Tolnai Népújság, 1994. október (5. évfolyam, 231-256. szám)

1994-10-04 / 233. szám

1994. október 4., kedd Automobil ’94 „vásárkörnyéki” hírek Westel 900 minden „egyes” főúton Októberben a Westel 900 GSM újabb jelentős mérföld­kőhöz érkezik: mobiltelefon szolgáltatását már Magyaror­szág minden egyszámjegyű főútján, mintegy 1700 kilomé­teren, igénybe lehet venni. Székesfehérvárott bázisállomást helyeztek üzembe, ami csökkenti a főváros növekvő terhelését. Ez a hatmillió dol­láros beruházás előfeltétele volt a további kapacitásnöve­lésnek és hamarosan hasonló fejlesztésre kerül sor az or­szág keleti felében is. Újdonság, hogy október elsejétől a Westel 900 mobiltelefonjairól indított segélykérő hívások már nem kizárólag a budapesti mentők, tűzoltók vagy rendőrök központjaiba futnak be, hanem a legközelebbi­­ megyeszékhelyre. Szuperzöld fagyálló A fagyálló folyadékok három feladatot látnak el: elveze­tik a felesleges hőt a motorból, védik a motor fémalkatré­szeit a korróziótól és megelőzik a fagy miatti károsodást. Ezeknek az elvárásoknak általában eleget tettek eddig is a fagyálló folyadékok, ám az alapanyagul szolgáló eti­­lén-glikol mérgező. Az ebből származó balesetek megelő­zésére fejlesztették ki az USA-ban a propilén-glikol tar­talmú fagyálló folyadékot, ami nem mérgező és hatéko­­­­nyabban védi a motort, mint az etilén-glikolos készítmé­nyek. Az Első Vegyi Industria Rt. „Szuperzöld fagyálló hű­tőfolyadék koncentrátum" néven hozza forgalomba az új­fajta, propilén-glikol tartalmú készítményét, ami összes említett előnyén túl, még környezetbarát is. Sava - a gumiabroncs sava-borsa ! A krajnai székhelyű Sava, bár nem tartozik a legrégeb­bi­ben bevezetett gumigyárak közé, abroncsai, ékszíjai és egyéb termékei révén, máris jól csengő nevet szerzett a magyar piacon. Az ő termékeiket használja a magyar rendőrség, a Volán vállalatok, a Posta és a Budapesti Köz­lekedési Vállalat is. Legismertebb abroncsaik Semperit technológiával ké­szülnek. Ami kevésbé ismert, hogy a Semperitet 1985-ben megvásárolta a Continental nevű német multinacionális­­ cég, s így a Sava valójában Continental konszern­tag. Nemcsak az említett két híres gumiabroncsot gyártják a Sava gyárban, hanem a Uniroyal és a Gislaved márkájú köpenyeket is. Az Automobil 94 kiállításon két újdonsággal jelentkezett a gyár. Az egyik a "EXACT M+S". Ezt a modern lamellás abroncsot Ladától Audiig minden autóra ajánlják. A másik új termék a "RAPIDEX H", amelynek sebesség indeksze 210 kilométer per óra. Egy 4x4-es a raliversenyekről Auriol vezeti a rali világbajnokság mezőnyét. Második­­ Sainz. A dolog pikatériája, hogy valaha Auriol Lanciával, Sainz Toyotával aratta sikereit. Aztán márkát cseréltek, de Sainznak nem feküdt a Lancia és az olasz márka már nem is indul a világbajnokságon. A spanyol Sainz, akit a rali­versenyek gyorsasági szakaszain csak „Carlos királyként" vagy egyszerűbben „Nagy Kocsitörőként" emlegetnek, át­szerződött a Subaru gyári csapatba. A francia és a Toyota vezeti a vb mezőnyt, Sainz és a Subaru csapat pedig a má­sodik. Aki megnézte a cég standját az Automobil 94-en, az lát­hatta, milyen is egy igazi raliautó a világbajnoki mezőny­ből.­­ Még a sár is igazi volt rajta! Saab-segély­szolgálat Napokon belül saját közúti segélyhívó szolgálatot létesít a Saab magyarországi vezérképviselete, hogy a hazai uta­kon bajba jutott tulajdonosoknak a nap 24 órájában segít­séget adjon. A szolgáltatást a külföldön már elterjedt Saab Griffin Circle mintájára, csak a vezérképviselettől vásárolt Saab márkájú gépkocsikra terjesztik ki. Az erre feljogosító kártyákat a gépjárműtulajdonosoknak fokozatosan osztják ki. Az új Saab-tulajdonosok köre Magyarországon egye­lőre még nem magas, hiszen az 1992 októberében alakult vezérképviselet, mint kizárólagos importőr, az első teljes üzleti évben összesen 120 darab gépkocsit értékesített, eb­­­­ben az évben pedig eddig 74 autót adtak el. Hyundai-tervek Az év első nyolc hónapjában a megelőző esztendő azo­nos időszakához képest 40 százalékkal több, összesen 800 személygépkocsit értékesített a koreai Hyundai autógyár vezérképviselete. Az idén összesen 900 autó értékesítését tervezik és nagy reményeket fűznek az új kiskategóriás ko­csihoz, a Hyundai Accent-hez, amely a kiállításon már sze­­r­repelt. Ennek a márkának a Hyundai Pony az elődje, amelyből a legtöbbet adták el Magyarországon. Baleseti számláló Tolna megye közútjain közlekedési balesetben elhunytak és sérültek számának összesítése 1994. január 1-től az elmúlt hét végéig. 328 halálos súlyos könnyű áldozat sérült sérült 190 UTÓN - ÚTFÉLÉN KÉPÚJSÁG 7 Budapesti Autószalon '94 Szépség, luxus és­­ a háttér Lassan hagyománnyá válik, hogy minden év őszén a bu­dapesti vásárvárosban meg­rendezik az „Autómobil" nemzetközi járműipari szak­­kiállítást. Az idén hetedszer fogadták az autóipar szakem­bereit és a látogatókat az A, C, D és F pavilonokban, valamint az ezekhez tartozó szabad te­rületeken. 22 ezer négyzetmé­ter fedett és 5 ezer négyzetmé­ternyi szabad területen 254 ki­állító mutatja be termékeit: személy- valamint haszon­­járműveket, autóalkatrészeket és felszerelési cikkeket, szer­számokat és­­ most első alka­lommal - mintegy negyven veterán autót is. „Megállapodtunk az autó­­importőrökkel, hogy a páros években a háttéripar, páratlan években a személygépkocsi gyártás újdonságaival állunk a nagyközönség elé" - mondta Haris György, a kiállí­tás szakmai igazgatója és egy­ben kitalálója. Most a háttér­ipar a főszereplő, ennek elle­nére most sem hiányoznak a standokról a személyautók, mert néhány importőr - a BMW, a Citroen, a Daewoo, a Saab és a Subaru, valamint a kereskedők közül az Aleko, a Hyundai, a Mercedes, az Opel, a Peugeot, a Tavria és a Suzuki egy-egy forgalmazója - megragadta az alkalmat és eljött a kiállításra. Nagyszerű egyterű — A napokban alakult meg a vezérképviseletünk, ha úgy tetszik ez a bemutatkozásunk - mondta Majtényi Kriszta, a Citroen Hungária Kft marke­ting menedzsere. - Több száz milliót fektetett be a francia gyár Magyarországon, hogy kiépíthesse a hat distributor­­ból és 23 kereskedőből álló ér­tékesítési és szerviz hálózatát. Ezzel szeretnénk megkapasz­kodni a hazai piacon. A Citroen csaknem teljes kínálata látható a kiállításon. A legbüszkébbek mégis az XM-re és a tavaly bemutatott Evasionra, az egyterű „kis­buszra". Az európai piacon tulajdonképpen a Renault Es­­pace volt az első ebben a kate­góriában, aztán összefogott a négy nagy - a Citroen, a Peu­geot, a FIAT és a Lancia - s közös fejlesztésben elkészí­tette a maga családi­ buszát. A négy kocsi alapvetően csak­nem azonos, a homlokfal és a lámpák különböznek csak egymástól. Amikor a Peugeot megvette a Citroent, sokan féltették az egyéni elképzeléseiről (is) hí­res gyárat attól, hogy autói el­veszítik egyéniségüket. Nos, azóta eltelt néhány év, és a Peugeot-oroszlán nem falta fel a „citromosokat". Most azon­ban mégis egyforma autókkal lépett a nyilvánosság elé a két gyár. A családi luxus limuzinnak is nevezett járműkategória két kiválóságát ismerhettük meg a Peugeot 806-ban és a Citroen Evasionban. Szinte minden azonos a két járműben: a ka­rosszéria, a 2 literes 123, il­letve 150 lóerős motorok, a ki­egészítő felszerelések, a táv­irányítós központi zár, az elektromos ablakemelők az első ajtókban, a szervokor­mány, az elforgatható és kive­hető ülések és még a rendel­hető extrák is. Mégis, mi a különbség a két kocsi között? A hűtőrácsok és az emblémák, a dísztárcsák a kerekeken és a kényes ízlésű­­eknek az érzés, hogy Peugeot­­val avagy Citroennel autóz­hatnak. 5-8 személy csoma­­gostól kényelmesen elfér a ko­csiban, amelyet ugyanolyan könnyű vezetni, akár egy li­muzint. S hogy mindez mi­lyen áron? Egy jobban felsze­relt középkategóriájú sze­mélykocsi áráért kínálják mindkét „franciát" a vevők­nek. A Citroen másik újdonsága ugyan nem látható a kiállítá­son, de az újságírókat beavat­ták a titokba: a jövő héten nyitó párizsi autószalonon már megismerheti a világ a gyár legkisebbjét, a Xanae-t. Ez a Corsa, vagy Twingo ka­tegóriájú kisautó új fejezetet nyit a fejlesztés történetében: hatalmas üvegablakai tökéle­tes kilátást és egyben napfény­tetőt nyújtanak, az első ülés hátrafordítható, akár az Eva­sionban, az ajtók kétfelé nyíl­nak, nincs közöttük oszlop, ezzel akadálytalanná vált a ki- és beszállás. A karosszéria fé­nyezése a világítástól függően változik a kék és a zöld között. A kocsi elektronikus automata váltóval készül a városban közlekedő hölgyek nagy örö­mére. Új piaci szereplő: a Daewoo Tulajdonképpen most mu­tatkozik be Budapesten a dél-koreai Daewoo konszern is, mint autógyártó. A GM Opel licensze alapján készülő kocsik eltéveszthetetlenül magukon viselik származási jegyeiket: a közös múltnak az eredménye a Kadett E szerke­zeti elemein alapuló, de az amerikai piacra kifejlesztett 1,5 literes befecskendezős mo­torral készülő Racer, amit az USA-ban Pontiac Le Mans né­ven forgalmaznak nagy siker­rel. Olyannyira, hogy nem egy ilyen autó rója a magyar uta­kat is. A Racert és a Cielot vala­mint a Nexiát egy angol ka­rosszériatervező iroda ál­modta meg és igazán szépre sikeredett. A kocsikban álta­lában 1.5 literes DOHC motor dohog, amelyek 75-85 lóerő­sek, 170-200 km/óra teljesít­ményre képesek. A Daewoo csúcsmodelljében, az Espero­­ban, amelyet az olasz Bertone tervezett, 110 lóerős MPi mo­tor, vagy egy 1.5 literes, 16 szelepes, komputerizált, ket­tős vezérműtengelyes DOHC erőmű duruzsol és minden extrával felszerelik, amit ma az autóipar kínál. Igaz, néme­lyik tartozék felárért lesz majd kapható.­­ A Daewoo a GM-mel kötött szerződése értelmében csak 1995. január 1. után áru­síthat Magyarországon - tájé­koztatott Hong Young Shin ügyvezető igazgató, aki el­mondta, hogy cégük az ame­rikai Fortune magazin szerint a világ 41. legnagyobb válla­latbirodalmává lett, amelyben a varrótűtől az óriás tankhajó­kig minden készül. Nem az autó az első termékük, amit Magyarországra hoznak: szó­rakoztató elektronikai cikkeik máris népszerűek, s amit talán kevesebben tudnak, a forint pénzérmék alapanyagát is ők szállítják. A Daewoo 1972 óta gyárt autót, évi 700 ezer darab kocsi kerül le a futószalagokról. Magyarországon 300 millió forintos alaptőkével hozták létre a GarAgent vegyesválla­latot és már az első évben két­ezer kocsit szeretnének érté­kesíteni. Nagyon kedvező árakon, saját bankjuk hitelezé­sében, igen előnyös részletfi­zetési és lízingfeltételeket tudnak biztosítani vevőiknek. A kiállítás idején kezdik az árusítást, minden tizedik ve­vőjük megnyerheti autója vételárának felét. Mindenek előtt a biztonság Ha valaki a luxusra kíván­csi, akkor inkább a kiállítás sztár­ vendégét, a SAAB-ot ke­resse fel. Horn Gyula szeren­csés kimenetelű balesete óta igen-igen megnőtt a márka te­kintélye, a lehetséges vevők közül sokan átpártoltak a svéd cég termékeihez. A standon öt autót láthat a nagyközönség: három 9000-es szériához tar­tozó luxus limuzint, amelyből kettő bőrüléses és több mint 8 millió forintot érő „darab" és két 900-ast, amelyek nevében a hiányzó egyetlen nulla az árában majd 4 millió forint „ér". Ez a 4 millió azonban csak a luxusból hiányzik. Minden SAAB maga a mozgó bizton­ság, erről a kiállításon látható „felvágott" 900-ason minden látogató maga is meggyőződ­het. Szériafelszerelés a vezető oldalán a légzsák, az övfe­szítő, az ABS, a szervokor­mány, az állítható kormány, az energielnyelő lökhárítók és persze a karosszériába épített megannyi merevítés. Sportos Compact Luxust kínál a BMW is, ám ha úgy tetszik, új forgalma­zója, a Wallis Motor Kft. ezút­tal mutatkozik be a nagykö­zönségnek. A budapesti „au­tószalon" kínált alkalmat az új 3lói compact bemutatójára, amely kívül kicsi, belül tágas, németesen masszív és fürge. A compact kocsi sajátos át­menetet jelent a bajor gyár fej­lesztési stratégiájában a nagy és drága luxus autók világából a szélesebb közönség számára elérhető kis és minikocsik felé. A tavalyi Frankfurti Autósza­lon igazi sztárja volt az akkor még csak prototípusként kiál­lított El névre keresztelt négyszemélyes városi mini­kocsi, amit fél évvel ké­sőbb a genfi kiállításon a már szériagyártásra érett compact követett. Ez jött el most Buda­pestre is. Mit tud ez a VW Golfnál alig nagyobb autó? 1.6 literes 4 hengeres motorja 102 lóerőt teljesít, állóhelyzetből 12,3 másodperc alatt gyorsítja a kocsit 100-as tempóra. Végse­bessége 188 km/óra, a fo­gyasztást 5.7 litertől 9.1 literig ígérik, természetesen a for­galmi viszonyok és a sebesség függvényében. „Kicsit" többet tud a 318ii változat, az 1,8 lite­res, 16 szelepes motor 140 lóe­rős és talán a sportosabb veze­tők igényeihez alkalmazko­dik. AMG-Mercedes Aki a Mercedes mellett dönt, az olyan autót választ, amelyik a legtökéletesebb megbízhatóságot, a legtelje­sebb menetkultúrát, a lehető legnagyobb kényelmet, ma­ximális aktív és passzív biz­tonságot egyesíti magában. Vajon lehet ezt fokozni? Igen. Ezért azok számára, akik mindezeken felül egyéniséget, eleganciát és jó adag sportos­ságot is szeretnének autójuk­ban, azok számára kifejlesztet­ték az AMG-t. A ma kétszáz főt foglalkoz­tató affalterbachi AMG céget 1967-ben alapították, kizáró­lag arra, hogy a Mercedes au­tókat műszakilag, vagy külse­jükben egyedivé tegyék. Ez a kis vállalat roppant eredmé­nyesen segíti a Mercedes-Ben­­zet a sportpályákon is: a világ egyik legerősebb versenyé­ben, a Német Túrakocsi Baj­nokságban 1992-ben Klaus Ludwig győzött AMG Merce­des 190 E 2,5-16 Evolution II típusú autójával, azzal a ko­csival, amelyikkel idén Móc­zár Péter is magyar bajnoki címet szerzett. Az autózás ínyencei csettin­­tenek, ha meglátják a kiállítá­son az E 60 AMG-t és az SL 60 AMG-t. Ezeknek az "utcai" au­tóknak 6 literes, 381 lóerős motorjuk van, különleges fu­tóművel, bőrbevonatú kor­mánykerékkel, 17 collos könnyűfém keréktárcsákkal, faborításokkal, sportos spoile­rekkel és ki tudja még mennyi finomsággal büszkélkedhet­nek. Új Ikarusok Nem luxus, nem is sze­mélyautó - de magyar: a jö­vőre száz esztendős Ikarus is kiállít. Három újdonságukat hozták el a Kőbányára: a 417-es csuklóst, a 411-es trolit és a 405-ös városi midibuszt. Hogy mi bennük az új és a modern? A kétségtelenül di­vatos karosszéria, a környe­zetkímélő motor, az alacsony felépítés, ami megkönnyíti az utasok ki- és beszállását. Jó volna egyre többet látni belő­lük városaink bűzös levegőjű útvonalain! Mindez csak dióhéjban ar­ról a látványos kiállításról, amelyet szeptember 28 és ok­tóber 2 között bárki megte­kinthetett a budapesti vásár­városban. (roóz­somfai) Fotó:Bodó Gábor (FEB)A nagyszerű egyterű: Citroen Evasion Korszerű Ikarusok

Next