Tolnai Világlapja, 1914. július-szeptember (14. évfolyam, 27–39. szám)

1914-08-23 / 34. szám

Torpedók és Dreadnoughtok „Tegyük föl, h­ogy 12 torpedóm van, 3—4 m, mély­ségben szundikálva, a partba vájt, erre alkalmas üreg­ben és parancsot kapok az ellenséges hajóhad megsem­misítésére, mely épen most jelent meg a szemhatáron. Kis asztalon tizenkét gomb áll a kezem ügyében, min­den gomb mellett ott van a hozzátartozó torpedó le­írása, hogy mekkora a robbantó ereje, milyen hatalmas a­ h­ajtógépezete és mekkora az a távolság, amelyre elvezethetem. Most megpillantom az admirális hajót, mely az ellenséges flotta-formációt vezeti. Rányomom tehát ujjamat arra a gombra, mely legnagyobb és leg­veszedelmesebb torpedómat fogja kiereszteni. A nyo­más villamos áramot kapcsol, mely egy erős rugó se­gitségével kiszabadítja a torpedót s ugyanekkor ki­hull a torpedóból egy kis tű, mely a­ haj­tó­szer­kezet­et visszatartotta, — és megindul vészes útjára a pusztító gépezet. Nincsen semmi, ami közelgő végpillanatá­ról értesítené a büszke acélkolosszust: a torpedó vil­lámgyorsan és nyílegyenesen rohan feléje a víz alatt, mert a kormánylapátok a sugaraknak fogadnak szót, — ezek pedig akaratomnak" . . . Így írja le a svéd Orling Axel saját szerkezetű torpedóját, melynek félelmetes előnye az, hogy a szá­razról, minden drótösszeköttetés nélkül, kormányoz­ható. A drótnélküli táví­ró bebizonyította, h­ogy ez ma már nem hiú ábránd és nem utolsó dicsősége a ma­gyar zsenialitásnak, hogy ugyanezt sikerrel megcsele­kedte Klupathy műegyetemi tanár is, akinek talál­mányával az északamerikai Egyesült­ Államok hadi­tengerészete kísérletezik. A svéd Orling torpedóján, mely a víz alatt úszik, egyenes pózna mered a víz fölé. Mintha a pokolgép árbóca lenne. A pózna hegyén fehér korong van s ez fogja föl a vezetősugarakat, melyek külön vetitőkészü­lékkel jutnak le a torpedó belsejébe, ahol egy motor mozgató erőre váltja át az energiájukat. És Orling tor­pedója kegyetlenül számító módon dolgozik. Tudott dolog, hogy a dreadnoughtok acélgyűrükből összefűzött hálókkal védik magukat a torpedótámadások ellen, az Orling-torpedót azonban nem tartja föl ez az acél­krinolin. Mert a nagy torpedó orrában egy hasonló, kisebb lövedék rejtőzik, mely a háló érintésénél nyom­ban fölrobban és lyukat szakít rajta, amely lyukon az­tán a bátyja átcsúszik. Most odavágódik a szerencsétlen h­ajó bordáihoz, mire az orrában lévő ütőtű befelé toló­d­ik és visszafelé indítja a hajtógépezetet, de egyidejű­leg kinyit egy szelepet is, úgy hogy a torpedó feje las­san vizzel telik meg. A lövedék tehát fejjel lefelé bukik, — de ugyanekkor újból előre dolgozik a hajtó­szerkezet s egy csavaranya hirtelen ismét fölfelé irá­ny­it­ja a lövedék fejét; a torpedó tehát alulról, azaz a leghatásosabban vágódik a hajóhoz, — s ekkor aztán megtörténik a szörnyű robbanás. Ez a torpedó volna a világ legfélelmetesebb pokol­gépe, ha valóban olyan pontosan működik, ahogy itt leírtuk. Pedig alighanem talál a leírás, mert a svéd kormány megrendelésére és a svéd király jelenlété­ben Orling mérnök több próbalövést végzett torpedói­val. A pokolgépeket 4000 méterre kifogástalanul elvezet­ték és irányították az ibolyántúli sugarak, sőt minden összeköttetés nélkül tetszés szerint a mélybe buktatták és megint a felszínre hozták a torpedókat, a­mire a svéd kormány megvette a szabadalmat. Minő lesz hát ez a szörnyű világháború, mely most A víz alatt járó naszád, miután sikeresen kilőtte torpedóját a dreadnought ellen, gyorsan visszavonul, mialatt a hatalmas k­­i­t­kolosszus oldalát feltépi a beléje ütődött torpedó robbanása.

Next