Tolnavármegye, 1897 (7. évfolyam, 1-44. szám)

1897-02-14 / 7. szám

_Vil. évfolyam._________ 7. szám. Szegzárd, 1897. február 14. Előfizetési ár: I Egész évre . . 6 frt — kr. i Fél évre . . . 3 • — > Negyed évre . . I > 50 > Egy szám....................12 » I Előfizetésöket ás hirdetéseket a kiadó­­i hivatalon kívül elfogad Krammer Vil­mos könyvkereskedése Szegzárdon. Dr Felelős szerkesztő és laptulajdonos : Segédszerkesztő:­­ LEOPOLD KORNÉL. SZÉKELY FERENC. Hirdetések mérsékelten megállapított: árszabály szerint számíttatnak. TOLNAVÁRMEGYE POLITIKAI ÉS VEGYES TARTALMÚ HETILAP. Megjelenik minden vasárnap. Szerkesztőség és kiadóhivatal, Szegzárdon, Budai­ utca 1066. sz. Kéziratok vissza nem adatnak. A lap szellemi részét illető köz­lemények, valamint az előfize­­­tések és a hirdetések is a szer­kesztőséghez intézendők.­­ Marius Carthago romjain. Gyöngyöző pezsgő, dúsan terített drá­gaságoktól görnyedő asztal és cifra étek­fogó lakájok serege között siratták el a na­pokban szegény hazánkat. Másfélszáz mág­nás volt együtt, mindegyike egy-egy atomja annak a „delejtünek,“ mely Szemere Miklós szerint, a társadalmat irányozni van hivatva. És feláll az ünnepi szónok, hazafias gon­doktól terhes homlokához szorítva tenyerét, nem, a gyöngyöző arany billikomot tartva kezében és kesereg a pusztuló virtus, bon­tón és lovagiasság romjai felett. A rendiség maradványainak a cirádái. Váljon kipusz­tult-e igazán, és ha úgy is volna, érdemes-e megsiratni. Soha nagyobb ellentétet, mint ezen és ama másik gyülekezet között, mely majd­nem ugyanazon időben oda fenn conferen­­cziázott. Ezek kenyérért kiabáltak, ott a vir­tus kiveszésén keseregnek. Honnan veszi ezek után a jogot a nem­zeti kaszinó, hogy még mindig a társada­lom delejtüjének akarná magát tudni, mikor ennyire megrozsdásodott az elavult rendi­ségi hagyományok lomtárában ? Társadalmunkat új meg új gazdasági eszmék hatják át, agrarizmus, merkatiliz­­mus, socialiszmus, mindegyik név a társa­dalmi forrongásnak egy-egy ellentétes irá­nyát jelzi, földmivelés, ipar és kereskede­lem, munka és tőke, ezek a fogalmak, me­lyek közül társadalmi életünk kijegecesedik, és íme az ország első társadalmi egyesüle­téből kitör a panaszhang : oda a virtus, oda a lovagiasság és ezért nem boldog a sze­gény magyar. Az ország és a nemzeti kaszinó. Valóban e kettő a fejlődésben fordított arányt mutat. Elismerjük, hogy Szemerének igaza van, mikor azt mondja, hogy a nem­zeti kaszinó társadalmi tekintélyében nem növekedett. De emelkedett tekintélyben az ország. Valamikor megfordítva volt: akkor mi­kor még a Dunán csónakokra vert h­ídon kellett Budára menni, mikor megbámulták az első gőzhajót, mikor kereskedelmünket társzekerek közvetítették, mikor iparunk fe­hérvári bicskát meg azt a bizonyos aba­­posztós cifraszürt produkálta. Igen, ezt a táblabiró korszakot, mikor az atyafiság kor­mányozta a vármegyét és egyéb elavult ha­gyományokat, ezeket az időket siratja Sze­mere. És hát csodálkozik azon Szemere, meg az ő társai a mágnások, hogy ,a ka­szinó ma már nem szab irányt a társada­­lomnak? Uraim önök bosszantóan naivak. Önök piedesztálra helyezik a Duna zajló jegén átmenő Sándor Móricot, a mai pol­gári társadalom szobrot emel egy Pasteur­nek, egy Kochnak. Térjenek észre nagyságos, méltóságos és nagyméltóságú uraim. Az idő kerekét akarják önök visszafordítani, ehhez önök nem lesznek elég erősek. A beköszöntő század virtusa a polgári munkában meg­­­­edzett virtus leend. Más eszmék, más irá­nyok vezetik már a mai, meg a jövő tár­sadalmat, iparkodjanak ezt mihamarabb megérteni és a polgári munkában a küz­dők sorába beállani. Ha annyi baj, ha olyan szerencsétlen ez az ország, ha olyan nem boldog a ma­gyar — hát ki van inkább hivatva a ba­jokat orvosolni, a közállapotokat javítani, mint épen Szemere úr és a nemzeti és nép­párthoz tartozó elvtársai, kik a születés, vagyon és függetlenség hatalmával bősége­sen rendelkeznek. És váljon hol találkozunk ezen urak neveivel a leggyakrabban — a lorfon és a főrendiházban, mikor egy-egy az egész nemzettest érdekeit szolgáló reform meg­buktatására nyílik alkalom. Ám a közélet minő sok ágában nyíl­nék mód és alkalom eme a haza sorsán most kesergő uraknak a közügyek intézé­sére, és közcélok támogatására, de ők lég­mentesen elzárkóznak a kaszinó selyem ta­­pétás falai között és ünnepelt szónokukat megtapsolják, a­mikor arany billikommal ke­zében constatálja, hogy nem boldog a magyar ! Tisztelet és elismerés a nemzeti ka­szinó kisebbségének — de ha a kesergő urakból álló többség is abban az arányban teljesítené kötelességeit és mutatná be napról­­napra áldozatkészségét a nemzeti kulturális és emberbaráti célok önzetlen szolgálatá­ban, mint azt az intelligenes középosztály teszi, akkor elismerjük, hogy boldogabb volna a magyar. T­ÁRCA. —****+— Melanchton, 14­97. febr. 16—1897. febr. 16. Irta: SÁNTHA KÁROLY. Hitünk nagy hőse, Bretennek szülötte, Fölvetted az Igének fegyverét­, Imádkozó anyád könynyel füröszte, Imáddal az ellent mind megvered. Bölcsödhöz jöttünk, bölcs, kegyes Magiszter, Istent imádd, ki téged áldva tisztel. Négy századéve immár, hogy születtél, S évezredeknek sarkcsillagja lettél. Rémséges és bori­á a világot, Elmére vak, fojtó köd nehezült, A pusztaságban harsány szó kiáltott, S alvó kor ébredt, tetszhalott felült. Halld, új időnek langy szellője ledben! Nézd, újra fénylik Isten a szivekben .­ Siram völgyén források buzognak, Az elalélt, eltikkadt vándoroknak. Luther! csak áss a mélyre, a fenékig ! Melanchton! a forrásból csak merits ! Htt temploma, emelkedjél az égig, A munka embere — Isten segíts! Isten segített. Ha Isten velünk, Melanchton esd —■ ki lehet ellenünk ?!. Kősziklán­ épül Krisztus szentegyháza, S áll, bár viharnak forgatag­ja rázza. Légy » Praeceptor Germaniaei köszöntve, Honi egyházunk s Luther jobbkeze! Egész világra lett bőven kiöntve A bölcseség, fény s áldás özöne. A bölcseségnek örök kútfeje Ismét az istenfélelem leve; A fény, az áldás, kérdők, merre, hol van ! H szóltatok: az Evangéliumban. A trón előtt Ágostában megállva, A hitvallásban Krisztus tündököl­, Igazság van pecsétül ütve rája, Lélek, mely életet s nem betű, mely öl. Pazaron szórod elméd gyöngyeit, E gyöngyök­, aLoci communes»­eid, Neved, Melanchton, csillagként ragyog, Nem rejtik el enyésző századok. Luther, lánglelke wittenbergi várnak, Szelíd Melanchton, Kálvin, Zwingli mind , Köröttünk lenglek itt, mint fényes árnyak, Érzem, amint halk szárnyatok legyint. Oh ti dicsők, uj hajnal harsonái, Hogyan merjünk előttetek megállni ! Ha fel, hozzátok, a magasba nézünk, Vesszük csak észre gyönge törpe­ségünk ! Saru megoldva nézek föl reálok, Isten küldötte reformátorok ! S fagyos közöny éjében újra látok, Látom, hogy a pünkösdi tűz lobog. Emlékezet a múltat visszahozza, Felhőidet, jelen, megaranyozza ; Kisüt a nap, szivárvány rezg az égen , Jövőnk ragyog a könyben s hit tüzében. A tűz meggerjedt: Krisztus tudománya, E tűz folyvást és, s el nem ég soha. Hajónkon vész a habot habra hányja, De biztatóak az Isten mosolya. Isten mosolyg az égből s az Igéből, S a hithősök feltört sírüregéből, S ez ünnepnapból, mely égi részem : Munkálni hittel, híven és merészen! Nem beszél___ — A „TOLNAVÁRMEGYE“ eredeti tárcája. — Irta: KÁLMÁN DEZSŐ. Nyalka, gavallér gyerek volt a patym­ári kál­vinista eklezsia kántortanítója. Csókás Istvánnak hívták az eszem adtát s e néven is volt bejegyezve a mátrikulába; valamint a nagykőrösi tanítóképző-intézet érdemes professo­rai is e névre adták ki neki a jeles bizonyítványt; de hát a patyr­ári szép menyecskék néhány hó-

Next