Tolnai Népújság, 2013. február (24. évfolyam, 27-50. szám)

2013-02-14 / 38. szám

2 JEGYZET Hát én immár mit válasszak? csalogatják a diákokat a fő­iskolák, egyetemek. Ugyan­akkor még senki, a jelek szerint a döntéshozók se tud­ják, hogyan is néz majd ki a felsőoktatás, mondjuk ak­kor, ha az idén beiratkozók végeznek. Majd a kamara megmondja, hogy mely szak­mákban mit is oktassanak, a kancellár meg azt, hogy mennyiből, ugyanakkor A valóságban a kis- és a középvállalkozások nem tudják megmondani, mi lesz öt év múlva. Addig még jó esetben ötször változnak az adók és a minimálbér. És akkor még csak a saját költsé­geit ismeri. Nem tudja senki a forint várható árfolyamát. Ar­ról meg aztán végképp fogal­ma se lehet a vállalkozónak, hogy lesz-e a ma gyártott ter­mékre, vagy a kínált szolgál­tatásra fizetőképes kereslet. Mert az még ezeknél is több tényezőn múlik. A világvál­ságtól kezdve a divatig. valamikor egy életet le lehe­tett élni ugyanott, betanított munkásként. Ma már azt sem tudja, főképpen az em­ber lánya, hogy milyen szak­mát válasszon. Ha egyetemre készül, akkor mely szakokra milyen pontszámmal juthat be, és,mennyit kell fizetni. A­ szüleinek­ mi lesz például az iskolát 16 évesen 8 általánossal el­hagyókkal? Hiába képzik át őket kazánkovácsnak, ha nem gyártanak kazánt, virágkötőnek, ha senki sem vesz virágot, egy ismerősömnek két alap­szakmában öt további képe­sítése van. Egyikben sem tud elhelyezkedni, mert nincs állás, se közel, se távol. Lehet, hogy Győrben lenne, de ak­kor nem lakhatna, ehetne ott­hon ingyen, s ha albérletet is fizetni kell, már nem is olyan vonzóak az ottani fizetések. Nem csoda, ha a kapunyitási pánik jelei mutatkoznak a végzetteken és a pályaválasz­tás előtt állókon egyaránt. ÍRÁSUNK A 11. OLDALON. I t KÖRKÉP Sokat vihet a szabadság veszteség Hosszú távollét egy rövid hónapban - ez a legrosszabb dél-dunántúl Alaposan meg­bolygatta a munkavállalói és munkaadói közvéleményt is a januártól érvényes új sza­badságszámítási módszer. Főleg azért, mert ezresekkel kevesebbet kaphat a dolgozó. Kaszás Endre Az új Munka törvénykönyve szerint ha a dolgozó szabad­ságra megy, akkor a szabadság idejére az őt megillető távolléti díjat úgy kell kiszámolni, hogy a havi alapbért - általános teljes napi munkaidő esetén - száz­hetvennégy órával el kell oszta­ni. Az így kapott számot fel kell szorozni annyival, ahány mun­kaóra van azon a napon. Ha a munkavállaló több nap szabadságot vesz ki, akkor min­den egyes napra külön ki kell számítani a távolléti díjat. Ez­után meg kell nézni, hány napot dolgozik abban a hónapban az alkalmazott. Az egy ledolgozott munkanapra jutó bér úgy jön ki, hogy a havi alapbért el kell osztani a havi munkanapok szá­mával. Ezután meg kell nézni, hogy a szabadságként kivett napokat levonva hány ledolgozott mun­kanap marad a hónapban, majd ezeknek a számával fel kell szo­rozni a napi munkabért. Min­dennek következményeként, ha valaki szabadságra megy, ab­ban a hónapban biztosan nem visz haza ugyanakkora fizetést, mintha a teljes hónapot végig­dolgozta volna. Vagy több vagy kevesebb lesz a borítékban. A bérszámfejtők kalkulációja szerint egy húsz munkanapos hónapban körülbelül négy szá­zalékkal csökken a fizetés, ha a dolgozó tíz napot szabadságon töltött. Ha csak ötöt, a veszteség két százalék körül van. Ugyan­akkor valamennyivel jobban jár az, aki 23 munkanapot tar­talmazó - vagyis 31 napos, ün­nepnapot nem tartalmazó - hó­napban veszi ki a szabadságát. Például százezer forintos fize­tést és tíz nap szabadságot fel­tételezve februárban négyezer forintos mínuszt szenvedhet a munkavállaló. Magasabb fize­tésnél értelemszerűen még en­nél is többet bukhat a dolgozó. Júliusban viszont jobban járhat a szabadságolt. A nyári szabadságolások idején kedvezőbb a számtan, hiszen a július hosszú és ünnep nélküli hónap Egyszerűbb lett? A NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉ­RIUM álláspontja szerint az új Munka törvénykönyve megalko­tásakor a jogalkotót az a szán­dék vezette, hogy olyan mód­szert határozzon meg, amely a korábbi hatályos szabályozás­hoz képest egyszerűbben, keve­sebb adminisztrációval teszi le­hetővé a szabadság időtartamá­ra járó távolléti díj számítását. Ezt az egyszerűsítést szolgálja a törvény által meghatározott osz­tószám alkalmazása, amely független az általános munka­rend szerinti munkanapok szá­mának változásától, ugyanakkor a tárca jelezte, hogy kész az érintettek érdek­­képviseleteivel újra áttekinteni a szabályozást. Oda a mozgó is AZ ÚJ SZÁMOLÁSI MÓDSZER egyébként csak az egyik veszte­ségforrása az alkalmazotti bé­reknek. A munkahelyek zömé­nél ugyanis az aktuális bérből változó, de egyre hangsúlyo­sabb részt képvisel a teljesít­ményhez kötött úgynevezett mozgóbér. Ezt általában men­­­nyiségi vagy minőségi teljesít­ményhez, hibaszázalékhoz kö­tik a munkaadók. Egy-egy két­hetes nyári szabadság ugyan­akkor eleve lehetetlenné teszi a dolgozó számára a bónuszhatár elérését. Ilyen módon hiába kapja meg a munkavállaló a szabadság, távollét idejére járó pénzét, a következő havi fizetés­ben biztosan búcsút mondhat a teljesítménybér résznek. í Kicsiben más az első tapasztalatok szerint az új „számtan” főként a na­gyobb, 50 fő felett foglalkoztató cégek körét fogta meg. Ezek, ha humán erőforrás részleggel nem is rendelkeznek, de jellem­zően naprakész a bérszámfejté­sük. A kisebb cégeknél, főként a kisvállalkozásoknál még mindig nagyon elterjedt a „fe­kete ” vagy „ szürke ”foglalkoz­tatás. Az előbbinél teljes egé­szében zsebbe megy a fizetés, míg utóbbinál jellemzően mini­málbérre vannak bejelentve az alkalmazottak, azon felül min­den juttatást ugyancsak zsebbe kapnak, ám a módszer az ellenőrzések miatt kockázatos, s növeli a dol­gozók kiszolgáltatottságát is. i 2013. FEBRUÁR 14., CSÜTÖRTÖK Március végére már megalakul az új Nemzeti Agrárk­amara • Folyatás az első oldalról A panaszt az Átmeneti El­nökség elbírálta, és gondosko­dott az értesítés kiküldéséről. A megyei pótválasztás február 21-én a Tolna Megyei Agrár­kamara épületében lesz, Szek­­szárdon, a Keselyűsi úton. Március 9-én lesz a megyei alakuló küldöttgyűlés, ahol a 45 küldött választja meg a megyei elnököt, a 4 alelnököt, a 15 országos küldöttet és a ka­marai osztályok vezetőit. Már­cius 28-án alakul meg az új Nemzeti Agrárkamara, ekkor a küldöttek választják meg az el­nököt és a többi tisztségviselőt, ennek helyszíne a Parlament Felsőház terme lesz. - A választások mellett azonban folyik a szokásos ka­marai munka is - mondta dr. Hadházy Árpád átmeneti me­gyei elnök. Egy minisztériumi rendelet kötelező monitoring adatszolgáltatást írt elő, és ez minden évben azokra vonat­kozik, akik az Európai Mező­­gazdasági és Vidékfejlesztési alapból támogatást kaptak. Ez Tolna megyében több ezer családot érint. Az adatszolgál­tatást az előző évekhez hason­lóan elektronikus úton a Mező­­gazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) honlapján el­érhető elektronikus ügyintézés menüpontban lehet megtalálni és feltölteni február 13. és már­cius 12. között. Az adatszolgáltatást a gaz­dálkodó maga is beadhatja, de segítséget kaphat az agrárka­­marai tanácsadóktól is. Azok, akik a monitoring adatszol­gáltatást elfelejtenék időben beadni, az MVH mulasztási bírságával számolhatnak, te­hát nem éri meg kockáztatni. ■ M. I. Dr. Hadházy Árpád Bepillanthatnak az igazságszolgáltatás titokzatos világába nyitott bíróságok Előadást tartanak jogi alapismeretekről, gyakornoki programot indítanak, segítik dolgozatok megírását szekszárd Bekapcsolódott a Szekszárdi Törvényszék az Országos Bírósági Hivatal ál­tal indított Nyitott bíróságok programba. A program révén a résztvevők bepillanthatnak a jog és a bíróságok kívülállók számára olykor titokzatos vilá­gába. Mint Csullag Józsefné dr., a törvényszék elnökhelyette­se elmondta, az a cél, hogy a résztvevők bővítsék jogi tárgy­körben elméleti és gyakorlati tudásukat, így válhatnak jog­tudatos állampolgárrá. A prog­ram a közép- és felsőfokú okta­tási intézmények tanulóit céloz­za meg. Levelet írtak a megye valamennyi középiskolájának, s a jelentkezőkkel együttműkö­dési szerződést kötnek. Hosszú távú terveik között szerepel a felsőfokú oktatási intézmé­nyekkel való kapcsolatfelvétel. A programban való részvétel önkéntes, a résztvevő intézmé­nyek számára csak a természe­téből adódó személyiségi jogi és adatvédelmi előírások betar­tásának vállalásával jár. Mód lesz az igazságszolgál­tatással kapcsolatos alapvető jogi ismereteket nyújtó elméleti képzésre, gyakorlati tapaszta­latszerzésre, ami segítheti a fia­talokat a pályaválasztásban és a bírák, igazságügyi alkalma­zottak utánpótlásának a kine­velését is. A Nyitott bíróságok programtól azt várják, hogy az bővíti a bíróság társadalmi kapcsolatait, erősíti az igazság­szolgáltatásba vetett bizalmat. A kínálat sokszínű. Osztály­­főnöki óra, vagy szeminárium keretében előadókat biztosíta­nak különféle témakörökben elsősorban gyakorló bírók sze­mélyében. Ők tájékoztatnak például a hatalmi ágak elvá­lasztásáról, az igazságszolgál­tatás és a bíró függetlenségéről, a bírósági szervezetről, a bíró­ságok igazgatásáról, a hatáskö­ri és illetékességi szabályokról, a legfontosabb jogágakról, a polgári, a büntető és a közigaz­gatási perrel kapcsolatos leg­egyszerűbb rendelkezésekről, továbbá a perbeli jogokról és kötelezettségekről. Tematikus képzés keretében az életkori sajátosságoknak megfelelően választható ismeretterjesztő előadás a fiatalok áldozattá vá­lása, a fiatalkorú bűnözés, az internetes bűncselekmények, a kábítószerrel visszaélés, vagy éppen a diákság jogainak és a munka világába való belépés­nek a kérdéseiről, az alapvető pénzügyi ismeretekről a gaz­dasági élet jogi szabályairól. Az együttműködő partnerek is javasolhatnak témákat. Mind­ezek mellett az érdeklődő fia­talok bírósági tárgyalásokat is látogathatnak. ■ Iharosi I. Csullag Józsefné dr. Gyakornoki program a szakirányú felsőoktatásban tanulók gyakornoki programja magában foglalja a polgári, gaz­dasági, munkaügyi és büntető­irodán a bírósági ügyviteli szabá­lyok elsajátítását Például: bead­ványok érkeztetése, lajstromozás, szignálás, irat bemutatása, máso­latok készítése, kiadása, az elekt­ronikus eljárások. Nyilvántartá­sok, határnapok, irattározás, bí­rósági irat kézbesítésének, zárt adat kezelési szabályainak a megismerése. Biztosítja a törvény­szék a jogerősen befejezett bírósá­gi eljárások iratainak kutatását, a tudományos igényű szakdolgo­zatok, pályaművek megírásához.

Next