiket soha nem visznek haza a szülők. Szerencsére többségében a lehető legtöbbet meg­tesz a család, az első megdöbbenés után a gyermek érdekében elviselhetővé igyekszik szelídíteni a tragé­diát. Ami nem társadalmi réteghez, hátrányos helzet­­hez kötődik, hanem egy részük örökletes, kromoszó­ma-rendellenesség, vagy szülés közbeni trauma, gyermekkori fertőző betegség szövődményeként for­dul elő. Gyakran másodlagos fogyatékossággal, be­szédhibával, mozgáskoordináció hiányával, testi fo­gyatékossággal, szemmel látható küllemi jegyekkel párosul, de van olyan kisgyerek, akiről első látásra szakember sem gondolná szellemi fogyatékosságát. Laikusok számára ez a középsúlyos állapot úgy ma­gyarázható, hogy általában az életkoruk felének meg­felelő képességet nyújt, az iskola elvégzésével a nor­mál általános iskola első osztályos szintjét érik el, né­­hányan az írás alapjait is megtanulják. Az úgynevezett alsó szakaszban, első és második osztályban óvodai jellegű képzést kapnak a gyerekek, majd a középső fá­zisban a betűvetéssel ismerkednek, néhány magán­hangzót és egy-két mássalhangzót sajátítanak el, ötö­dik osztály végén aztán kettéválasztják őket, a képez­hetők az írás és számolás mindennapi életben szüksé­ges legfontosabb szabályait rögzítik magukban. A leg­többen azonban a kisbetűs folyamatos írást nem tud­ják megtanulni. A gyengébb képességűek környeze­tismerettel foglalkoznak, beszédfejlesztést, viselkedé­si normákat kapnak. Az itt töltött évek alatt konyhai munkára, kézi­munka gyakorlására is mód nyílik és szintén kü­lön tantárgyi feladatként megtanulnak buszon utazni, közlekedni, az ügyesebbek kerékpározni, Szekszár­­don felkeresik a rendelőintézetet, gyógyszertárat, boltba mennek... Egyszóval mindazt, amit egy átlagos ember felcseperedve maga körül tapasztal, észrevét­len agyába vés, ezeknek a gyerekeknek komoly erőfe­szítéssel, nevelői segítséggel kell gyakorolniuk. Legtöbbüknek az első pillantást jelentik a világra az évente kétszer szervezett hosszabb kirándulások, az idősebbeket Budapestre, a kicsiket Veszprémbe vi­szik. És ott vannak a zombai, a bonyhádi gyermekszín­házi előadásokon, bábjátékokon. Megszokták őket, így fogalmaz Kovács László igazgató, és sokéves ta­pasztalattal állítja, ezeken a programokon fegyelme­zettebbek az ő tanítványaik, mint más hasonló korúak. Ezt az tudja csak, akire idegenként nehezen formált „Jó napottal” köszönnek... és feltétlen bizalommal for­dulnak felé. Hatvanhéten, gyógypedagógusok, gyer­mekfelügyelők, gondozók igyekeznek azon, hogy mind kevesebb kiszolgáltatottsággal. TAKÁCS ZSUZSA-KAPFINGER ANDRÁS képriportja Horváth Zoli a lottóvásárlásban ügyeskedik „Kötetlen” foglalkozáson „Péter miatt vettük az autót, hogy minden hét végén hazavihessük” Amikor a csoda megtörténik, Sellei Csaba szénrajzával Schneller Zoli „hétfő, kedd... én ismerem a napokat” Hedvig nénitől búcsúzunk A kicsik között az egyik legügyesebb Molnár Andris Koós Laci: „Tudom már!” Szirmai Tünde állami gondozott, nevelőit rajzolta le a családjaként

Next